Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
wouter15
Berichten: 850
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor wouter15 » Di 15 Apr 2014, 20:24

Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

15 april 2014

Een intercity tussen Eindhoven en Keulen lijkt weer een stap dichterbij. Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo'n verbinding haalbaar is. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur heeft daar maandag het startschot voor gegeven. Dat meldt de regionale zender Studio 040.

Arriva bevestigt het bericht. "Arriva kijkt altijd naar kansen in de markt met het oog op het beste voor de regio en het beste voor de reizigers. De Intercity-verbinding Eindhoven-Keulen is daar weer een voorbeeld van. Met Deutsche Bahn als moederorganisatie kunnen we krachten bundelen" reageert de vervoerder. Lees verder

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor fogeltje » Di 15 Apr 2014, 20:43

Prima, ik zeg doen. Ik ga wel eens die kant uit (verder naar Koblenz) en met drie stoptreinen (want naar Venlo is de IC amper een echte IC) is dat nogal een heel eind.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Mr-W » Di 15 Apr 2014, 20:52

fogeltje schreef:Prima, ik zeg doen. Ik ga wel eens die kant uit (verder naar Koblenz) en met drie stoptreinen (want naar Venlo is de IC amper een echte IC) is dat nogal een heel eind.

Ik vind het ook een prima idee,de trein is toch iets comfortabeler dan een bejaardentouringcar naar de kerstmarkt in Keulen :lol:
Hoop dat hij tussen Eindhoven en Venlo alleen stopt in Helmond en de rest van de stations overslaat,zodat het een echt intercity wordt.
Weet iemand toevallig of DB nog geschikt materieel heeft staan ? (ICL etc)

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 21:19

Lijkt haast wel alsof Arriva nu alvast op de feiten vooruit gaat lopen. Alsof zij de concessie al in handen hebben. Overigens wou de provincie een IC-dienst tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar dat wordt dus net iets verder richting Köln.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Di 15 Apr 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor huibf » Di 15 Apr 2014, 21:21

Mr-W schreef:Hoop dat hij tussen Eindhoven en Venlo alleen stopt in Helmond en de rest van de stations overslaat,zodat het een echt intercity wordt.


Ik denk eerder aan Helmond overslaan en in Deurne stoppen. *O*

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 21:23

Ik zal er een schepje bovenop doen. Allebei overslaan en de stoptrein naar Deurne doortrekken tot Venlo. ;)
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor marlies » Di 15 Apr 2014, 21:25

Michael 1988 schreef:Lijkt haast wel alsof Arriva nu alvast op de feiten vooruit gaat lopen. Alsof zij de concessie al in handen hebben. Overigens wou de provincie een IC-dienst tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar dat wordt dus net iets verder richting Köln.

Voor een IC Eindhoven - Keulen hoef je geen concesssie te hebben.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 21:27

Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Mr-W » Di 15 Apr 2014, 21:36

Michael 1988 schreef:Ik zal er een schepje bovenop doen. Allebei overslaan en de stoptrein naar Deurne doortrekken tot Venlo. ;)

Dat moet sowieso gebeuren want ik neem aan dat een Intercity niet in Horst-Sevenum en Blerick gaat stoppen.
Een stop van een Internationale Intercity in Deurne gaat niet gebeuren. De huidige Benelux stopt ook niet in Vilvoorde of Delft,beide plaatsen zijn veel groter dan Deurne.
Laatst gewijzigd door Mr-W op Di 15 Apr 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor marlies » Di 15 Apr 2014, 21:37

Michael 1988 schreef:Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).


Ja, dat had ik gelezen. Maar ze kijken of het in de nieuwe concessie in te passen is, dat lijkt me niet voorbarig want dan maken ze het onderdeel van hun bod. Precies het goede moment dus. En als ze die concessie niet krijgen kan het ook maar zo dat ze wel die IC gaan rijden als ze denken dat het winstgevend te doen is. Lijkt me ook niet vreemd als ze die optie nu verkennen al denk ik niet dat het uit kan.

Kortom, nee, ik ben het niet met je eens dat ze op de feiten vooruit lopen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Suus » Di 15 Apr 2014, 21:40

Een blik in mijn opeens heel erg heldere glazen bol voorziet dat dit plan problematisch wordt tenzij er eindelijk eens werk wordt gemaakt van een doorgaande tweesporigheid tussen Kaldenkirchen en Viersen. Daar is vorig jaar of het jaar daarvoor nog een kosten-baten-analyse voor gemaakt die 19 als resultaat gaf (1 is break-even, dus kan je nagaan!) maar er lijkt voor de komende tien jaar nog geen budget voor beschikbaar. Tot die tijd past er op die lijn geen trein meer bij.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 21:46

marlies schreef:
Michael 1988 schreef:Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).


Ja, dat had ik gelezen. Maar ze kijken of het in de nieuwe concessie in te passen is, dat lijkt me niet voorbarig want dan maken ze het onderdeel van hun bod. Precies het goede moment dus. En als ze die concessie niet krijgen kan het ook maar zo dat ze wel die IC gaan rijden als ze denken dat het winstgevend te doen is. Lijkt me ook niet vreemd als ze die optie nu verkennen al denk ik niet dat het uit kan.

Kortom, nee, ik ben het niet met je eens dat ze op de feiten vooruit lopen.


Ik zeg btw dat het lijkt. Ik zeg niet dat het zo is. Ik denk dat je daar even het verhaal verkeerd hebt begrepen. Overigens snap ik zelf ook wel dat ze dit onderzoek deel laten uitmaken van hun bod op de concessie.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor fogeltje » Di 15 Apr 2014, 21:47

Stop in Helmond had de internationale IC vroeger in de meeste jaren wel, wij zijn daar vaak opgestapt (en een klein Fogeltje was in Venlo altijd voorin te vinden om naar de lokwissel te kijken, iets wat een groter Fogeltje een aantal jaren terug bij de kerende 1900 weer deed), maar sommige jaren moesten we altijd naar Eindhoven. Stop in Eindhoven zou ik persoonlijk fijn vinden, maar als hij doorkachelt is het ook goed, zolang het niet ten koste gaat van de bediening van Helmond (twee keer een IC naar Eindhoven lijkt me wel minimaal).

Dat enkelspoor is me overigens nooit opgevallen, ik ga me nu schamen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 21:50

Waarom minimaal twee keer een IC als er ook twee keer een sprinter rijdt en om nog maar te zwijgen over de bussen (3 lijnen volgens mij).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor fogeltje » Di 15 Apr 2014, 21:55

Bussen zijn natuurlijk geen alternatief voor een trein. Een dorp als Helmond is groot genoeg voor 2x per uur een IC en 2x per uur een stoptrein. Als een extra stoptrein komt, dan kan eventueel afdoende zijn mits er een cross-platform overstap is in Eindhoven, want als een reguliere IC verdwijnt, verdwijnt ook een verbinding voor Helmond richting Tilburg natuurlijk.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Suus » Di 15 Apr 2014, 22:19

Trouwens, Eindhoven - Keulen kan ook via Aachen... Dat zou ook iets beter met Limburg overlappen dan via Venlo. Om welke verbinding gaat het nu concreet?
Rame à l'approche

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor avl » Di 15 Apr 2014, 22:44

Als ik wat berichtjes google zou het gaan om uitbreiding van de geplande verbinding Maastricht - Heelen - Aachen.

Er ligt nu al een plan voor een treinverbinding tussen Maastricht, Heerlen en Aken, maar die moet dus worden uitgebreid. Aan de Duitse kant richting Keulen, en aan de Nederlandse kant richting Eindhoven.

BRON

1e toevoeging:
Eindhoven - Een intercity tussen Eindhoven en Keulen lijkt weer een stap dichterbij. Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo´n verbinding haalbaar is. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst van de Euregio, melden betrokkenen op twitter.

BRON

2e toevoeging:
Omdat het gaat om de Euregio zal het gaan om route via Zuid-Limburg.
Laatst gewijzigd door avl op Di 15 Apr 2014, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor fogeltje » Di 15 Apr 2014, 22:50

Nu je het zegt staat me iets van bij van die verbinding over Aachen. Hoeveel zou dat in reistijd schelen?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor avl » Di 15 Apr 2014, 23:07

Nog even een aanvulling.

Bericht lijkt mij n.a.v.> Conferentie ‘Grensoverschrijdende stedelijke netwerken: De kracht van de Euregio’
ZIE HIER

en daar als reactie op o.a. deze tweet:
RT @MarloesHoog : Frank van Setten (Arriva) kansen voor één grensoverschrijdend ov netwerk in #Euregio #Platform31 conferentie

BRON

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor avl » Di 15 Apr 2014, 23:10

Bij een route via Zuid-Limburg hoef je je in ieder geval niet druk te maken over wel of niet stoppen in Helmond of Deurne. :wink:

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 23:16

Er staat mij eerder iets bij over een verbinding vanaf Maastricht naar Aken. Maar als je kijkt naar het verleden zou je wel eerder zeggen dat de trein via Venlo gaat rijden. Maar ik snap er zelf nu even niets meer van. Want de optie richting Keulen staat niet in de PvE. Wel de trein Eindhoven - Düsseldorf, Weert - Hamont en Maastricht - Aken.

Edit: Ik heb het filmpje bekeken op studio040 en als ik de blauwe lijn zie en het wordt die route, zou ik eerder zeggen dat ze beter via Venlo kunnen laten reizen. Er wordt volgens die lijn rechtstreeks naar Aken gereisd en dan vervolgens weer een heel stuk om door via Mönchengladbach en Neuss (bijna in Düsseldorf dus) te reizen naar Köln.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Suus » Di 15 Apr 2014, 23:44

Ik durf zo ook niet te zeggen wat nu beter is: Eindhoven - Aachen - Köln of Eindhoven - Mönchengladbach - Köln.

Ik denk dat in absolute spoorkilometers Eindhoven - Mönchengladbach - Köln korter is, maar op die route kom je nogal wat probleempunten tegen* en de snelheden zijn relatief traag (meestal max 120 km/uur) terwijl je via Aachen op Heerlen - Herzogenrath na weinig problemen tegenkomt, Aachen - Köln goed is uitgebouwd (tot 250 km/uur) en je een interessantere bestemming tegenkomt dan Mönchengladbach, dat weliswaar iets groter is dan Aachen maar waar werkelijk geen klap te beleven valt...

* Enkelsporigheid Kaldenkirchen - Viersen, enkelsporigheid Rheydt Hbf - Rheydt-Odenkirchen, veel trage stukken tussen Rheydt en Köln: aansluiting Ehrenfeld 40 km/uur, binnenrijden Stommeln 90 km/uur, emplacement Grevenbroich 80 km/uur, binnenrijden Rheydt Hbf 40 km/uur...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor deadlock » Di 15 Apr 2014, 23:57

Michael 1988 schreef:Ik zeg btw dat het lijkt. Ik zeg niet dat het zo is. Ik denk dat je daar even het verhaal verkeerd hebt begrepen. Overigens snap ik zelf ook wel dat ze dit onderzoek deel laten uitmaken van hun bod op de concessie.

Euh, wat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 16 Apr 2014, 00:47

Ik zei dat het in mijn ogen lijkt alsof Arriva de concessie al op deze manier probeert binnen te halen / winnen, al dan niet dat ze denken dat ze de concessie gaan winnen. Ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo is. Dat Arriva dit ook denkt. Zo beter?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 01:00

Je weet hoe een inschrijving wordt beoordeeld? Anoniem en op punten? Hoezo lijkt het alsof ze het zo willen binnenhalen?

Afbeelding
+10 punten als je de referentie begrijpt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast