Pagina 1 van 2

Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 20:24
door wouter15
Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

15 april 2014

Een intercity tussen Eindhoven en Keulen lijkt weer een stap dichterbij. Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo'n verbinding haalbaar is. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur heeft daar maandag het startschot voor gegeven. Dat meldt de regionale zender Studio 040.

Arriva bevestigt het bericht. "Arriva kijkt altijd naar kansen in de markt met het oog op het beste voor de regio en het beste voor de reizigers. De Intercity-verbinding Eindhoven-Keulen is daar weer een voorbeeld van. Met Deutsche Bahn als moederorganisatie kunnen we krachten bundelen" reageert de vervoerder. Lees verder

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 20:43
door fogeltje
Prima, ik zeg doen. Ik ga wel eens die kant uit (verder naar Koblenz) en met drie stoptreinen (want naar Venlo is de IC amper een echte IC) is dat nogal een heel eind.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 20:52
door Mr-W
fogeltje schreef:Prima, ik zeg doen. Ik ga wel eens die kant uit (verder naar Koblenz) en met drie stoptreinen (want naar Venlo is de IC amper een echte IC) is dat nogal een heel eind.
Ik vind het ook een prima idee,de trein is toch iets comfortabeler dan een bejaardentouringcar naar de kerstmarkt in Keulen :lol:
Hoop dat hij tussen Eindhoven en Venlo alleen stopt in Helmond en de rest van de stations overslaat,zodat het een echt intercity wordt.
Weet iemand toevallig of DB nog geschikt materieel heeft staan ? (ICL etc)

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:19
door Michael 1988
Lijkt haast wel alsof Arriva nu alvast op de feiten vooruit gaat lopen. Alsof zij de concessie al in handen hebben. Overigens wou de provincie een IC-dienst tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar dat wordt dus net iets verder richting Köln.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:21
door huibf
Mr-W schreef: Hoop dat hij tussen Eindhoven en Venlo alleen stopt in Helmond en de rest van de stations overslaat,zodat het een echt intercity wordt.
Ik denk eerder aan Helmond overslaan en in Deurne stoppen. *O*

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:23
door Michael 1988
Ik zal er een schepje bovenop doen. Allebei overslaan en de stoptrein naar Deurne doortrekken tot Venlo. ;)

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:25
door marlies
Michael 1988 schreef:Lijkt haast wel alsof Arriva nu alvast op de feiten vooruit gaat lopen. Alsof zij de concessie al in handen hebben. Overigens wou de provincie een IC-dienst tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar dat wordt dus net iets verder richting Köln.
Voor een IC Eindhoven - Keulen hoef je geen concesssie te hebben.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:27
door Michael 1988
Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:36
door Mr-W
Michael 1988 schreef:Ik zal er een schepje bovenop doen. Allebei overslaan en de stoptrein naar Deurne doortrekken tot Venlo. ;)
Dat moet sowieso gebeuren want ik neem aan dat een Intercity niet in Horst-Sevenum en Blerick gaat stoppen.
Een stop van een Internationale Intercity in Deurne gaat niet gebeuren. De huidige Benelux stopt ook niet in Vilvoorde of Delft,beide plaatsen zijn veel groter dan Deurne.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:37
door marlies
Michael 1988 schreef:Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).
Ja, dat had ik gelezen. Maar ze kijken of het in de nieuwe concessie in te passen is, dat lijkt me niet voorbarig want dan maken ze het onderdeel van hun bod. Precies het goede moment dus. En als ze die concessie niet krijgen kan het ook maar zo dat ze wel die IC gaan rijden als ze denken dat het winstgevend te doen is. Lijkt me ook niet vreemd als ze die optie nu verkennen al denk ik niet dat het uit kan.

Kortom, nee, ik ben het niet met je eens dat ze op de feiten vooruit lopen.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:40
door Suus
Een blik in mijn opeens heel erg heldere glazen bol voorziet dat dit plan problematisch wordt tenzij er eindelijk eens werk wordt gemaakt van een doorgaande tweesporigheid tussen Kaldenkirchen en Viersen. Daar is vorig jaar of het jaar daarvoor nog een kosten-baten-analyse voor gemaakt die 19 als resultaat gaf (1 is break-even, dus kan je nagaan!) maar er lijkt voor de komende tien jaar nog geen budget voor beschikbaar. Tot die tijd past er op die lijn geen trein meer bij.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:46
door Michael 1988
marlies schreef:
Michael 1988 schreef:Het was al de ambitie van de Provincie Limburg en als je artikel goed leest gaat Arriva nu onderzoek doen of de IC-dienst inderdaad haalbaar is. Dat onderzoek hangt namelijk samen met de concessie (staat letterlijk in het artikel).
Ja, dat had ik gelezen. Maar ze kijken of het in de nieuwe concessie in te passen is, dat lijkt me niet voorbarig want dan maken ze het onderdeel van hun bod. Precies het goede moment dus. En als ze die concessie niet krijgen kan het ook maar zo dat ze wel die IC gaan rijden als ze denken dat het winstgevend te doen is. Lijkt me ook niet vreemd als ze die optie nu verkennen al denk ik niet dat het uit kan.

Kortom, nee, ik ben het niet met je eens dat ze op de feiten vooruit lopen.
Ik zeg btw dat het lijkt. Ik zeg niet dat het zo is. Ik denk dat je daar even het verhaal verkeerd hebt begrepen. Overigens snap ik zelf ook wel dat ze dit onderzoek deel laten uitmaken van hun bod op de concessie.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:47
door fogeltje
Stop in Helmond had de internationale IC vroeger in de meeste jaren wel, wij zijn daar vaak opgestapt (en een klein Fogeltje was in Venlo altijd voorin te vinden om naar de lokwissel te kijken, iets wat een groter Fogeltje een aantal jaren terug bij de kerende 1900 weer deed), maar sommige jaren moesten we altijd naar Eindhoven. Stop in Eindhoven zou ik persoonlijk fijn vinden, maar als hij doorkachelt is het ook goed, zolang het niet ten koste gaat van de bediening van Helmond (twee keer een IC naar Eindhoven lijkt me wel minimaal).

Dat enkelspoor is me overigens nooit opgevallen, ik ga me nu schamen.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:50
door Michael 1988
Waarom minimaal twee keer een IC als er ook twee keer een sprinter rijdt en om nog maar te zwijgen over de bussen (3 lijnen volgens mij).

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:55
door fogeltje
Bussen zijn natuurlijk geen alternatief voor een trein. Een dorp als Helmond is groot genoeg voor 2x per uur een IC en 2x per uur een stoptrein. Als een extra stoptrein komt, dan kan eventueel afdoende zijn mits er een cross-platform overstap is in Eindhoven, want als een reguliere IC verdwijnt, verdwijnt ook een verbinding voor Helmond richting Tilburg natuurlijk.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 22:19
door Suus
Trouwens, Eindhoven - Keulen kan ook via Aachen... Dat zou ook iets beter met Limburg overlappen dan via Venlo. Om welke verbinding gaat het nu concreet?

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 22:44
door Anne
Als ik wat berichtjes google zou het gaan om uitbreiding van de geplande verbinding Maastricht - Heelen - Aachen.
Er ligt nu al een plan voor een treinverbinding tussen Maastricht, Heerlen en Aken, maar die moet dus worden uitgebreid. Aan de Duitse kant richting Keulen, en aan de Nederlandse kant richting Eindhoven.
BRON

1e toevoeging:
Eindhoven - Een intercity tussen Eindhoven en Keulen lijkt weer een stap dichterbij. Vervoersbedrijf Arriva gaat onderzoeken of zo´n verbinding haalbaar is. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst van de Euregio, melden betrokkenen op twitter.
BRON

2e toevoeging:
Omdat het gaat om de Euregio zal het gaan om route via Zuid-Limburg.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 22:50
door fogeltje
Nu je het zegt staat me iets van bij van die verbinding over Aachen. Hoeveel zou dat in reistijd schelen?

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 23:07
door Anne
Nog even een aanvulling.

Bericht lijkt mij n.a.v.> Conferentie ‘Grensoverschrijdende stedelijke netwerken: De kracht van de Euregio’
ZIE HIER

en daar als reactie op o.a. deze tweet:
RT @MarloesHoog : Frank van Setten (Arriva) kansen voor één grensoverschrijdend ov netwerk in #Euregio #Platform31 conferentie
BRON

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 23:10
door Anne
Bij een route via Zuid-Limburg hoef je je in ieder geval niet druk te maken over wel of niet stoppen in Helmond of Deurne. :wink:

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 23:16
door Michael 1988
Er staat mij eerder iets bij over een verbinding vanaf Maastricht naar Aken. Maar als je kijkt naar het verleden zou je wel eerder zeggen dat de trein via Venlo gaat rijden. Maar ik snap er zelf nu even niets meer van. Want de optie richting Keulen staat niet in de PvE. Wel de trein Eindhoven - Düsseldorf, Weert - Hamont en Maastricht - Aken.

Edit: Ik heb het filmpje bekeken op studio040 en als ik de blauwe lijn zie en het wordt die route, zou ik eerder zeggen dat ze beter via Venlo kunnen laten reizen. Er wordt volgens die lijn rechtstreeks naar Aken gereisd en dan vervolgens weer een heel stuk om door via Mönchengladbach en Neuss (bijna in Düsseldorf dus) te reizen naar Köln.

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 23:44
door Suus
Ik durf zo ook niet te zeggen wat nu beter is: Eindhoven - Aachen - Köln of Eindhoven - Mönchengladbach - Köln.

Ik denk dat in absolute spoorkilometers Eindhoven - Mönchengladbach - Köln korter is, maar op die route kom je nogal wat probleempunten tegen* en de snelheden zijn relatief traag (meestal max 120 km/uur) terwijl je via Aachen op Heerlen - Herzogenrath na weinig problemen tegenkomt, Aachen - Köln goed is uitgebouwd (tot 250 km/uur) en je een interessantere bestemming tegenkomt dan Mönchengladbach, dat weliswaar iets groter is dan Aachen maar waar werkelijk geen klap te beleven valt...

* Enkelsporigheid Kaldenkirchen - Viersen, enkelsporigheid Rheydt Hbf - Rheydt-Odenkirchen, veel trage stukken tussen Rheydt en Köln: aansluiting Ehrenfeld 40 km/uur, binnenrijden Stommeln 90 km/uur, emplacement Grevenbroich 80 km/uur, binnenrijden Rheydt Hbf 40 km/uur...

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: di 15 apr 2014, 23:57
door deadlock
Michael 1988 schreef:Ik zeg btw dat het lijkt. Ik zeg niet dat het zo is. Ik denk dat je daar even het verhaal verkeerd hebt begrepen. Overigens snap ik zelf ook wel dat ze dit onderzoek deel laten uitmaken van hun bod op de concessie.
Euh, wat?

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 00:47
door Michael 1988
Ik zei dat het in mijn ogen lijkt alsof Arriva de concessie al op deze manier probeert binnen te halen / winnen, al dan niet dat ze denken dat ze de concessie gaan winnen. Ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo is. Dat Arriva dit ook denkt. Zo beter?

Re: Arriva onderzoekt intercity Eindhoven - Keulen

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 01:00
door deadlock
Je weet hoe een inschrijving wordt beoordeeld? Anoniem en op punten? Hoezo lijkt het alsof ze het zo willen binnenhalen?

Afbeelding
+10 punten als je de referentie begrijpt.