OK ik was een beetje te kort in mijn redenatie vanwege het late tijdstip, maar door anderen is het goed uitgelegd:marlies schreef:Waar heb je het over? Dit volg ik totaal niet.Vinny schreef:Leeuwarden-Groningen is dieselen onder de draad. Lijn moet pas worden geëlectrificeerd als de andere spoorlijnen in Noord-Nederland eveneens draad krijgen. Anders is het verspilling van belastinggeld ten top.Bee schreef:Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.
Leeuwarden-Groningen wordt niet als eilandbedrijf gereden, maar juist als integraal onderdeel van de concessie Noord-Nederland. Daar een eilandbedrijfje gaan exploiteren is minder handig als je de concessie wel als één geheel aanbesteedt. Daarnaast denk ik dus dat een vervoerder dan dus gaat kiezen om (ook) dieseltreinen in te zetten, en dan krijg je dus dieselen onder de draad. Mooi voor de liefhebber, maar slecht voor het terugverdienen van je investering en het is ook nog eens relatief slecht voor het milieu. Maaslijn is juist precies het tegenovergestelde: daar is nu een eilandbedrijfje en met de elektrificatie kun je de voordelen van het eilandbedrijf nog prima in stand houden - maar je hebt als vervoerder wel meer mogelijkheden om materieel uit te wisselen met bijv. de elektrische lijnen in Limburg. Hiermee kun je de voordelen vrijwel onmiddellijk incasseren.