Pagina 3 van 5

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:29
door deadlock
Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:42
door marlies
De treinen uit Leeuwarden gaan in dat plan doorrijden naar Europark en daar keren. En daar ligt uiteraard al bovenleiding heen.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 15:47
door Yanaike
Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 15:49
door waldo79
Maaslijn :?:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 16:35
door deadlock
waldo79 schreef:Maaslijn :?:
Niet huilen.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 16:47
door marlies
Yanaike schreef:Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?
Lijkt me niet een groot probleem. Er rijden straks 4 treinen per uur op die lijn dus redelijk wat materieel nodig. Als Arriva dan nog rijdt kan Voith in Leeuwarden ook het onderhoud van die E-GTWs blijven doen en redelijk in de buurt (Overijssel en Drenthe) rijden ook al E-GTWs. Van alle noorderlijke diesellijnen is de lijn naar Leeuwarden degene die het minste problemen oplevert op dat gebied en ook nog eens de lijn waar het het meeste nodig is.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:36
door huibf
Ligt Limburg in Groningen?

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:47
door deadlock
huibf schreef:Ligt Limburg in Groningen?
Nogmaals; niet huilen. Wil je een bijzonder interessante discussie doodmaken? En Mansfeld wil niet alléén de maaslijn elektrificeren maar veel meer. Deze topic zou hernoemd moeten worden en naar Geheel Nederland moeten.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:56
door Thom91
deadlock schreef:Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.
Nah, je creëert een eiland voor materieel wat nog een kleine serie betreft. Zoveel stellen zal je niet nodig hebben voor Leeuwarden - Groningen. Dit drijft de kosten van het onderhouden weer enorm op.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 18:09
door Tom
Precies, door de Maaslijn te elektrificeren ruim je zo'n dieseleilandje op en is uitwisseling van treinstellen mogelijk met de lijnen Roermond-Maastricht Randwyck, Sittard-Heerlen en de Heuvellandlijn. In het noorden creëer je twee dieseleilanden als je Groningen-Leeuwarden gaat elektrificeren.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: do 17 apr 2014, 19:07
door Thom91
Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 00:47
door fogeltje
Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 00:49
door deadlock
fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
Ik wil dat het hier blijft en dezelfde TT blijft houden en dat iedereen stopt met zeuren.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 01:15
door Hainje
Als je dan zelf nou eens het goede voorbeeld geeft deadlock. Door te stoppen met zeuren dat anderen zeuren. Afbeelding

*duikt*

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 01:27
door deadlock
*met rot fruit gooi*

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 07:53
door CamilleKreemers
fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.

Toch denk ik, om maar weer on-topic te gaan, dat de Maaslijn door zijn ligging het eerst ge"elektrificeerd moet worden, omdat overal eromheen wasdraden boven het spoor hangen. Dit heeft als nevenreden dat hierdoor ook uitwisseling kan plaatsvinden met de zuidelijke stoptreindiensten. Er is in deze concessie dus een schaalvoordeel te halen in het wagenpark. Dit voordeel is minder aanwezig bij de Gelderse concessie en de Noordelijke nevenlijnen.
Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 09:57
door Tom
CamilleKreemers schreef: Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.
Door Maaslijn tussen hakjes te plaatsen is het "probleem" opgelost: Mansveld wil investeren in elektrificatie (o.a. Maaslijn). De Maaslijn vormde de aanleiding voor dit topic, maar de rest van de lijnen zijn net zo interessant om te bespreken. Mansveld zal er t.z.t. zeker ook nog aandacht aan besteden.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 19:44
door groningen
Het woord "wil", daar kun je alle kanten mee uit. Als er nu staat "gaat" dan klinkt het wat positiever.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:33
door fogeltje
CamilleKreemers schreef:
Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)
Wat bedoel je dan met omvang van de concessie? Misschien worden er in Limburg wel meer reizigerskilometers gemaakt of is er meer geld bij gemoeid?

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:45
door CamilleKreemers
Er zijn meer stellen nodig om in Groningen/Drenthe de dienst uit te voeren.
of er ook meer reizigerskilometers wordt gemaakt weet ik niet. Het lijkt me wel...

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:50
door fogeltje
Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:56
door CamilleKreemers
fogeltje schreef:Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).
Ik heb toevallig eens berekend dat er 6 omlopen Roermond - Nijmegen moeten zijn en daarnaast 3 omlopen Venray - Nijmegen.
Zouden alle omlopen met dubbele stellen worden gereden zijn er (6+3)*2 = 18 stellen nodig. Aldus wikipedia:
Veolia gebruikt 16 dieseltreinstellen op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond), waarvan 6 stuks GTW2/6 (stelnummers 7201-7206) en 10 stuks GTW2/8 (stelnummers 7351-7360). Stadler Rail heeft staan dat er bovenstaande aantallen zijn aangeschaft door Veolia. http://www.stadlerrail.com/media/upload ... _DMU_d.pdf

Op basis van deze informatie zou ik zeggen dat er nog wel stellen extra gekocht kunnen worden. Veolia is hierbij dus heel krap in treinpark.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:10
door fogeltje
Veolia huurt ook een enkele of meerdere Buffels omdat ze het gewoon niet rond krijgen in de spitsuren. Die Buffels rijden volgens mij exclusief op Nijmegen - Venray. Het zou ook helpen als de resterende tweetjes ombouwen naar drietjes. Vier stuks zijn al verlengd.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:13
door MdJ
Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 21:14
door fogeltje
MdJ schreef:Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.
Ik dacht dat ze daarna gebleven zijn, tenminste een enkele. Die verlenging is namelijk al weer enkele jaren geleden.