Veolia discrimineert rolstoeler

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door VIRM »

Vervoersbedrijf Veolia in Limburg discrimineert een reiziger in een rolstoel. De vrouw kan niet altijd zelfstandig reizen met de bus, wat wettelijk wel zou moeten kunnen. Dat blijkt uit een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens.

http://nos.nl/artikel/641230-veolia-dis ... oeler.html
Beul van de blindegeleidelijn
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door zone2000 »

triest dat veolia het zo ver laat komen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door huibe »

Het hellende vlak... Welke assistentie moet worden verleend, zodat iemand met een beperking 'zelfstandig' kan reizen.

Opvallend is dat de rechter niet accepteert dat de vrouw zich een uur van te voren aanmeld en dan gegarandeerd vervoer heeft, terwijl dit bij de NS het standaard beleid is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door VIRM »

Als je iedere keer moet bellen, dan lijkt het mij dat het element 'zelfstandig' er dan wel een beetje heel erg vanaf gaat. :)
Daarnaast is het bij de NS een heel ander verhaal: bij de Veolia-bussen heb je dus kennelijk uitschuifbare planken zodat je kennelijk zelfstandig de bus in kunt rollen. Bij NS-treinen heb je dat niet, waardoor je in feite gedwongen bent om als rolstoeler assistentie aan te vragen bij de ongelijkvloerse treinen.
Beul van de blindegeleidelijn
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Dagren »

Het College is van oordeel dat de buschauffeur, als de werkzaamheden het toelaten, tijdelijke bijstand moet verlenen bij vervoer met een bus met een handmatig bediende uitklapplank. Dit is zo geregeld in het Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer (hierna: het Besluit). Hierbij is van belang dat de vervoersmaatschappij niet aannemelijk heeft gemaakt dat de werkzaamheden in de bus dit in het algemeen niet toestaan.
Wat apart dat ze hier niet verder op ingaan. Waarom vinden zij de argumenten over de geldlade en de tijd niet voldoende?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Suus »

Het fenomeen geldlade is ook iets wat je in geen enkel ander land meer ziet, daar zijn de bussen allang voorzien van geldmachines...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door huibe »

Dat is niet correct bee. Diverse landen/gebieden heeft de chaffeur gewoon een portemonnee/geldlade bij.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Dagren »

Wat moet ik mij voorstellen bij een geldmachine?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door huibe »

Een kaartautomaat in het voertuig.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Suus »

Dan nog blijft het een archaïsch geheel, derhalve zou het goed zijn er eens wat aan te doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door nvdw »

Dagren schreef:Wat apart dat ze hier niet verder op ingaan. Waarom vinden zij de argumenten over de geldlade en de tijd niet voldoende?
In de volledige uitspraak wordt daar wel op ingegaan. Zo wordt over de geldlade gezegd dat Veolia in dat geval moet zorgen dat deze geldlade is af te sluiten, en over de tijd (Veolia claimt met de provincie zeer strenge punctualiteitsafspraken te hebben gemaakt) dat zulke regelingen nooit het zelfstandig vervoer van rolstoelers in de weg zouden mogen staan.

Het college heeft het beleid van Veolia (dat overigens ook bij andere vervoerders gehandhaafd wordt!) nu getoetst aan bestaande overheidsbesluiten. In het kort komt het erop neer dat het beleid van Veolia om de buschauffeur niet te laten helpen strijdig is met die besluiten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door zone2000 »

In de volledige uitspraak wordt daar wel op ingegaan. Zo wordt over de geldlade gezegd dat Veolia in dat geval moet zorgen dat deze geldlade is af te sluiten
ik kan me een paar oude oude den oudsten alliances van connexxion herinneren die een afsluitbaar kastje hadden onder de betaaltafel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Het fenomeen geldlade is ook iets wat je in geen enkel ander land meer ziet, daar zijn de bussen allang voorzien van geldmachines...
Maar de cassettes met munten lijken mij wel verwijderbaar. Heb een tijd terug nog een chauffeur van De Lijn zien lopen met zo'n ding.
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door huibe »

Klopt. En als de chauffeur te veel geld heeft gaat dit net als het paper geld in zijn portefeuille
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Suus »

De casette doe je erin, dan doe je het ding dicht en op slot en voilà, volledige vrijheid om even naar de achterdeur te lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door huibe »

En kan een dief gewoon aftikken. .... ;-)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door isadora »

huibe schreef:En kan een dief gewoon aftikken. .... ;-)
Precies, en als daar niets te vinden is, weet de aanstaande overvaller in ieder geval, waar hij wel moet zijn:
Klopt. En als de chauffeur te veel geld heeft gaat dit net als het paper geld in zijn portefeuille
:)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Wubbo »

Ik stel vast een domme vraag, maar waarom voorziet Veolia zijn bussen van uitschuifbare planken als een chauffeur ze, volgens de argumenten hier, niet mag bedienen? Immers tijdsdruk en het geldbakje zijn er altijd en bij elke rit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door fogeltje »

Ik zie genoeg Hermes chauffeurs gewoon even naar achteren lopen. In het SRE zijn er geen automatisch uitschuifbare planken. Bij Arriva dacht ik ook niet (of juist Arriva niet en Hermes wel?). Waarom zou dat bij Veolia niet kunnen? Diezelfde punctualiteitsafspraken gelden ook voor Arriva lijkt mij.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Suus »

Klinkt als een poging het waardeloze gedrag van hun chauffeurs goed te praten.

Weer een reden op het lijstje waarom Veolia uit Nederland zou moeten verdwijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Ik zie genoeg Hermes chauffeurs gewoon even naar achteren lopen. In het SRE zijn er geen automatisch uitschuifbare planken. Bij Arriva dacht ik ook niet (of juist Arriva niet en Hermes wel?). Waarom zou dat bij Veolia niet kunnen? Diezelfde punctualiteitsafspraken gelden ook voor Arriva lijkt mij.
In Brabant heeft Arriva sowieso geen uitschuifbare planken bij de Amba's, de Mercedessen weet ik niet, want daar heb ik nog nooit mee gereisd. Of anders heb ik er niet op gelet, maar gezien het feit dat zeker destijds alles f*chin' cheap moest worden uitgevoerd, kan ik mij niet indenken dat automatische planken verplicht waren of überhaupt al gevraagd werden.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Suus »

huize schreef:En kan een dief gewoon aftikken. .... ;-)
Zo'n ding gaat automatisch. De chauffeur typt het bedrag in, je gooit al je munten in het bakje bovenaan en de machine keert het te betalen wisselgeld uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door marlies »

10 seconden tot een of andere fucking FNV-mongool een persbericht de lucht in slingert over hoe dit niet bij de taken van een chauffeur hoort en gehandicapten maar in de stront moeten zakken en wij allemaal weer dik mogen bijleggen voor speciale taxibusjes.

Of ben ik nu te cynisch?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Hainje »

Mwa, neuuuhhhh. Afbeelding

Tja, de FNV. Je kunt niet met, maar je kunt ook niet zonder.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia discrimineert rolstoeler

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Klinkt als een poging het waardeloze gedrag van hun chauffeurs goed te praten.

Weer een reden op het lijstje waarom Veolia uit Nederland zou moeten verdwijnen.
En als ik dat nu zeg van de NS, wanneer die hetzelfde doen, ben ik dom, slecht en rechts :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten