Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9101
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn

Berichtdoor Michael » Zo 30 Mar 2014, 20:48

Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant

BERGEN OP ZOOM/WOENSDRECHT - Nederlandse PvdA-politici en Belgische sp.a-politici hebben zaterdag een ludieke actie gehouden op de grensovergang bij Putte. Dat deden zij om te benadrukken dat er een nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant moet worden aangelegd.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20880 ... abant.aspx
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Z2N » Zo 30 Mar 2014, 21:29

't is inderdaad wel een missende link voor het goederenvervoer: een korte verbinding van 5-6 kilometer zou een omweg van zo'n 30 kilometer besparen tussen de meest noordelijke dokken van de haven en Roosendaal, zeker het bestuderen waard dus. :Y
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Suus » Zo 30 Mar 2014, 22:12

Goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden dan niet meer tussen Essen en Kalmthout, maar in het voorstel nog altijd door Bergen op Zoom :6
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2112
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 31 Mar 2014, 03:01

Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit. Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor MLouter » Ma 31 Mar 2014, 09:17

Was er niet ooit een plan voor een Betuweroute-zuid? (niet in die naam, maar wel qua lijn). De lijn moest de havens van Antwerpen en Rotterdam doen versmelten.
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor reisthijs » Ma 31 Mar 2014, 11:16

Ja, er is ooit onderzoek gedaan naar een dergelijke verbinding onder de naam Robel (Rotterdam-België).
Er is ook al een vrij concreet plan geweest voor de lijn die nu weer wordt voorgesteld, de VERA (Verbinding Roosendaal-Antwerpen), en later nog als variant daarop VEZA (met de Z van Zeeland).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Dagren » Ma 31 Mar 2014, 17:13

Sociaal-democraten. ;)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor deadlock » Ma 31 Mar 2014, 20:59

Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)

De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Dagren » Di 01 Apr 2014, 09:06

deadlock schreef:
Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)

De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.


Zo'n uitspraak past weer beter bij een populist.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Frans F » Di 01 Apr 2014, 09:19

Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.

Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor reisthijs » Di 01 Apr 2014, 10:33

Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.



Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2112
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Michael 1988 » Di 01 Apr 2014, 12:10

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.

Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.


Ik had het over de spoorverbinding :roll:

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.

Ik bedoelde hiermee dat er weinig zal verandere qua spoorbewegingen door Bergen op Zoom heen. Dat het kopmaken in Roosendaal dadelijk niet nodig is snap ik zelf ook wel.

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.


Twee reizigerstreinen per uur, per richting dan wel he ;). Maar ik weet niet hoeveel treinen er dadelijk overheen zullen denderen en meende dat de trein vanaf Roosendaal richting Belgie nog een flink stuk paralel reed daar, maar zie nu dat die zich eerder afsplitst.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor MLouter » Wo 02 Apr 2014, 12:06

Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.

Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Obus » Wo 02 Apr 2014, 15:58

MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen.


Dat is hoe de Belgische spoorwegen in elkaar steken. Veel stations, veel mobiliteit op het platteland, maar geen efficiency.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Suus » Wo 02 Apr 2014, 16:48

Hoho, in 1994 is er nog een station gesloten tussen Roosendaal en Antwerpen :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
vennbahn90
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 25 Apr 2014, 16:17
Locatie: België

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor vennbahn90 » Vr 25 Apr 2014, 22:12

Voor de reizigers zou het een stap vooruit zijn als bus 720 Antwerpen-Putte Moretuslei van De Lijn aan bus 105 Putte Moretuslei-Bergen op Zoom van Veolia wordt gekoppeld. *bus*

Voor het goederenverkeer van de haven van Antwerpen lijkt een bijkomende spoorlijn een goed voorstel. Een oud zeer van lijn 12 is immers dat je in de tussenliggende stations maar twee sporen hebt, geen uitwijkspoor.

Het Belgische spoorwegnet is behoorlijk geïsoleerd ten opzichte van de buurlanden. Tussen België en Nederland bestaan op dit moment slechts twee treinverbindingen voor reizigers: Antwerpen-Roosendaal (IC/L) en Luik-Maastricht (L). Binnen afzienbare tijd zouden daar twee verbindingen kunnen bij komen: Gent-Zelzate (+ een overstapmogelijkheid aan Zelzate Station met de bus van Veolia/Connexxion naar Terneuzen) en Antwerpen-Weert. De treinsporen liggen er. :D Bij de laatstgenoemde verbinding wenst men alleen maar reizigersverkeer, trouwens.
Belangstellingssferen: NMBS, NS, De Lijn, lokaal grensoverschrijdend trein- en busvervoer
Favoriete bus: 50 Gent-Terneuzen-Middelburg (Connexxion)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Vinny » Za 26 Apr 2014, 09:43

MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.

Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N

Valt toch ook wel mee? Uit mijn hoofd is de stoptrein 20 minuten langzamer dan de intercity. Met een frequentie van eens per uur voor de intercity heb je best vaak momenten op een dag dat de stoptrein je eerder in Roosendaal brengt dan de IC. En dan is/was de stoptrein behoorlijk rustiger en dus comfortabeler reizen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Obus » Za 26 Apr 2014, 18:00

Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
De mortuis nil nisi bene

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor avl » Zo 27 Apr 2014, 01:02

Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).


Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Obus » Zo 27 Apr 2014, 09:50

avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).


Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.

Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.
De mortuis nil nisi bene

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Wubbo » Zo 27 Apr 2014, 10:12

Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.

Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Obus » Zo 27 Apr 2014, 15:14

Wubbo schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.

Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.

Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Z2N » Zo 27 Apr 2014, 15:59

Obus schreef:
avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).


Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.

Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.


Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Wubbo » Zo 27 Apr 2014, 17:06

Obus schreef:
Wubbo schreef:Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.

Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.
Huh? Een baanvak heeft toch maar twee sporen? Of laat je er gelijk drie aanleggen?

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Berichtdoor Obus » Ma 28 Apr 2014, 08:32

Z2N schreef:
Obus schreef:
avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).


Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.

Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.


Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.


Ja, ik ben al wel eens op Antwerpen Centraal geweest. Ik ken het station zelfs goed.

Je argumenten kloppen echter voor geen meter.

Ten eerste: de lightrail kan gemakkelijk via de oude boog om Antwerpen (lijn 27A) rijden. Dan verbindt de metrodienst ook nog eens de stations van Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam. In dat geval blijft de Noord-Zuid as buiten schot.

Ten tweede: Antwerpen Centraal heeft roltrappen voor degenen die geen trappen kunnen lopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de (rol)trappen daar verstopt raakten.

Tot slot @Wubbo: je hebt me verkeerd begrepen. Ik pleit voor twee sporen tussen Bgn en de haven van A'pen en dan één apart spoor voor de IC naar A'pen zelf. Vanaf de haven van Antwerpen lopen er vele andere sporen door naar de stad, die geen gebruik hoeven te maken van dat aparte IC-spoor.
De mortuis nil nisi bene


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast