Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Do 17 Apr 2014, 14:29

Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Do 17 Apr 2014, 14:42

De treinen uit Leeuwarden gaan in dat plan doorrijden naar Europark en daar keren. En daar ligt uiteraard al bovenleiding heen.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 678
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Yanaike » Do 17 Apr 2014, 15:47

Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor waldo79 » Do 17 Apr 2014, 15:49

Maaslijn :?:
Mij best :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Do 17 Apr 2014, 16:35

waldo79 schreef:Maaslijn :?:

Niet huilen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor marlies » Do 17 Apr 2014, 16:47

Yanaike schreef:Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?

Lijkt me niet een groot probleem. Er rijden straks 4 treinen per uur op die lijn dus redelijk wat materieel nodig. Als Arriva dan nog rijdt kan Voith in Leeuwarden ook het onderhoud van die E-GTWs blijven doen en redelijk in de buurt (Overijssel en Drenthe) rijden ook al E-GTWs. Van alle noorderlijke diesellijnen is de lijn naar Leeuwarden degene die het minste problemen oplevert op dat gebied en ook nog eens de lijn waar het het meeste nodig is.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor huibf » Do 17 Apr 2014, 17:36

Ligt Limburg in Groningen?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Do 17 Apr 2014, 17:47

huibf schreef:Ligt Limburg in Groningen?

Nogmaals; niet huilen. Wil je een bijzonder interessante discussie doodmaken? En Mansfeld wil niet alléén de maaslijn elektrificeren maar veel meer. Deze topic zou hernoemd moeten worden en naar Geheel Nederland moeten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Thom91 » Do 17 Apr 2014, 17:56

deadlock schreef:Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.

Nah, je creëert een eiland voor materieel wat nog een kleine serie betreft. Zoveel stellen zal je niet nodig hebben voor Leeuwarden - Groningen. Dit drijft de kosten van het onderhouden weer enorm op.
Komt wel goed schatje.

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Tom » Do 17 Apr 2014, 18:09

Precies, door de Maaslijn te elektrificeren ruim je zo'n dieseleilandje op en is uitwisseling van treinstellen mogelijk met de lijnen Roermond-Maastricht Randwyck, Sittard-Heerlen en de Heuvellandlijn. In het noorden creëer je twee dieseleilanden als je Groningen-Leeuwarden gaat elektrificeren.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Thom91 » Do 17 Apr 2014, 19:07

Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 00:47

Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Vr 18 Apr 2014, 00:49

fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?

Ik wil dat het hier blijft en dezelfde TT blijft houden en dat iedereen stopt met zeuren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Hainje » Vr 18 Apr 2014, 01:15

Als je dan zelf nou eens het goede voorbeeld geeft deadlock. Door te stoppen met zeuren dat anderen zeuren. Afbeelding

*duikt*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor deadlock » Vr 18 Apr 2014, 01:27

*met rot fruit gooi*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2322
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 18 Apr 2014, 07:53

fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?

Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.

Toch denk ik, om maar weer on-topic te gaan, dat de Maaslijn door zijn ligging het eerst ge"elektrificeerd moet worden, omdat overal eromheen wasdraden boven het spoor hangen. Dit heeft als nevenreden dat hierdoor ook uitwisseling kan plaatsvinden met de zuidelijke stoptreindiensten. Er is in deze concessie dus een schaalvoordeel te halen in het wagenpark. Dit voordeel is minder aanwezig bij de Gelderse concessie en de Noordelijke nevenlijnen.

Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor Tom » Vr 18 Apr 2014, 09:57

CamilleKreemers schreef:Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.

Door Maaslijn tussen hakjes te plaatsen is het "probleem" opgelost: Mansveld wil investeren in elektrificatie (o.a. Maaslijn). De Maaslijn vormde de aanleiding voor dit topic, maar de rest van de lijnen zijn net zo interessant om te bespreken. Mansveld zal er t.z.t. zeker ook nog aandacht aan besteden.

groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor groningen » Vr 18 Apr 2014, 19:44

Het woord "wil", daar kun je alle kanten mee uit. Als er nu staat "gaat" dan klinkt het wat positiever.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 20:33

CamilleKreemers schreef:
Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)

Wat bedoel je dan met omvang van de concessie? Misschien worden er in Limburg wel meer reizigerskilometers gemaakt of is er meer geld bij gemoeid?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

CamilleKreemers
Berichten: 2322
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 18 Apr 2014, 20:45

Er zijn meer stellen nodig om in Groningen/Drenthe de dienst uit te voeren.
of er ook meer reizigerskilometers wordt gemaakt weet ik niet. Het lijkt me wel...

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 20:50

Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

CamilleKreemers
Berichten: 2322
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 18 Apr 2014, 20:56

fogeltje schreef:Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).

Ik heb toevallig eens berekend dat er 6 omlopen Roermond - Nijmegen moeten zijn en daarnaast 3 omlopen Venray - Nijmegen.
Zouden alle omlopen met dubbele stellen worden gereden zijn er (6+3)*2 = 18 stellen nodig. Aldus wikipedia:
Veolia gebruikt 16 dieseltreinstellen op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond), waarvan 6 stuks GTW2/6 (stelnummers 7201-7206) en 10 stuks GTW2/8 (stelnummers 7351-7360). Stadler Rail heeft staan dat er bovenstaande aantallen zijn aangeschaft door Veolia. http://www.stadlerrail.com/media/upload ... _DMU_d.pdf

Op basis van deze informatie zou ik zeggen dat er nog wel stellen extra gekocht kunnen worden. Veolia is hierbij dus heel krap in treinpark.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 21:10

Veolia huurt ook een enkele of meerdere Buffels omdat ze het gewoon niet rond krijgen in de spitsuren. Die Buffels rijden volgens mij exclusief op Nijmegen - Venray. Het zou ook helpen als de resterende tweetjes ombouwen naar drietjes. Vier stuks zijn al verlengd.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor MdJ » Vr 18 Apr 2014, 21:13

Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 21:14

MdJ schreef:Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.
Ik dacht dat ze daarna gebleven zijn, tenminste een enkele. Die verlenging is namelijk al weer enkele jaren geleden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten