Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn
Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn
Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant
BERGEN OP ZOOM/WOENSDRECHT - Nederlandse PvdA-politici en Belgische sp.a-politici hebben zaterdag een ludieke actie gehouden op de grensovergang bij Putte. Dat deden zij om te benadrukken dat er een nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant moet worden aangelegd.
Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20880 ... abant.aspx
BERGEN OP ZOOM/WOENSDRECHT - Nederlandse PvdA-politici en Belgische sp.a-politici hebben zaterdag een ludieke actie gehouden op de grensovergang bij Putte. Dat deden zij om te benadrukken dat er een nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en Brabant moet worden aangelegd.
Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20880 ... abant.aspx
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
't is inderdaad wel een missende link voor het goederenvervoer: een korte verbinding van 5-6 kilometer zou een omweg van zo'n 30 kilometer besparen tussen de meest noordelijke dokken van de haven en Roosendaal, zeker het bestuderen waard dus. :Y
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden dan niet meer tussen Essen en Kalmthout, maar in het voorstel nog altijd door Bergen op Zoom :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit. Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Was er niet ooit een plan voor een Betuweroute-zuid? (niet in die naam, maar wel qua lijn). De lijn moest de havens van Antwerpen en Rotterdam doen versmelten.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Ja, er is ooit onderzoek gedaan naar een dergelijke verbinding onder de naam Robel (Rotterdam-België).
Er is ook al een vrij concreet plan geweest voor de lijn die nu weer wordt voorgesteld, de VERA (Verbinding Roosendaal-Antwerpen), en later nog als variant daarop VEZA (met de Z van Zeeland).
Er is ook al een vrij concreet plan geweest voor de lijn die nu weer wordt voorgesteld, de VERA (Verbinding Roosendaal-Antwerpen), en later nog als variant daarop VEZA (met de Z van Zeeland).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Sociaal-democraten. ;)
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Zo'n uitspraak past weer beter bij een populist.deadlock schreef:De enige niet mongoloïde bestuurders en politici.Dagren schreef:Sociaal-democraten. ;)
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.
Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Ik had het over de spoorverbindingFrans F schreef:Door iedere gemeente rijden gevaarlijke stoffen. Het gemiddelde benzinestation pompt de benzine en dieselolie niet ter plekke uit de grond.Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen.
Ik bedoelde hiermee dat er weinig zal verandere qua spoorbewegingen door Bergen op Zoom heen. Dat het kopmaken in Roosendaal dadelijk niet nodig is snap ik zelf ook wel.reisthijs schreef:Een deel van die treinen (Zeeland-België v.v) hoeft, als die nieuwe lijn zou worden aangelegd, niet meer door Bergen Op Zoom te rijden en (nog veel belangrijker) niet meer kop te maken in Roosendaal.Michael 1988 schreef:Als ik zo lees, rijden gevaarlijke stoffen nu al door Bergen Op Zoom heen in de richting van Vlissingen of afkomstig van Vlissingen. Dus dat maakt in dat opzicht niet uit.
Daar komen dan wat treinen Rotterdam-België voor in de plaats. Maakt voor BoZ eigenlijk geen verschil.
Twee reizigerstreinen per uur, per richting dan wel he ;). Maar ik weet niet hoeveel treinen er dadelijk overheen zullen denderen en meende dat de trein vanaf Roosendaal richting Belgie nog een flink stuk paralel reed daar, maar zie nu dat die zich eerder afsplitst.reisthijs schreef:Dubbelspoor met slechts twee reizigerstreinen per uur = ruimte zat voor een paar extra goederentreinen.Michael 1988 schreef:Enige probleem is misschien wel dat het er meer worden en dat er dus ook meer treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gaan rijden (of in ieder geval vanaf het einde van de verbinding tussen Antwerpen en de lijn Vlissingen - Roosendaal). Kunnen ze beter een extra spoor daar aanleggen zodat het huidige verkeer daar minder last van heeft.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.
Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N
Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Dat is hoe de Belgische spoorwegen in elkaar steken. Veel stations, veel mobiliteit op het platteland, maar geen efficiency.MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Hoho, in 1994 is er nog een station gesloten tussen Roosendaal en Antwerpen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 16:17
- Locatie: België
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Voor de reizigers zou het een stap vooruit zijn als bus 720 Antwerpen-Putte Moretuslei van De Lijn aan bus 105 Putte Moretuslei-Bergen op Zoom van Veolia wordt gekoppeld. *bus*
Voor het goederenverkeer van de haven van Antwerpen lijkt een bijkomende spoorlijn een goed voorstel. Een oud zeer van lijn 12 is immers dat je in de tussenliggende stations maar twee sporen hebt, geen uitwijkspoor.
Het Belgische spoorwegnet is behoorlijk geïsoleerd ten opzichte van de buurlanden. Tussen België en Nederland bestaan op dit moment slechts twee treinverbindingen voor reizigers: Antwerpen-Roosendaal (IC/L) en Luik-Maastricht (L). Binnen afzienbare tijd zouden daar twee verbindingen kunnen bij komen: Gent-Zelzate (+ een overstapmogelijkheid aan Zelzate Station met de bus van Veolia/Connexxion naar Terneuzen) en Antwerpen-Weert. De treinsporen liggen er. :D Bij de laatstgenoemde verbinding wenst men alleen maar reizigersverkeer, trouwens.
Voor het goederenverkeer van de haven van Antwerpen lijkt een bijkomende spoorlijn een goed voorstel. Een oud zeer van lijn 12 is immers dat je in de tussenliggende stations maar twee sporen hebt, geen uitwijkspoor.
Het Belgische spoorwegnet is behoorlijk geïsoleerd ten opzichte van de buurlanden. Tussen België en Nederland bestaan op dit moment slechts twee treinverbindingen voor reizigers: Antwerpen-Roosendaal (IC/L) en Luik-Maastricht (L). Binnen afzienbare tijd zouden daar twee verbindingen kunnen bij komen: Gent-Zelzate (+ een overstapmogelijkheid aan Zelzate Station met de bus van Veolia/Connexxion naar Terneuzen) en Antwerpen-Weert. De treinsporen liggen er. :D Bij de laatstgenoemde verbinding wenst men alleen maar reizigersverkeer, trouwens.
Belangstellingssferen: NMBS, NS, De Lijn, lokaal grensoverschrijdend trein- en busvervoer
Favoriete bus: 50 Gent-Terneuzen-Middelburg (Connexxion)
Favoriete bus: 50 Gent-Terneuzen-Middelburg (Connexxion)
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Valt toch ook wel mee? Uit mijn hoofd is de stoptrein 20 minuten langzamer dan de intercity. Met een frequentie van eens per uur voor de intercity heb je best vaak momenten op een dag dat de stoptrein je eerder in Roosendaal brengt dan de IC. En dan is/was de stoptrein behoorlijk rustiger en dus comfortabeler reizen.MLouter schreef:Misschien helpt het ook om in niet elk godvergeten gehucht te stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen. Mijn god ik denk dat een bus nog sneller gaat gemiddeld. Heb me echt lopen verbazen daar hoe vaak de trein stopt, het gemiddelde stuk tussen een hoofd-en voorstad station in Nederland is langer.
Hoeveel tijd en ruimte zou het opleveren om bij wijze van spreke om het gehucht te stoppen :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
De mortuis nil nisi bene
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.
Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.avl schreef:Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.
Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
De mortuis nil nisi bene
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.Wubbo schreef:Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail). De infrastructuur is daar zeer geschikt voor een metro, die dan frequent kan rijden, aangezien goederen en intercity naar de nieuwe lijn worden verbannen. Voorwaarde is dan wel dat de nieuwe lijn voor ècht snelle intercity's bedoeld is (zoals in Nederland), zeg 160 km/h met ERMTS en 25 kV 50 Hz. De reistijd (met stop te Bgn) zal dan ongeveer 30 minuten zijn, dat vergelijkbaar is met nu. Iedereen zou hiervan profiteren: de inwoners aan de drukke spoorlijn 12, de inwoners van Boz (betere verbinding met Antwerpen én Randstad) en de havenbedrijven van A'pen en R'dam.
De mortuis nil nisi bene
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.Obus schreef:Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.avl schreef:Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.
Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Huh? Een baanvak heeft toch maar twee sporen? Of laat je er gelijk drie aanleggen?Obus schreef:Dat hoeft niet als je een goede inplanning regelt: de IC zal maar 1 spoor nodig hebben, de goederentreinen hebben dan nog vele andere sporen tot hun beschikking.Wubbo schreef:Ik verwacht dat je dan op de nieuwe lijn inpassingsproblemen krijgt tussen relatief trage goederentreinen en de juist versnelde internationale trein.
Re: Belgische en Nederlandse socialisten willen nieuwe spoor
Ja, ik ben al wel eens op Antwerpen Centraal geweest. Ik ken het station zelfs goed.Z2N schreef:Ooit al wel eens op Antwerpen Centraal geweest? Een Lightrail laten op Antwerpen eindigen is (1) een crime omdat je de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding verkleint en (2) een crime omdat overstappen op Antwerpen, dankzij de hoogteverschillen, niet leuk is als je dat met z'n 150'en tegelijk wil doen. Roosendaal - Antwerpen zou meer gebaat zijn met een tweede stoptrein, al krijg je dat met het kilometer-neutrale beleid er niet door.Obus schreef:Dit geeft niet als er een goede overstap gerealiseerd wordt op A'pen Centraal.avl schreef:Je vergeet dan even de IC Essen-Brussel-Charleroi.Obus schreef:Mijn voorstel: leg de lijn tussen Antwerpen haven en Bgn aan en maak van lijn 12 een lightrail traject (zoals lijn E van Randstadrail).
Deze is belangrijk voor pendelaars, niet alleen naar Antwerpen maar ook naarBrussel.
Ik heb afgelopen jaar een aantal keren met de vroege trein uit Essen naar Charleroi gereisd en er blijft een belangrijk deel van de reizigers in Antwerpen zitten.
Je argumenten kloppen echter voor geen meter.
Ten eerste: de lightrail kan gemakkelijk via de oude boog om Antwerpen (lijn 27A) rijden. Dan verbindt de metrodienst ook nog eens de stations van Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam. In dat geval blijft de Noord-Zuid as buiten schot.
Ten tweede: Antwerpen Centraal heeft roltrappen voor degenen die geen trappen kunnen lopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de (rol)trappen daar verstopt raakten.
Tot slot @Wubbo: je hebt me verkeerd begrepen. Ik pleit voor twee sporen tussen Bgn en de haven van A'pen en dan één apart spoor voor de IC naar A'pen zelf. Vanaf de haven van Antwerpen lopen er vele andere sporen door naar de stad, die geen gebruik hoeven te maken van dat aparte IC-spoor.
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten