Pagina 1 van 2

Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 20:48
door Michael
Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant

BERGEN OP ZOOM/WOENSDRECHT - Nederlandse PvdA-politici en Belgische sp.a-politici hebben zaterdag een ludieke actie gehouden op de grensovergang bij Putte. Dat deden zij om te benadrukken dat er een nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant moet worden aangelegd.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20880 ... abant.aspx

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 21:29
door Z2N
't is inderdaad wel een missende link voor het goederenvervoer: een korte verbinding van 5-6 kilometer zou een omweg van zo'n 30 kilometer besparen tussen de meest noordelijke dokken van de haven en Roosendaal, zeker het bestuderen waard dus. :Y

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 22:12
door Suus
Goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden dan niet meer tussen Essen en Kalmthout, maar in het voorstel nog altijd door Bergen op Zoom :6

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 03:01
door Michael 1988
Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit. Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 09:17
door MLouter
Was er niet ooit een plan voor een Betuweroute-zuid? (niet in die naam, maar wel qua lijn). De lijn moest de havens van Antwerpen en Rotterdam doen versmelten.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 11:16
door reisthijs
Ja, er is ooit onderzoek gedaan naar een dergelijke verbinding onder de naam Robel (Rotterdam-België).
Er is ook al een vrij concreet plan geweest voor de lijn die nu weer wordt voorgesteld, de VERA (Verbinding Roosendaal-Antwerpen), en later nog als variant daarop VEZA (met de Z van Zeeland).

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 17:13
door Dagren
Sociaal-democraten. ;)

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 20:59
door deadlock
Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)
De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: di 01 apr 2014, 09:06
door Dagren
deadlock schreef:
Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)
De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.
Zo'n uitspraak past weer beter bij een populist.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: di 01 apr 2014, 09:19
door Frans F
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.
Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: di 01 apr 2014, 10:33
door reisthijs
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.


Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: di 01 apr 2014, 12:10
door Michael 1988
Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.
Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.
Ik had het over de spoorverbinding :roll:
reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.
Ik bedoelde hiermee dat er weinig zal verandere qua spoorbewegingen door Bergen op Zoom heen. Dat het kopmaken in Roosendaal dadelijk niet nodig is snap ik zelf ook wel.
reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.
Twee reizigerstreinen per uur, per richting dan wel he ;). Maar ik weet niet hoeveel treinen er dadelijk overheen zullen denderen en meende dat de trein vanaf Roosendaal richting Belgie nog een flink stuk paralel reed daar, maar zie nu dat die zich eerder afsplitst.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 12:06
door MLouter
Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.

Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 15:58
door Obus
MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen.
Dat is hoe de Belgische spoorwegen in elkaar steken. Veel stations, veel mobiliteit op het platteland, maar geen efficiency.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 16:48
door Suus
Hoho, in 1994 is er nog een station gesloten tussen Roosendaal en Antwerpen :P

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 22:12
door vennbahn90
Voor de reizigers zou het een stap vooruit zijn als bus 720 Antwerpen-Putte Moretuslei van De Lijn aan bus 105 Putte Moretuslei-Bergen op Zoom van Veolia wordt gekoppeld. *bus*

Voor het goederenverkeer van de haven van Antwerpen lijkt een bijkomende spoorlijn een goed voorstel. Een oud zeer van lijn 12 is immers dat je in de tussenliggende stations maar twee sporen hebt, geen uitwijkspoor.

Het Belgische spoorwegnet is behoorlijk geïsoleerd ten opzichte van de buurlanden. Tussen België en Nederland bestaan op dit moment slechts twee treinverbindingen voor reizigers: Antwerpen-Roosendaal (IC/L) en Luik-Maastricht (L). Binnen afzienbare tijd zouden daar twee verbindingen kunnen bij komen: Gent-Zelzate (+ een overstapmogelijkheid aan Zelzate Station met de bus van Veolia/Connexxion naar Terneuzen) en Antwerpen-Weert. De treinsporen liggen er. :D Bij de laatstgenoemde verbinding wenst men alleen maar reizigersverkeer, trouwens.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: za 26 apr 2014, 09:43
door Vinny
MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.

Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N
Valt toch ook wel mee? Uit mijn hoofd is de stoptrein 20 minuten langzamer dan de intercity. Met een frequentie van eens per uur voor de intercity heb je best vaak momenten op een dag dat de stoptrein je eerder in Roosendaal brengt dan de IC. En dan is/was de stoptrein behoorlijk rustiger en dus comfortabeler reizen.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: za 26 apr 2014, 18:00
door Obus
Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 01:02
door Anne
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 09:50
door Obus
avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 10:12
door Wubbo
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 15:14
door Obus
Wubbo schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.
Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 15:59
door Z2N
Obus schreef:
avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.
Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 17:06
door Wubbo
Obus schreef:
Wubbo schreef:Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.
Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.
Huh? Een baanvak heeft toch maar twee sporen? Of laat je er gelijk drie aanleggen?

Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 08:32
door Obus
Z2N schreef:
Obus schreef:
avl schreef:
Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.

Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.
Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.
Ja, ik ben al wel eens op Antwerpen Centraal geweest. Ik ken het station zelfs goed.

Je argumenten kloppen echter voor geen meter.

Ten eerste: de lightrail kan gemakkelijk via de oude boog om Antwerpen (lijn 27A) rijden. Dan verbindt de metrodienst ook nog eens de stations van Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam. In dat geval blijft de Noord-Zuid as buiten schot.

Ten tweede: Antwerpen Centraal heeft roltrappen voor degenen die geen trappen kunnen lopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de (rol)trappen daar verstopt raakten.

Tot slot @Wubbo: je hebt me verkeerd begrepen. Ik pleit voor twee sporen tussen Bgn en de haven van A'pen en dan één apart spoor voor de IC naar A'pen zelf. Vanaf de haven van Antwerpen lopen er vele andere sporen door naar de stad, die geen gebruik hoeven te maken van dat aparte IC-spoor.