Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 17:08

Mwoah, in Denemarken is de diesel goedkoper ;) Maar klopt inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 17:10

fogeltje schreef:Hoe meer voordelen hoe beter lijkt me. Geld kan maar één keer uitgegeven worden en als blijkt dat meer mensen baat hebben bij andere projecten, dan zou ik het geld liever daarheen zien gaan. Verder maak je wel goede punten mijn ogen. Exploitatie met diesel zal alleen maar duurder worden, op lange termijn is men met stroom wellicht goedkoper uit.

Nou jah, het is dan een beetje kwantitatief vs kwalitatief eah. Als je daar scores aan hangt en je hebt één oplossing waarvan het voordeel een score van honderd 100 heeft en een andere met 10 scores van 5 dan kies ik liever voor dat ene oplossing met een score van 100. Maar inderdaad; meer kan hier wel beter zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 16 Apr 2014, 17:37

Frans F schreef:Op zich heeft een elektrische lijn voor de reiziger niet veel voordelen. Het wordt er niet sneller of beter van. Elektrificatie elders heeft in het verleden (denk aan Zwolle-Emmen of Dordrecht-Geldermalsen) ook niet geleid tot meer reizigers. Het lijkt voor politici vooral een zaak van status.

Wel is er een kostenaspect. Bij een wat een hogere frequentie is elektrisch vervoer door de lagere kilometerprijs een stuk voordeliger en het kostenverschil is door de afschaffing van de rode diesel nu erg groot geworden.

Overigens begeeft Mansveld zich op glad ijs, want als er geld komt voor de Maaslijn waarom dan niet voor de diesellijnen in Groningen, Gelderland en Overijssel? Als de totale kosten 450 miljoen zijn lijkt het me logischer daar 10 jaar lang 45 miljoen voor uit te trekken. Gezien de huidige geldsmijterij bij ProRail moet die 45 miljoen wel vrij te maken zijn.

In het Noorden ligt erg veel spoor zonder draad dus dat kost al een kluif, terwijl er in Gelderland en Overijssel veel diesels onder draad rijden (Elst-Zevenaar, Hengelo-Oldenzaal, Wierden-Enschede). Bespaart meer en kost minder dan het Noorden onder draad zetten. Verder hebben bijvoorbeeld de Maaslijn en Twentekanaallijn een interregionale functie en spoor in het Noorden slechts beperkt. Daarom zou ik de spoorlijnen in het Noorden als laatste electrificeren.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor starx » Wo 16 Apr 2014, 18:22

Ik denk eigenlijk wel dat de Maaslijn prioriteit moet krijgen qua elektrificatie. De lijn ligt als diesellijn compleet geïsoleerd van andere diesellijnen, het gebruik van de lijn is hoog en het materieelpark kan i.c.m. met de andere lijnen in Limburg efficiënter.
Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Verder zijn er ook nog dingen die niet meteen weerslag hebben zoals een hogere punctualiteit en beter comfort. Dit kan het voor vervoerder aantrekkelijker maken om in te schrijven.

Alle andere lijnen moeten wat mij betreft ook geëlektrificeerd worden, maar omdat die meer een "dieselnetwerk" vormen, lijken die iets minder urgent.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 19:14

starx schreef:Ik denk eigenlijk wel dat de Maaslijn prioriteit moet krijgen qua elektrificatie. De lijn ligt als diesellijn compleet geïsoleerd van andere diesellijnen, het gebruik van de lijn is hoog en het materieelpark kan i.c.m. met de andere lijnen in Limburg efficiënter.
Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Verder zijn er ook nog dingen die niet meteen weerslag hebben zoals een hogere punctualiteit en beter comfort. Dit kan het voor vervoerder aantrekkelijker maken om in te schrijven.

Zwolle-Almelo is net zo geïsoleerd, Zwolle-Kampen ook. Bij Zwolle-Almelo heb je dezelfde voordelen voor wat betreft elektrificatie en het kost een stuk minder.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 687
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Yanaike » Wo 16 Apr 2014, 19:21

Wel toevallig dat Zwolle-Kampen en Zwolle-Almelo allebei in Zwolle eindigen...

starx schreef:Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).

Goederentreinen gaan de lijn waarschijnlijk nog steeds niet gebruiken zolang de lijn nog altijd enkelsporig is. Persoonlijk denk ik dat het ombouwen naar dubbelspoor maar eens even een eerste prioriteit moet zijn en dat ze dan daarna maar eens kijken of ze de lijn ook gelijk kunnen elektrificeren.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor starx » Wo 16 Apr 2014, 19:57

Ik denk dat Zwolle-Almelo net zo urgent is als de Maaslijn, maar volgens mij was daar toch al zekerheid over. Hier speelt ook mee dat in de huidige situatie een relatief groot gedeelte met diesel onder de draad wordt gereden.
Het is echter, zoals al opgemerkt geen geïsoleerde lijn. Zwolle-Kampen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo liggen in de buurt.
Als de Kampen-Zwolle-Almelo en de Maaslijn geëlektrificeerd zijn (waar het met de huidige inzichten op lijkt), dan blijven over als diesels: Noord-Nederland en Oost-Nederland (alles rondom Arnhem, Zutphen en Almelo). Het lijkt dan een goed idee om dan in een goede volgorde verder te gaan. Ik zelf zou dan denken aan:
1. Zevenaar-Winterswijk (druk traject en naar Arnhem is al een draad)
2. Zupthen-Hengelo (naar Oldenzaal is al een draad)
3. Groningen-Leeuwarden (druk traject)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 20:16

Yanaike schreef:Wel toevallig dat Zwolle-Kampen en Zwolle-Almelo allebei in Zwolle eindigen...

Nee dat is niet toevallig, het was om te illustreren dat dat niet het enige is met prioriteit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 16 Apr 2014, 20:31

deadlock schreef:
Michael 1988 schreef:Ik zei dat ik me er niet aan stoor, laat staan druk om maak. Het waren maar voorbeelden die ik noemde :roll:

Ja, ik was het duidelijk met je eens dus goed idee om te rolleyen. Serieus mens, leer begrijpend lezen.


Weet je laat maar. Om dit soort acties begin ik me echt af te vragen of ik nog uberhaupt actief moet zijn op dit forum.

Edit: Bij deze ben ik dus voorgoed inactief.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Hainje » Wo 16 Apr 2014, 20:45

Jeetje, waarom nu gelijk weer zo'n heftige reactie?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 16 Apr 2014, 21:12

Bij electrificatie hoop ik dat op sommige trajecten dezelfde constructie als op Deventer-Olst wordt toegepast. Voorbereiding op dubbelspoor. Volgorde van electrificatie zou naar mi zijn:
1 Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
2 Zevenaar-Doetinchem (voorbereiding dubbelspoor)
3 Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
4 Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
5 Zwolle-Kampen
6 Almelo-Marienberg
7 Doetinchem-Winterswijk
8 Winterswijk-Zutphen
9 Zutphen-Apeldoorn
10 Elst-Tiel
Als goed is is dan heel Nederland muv het Noorden geelektrificeerd
11 Groningen-Leeuwarden
12 Groningen-Stadskanaal/Winschoten
13 Groningen-Delfzijl
14 Sauwerd-Hogeschool
15 Leeuwarden-Harlingen
16 Leeuwarden-Stavoren
17 Winschoten-Leer (D)

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Wo 16 Apr 2014, 21:29

Ik vind dat niet helemaal een logisch plan.

Los van dat we eerst eens een verbinding naar Stadskanaal moeten hebben voor we 'm kunnen elektrificeren vind ik Zwolle-Kampen verbazend hoog staan.

Dat je het Noorden als één geheel onderaan gegroepeerd hebt vind ik ook vreemd. Groningen-Leeuwarden zou wmb een stuk hoger moeten staan en Winschoten-Leer los van Groningen-Winschoten zien vind ik ook niet handig. Knippen is een waardeloze klantonvriendelijke oplossing en elektrificeren van Zuidbroek-Winschoten is zonde van het geld als je vervolgens maar één trein per uur hebt die er gebruikt van maakt omdat de andere trein moet kunnen doordieselen naar Leer.

Wel eens dat Zwolle-Wierden bovenaan staat.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor The best » Wo 16 Apr 2014, 21:32

Ik vind Almelo-Mariënberg ook nog best wel hoog staan eigenlijk.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Thom91 » Wo 16 Apr 2014, 21:38

Zwolle - Kampen wordt al geëlektrificeerd, dat is al rond.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Wo 16 Apr 2014, 21:40

Oh, ik dacht dat dat juist een jaartje geleden ofzo weer was afgeschoten. Maar ik volg de ontwikkelingen op dat gebied ook niet bepaald heel nauwgezet want wat de neuk moet ik ooit in Kampen :P

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Wo 16 Apr 2014, 21:50

marlies schreef:Oh, ik dacht dat dat juist een jaartje geleden ofzo weer was afgeschoten. Maar ik volg de ontwikkelingen op dat gebied ook niet bepaald heel nauwgezet want wat de neuk moet ik ooit in Kampen :P

Ja dat dacht ik ook.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 16 Apr 2014, 21:55

Dat ik Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg zo hoog heb gezet komt doordat het vrij korte lijnen zijn (13 en 22 kilometer) en gemakkelijker en goedkoper te electrificeren dan de Groningse, Friese en Gelderse lijnen. Verder liggen deze lijnen geïsoleerd hebben dus weinig profijt van schaalvoordelen wat de Gelderse, Friese en Groningse lijnen wel hebben. Verder kun je Almelo-Marienberg makkelijker doortrekken naar Twente en Hardenberg.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Suus » Wo 16 Apr 2014, 22:03

Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Fles » Wo 16 Apr 2014, 22:11

Stadskanaal? :D

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Tom » Wo 16 Apr 2014, 23:46

Kortom, we zijn allemaal benieuwd naar het rapport met (of toelichting op) de prioritering van te elektrificeren trajecten dat staatssecretaris Mansveld uiterlijk september, maar hopelijk voor de zomer zal presenteren. :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Apr 2014, 23:48

Bee schreef:Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.

Leeuwarden-Groningen is dieselen onder de draad. Lijn moet pas worden geëlectrificeerd als de andere spoorlijnen in Noord-Nederland eveneens draad krijgen. Anders is het verspilling van belastinggeld ten top.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor starx » Do 17 Apr 2014, 01:11

Wat ik me nog afvraag. Kan een deel van de 450 miljoen die Mansveld zegt nodig te hebben niet uit de begroting voor Milieu komen. Het zorgt immers voor een reductie van CO2-uitstoot, zelfs met inachtneming dat elektriciteit ook moet worden opgewekt. Het lijkt me in ieder geval beter besteed dan subsidies voor elektrische/hybride auto's, want die verdienen zichzelf niet terug (gezien als overheid).

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Do 17 Apr 2014, 09:28

Vinny schreef:
Bee schreef:Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.

Leeuwarden-Groningen is dieselen onder de draad. Lijn moet pas worden geëlectrificeerd als de andere spoorlijnen in Noord-Nederland eveneens draad krijgen. Anders is het verspilling van belastinggeld ten top.

Waar heb je het over? Dit volg ik totaal niet.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Do 17 Apr 2014, 12:08

Dat het materieel allemaal diesel blijft omdat het op alle noordelijke nevenlijnen ingezet wordt. Ofzo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Do 17 Apr 2014, 13:52

Oftewel, weer eens lichtelijk out of touch met de realiteit.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten