Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Geert »

Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Woensdag 12 maart 2008 - DEN HAAG - Er komt voorlopig geen spoorlijn van Breda naar Utrecht. Verkeersminister Eurlings zegt geen geld te hebben voor zo'n miljardenproject.
Dat heeft de minister de Tweede Kamer gisteren laten weten. Het bouwbedrijf BAM Rail lanceerde een maand geleden het plan om zo'n nieuwe spoorlijn aan te leggen, in combinatie met de verbreding van de snelweg A27 die op stapel staat. De aanleg van de spoorlijn zou op die manier aanzienlijk goedkoper kunnen worden.

Maar Eurlings, zich baserend op schattingen van wethouder Wilbert Willems van Breda, denkt dat zo'n spoorlijn nog altijd ettelijke miljarden euro's gaat kosten. Dat geld zegt de CDA-bewindsman nodig te hebben voor een andere spoorprojecten.

Eurlings zegde gisteren wel toe een onderzoek te gelasten naar de vraag of een spoorlijn Breda-Utrecht de verkeersdrukte op de A27 kan verminderen.

Over een directe treinverbinding van Breda naar Utrecht wordt al jaren gesproken, maar dat liep tot nu toe altijd vast op de hoge kosten die met de aanleg gemoeid zijn.

Bron: BN/DeStem
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daantje »

Het zal ongetwijfeld veel geld kosten maar het had me toch wel extreem tof geleken, tis echt al lang geleden dat er weer een nieuw stukje spoor bij kwam (en ja, dan tel ik die Utrechtboog enzo niet mee). Naar mijn idee was het ook wel nuttig geweest. Zeker straks met de komst van de HSL.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Meltrain »

Dat is waar: dan konden reizigers vanaf Utrecht met
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door webguy »

Volgens mij is 'ie wel redelijk druk ja... Ik heb een tante die in Breda woont, en regelmatig naar Utrecht moet, en die gaat met bus 401: waarom zou je langer, met meer overstappen, in de trein gaan zitten...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door JeePee »

En daar komt lijn 400 Utrecht - Oosterhout uiteraard nog bij, die mensen kunnen dan ook met de trein natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Meltrain »

webguy schreef:Volgens mij is 'ie wel redelijk druk ja... Ik heb een tante die in Breda woont, en regelmatig naar Utrecht moet, en die gaat met bus 401: waarom zou je langer, met meer overstappen, in de trein gaan zitten...
Dat bedoel ik: als blijkt dat er veel reizigers tussen Breda en Utrecht zijn, zou het handiger zijn om die reizigers met de spoorlijn Breda-Utrecht te klaten gaan en de reizigers uit de tussengelegen plaatsen met de bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

Ik vind het ook jammer dat het (weer) niet doorgaat. De filedruk neemt alleen maar toe, en de Interliners 400 en 401 tonen al meer dan 15 jaar aan dat er op die as een gigantische vervoersbehoefte bestaat.

En iedere paar jaar begint er weer een of andere kruikenduiker over een spoorlijn Breda-Utrecht. Op termijn wordt het gewoon ECHT onontkoombaar om dat ding aan te leggen, en de bouwkosten lopen ieder jaar op. Dus pleur hem er wat mij betreft nu maar gewoon neer :!:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daantje »

webguy schreef:Volgens mij is 'ie wel redelijk druk ja... Ik heb een tante die in Breda woont, en regelmatig naar Utrecht moet, en die gaat met bus 401: waarom zou je langer, met meer overstappen, in de trein gaan zitten...
Bovendien is de trein waarschijnlijk duurder dan de bus (zeker als je als incidentele reiziger geen voordeelurenkaart heb).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Wubbo »

Die Interliners rijden op HOV-tarief, dat niet heel erg afwijkt van het NS-tarief (vroeger, heel vroeger, reden ze zelfs op NS-tarief...)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door webguy »

Maar de trein maakt veel meer Kms, en zo worden die tarieven toch bepaald, per km?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

webguy schreef:Maar de trein maakt veel meer Kms, en zo worden die tarieven toch bepaald, per km?
Ja, dat is zo. Vroeger stonden de Sneltreinbussen ook apart op de tariefafstandenkaart. Oosterhout-Utrecht was 63 tariefeenheden, Breda-Utrecht weet ik niet meer.

Overigens heeft er eens een directe Sneltreinbus gereden van Dordrecht naar Den Bosch (lijn 93). Die reed over de A59 voor 75 tariefkilometers, terwijl de trein via Breda en Tilburg 73 kilometer was. Volgens mij is dat een heidens eind om eigenlijk. Maar goed, offtopic ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Geert »

webguy schreef:Volgens mij is 'ie wel redelijk druk ja... Ik heb een tante die in Breda woont, en regelmatig naar Utrecht moet, en die gaat met bus 401: waarom zou je langer, met meer overstappen, in de trein gaan zitten...
Je kunt zonder overstappen van Breda naar Utrecht (en andersom), en dat duurt ongeveer net zo lang als met de bus.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Jeroen »

[quote="meltrain"]Dat is waar: dan konden reizigers vanaf Utrecht met
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Jeroen »

Fles schreef:Ik vind het ook jammer dat het (weer) niet doorgaat. De filedruk neemt alleen maar toe, en de Interliners 400 en 401 tonen al meer dan 15 jaar aan dat er op die as een gigantische vervoersbehoefte bestaat.

En iedere paar jaar begint er weer een of andere kruikenduiker over een spoorlijn Breda-Utrecht. Op termijn wordt het gewoon ECHT onontkoombaar om dat ding aan te leggen, en de bouwkosten lopen ieder jaar op. Dus pleur hem er wat mij betreft nu maar gewoon neer :!:
Door het ontbreken van een historisch trac
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Je moet aantrekkelijke plekken rondom stations bouwen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Karl »

Dat is een beetje kip-ei verhaal niet waar, bouw je het station op een aantrekkelijke locatie of de aantrekkelijke locaties bij de stations. Ik weet niet hoeveel uitbreidingsdrang de plaatsen rond het trac
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

[quote="Jeroen"]Door het ontbreken van een historisch trac
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Daantje »

[quote="Fles"][quote="Jeroen"]Door het ontbreken van een historisch trac
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Fles »

Daantje schreef:Op die manier krijg je dan nooit nieuwe spoorlijnen.
Ik bedoel maar.

Is een beetje hetzelfde als dat iedere werkgever geen starters wil aannemen, want ze hebben nog geen ervaring. :x
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Jeroen »

[quote="Fles"][quote="Jeroen"]Door het ontbreken van een historisch trac
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Jeroen »

Daantje schreef:Op die manier krijg je dan nooit nieuwe spoorlijnen.
Wie zegt dat er direct nieuwe spoorlijnen nodig zijn? Ons spoornetwerk is al behoorlijk dicht en uitgebreid. Wil niet zeggen dat het openbaar vervoer niet nog verder verbeterd kan worden, maar echt grote missing-links zijn er amper meer.

Simpelweg op de kaart een spoorloos gebied aanwijzen is te makkelijk...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Vinny »

Om je vraag te beantwoorden: De enige corridor waar het spoorvervoer sinds 1970 een forse groei heeft doorgemaakt is niet toevallig de corridor Leiden - Schiphol - Diemen - Almere - Lelystad (en ik mag aannemen vanaf 2015 - Zwolle). De gehele rest van het spoor heeft qua vervoersprestatie nauwelijks een vooruitgang in het aantal reizigerskilometer laten zien, zoniet zelfs een achteruitgang.

Mag je 3 maal raden waar dat toch door zou komen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door aswnl »

Lelystad en Almere hadden in 1970 zo ongeveer 0 inwoners, en herbergen tegenwoordig d-u-i-z-e-n-d-e-n inwoners die in Asd-ZO en bij Schiphol werken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Wubbo »

De Hanzelijn heeft ook geen historisch trace, en wordt toch aangelegd.

Bovendien heeft het verleden bewezen dat steden vanzelf naar stations toegroeien. Ze lagen immers vroeger bijna allemaal buiten de kom.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen spoorlijn van Breda naar Utrecht

Bericht door Karl »

Opzich heeft heel Flevoland weinig historie, die vergelijking vind ik een beetje krom.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten