Pagina 5 van 12

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 12:38
door Gekko123
Dan vraag ik mij wel af of de Flexbus met zijn huidige prijsbeleid wel een succes gaat worden.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 12:42
door MrEmiel
Vanaf maandag begint de promotie van de nieuwe dienstregeling. Folders zijn beschikbaar in de bussen en worden uitgedeeld op station Helmond en Eindhoven.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 12:55
door CamilleKreemers
Nooit opgevallen dat belbussystemen altijd zo worden ontwikkeld dat het ontmoedigd wordt te gebruiken?

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 16:27
door Zugführer
Maar ik zou deze pilot toch wel een kans willen geven. De bus rijdt altijd de standaardroute, en de flexhaltes zijn eigenlijk maar kleine lusjes die iemand die goed ter been is prima kan wandelen. Wil je van een flexhalte opstappen, dan kan je maarliefst 5 minuten van tevoren nog bellen, aldus onze wiki

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:14
door Frans F
huibf schreef: helaas kan op 552 niet worden betaald met de chipkaart.
de keuze was of geen bus meer of wat er nu ligt.
door de flexroute kan je niet goed werken met een km prijs. Een apart product voor alleen 1 flexbus was te duur.
Ik denk dat er een hele andere reden achter zit, namelijk dezelfde als bij de Texelhopper. Kleinschalige oplossingen zijn onbetaalbaar als niet iedereen de volle mep betaalt. Daarom dus geen SOV-kaart, geen leeftijdskorting, etc.
CamilleKreemers schreef:Nooit opgevallen dat belbussystemen altijd zo worden ontwikkeld dat het ontmoedigd wordt te gebruiken?
Precies, als mensen er echt gebruik van gaan maken wordt het door de kleinschaligheid onbetaalbaar. Idem dito met deeltaxi's, regiotaxi's of hoe die allemaal mogen heten.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:51
door huibf
Frans F schreef:
huibf schreef: helaas kan op 552 niet worden betaald met de chipkaart.
de keuze was of geen bus meer of wat er nu ligt.
door de flexroute kan je niet goed werken met een km prijs. Een apart product voor alleen 1 flexbus was te duur.
Ik denk dat er een hele andere reden achter zit, namelijk dezelfde als bij de Texelhopper. Kleinschalige oplossingen zijn onbetaalbaar als niet iedereen de volle mep betaalt. Daarom dus geen SOV-kaart, geen leeftijdskorting, etc.
Nee hoor. Als deze Flexbus wordt uitgebreid in de rest van Helmond dan volgt er wel een Chipproduct. Bijvoorbeeld een vaste tarief (net als in Lelystad en met de red.korting). Dat had op Texel ook gekund, dat gebied is een stuk groter. En daarbij ook de gewone lijnbus is de chipkaart niet geldig. Dat is toch wel even wat anders !

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 13:11
door fogeltje
Zugführer schreef:Maar ik zou deze pilot toch wel een kans willen geven. De bus rijdt altijd de standaardroute, en de flexhaltes zijn eigenlijk maar kleine lusjes die iemand die goed ter been is prima kan wandelen. Wil je van een flexhalte opstappen, dan kan je maarliefst 5 minuten van tevoren nog bellen, aldus onze wiki
Eens. Ik vind dit een interessante opzet. Ik had namelijk in eerste instantie gedacht dat dit een veredelde belbus zou worden, maar dat altijd een standaardroute gereden zou worden was een verrassing, wel positief. Ik hoop wel dat dit op de haltes zelf ook duidelijk wordt aangegeven.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 13:22
door Frans F
Zugführer schreef:Maar ik zou deze pilot toch wel een kans willen geven. De bus rijdt altijd de standaardroute, en de flexhaltes zijn eigenlijk maar kleine lusjes die iemand die goed ter been is prima kan wandelen. Wil je van een flexhalte opstappen, dan kan je maarliefst 5 minuten van tevoren nog bellen, aldus onze wiki
Ik vraag me alleen af hoe ze met die flexhaltes de dienstregeling gaan handhaven. Het is maar een klein stukje extra maar het zal wel gaan om mensen die slecht ter been zijn en dan kan het tijdverlies door het in/uitstappen toch behoorlijk oplopen. Of gaan ze er vanuit dat er zelden of nooit iemand van de flexhaltes gebruik van maakt?

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 14:07
door Zugführer
De dienstregeling is volgens mij behoorlijk ruim opgezet, ik denk dat men bij het bepalen van de dienstregeling uit is gegaan van de lange route. Ik vraag me wel af waar de winst dan precies in zit, je moet toch met je bus de hele route afleggen en ergens wachten als je een flexlus niet hoeft te rijden. Verder vraag ik me af of de bus niet standaard veel te vroeg zal zijn op bepaalde delen van de lijn, of dat men dan echt netjes de vertrektijd gaat afwachten op de volgende halte. We zullen het gaan meemaken :)

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 15:12
door huibf
Dat was ook mijn opmerking toen ik de dienstregeling 2 maanden geleden zag.
Er was in totaal maar 2 minuten over op een retourrit terwijl de omrijtijd 5 minuten was.
Maar de dienstregeling was gebaseerd op de flexroute.
Enfin dus afwachten hoe het loopt.
Als de flexhalten elke rit worden gebeld. Dan is de proef in principe mislukt...

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 15:13
door Hainje
Maar goed, aan de andere kant, als je na een tijdje duidelijk hebt voor welke haltes het populairst zijn, dan kun je daar weer een route voor een buurtbus/gewone bus op maken. :P

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 16:44
door Mr-W
huibf schreef: Als de flexhalten elke rit worden gebeld. Dan is de proef in principe mislukt...
Ook als ze niet gebeld worden is hij mislukt.Heb zo'n vermoeden dat de flexhaltes in Brandevoort meer gebruikt zullen worden,de flexhaltes in Mierlo-Hout liggen erg dicht bij het treinstation. Voor de Brandevoortse flexhaltes die ver van het station afliggen kan de flexbus gebruikt worden als voor en na transport.
Hainje schreef:Maar goed, aan de andere kant, als je na een tijdje duidelijk hebt voor welke haltes het populairst zijn, dan kun je daar weer een route voor een buurtbus/gewone bus op maken. :P
Een buurtbus zou kunnen,een lijnbus is lastig vanwege de route in Brandevoort. Volgens OVEindhoven komen er op lijn 552 2 flexbussen te rijden,gaan ze achter elkaar aanrijden? De dienstregeling is met een bus te rijden.....

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 17:25
door Zugführer
Vermoedelijk verwarring omdat er twee kleine busjes komen waarvan één de flexlijn gaat rijden en de ander de nieuwe lijn 50 gaat rijden...

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 09:59
door Plutona
Als ik het goed begrijp heeft lijn 552 straks dan 2 lusroutes, die beiden uit flexhaltes bestaan.
Ik vraag me af wat er gebeurt als gedurende een rit op beide flexroutes iemand in wil stappen.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 12:26
door Zugführer
Kijk even op de lijnnetkaart, dan snap je hoe het zit. De bus rijdt een normale route, maar kan op twee plekken even de wijk in om wat extra haltes aan te doen.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 12:32
door Frans F
Ik zag overigens dat 552 pas om 8.00 uur begint, leuk zo 'n OV dat alleen nog maar voor bejaarden wordt ingericht,

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 12:44
door Zugführer
Eerste rit vanaf Helmond Station vertrekt om 7.32 uur, de huidige lijn 52 heeft de eerste rit om 7.27 uur. Dat scheelt dus vrijwel niets. Andere kant op hetzelfde.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 13:32
door Hans
Lees net op twitter tussen Fogeltje en Hermes dat de lijnfolders in elk geval in de vervoerswinkel reeds beschikbaar zijn. Of ze al in de bussen liggen weet ik niet. Ik ben er donderdag pas weer.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 15:08
door MrEmiel
Ze zijn beschikbaar en de bussen worden vanaf vandaag gevuld. Ik kwam op het station ook een gast met gele jas tegen die ze uit stond te delen.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 15:49
door fogeltje
Jep, 15 lijnfolders dit jaar, de nummering wordt wel onderbroken. Post vanavond wel een overzicht.

Positief puntje. Beek en Donk krijgt er in de ochtend een 121 naar Eindhoven bij, vier minuten na de reguliere rit *bus* die ga ik de 15e meteen uitproberen. 7:58 beginnend op de Liessentseweg. Vraag me af of dit een touringcar gaat zijn.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 15:56
door Meltrain
Mr-W schreef:
huibf schreef: Als de flexhalten elke rit worden gebeld. Dan is de proef in principe mislukt...
Ook als ze niet gebeld worden is hij mislukt.Heb zo'n vermoeden dat de flexhaltes in Brandevoort meer gebruikt zullen worden,de flexhaltes in Mierlo-Hout liggen erg dicht bij het treinstation. Voor de Brandevoortse flexhaltes die ver van het station afliggen kan de flexbus gebruikt worden als voor en na transport.
Even tussendoor, maar waar ligt Mierlo-Hout eigenlijk?
Ik zie op de lijnennetkaart wel het plaatsje Mierlo, maar Mierlo-Hout niet.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 15:57
door Daniel
Da´s een wijk in Helmond (de naamgever van Helmond ´t Hout dus) :wink:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 16:01
door fogeltje
Laat ze dat woord "wijk" daar maar niet horen. Want dan krijg je een lynchmob achter je aan ;)

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 16:05
door Meltrain
O, is dat waar "Centrum" staat in de buurt van Hmh?

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 16:19
door Zugführer
Ja en waar "'t Hout" staat, net rechts van Centrum ;)
Volgens mij is het nog niet zo lang geleden juist "Mierlo-Hout" geworden omdat ze zich daar niet zo graag met Helmond willen verbinden. Maar volgens mij wil geen enkel dorp of wijk in de wijde omgeving van Helmond dat :mrgreen: