Pagina 9 van 12

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 11:38
door Suus
Maar in de praktijk zullen 90% van de gebruikers luie studenten zijn. In september zijn de eerste gelede bussen nodig en in januari volgend jaar neemt de gemeenteraad van Eindhoven een motie aan om drie dubbelgelede bussen te kopen om de luie studenten allemaal af te kunnen voeren.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 11:50
door Hans
fogeltje schreef:
@Hans: die lijn 14, reed die exclusief dat rondje of zat er nog wat aangeplakt? Als het een lijn is die vanaf CS doorrijdt naar andere delen van de stad, dan valt er al wat meer voor te zeggen.
Ik zou het zo niet weten. Dat was in mijn jeugd... en dat is toch al lang geleden.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 17:15
door huibf
Mr-W schreef:
huibe schreef:Wow een hele buslijn omdat mensen te beroerd zijn om 10 minuten te lopen.......
Dat was ook mijn 1e reactie. Deze buslijn is in mijn ogen de onzinigste lijn van de regio Eindhoven. Betaald de TU Hermes voor deze lijn of wordt er OV-budget voor gebruikt ?

Waarom is er eigenlijk voor lijnnumer 104 gekozen ? Lijn 204 was beter geweest omdat het om een spitslijn gaat die ook in de vakanties rijdt. Wel netjes dat lijn 4 een 3e! versterkinglijn erbij krijgt :pos:
SRE en Hermes hebben geen extra OV budget. Bedenk dat van april iedereen betaald moet parkeren op het tu/e terrein er er geen vrijstellingen meer zijn !
Hans schreef:Lang geleden, heel lang geleden reed er ook een bus over het TU terrein. Toen was dat geloof ik lijn 14.
Ik ben benieuwd, ik ken m niet.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 18:30
door Hainje
Mr-W schreef: Dat was ook mijn 1e reactie. Deze buslijn is in mijn ogen de onzinigste lijn van de regio Eindhoven. Betaald de TU Hermes voor deze lijn of wordt er OV-budget voor gebruikt ?

Waarom is er eigenlijk voor lijnnumer 104 gekozen ? Lijn 204 was beter geweest omdat het om een spitslijn gaat die ook in de vakanties rijdt. Wel netjes dat lijn 4 een 3e! versterkinglijn erbij krijgt :pos:
De meeste haltes liggen wat verder het terrein op en dat is best nog wel een eindje lopen hoor. Heb wel eens van de stalling naar het station gelopen, dan ben je toch snel 20 minuten aan het lopen en dan loop ik nog door.

Dat van het lijnnummer is lijkt mij vrij random. Of het nu lijn 104 of 204 is vanwege de spits is echt iets waar nerds als jij en ik zich mee bezig zullen houden dan die studenten. Die zal het echt aan hun reet roesten.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 18:33
door CamilleKreemers
Aangzien het voor scholieren is zou ik zelfs een 600-nummer gebruiken.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 19:51
door Zugführer
De verste halte ligt op 1,5 km van het station. 15-20 min lopen. Dan kan de bus iets sneller zijn, maar veel zal het nooit schelen inclusief wachttijd.
De bus is niet primair voor studenten bedoeld, werd hierboven gezegd. 104 als lijnnummer lijkt me al gek genoeg. Bovendien doet Hermes vooralsnog niet aan 6xx nummers voor scholierenlijnen

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 20:08
door huibf
CamilleKreemers schreef:Aangzien het voor scholieren is zou ik zelfs een 600-nummer gebruiken.
Dat is dus ook niet. Er werken ook promovendi en nogal wat medewerkers en ook zitten er bedrijven. Een Uni is nogal wat anders dan een HBO.
De bus rijdt ook tijdens de vakanties muv een wat kortere zomervakantie.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:06
door huibf
Hans schreef:
fogeltje schreef:
@Hans: die lijn 14, reed die exclusief dat rondje of zat er nog wat aangeplakt? Als het een lijn is die vanaf CS doorrijdt naar andere delen van de stad, dan valt er al wat meer voor te zeggen.
Ik zou het zo niet weten. Dat was in mijn jeugd... en dat is toch al lang geleden.
Ik heb het nog eens nagezocht in mijn naslagwerk.

Ik heb een busboekje van ZO uit 1982/1983 waarin OVE de stadsdienst onderhoud. (staat nog niet op onze wiki)
Inderdaad toen lijn 14 Heesterakker-De Hurk.
Er waren toen 4 halten: TH De Wielen, TH De Zaale, TH Hoofdgebouw en Tech. Hogeschool.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:18
door Hans
Toen was ik 6/7 jaar oud. En lijnnummer gewoon blijven hangen.... wat ben ik goed *bus* Hahaha.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:19
door huibf
Ik ook maar ik woonde toen in De Peel en kwam nooit in de grote stad 8-). Helmond was meer de uitvalsbasis

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 24 jan 2015, 17:51
door fogeltje
huibf schreef: Ik heb een busboekje van ZO uit 1982/1983 waarin OVE de stadsdienst onderhoud. (staat nog niet op onze wiki)
Inderdaad toen lijn 14 Heesterakker-De Hurk.
Er waren toen 4 halten: TH De Wielen, TH De Zaale, TH Hoofdgebouw en Tech. Hogeschool.
Nu je het zegt, volgens mij heb ik het boekje van de stadsdienst uit dat jaar ook :oops:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:33
door Raymond
Meerhoven strijdt tegen auto's Eindhoven Airport en wil aanpassing buslijn 401
EINDHOVEN - De eindhalte van buslijn 401, de pendeldienst tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport, moet in Meerhoven komen. Buspassagiers vanuit de stad kunnen dan niet langer met bus 401 op het vliegveld komen. De auto parkeren in Meerhoven en er op de bus springen richting Airport behoort dan tot het verleden.
Lees verder

In de papieren editie staat nog dat het SRE niet direct staat te juichen, maar het wel als optie ziet.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:38
door Wubbo
Rare redenering, een buslijn opheffen om een parkeerprobleem op te lossen. Wat ik helemaal niet begrijp is waarom de bewoners betaald parkeren te duur vinden, voor het enorme bedrag van 3 euro 70 per maand (voor de eerste auto).

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:44
door Zugführer
Hahahahahaha!
Oh wacht is dit een serieus artikel? :lol:

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:49
door Zugführer
Hoofddorp strijdt tegen auto's Schiphol Airport en wil aanpassing treindienst
SCHIPHOL - De eindhalte van de treinen tussen station Leiden en Schiphol Airport, moet in Hoofddorp komen. Treinpassagiers vanuit Leiden kunnen dan niet langer met de trein op het vliegveld komen. De auto parkeren in Hoofddorp en er op de trein springen richting Airport behoort dan tot het verleden.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 15:46
door SLToilet
A: wat is de link met de SRE?
B: Speld zeker?

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 16:04
door Hainje
Het komt op mij eerder over alsof Zugführer het absurde van het voorstel om lijn 401 in te korten wil benadrukken.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 16:10
door Mr-W
Wubbo schreef:Rare redenering, een buslijn opheffen om een parkeerprobleem op te lossen. Wat ik helemaal niet begrijp is waarom de bewoners betaald parkeren te duur vinden, voor het enorme bedrag van 3 euro 70 per maand (voor de eerste auto).
Omdat mensen ook nog bezoek hebben wat dan moet betalen. Bovendien lost betaald parkeren weinig op omdat auto's dan 300m verderop in Veldhoven gaan parkeren.
Raymond schreef: In de papieren editie staat nog dat het SRE niet direct staat te juichen, maar het wel als optie ziet.
De SRE heeft er niets meer over te zeggen. Dat de provincie Noord-Brabant het als optie ziet is begrijpelijk.Lijn 401 kan dan volautomatisch gereden worden wat een flinke bezuiniging oplevert.(met een ander bustype)Bovendien is het vanaf halte Luchthavenweg niet eens zo heel ver lopen naar het vliegveld.(250 meter)
Verder is het opvallend dat Lijn 400 nog niet bekend is bij de lezers van het ED.nl

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 16:14
door Hainje
Mr-W schreef:Lijn 401 kan dan volautomatisch gereden worden wat een flinke bezuiniging oplevert.(met een ander bustype)Bovendien is het vanaf halte Luchthavenweg niet eens zo heel ver lopen naar het vliegveld.
Afbeelding

Infrastructuur is er nog niet naar en andere voertuigen om zoveel mensen over de openbare weg te vervoeren zijn er nog niet. Om nog maar te zwijgen over de vergunningen. Plus dat de lijn dan echt niet ingekort word tot de halte Luchthavenweg. Je moet dan meer denken aan de halte Cargo Forum.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 16:38
door Wubbo
Mr-W schreef:
Wubbo schreef:Rare redenering, een buslijn opheffen om een parkeerprobleem op te lossen. Wat ik helemaal niet begrijp is waarom de bewoners betaald parkeren te duur vinden, voor het enorme bedrag van 3 euro 70 per maand (voor de eerste auto).
Omdat mensen ook nog bezoek hebben wat dan moet betalen. Bovendien lost betaald parkeren weinig op omdat auto's dan 300m verderop in Veldhoven gaan parkeren.
Als mensen verderop parkeren is het probleem hier opgelost. Anders gebruik je dezelfde constructie ook in Veldhoven. En voor bezoek: het doel is om langparkeerders te weren. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het betaald parkeren voor een laag tarief te doen (voor mijn part 10 cent per uur) met een maximum van 24 uur ofzo. Mogelijkheden te over, maar als jouw reactie exemplarisch is voor die van de bewoners van Meerhoven kan ik niet anders dan de conclusie trekken dat het langparkeren niet het probleem is, maar de bus zelf.
Mr-W schreef:
Raymond schreef:In de papieren editie staat nog dat het SRE niet direct staat te juichen, maar het wel als optie ziet.
De SRE heeft er niets meer over te zeggen. Dat de provincie Noord-Brabant het als optie ziet is begrijpelijk.Lijn 401 kan dan volautomatisch gereden worden wat een flinke bezuiniging oplevert.(met een ander bustype)Bovendien is het vanaf halte Luchthavenweg niet eens zo heel ver lopen naar het vliegveld.(250 meter)
Als er nog steeds een halte dichtbij de luchthaven is, wordt het langparkeerdersprobleem ook niet opgelost: dan kunnen mensen immers nog steeds parkeren in Meerhoven en dan vliegen vanaf Airport.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 17:01
door SLToilet
Misschien is het een oplossing om een langparkeergarage en gelijk een P+R te bouwen bij Acht op de kruising tussen de Anthony Fokkerweg en de spoorweg. Daarbij ook nog een station bouwen en een vaker rijdende lijn 400 daar laten stoppen waarbij alleen mag worden gereisd van/naar het vliegveld. En maak het parkeren dan voordelig voor langparkeerders.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 17:53
door waldo79
Rond Schiphol heb je tal van kleine parkeervoorzieningen, waar particulieren shuttleservices vanuit hun parkeervelden naar de luchthaven verzorgen. Toch staan de Schipholparkeerterreinen behoorlijk vol en doet R-Net 300 goede zaken vanuit Amstelveen, Hoofddorp etc.

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 20:21
door Zugführer
Hainje schreef:Het komt op mij eerder over alsof Zugführer het absurde van het voorstel om lijn 401 in te korten wil benadrukken.
Ja, natuurlijk doe ik dat.
HOV-1 en daarmee lijn 401 is/was dé snelle verbinding tussen het station en het vliegveld. Sinds kort rijdt daar nu de maffe lijn 400 naast, over een hele andere route dan de HOV die speciaal voor die relatie gebouwd is en nu komt dan de laatste doodsteek door lijn 401 tot Meerhoven in te korten?? Dat betekent dat je 1 van de belangrijkste assen in het geplande HOV netwerk inkort. Het zotste idee dat ik de afgelopen jaren gehoord voor wat betreft het Eindhovens OV en in mijn ogen vergelijkbaar met de sprinter naar Schiphol inkorten tot Hoofddorp, lijn 12 naar de Uithof in Utrecht inkorten tot halte De Kromme Rijn, alle lijnen die naar centrale stations gaan inkorten tot de halte voor het centraal station, omdat je op die bestemmingen allemaal niet gratis kan parkeren.
Als er echt een parkeerprobleem is los je dat op een andere manier op. Bijvoorbeeld door gratis parkeerplekken te creëren bij het vliegveld.

Tussen haakjes: het inkorten van lijnen kan ik op zich nog begrijpen, om Utrecht er weer bij te halen: lijn 28 inkorten tot Rijnsweerd om doorgaande reizigers te ontmoedigen die bus te nemen lijkt me bijzonder effectief, mits er een fatsoenlijk alternatief is voor reizigers tussen De Uithof en Rijnsweerd.
In Eindhoven zou je lijn 401 kunnen inkorten tot Meerhoven, zodat reizigers naar het vliegveld de snelle niet-stoppende lijn 400 nemen. Maar tussen Meerhoven en Airport moet je dan wel een alternatieve, hoogwaardige verbinding aanbieden (bijvoorbeeld Airport - Veldhoven) en daarmee los je dit probleem niet op.

(Mijn "artikel" was overigens recht gekopieerd van het stukje over het SRE dat er boven stond, voor wie dat niet opgevallen was)

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 31 jan 2015, 01:17
door AppleMoose
Wubbo schreef:Rare redenering, een buslijn opheffen om een parkeerprobleem op te lossen.
Mee eens. Volgens mij zorgt dat enkel voor meer parkeerproblemen :roll:
Wat ik helemaal niet begrijp is waarom de bewoners betaald parkeren te duur vinden, voor het enorme bedrag van 3 euro 70 per maand (voor de eerste auto).
Wat ik dan weer niet snap is dat de gemeente de bewoners wil laten betalen (al gaat het om een klein bedrag) om hun eigen auto voor hun eigen deur/in eigen straat te mogen plaatsen. Wat is er op tegen om de bewoners die vergunning gratis te geven (Voor hun eerste auto, bij de tweede auto zou je misschien wel kosten kunnen rekenen) en de rest te laten betalen?

Re: Dienstregelingen SRE 2015

Geplaatst: za 31 jan 2015, 01:50
door huibf
Mijn excuses. Ik had al een los topic aangemaakt.
Het idee is te zot voor woorden. Lijn 401 gaat natuurlijk in frequentie terug.
Daarbij wil dat effect hebben, dan moet de laatste halte natuurlijk voor cargoforum liggen anders lopen ze een stukje vanaf meerhoven naar flight forum, waar lijn 103 wel rijdt.
en je dupeert nogal wat reizigers vanaf strijp s tot meerhoven die wel naar airport moeten.