Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Zo 04 Mei 2014, 21:07

Ik sprak enkel over Breda. Utrecht heeft wel meer busbanen, maar niet over de gehele lengte vanaf de A2 of de A12.
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 04 Mei 2014, 21:16

Ik denk dan alleen de Volanstrajecten.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Obus » Ma 05 Mei 2014, 08:31

waldo79 schreef:Ben je wel op de hoogte van de situatie ter plekke, anders zou je dit niet blaten?

De A27 gaat op termijn verbreed worden, maar pas vanaf 2019. En dan voor al het verkeer en niet alleen voor de Brabantliner :arrow: verbreding is ook al genoemd in het krantenartikel aan het begin.
De A2 telt al 4 rijstroken tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en is adequaat breed voor al het verkeer.
Binnen Breda valt weinig tijd te winnen. Normaal gezien kan de infrastructuur prima de verkeersdrukte aan.

Spitsstroken voor een bus op een smalle snelweg, alsjeblieft :N

Ik ben wel degelijk op de hoogte van de situatie ter plekke. Ik doelde ook meer op investeringen op termijn. Bij het verbreden van de A27 lijkt mij het verstandig als ze meteen stroken beschikbaar stellen voor de bus. Die kan daar veel tijd mee winnen. Nu is het inderdaad, met oog op de toekomstige bouwput, niet opportuun om te investeren.

Daarnaast ben ik van mening dat de bus best wel een aparte rijstrook mag hebben, dat is om twee redenen heel gunstig voor de bus: a) de bus is sneller over de spitsstrook, er hoeft minder geremd en opgetrokken te worden; b) de auto's komen vaker in de file te staan, waar de bus geen last van heeft, integendeel, meer mensen zullen met de bus gaan reizen.

Verder kan er op het A2 traject van de bus best wel een rijstrook voor het verkeer af. Het OV is toch belangrijker dan die vervuilende, geluidsoverlast veroorzakende auto's, nietwaar?
De mortuis nil nisi bene

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 05 Mei 2014, 08:48

Dat zou ik niet zeggen met die huidige bezuinigingsreeksen van de gemiddelde provincie.

CSA2
Berichten: 93
Lid geworden op: Vr 13 Sep 2013, 19:17

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CSA2 » Ma 05 Mei 2014, 10:25

Obus schreef:
waldo79 schreef:Ben je wel op de hoogte van de situatie ter plekke, anders zou je dit niet blaten?

De A27 gaat op termijn verbreed worden, maar pas vanaf 2019. En dan voor al het verkeer en niet alleen voor de Brabantliner :arrow: verbreding is ook al genoemd in het krantenartikel aan het begin.
De A2 telt al 4 rijstroken tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en is adequaat breed voor al het verkeer.
Binnen Breda valt weinig tijd te winnen. Normaal gezien kan de infrastructuur prima de verkeersdrukte aan.

Spitsstroken voor een bus op een smalle snelweg, alsjeblieft :N

Ik ben wel degelijk op de hoogte van de situatie ter plekke. Ik doelde ook meer op investeringen op termijn. Bij het verbreden van de A27 lijkt mij het verstandig als ze meteen stroken beschikbaar stellen voor de bus. Die kan daar veel tijd mee winnen. Nu is het inderdaad, met oog op de toekomstige bouwput, niet opportuun om te investeren.

Daarnaast ben ik van mening dat de bus best wel een aparte rijstrook mag hebben, dat is om twee redenen heel gunstig voor de bus: a) de bus is sneller over de spitsstrook, er hoeft minder geremd en opgetrokken te worden; b) de auto's komen vaker in de file te staan, waar de bus geen last van heeft, integendeel, meer mensen zullen met de bus gaan reizen.

Verder kan er op het A2 traject van de bus best wel een rijstrook voor het verkeer af. Het OV is toch belangrijker dan die vervuilende, geluidsoverlast veroorzakende auto's, nietwaar?


Mooi en vooral erg bekrompen gedacht, zeker dat laatste deel van je relaas... Verbreding A27 is nodig en je zal zien dat de bus daardoor al wat makkelijker door het verkeer heenkomt dus is het probleem verholpEn. Doorstroming van het OV is goed maar niet ten koste van alles! 1 bus weegt niet op tegen al die auto's...

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 902
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor nvdw » Ma 05 Mei 2014, 11:52

Obus,

Wat jij nu voorstelt (rijstroken omzetten naar busstroken) is jarenlang beleid geweest. Heeft het de bussen nu echt voller gekregen?

Als de A27 straks beter doorstroomt, profiteren de bussen daar automatisch van mee.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 05 Mei 2014, 11:57

Ik denk dat hier ook iets anders meespeelt nvdw.

Het verbusbanen van de weg is natuurlijk goed geweest voor de doorstroming, maar dan moet het ook aantrekkelijk zijn. Als de frequentie dan niet aantrekkelijk is, zal men ook niet de auto laten staan. Ik gebruik praktijkvoorbeeld Groningen.
P+R lijn 22 reed 4x/ uur en zat redelijk vol. Sinds ie als Qlink rijdt en in de spits 6-9x/uur rijdt is ie alleen maar voller geworden.

Als je een busbaan maakt en er maar 1x/uur een bus over laat rijden, zal het nooit aantrekkelijk worden. Je moet altijd eerst investeren, voordat er effect plaatsvindt. Dat effect moet echter tegenwoordig direct plaatsvinden, wat natuurlijk niet lukken gaat.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Ma 05 Mei 2014, 12:03

nvdw schreef:Obus,

Wat jij nu voorstelt (rijstroken omzetten naar busstroken) is jarenlang beleid geweest. Heeft het de bussen nu echt voller gekregen?

Als de A27 straks beter doorstroomt, profiteren de bussen daar automatisch van mee.

Agree on that. En die 4 rijstroken tussen Everdingen en Oudenrijn zijn bikkelhard nodig voor een vloeiende afwikkeling van het verkeer.

Ik beschouw het als irritant dat behalve lijn 46 (Nieuwegein-Tiel) bussen allemaal afdraaien naar Zuid-Holland en Brabant en niet naar Rivierenland. Daarvoor ben je dan weer op de trein aangewezen :X
Mij best :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Ma 05 Mei 2014, 17:39

Plannen voor nog meer spoorlijnen afgesplitst

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Mr-W » Ma 16 Jun 2014, 19:47

nvdw schreef:Wat veel belangrijker is dan een hogere topsnelheid is een hogere gemiddelde snelheid. Het openen van een halte bij Nieuwendijk is heel sympathiek maar kost je zo weer twee a drie minuten tijd.

De tijdverdeling van de Brabantliners kun je weliswaar zo maken dat je alle onderweg opgelopen vertraging pas bij de laatste halte hebt goedgemaakt, maar je zit onderweg met meerdere haltes met aansluitingen (lijn 287 in Vianen en diverse lijnen in Sleeuwijk).

Door de opening van halte nieuwendijk is de overstap op zaterdag tussen de brabantliner en Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS komen te vervallen :neg:.(aankomst 401 xx:34 vetrek lijn 19 xx:30)
Om de overstap nog mogelijk te maken lijkt het me slim om halte Vlaszak toe te voegen voor beide lijnen als overstaphalte met beperking voor lokaal vervoer.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Ma 16 Jun 2014, 23:48

Leg het voor aan de vervoerder zou ik zeggen :idea:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Michael » Di 17 Jun 2014, 17:09

Mr-W schreef:
nvdw schreef:Wat veel belangrijker is dan een hogere topsnelheid is een hogere gemiddelde snelheid. Het openen van een halte bij Nieuwendijk is heel sympathiek maar kost je zo weer twee a drie minuten tijd.

De tijdverdeling van de Brabantliners kun je weliswaar zo maken dat je alle onderweg opgelopen vertraging pas bij de laatste halte hebt goedgemaakt, maar je zit onderweg met meerdere haltes met aansluitingen (lijn 287 in Vianen en diverse lijnen in Sleeuwijk).

Door de opening van halte nieuwendijk is de overstap op zaterdag tussen de brabantliner en Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS komen te vervallen :neg:.(aankomst 401 xx:34 vetrek lijn 19 xx:30)
Om de overstap nog mogelijk te maken lijkt het me slim om halte Vlaszak toe te voegen voor beide lijnen als overstaphalte met beperking voor lokaal vervoer.


Het is volgens mij geen officiele overstap. Volgens mij stappen weinig mensen over van lijn 401 op lijn 19.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Di 17 Jun 2014, 17:30

Van Utrecht naar Antwerpen is via Rotterdam met de trein gunstiger, via Breda met de bus is meer een hobbyistenroute. Verder gaat verkeer naar Zeeuws-Vlaanderen voornamelijk met de auto.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Jun 2014, 08:52

Er zijn nog verrassend veel Zeeuwse studenten op die lijn. Nu is vrijdagavond niet zo representatief, maar de hele bus zat vol mensen tussen de 16 en 25 die naar Hulst reisden en er waren drie mensen die er in Antwerpen uit gingen (waaronder ondergetekende).
Ervaring van een aantal maanden terug.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor huibe » Wo 18 Jun 2014, 10:50

Daar draait lijn 19 helemaal op. Studenten. Op zondagavond (en maandag ochtend) gaat de hele zooi de andere kant op. Op de overige tijden dan mag je al blij zijn als de bus half gevuld is op het traject Breda - Antwerpen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 13:15

Off-topic discussie

Maar is het niet beter dat de jeugd uit Zeeuws-Vlaanderen meer in Antwerpen, Gent en Leuven gaan studeren (zowel hogeschool als universiteit)? Die steden liggen dichterbij dan bijvoorbeeld Utrecht en het Vlaamse onderwijs schijnt beter te zijn. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen kan men beter spitsbussen naar Antwerpen, Gent en Leuven inzetten.

Eigenlijk zou in Zeeuws-Vlaanderen het middelbaar onderwijs volgens het Vlaams systeem opgezet worden, zodat de aansluiting met de Vlaamse hogescholen en universiteiten verbeterd wordt.

Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het handiger om lijn 20 naar Goes te gebruiken en daar over te stappen op de trein. Een doorgaande lijn 19 heeft naar mijn inziens weinig nut. Beter knipt men de lijn in Breda-Antwerpen en Antwerpen-Hulst.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Wo 18 Jun 2014, 13:17

Eigenlijk zou in Zeeuws-Vlaanderen het middelbaar onderwijs volgens het Vlaams systeem opgezet worden, zodat de aansluiting met de Vlaamse hogescholen en universiteiten verbeterd wordt.
Het gebied ligt nog altijd in Nederland, dus nee, dat gaat niet gebeuren.

Terug naar de spoorlijn Bd - Ut :Y
Laatst gewijzigd door waldo79 op Wo 18 Jun 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 13:33

Ze kunnen dat gebied beter afstoten aan Belgie, het ligt zo geisoleerd. Iets als OV is gewoon moeilijk te organiseren in zo'n geisoleerd stuk land.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor MdJ » Wo 18 Jun 2014, 13:49

Gelukkig bestaan er ook nog andere redenen naast OV om een landsdeel af te stoten :roll:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Jun 2014, 13:57

Precies, we verkopen Zeeuws-Vlaanderen aan België, Limburg aan Duitsland, Friesland mag onafhankelijk worden en de overige provincies voegen we samen tot "Hart van Oranjeland" :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Hainje » Wo 18 Jun 2014, 14:03

Verkoop Brabant dan ook maar aan België. *O*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor verfmeer » Wo 18 Jun 2014, 14:07

Erno-BE schreef:Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het handiger om lijn 20 naar Goes te gebruiken en daar over te stappen op de trein. Een doorgaande lijn 19 heeft naar mijn inziens weinig nut. Beter knipt men de lijn in Breda-Antwerpen en Antwerpen-Hulst.


Alleen voor Terneuzen en verder westelijk is dat waar. Dus de 32000 inwoners ten oosten daarvan gebruiken die lijn om te gaan naar Breda en verder oostelijk. Voor de gemeente Hulst van 20000 inwoners is het zelfs de snelste route naar Dordrecht en Rotterdam. Dus die lijn heeft wel degelijk nut.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 14:27

Vinny schreef:Precies, we verkopen Zeeuws-Vlaanderen aan België, Limburg aan Duitsland, Friesland mag onafhankelijk worden en de overige provincies voegen we samen tot "Hart van Oranjeland" :evil:

Achterhoek en Twente, Drenthe en Groningen mogen ook wel bij Duitsland.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 18 Jun 2014, 14:43

Aangezien we NL toch in uitverkoop hebben, Wat blijft dan nog van NL?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht

Berichtdoor Erno-BE » Wo 18 Jun 2014, 14:50

CamilleKreemers schreef:Aangezien we NL toch in uitverkoop hebben, Wat blijft dan nog van NL?

Randstad :twisted:


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten