Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Obus » Vr 02 Mei 2014, 14:43

@Hainje. Je hebt daar een goed punt. Ikzelf reis ook minder gauw met de bus dan met de trein. Dat is natuurlijk wel op vooroordelen gebaseerd.

Mogelijke oorzaken zijn dat een bus een shabby uiterlijk heeft en de naam heeft oncomfortabel te zijn. Een andere oorzaak kan zijn dat er relatief veel ongelukken met bussen gebeuren.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Vr 02 Mei 2014, 15:18

Redenen voor mij om liever niet met de bus te gaan zijn o.a.:
- Je kan geen doorgaand kaartje trein+bus kopen (chipkaart gebruiken is ook niet aantrekkelijk ivm extra uit/inchecken en dubbel basistarief)
- NS-abonnementen zijn niet geldig in de bus (dat is een extra groot nadeel geworden nu ik Weekend-Vrij heb)
- In de bus kan ik niet lezen (dan word ik wagenziek)
- Eten en drinken is meestal verboden in de bus

Dat heeft niks met vooroordelen of (on)comfortabele stoelen te maken. Gewoon een paar praktische bezwaren.

Ik kies desondanks wel voor de bus als dat veel sneller en/of goedkoper is dan de trein.
(De Qliner Utrecht-Gorinchem is een stuk minder aantrekkelijk geworden sinds de met de invoering van de chipkaart gepaard gaande tariefsverhoging.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 02 Mei 2014, 16:11

@reisthijs,

in meerdere regio's wordt juist gewerkt dat reizigers moeten overstappen van trein op bus v.v.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 02 Mei 2014, 22:39

Als regelmatig gebruiker van de voorste stoel van de Brabantliner met uitzicht op de kaartlezer kan ik het volgende melden:

Ochtendspits Utrecht - Breda:

Utrecht: Stappen man of tien in, gemiddeld één kaart gekocht bij de chauffeur (voor Breda), rest wisselend SOV en RoS.

Vianen: Alle reizigers behalve de 'kaartjeskoper' eruit, student of vier erin. Vervolgens loopt dat ding via Sleeuwijk, sinds kort Nieuwendijk en Hank zittend vol met ongeveer 85 % SOV, 12,5% scholierenabonnement en een zeer klein deel kaartverkoop/reizen op saldo. Die lijn lijkt momenteel dus absoluut niet te concurreren met de auto, iets wat je in bijvoorbeeld GD en bij de snelbussen rondom De Uithof wel ziet...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Vr 02 Mei 2014, 22:57

Het is niet heel gek hoor, ik maak wel eens gebruik van de Q-liner over de Afsluitdijk - hoewel voor mij dat financieel echt totaal onverstandig is. Het valt me altijd op dat ik dan ongeveer de enige "echte voltarief betalende volwassene" ben tussen een bus vol HBO studenten. De trein (zelfs al is het Stavoren-Sneek) laat veel meer een afspiegeling van de samenleving zien.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Vr 02 Mei 2014, 23:14

Heeft voornamelijk te maken dat de trein een beter imago heeft dan de bus, hoe goed het busvervoer ook is. Daarom ben ik voorstander van goedkope dagkaarten voor de bus in het weekend icm promotie om het gebruok van de bus te stimulieren.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Za 03 Mei 2014, 21:15

Daarmee krijg je nog niet de beter gesitueerden in je bus. Dat zijn degenen die het busvervoer blijvend aantrekkelijk houden :idea:
Mij best :)

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor wilburg22 » Za 03 Mei 2014, 23:35

Wat dacht je van 2 keer per uur sprinter:
Breda- teteringen- oosterhout- raamsdonksveer- hank/dussen- Almkerk -sleeuwwijk- gorinchem- Meerkerk- Vianen- Utrecht?
Dat maakt de Qliner 387 overbodig.
Dan 2 keer per uur aanvullen met IC:
Breda- oosterhout- gorinchem- utrecht
Breda- Gorinchem- vianen- utrecht
(beide van bovenstaande trajecten dan 1 keer per uur, dus eens per uur ic stop oosterhout en eens per uur ic stop vianen, gorinchem 2 keer per uur ic stop en aanvullend 2 keer per uur overal stoppende sprinter)

Dit bericht is gewoon een brainstorm, alleen een idee.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Obus » Zo 04 Mei 2014, 07:27

waldo79 schreef:Daarmee krijg je nog niet de beter gesitueerden in je bus. Dat zijn degenen die het busvervoer blijvend aantrekkelijk houden :idea:


Sommige buslijnen weten juist heel goed reizigers te trekken uit alle milieus, klassen en plaatsen. De Zuidtangent vervult zijn taak uitstekend en geldt uit ervaring als een zeer goede, snelle en betrouwbare verbinding in de steden rond de hoofdstad. Het is dus niet zo dat buslijnen in principe onaantrekkelijk zijn.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Zo 04 Mei 2014, 11:53

In de Randstad zijn door alle verkeersopstoppingen en parkeertarieven de bussen veel aantrekkelijker. Die zijn dan ook in het weekend gevuld met een diversere samenstelling dan in andere regio's. Dit geldt niet alleen voor de Zuidtangnet.

In landelijke regio's kan de bus heel moeilijk concurreren met de auto, met als gevolg dat er in de bus voornamelijk mensen zitten die de kosten vergoed krijgen (lees: studenten) en dus in het weekend bussen leeg rondrijden.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Obus » Zo 04 Mei 2014, 12:51

@Erno-BE. Wat je schrijft klopt grotendeels. Toch zijn er in de landelijke regio's een flink aantal zeer succesvolle buslijnen. Het gaat dan vooral om snelbussen (via snelwegen) tussen steden waar geen treinverkeer tussen is. Een aantal steden (zoals Drachten) is alleen maar door bussen ontsloten, maar dat werkt vaak even goed als de trein.
De mortuis nil nisi bene

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 14:43

Ik denk dat het mogelijk is om in dit geval zonder de dure aanleg van een spoor wel een uitbreiding van diensten te doen op een aantrekkelijke manier. De Provincies en vervoerders moeten hier echter wel overeenstemming halen.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor ICE105 » Zo 04 Mei 2014, 16:09

Obus schreef:Er wordt gesteld dat de bus geen alternatief is voor de trein. Ik wil er even op wijzen dat de Brabantliners extreem luxe bussen zijn, zelfs nog luxer dan de trein: er is wifi aanwezig, iedere stoel heeft een persoonlijk stopcontact, er is airconditioning, etc.

De bussen hebben dus dezelfde gemakken als een touringcar. Zo heel erg comfortabel zijn de treinen in tweede klas nou ook weer niet.

Welke stopcontacten? Die 12 Volt aansluitingen per 2 stoelen waar niemand wat mee kan bedoel je?

Voordeel van een Intercity trein voor de forens is dat je daar de reistijd kan benutten voor werk door een stevig tafeltje waar je een laptopje of tablet op kwijt kan en voldoende beenruimte. Dat biedt de Brabantliner niet.

Wat ik persoonlijk bijzonder irritant vind aan aan de Brabantliner is het trage 80 km/u rijden en de slechte rijtijdverdeling in de dienstregeling, onderweg 2 min op vertrektijd wachten is geen uitzondering en vervolgens wel te laat aankomen op de eindhalte te Ut :N

Hopelijk gaat Arriva er wat beters van maken.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 16:49

ik denk dat als Arriva een aantrekkelijkere lijn wil maken van die brabantliners, dat ze T100 bussen moeten inzetten. Hierdoor kan de rijtijd verkleind worden met enkele minuten, waardoor de lijn sneller wordt.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor isadora » Zo 04 Mei 2014, 16:52

CamilleKreemers schreef:ik denk dat als Arriva een aantrekkelijkere lijn wil maken van die brabantliners, dat ze T100 bussen moeten inzetten. Hierdoor kan de rijtijd verkleind worden met enkele minuten, waardoor de lijn sneller wordt.

Maar wel even eerst goed gaan rekenen, met name brandstofverbruik dus.
Dat we niet van die toestanden krijgen als hier in 't Gooi, waar de Citea's noodgedwongen geknepen moesten worden, en nu niet sneller dan 90 kunnen.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 16:53

In Friesland zijn de qliners T100 materieel, omdat dit sneller is. Ik hoop dat dit ook voor Brabant gaat gelden. De route leent zich er wel voor om een sneller product neer te zetten.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 900
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor nvdw » Zo 04 Mei 2014, 17:12

Wat veel belangrijker is dan een hogere topsnelheid is een hogere gemiddelde snelheid. Het openen van een halte bij Nieuwendijk is heel sympathiek maar kost je zo weer twee a drie minuten tijd.

De tijdverdeling van de Brabantliners kun je weliswaar zo maken dat je alle onderweg opgelopen vertraging pas bij de laatste halte hebt goedgemaakt, maar je zit onderweg met meerdere haltes met aansluitingen (lijn 287 in Vianen en diverse lijnen in Sleeuwijk).

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Obus » Zo 04 Mei 2014, 17:27

@CamilleKreemers. Je merkt terecht op dat het tijd wordt voor t100 materieel. Voor een relatief kleine investering zal de reistijd flink beter worden. Ik heb zo ook nog een paar goedkope (en minder goedkope) voorstellen:

- Busbaan aanleggen in Breda in de middenberm/zijberm van de Tilburgseweg, Teteringsedijk, Sint-Ignatiusstraat, Sophiastraat en Nassaustraat. Deze straat was vroeger de hoofdweg en heeft daardoor een flinke middenberm/zijberm, ideaal voor gescheiden busbanen. Daar profiteert het drukke Bredase stadsnet ook van. De route via de Tilburgseweg heeft twee voordelen: a) snellere en kortere route; b) oosten van Breda krijgt veel betere verbinding (station Breda-Oost is dan overbodig) mits je de bus laat stoppen op haltes Sophiastraat, Brabantplein en Tilburgseweg.

- Vluchtstrook van A27 verbreden waar kan naar spitstrook, alleen dan voor bussen. Op de busstrook kan de bus dan met 100 km/u lekker doorkarren naar Utrecht. Op het stuk van de A2 waar de Brabantliner en Qliner gebruik van maken (tussen Everdingen en afslag Centrum) in beide richtingen de spitsstrook voor de bus reserveren. Voor beide trajecten geldt dat er dan wel vluchthavens voor auto's aangelegd moeten worden als ze er al niet zijn.

Deze maatregelen zullen een paar honderd miljoen euro kosten. Exclusief de bussen, want die worden vanzelfsprekend betaald door Veolia. De reistijd tussen Utrecht en Breda zal afnemen naar een uur, gok ik.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor wilburg22 » Zo 04 Mei 2014, 17:49

Dat zijn best wat ideeën waar voor warm loop. Toch denk ik dat een trein beter is maar het is zeker geen slecht idee.
Laatst gewijzigd door Daniel op Zo 04 Mei 2014, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volstrekt overbodige quote verwijderd
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Zo 04 Mei 2014, 17:50

Ik zat me laatst af te vragen of lijn 287 niet geïntegreerd kon worden met de brabantliners. Een groot deel van de reizigers naar Utrecht zal naar Rijnsweerd of de Uithof willen en daarvoor is een rechtstreekse verbinding Brabant-Uithof wellicht aantrekkelijker dan overstappen in Vianen of met de trein via Utrecht Centraal.
Ik dacht bijvoorbeeld aan doortrekken van lijn 402 zodat in de spits een verbinding Breda-Gorinchem-Vianen-Uithof ontstaat. Qua rijtijd kwam ik zelfs precies op de huidige tijden van de 287 volgens mij. En dan in het andere kwartier Uithof-Vianen doortrekken naar Oosterhout ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 18:31

@ Zugfuhrer, krijg je dan geen gezanik over concessies?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Zo 04 Mei 2014, 18:33

Gorinchem-Utrecht is nu arriva, dus dat wordt straks makkelijker lijkt me. Moeten ze alleen wat afspraken met Qbuzz maken. Lijn 287 behouden lijkt me dan een beetje overbodig
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 18:53

toen Arriva in GD de concessie verloor en QBuzz die concessie won, werd de lange treiterij begonnen. QBuzz moest in alle gebieden totaal nieuwe stallingen en kantines voor personeel gaan bouwen, omdat deze door Arriva werd geweigerd. Ik denk daarnaast dat de huidige omlopen efficient zijn voor een bedrijf en het doortrekken van de Brabantliner naar Uithof vanuit vervoerders minder efficient is.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Zo 04 Mei 2014, 20:56

- Vluchtstrook van A27 verbreden waar kan naar spitstrook, alleen dan voor bussen. Op de busstrook kan de bus dan met 100 km/u lekker doorkarren naar Utrecht. Op het stuk van de A2 waar de Brabantliner en Qliner gebruik van maken (tussen Everdingen en afslag Centrum) in beide richtingen de spitsstrook voor de bus reserveren. Voor beide trajecten geldt dat er dan wel vluchthavens voor auto's aangelegd moeten worden als ze er al niet zijn.

Ben je wel op de hoogte van de situatie ter plekke, anders zou je dit niet blaten?

De A27 gaat op termijn verbreed worden, maar pas vanaf 2019. En dan voor al het verkeer en niet alleen voor de Brabantliner :arrow: verbreding is ook al genoemd in het krantenartikel aan het begin.
De A2 telt al 4 rijstroken tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en is adequaat breed voor al het verkeer.
Binnen Breda valt weinig tijd te winnen. Normaal gezien kan de infrastructuur prima de verkeersdrukte aan.

Spitsstroken voor een bus op een smalle snelweg, alsjeblieft :N
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 21:04

ik denk dat in Utrecht er wel meer busbanen kunnen liggen voor in spitsuren


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten