Pagina 4 van 5

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: za 23 aug 2014, 19:35
door rww
avl schreef:Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.

Dat is niet helemaal waar, euregiobahn ticket krijgt een barcode, de nmbs en db gaan meewerken aan een barcode op internationale tickets.(in het kader van meerdere duitse ov chipkaart projecten en de mobib kaart)

De nieuwe concessiehouder moet haar volledige kaartjes assortiment verchippen(weggooi chipkaarten), hierbij is afgesproken dat nederlandse en duitse bussen die grensoverschrijdend rijden zowel nederlandse als duitse chipapparatuur hebben, in theorie is het de bedoeling dat iemand die op de duitse bus een kaartje naar nederland koopt, een ov weggooi kaart krijgt.

Reizigers van de lijn en tec hebben met hun kaartje niks te zoeken op het station.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: za 23 aug 2014, 19:41
door Mr-W
rww schreef:
avl schreef:Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.
Reizigers van de lijn en tec hebben met hun kaartje niks te zoeken op het station.
Jawel,bij beide vervoersbedrijven is het euroregio-ticket te koop.....

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: za 23 aug 2014, 19:51
door rww
Zoals ik al zei, die krijgt een barcode, alle aanbieders van het ticket moeten dat doorvoeren.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 12:33
door Frans F
Bee schreef:Wat ik in Duitsland niet zo goed snap is dat al die metronetwerken zo "open" zijn. Je kan in Berlijn, toch een stad waar veel inwoners het niet zo breed hebben en dus misschien wat eerder geneigd zijn tot zwartrijden, de gehele metro gebruiken zonder ook maar ooit een poortje of een andere manier van controle tegen te komen. Heel veel andere grote netwerken elders op de wereld zijn echter al sinds mensenheugenis voorzien van toegangspoortjes.
In Duitsland zit er een andere stok achter de deur.
Zwartrijden is daar gelijk gesteld met diefstal en levert je een strafblad op.

Re: Kaartcontrole Duitsland

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 13:06
door Mr-W
Bron ??? deze onzin heb ik namelijk nog nooit gehoord.

Wel dat de gemiddelde Duitse conducteur er is om reizigers af te zeiken als ze in de verkeerde trein zitten ofzo
Alleen als ze dan een stempeltje zien lopen ze zonder hun excuses te maken voor hun belachelijke gedrag gewoon door.Bovendien weigeren ze om in een vreemde taal klanten te woord te staan ook op Nederlands grondgebied.

Franse SNCF conducteurs proberen ten minste nog om je te woord te staan in het Engels en anders gebruiken ze handen en voeten om iets uit te leggen of halen ze iemand die wel een vreemde taal spreekt als tolk.(1x moesten we meelopen naar een gewapende militair die alles perfect uitlegde in het Engels :pos:)

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 13:48
door baladid
Gelijkgesteld met diefstal nee, maar je kunt er wel voor zitten. Het is namelijk »Erschleichung von Leistungen«. Hier even het wetboek van strafrecht.
§ 265a
Erschleichen von Leistungen

(1) Wer die Leistung eines Automaten oder eines öffentlichen Zwecken dienenden Telekommunikationsnetzes, die Beförderung durch ein Verkehrsmittel oder den Zutritt zu einer Veranstaltung oder einer Einrichtung in der Absicht erschleicht, das Entgelt nicht zu entrichten, wird mit Freiheitsstrafe bis zu einem Jahr oder mit Geldstrafe bestraft, wenn die Tat nicht in anderen Vorschriften mit schwererer Strafe bedroht ist.

(2) Der Versuch ist strafbar.

(3) Die §§ 247 und 248a gelten entsprechend.
Samengevat: Wie met een openbaar verkeersmiddel reist met het plan daarvoor niet te betalen wordt met gevangenis tot een jaar of met geldstraf bestraft. Ook de poging is een strafbaar feit.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 19:45
door waldo79
Die celstraf gaat echt niet opgelegd worden. Kans dat de officier van justitie de straf laat afkopen met een boete is groter dan dat het voor de rechter komen. Celstraf is redelijk buiten proporties.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 20:05
door baladid
De meesten die vanwege dat zitten zitten omdat ze een geldstraf niet konden/wilden betalen. Maar ook veroordeling tot gevangenisstraf gebeurd, al gaat dan het wel meetal om mensen die heel vaak betrapt zijn.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 20:27
door Frans F
waldo79 schreef:Die celstraf gaat echt niet opgelegd worden. Kans dat de officier van justitie de straf laat afkopen met een boete is groter dan dat het voor de rechter komen. Celstraf is redelijk buiten proporties.
Ik weet niet of Duitsland wel een systeem van afkopen kent, in Duitsland is het strafrechtsysteem in het algemeen toch wat minder lachwekkend dan hier. Bij herhaling is afkopen sowieso niet aan de orde.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 21:02
door baladid
Ik weet niet of het zelfde is als afkopen in Nederland maar in Nederland kan een strafzaak tegen een oplage worden geseponeerd. Die oplage is meestal het betalen van geld. Waar dit geld naar toe gaat bepaald de OvJ - dat kan de overheid zijn , maar ook een stichting of een goed doel.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 21:11
door Jef400
baladid schreef:De meesten die vanwege dat zitten zitten omdat ze een geldstraf niet konden/wilden betalen. Maar ook veroordeling tot gevangenisstraf gebeurd, al gaat dan het wel meetal om mensen die heel vaak betrapt zijn.
Ik heb vaker gehoord dat zwartrijden wordt gebruikt om mensen die meerdere vergrijpen achter hun naam hebben, langer te laten zitten.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 21:52
door waldo79
Als recidive lijkt het me billijk dat een flinke straf of zijn plaats is. In Nederland krijg je ook een strafblad en kom je zeker in de problemen als je structureel zwartrijdt.

Maar gevangenis voor een enkel ritje Keulen Bonn niet betalen; dat zie ik in Duitsland met zijn overbelaste rechtbanken niet gebeuren.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 22:10
door baladid
Nee, ik ook niet. Volgens mij doen de vervoerders ook niet direct bij de 1e keer aangifte.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 23:17
door TomSteyl
rww schreef:Zoals ik al zei, die krijgt een barcode, alle aanbieders van het ticket moeten dat doorvoeren.
Je meent toch echt niet serieus dat al die buitenlandse maatschappijen hun tickets gaan aanpassen, omdat de Nederlandse Spoorwegen zo nodig op 1 station poortjes heeft geplaatst binnen het geldigheidsgebied van het Euregioticket. Ik heb laatst via Twitter met de NS daarover gesproken, de poortjes blijven zeer geruime tijd open in Sittard. Ik ben ook zeer benieuwd naar jouw bron!

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 23:31
door Geert
Zo gek is dat denk ik niet. Andere spoorwegmaatschappijen zullen vroeger of later misschien ook wel een beter controlesysteem in willen voeren, NS is nu de trendsetter en heeft blijkbaar met vervoerders in omliggende landen afgesproken om QR-codes op tickets te printen.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 08:22
door rww
Geert schreef:Zo gek is dat denk ik niet. Andere spoorwegmaatschappijen zullen vroeger of later misschien ook wel een beter controlesysteem in willen voeren, NS is nu de trendsetter en heeft blijkbaar met vervoerders in omliggende landen afgesproken om QR-codes op tickets te printen.
dat omliggende vervoerders meewerken(lees db, akens verkeersbond/diverse duitse vervoersbedrijven en nmbs, de rest zijn resellers) komt vooral door hun eigen belang, provincie limburg meld dat ze in duitsland bezig zijn met een ov kaart(denk alleen regio aken) en belgie is natuurlijk bezig met de mobib kaart.



De vraag komt trouwens niet van ns maar van de pronvincie.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 09:00
door TomSteyl
:X :X :X En eerder hadden De Lijn- en TEC-klanten niks te zoeken in Sittard...

Dat gaat nog moeilijk worden, geen idee ook of iedereen daartoe bereid zal zijn.

Ik heb een modellenoverzicht van veel Euregiotickets, sommige tickets zijn al zo vol beschreven dat er bijna geen ruimte meer is voor een barcode/QR-code.

https://docs.google.com/file/d/0B7l4Wig ... edit?pli=1

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 12:53
door baladid
Zeker bij die TEC-dingen wordt dat nog een heel karwei...

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 14:49
door rww
TomSteyl schreef::X :X :X En eerder hadden De Lijn- en TEC-klanten niks te zoeken in Sittard...



https://docs.google.com/file/d/0B7l4Wig ... edit?pli=1
Dat klopt, de tec en de lijn klanten hebben met hun tickets niks te zoeken in sittard, de enige uitzondering is dus de euregioticket maar daar hebben beide maatschappijen niks over te zeggen(en zijn formeel hun tickets niet, maar dat is een ingewikkeld verhaal).

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 23:15
door TomSteyl
Ik ben toch benieuwd, rww, wat je bedoeld met dat het formeel hun tickets niet zijn... Dat is dan toch precies hetzelfde als ik een Euregioticket koop bij de Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen? In de folder staan alle deelnemende bedrijven: http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... ticket.pdf

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: di 26 aug 2014, 00:36
door rww
TomSteyl schreef:Ik ben toch benieuwd, rww, wat je bedoeld met dat het formeel hun tickets niet zijn... Dat is dan toch precies hetzelfde als ik een Euregioticket koop bij de Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen? In de folder staan alle deelnemende bedrijven: http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... ticket.pdf
Niet alle deelnemers zijn volwaardige partners, de tec en de lijn doen niet volwaardig mee, de tec heeft bijvoorbeeld uit onderhandeld dat zij op elke moment kan stoppen met het verkopen van dit ticket, maar dat ze een x aantal maanden euregio tickets moet gedogen in haar gebied.(als overgangsperiode ingeval van uittreding0


Ze werken op basis van een inkoopconstructie en niet op basis van gelijkwaardigheid, heel heel simpel gezegd moet je ze meer als reseller zien.in theorie zou je het een beetje kunnen zien als de ns/thalys constructie


In tegenstelling tot Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen, die wel een volwaardige partner zijn en daarmee ook verkoopverplichtingen hebben tegenover de andere partners en een stem hebben in het geheel.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: wo 01 okt 2014, 16:59
door atbrg
marlies schreef:Hebben we het hier al eerder over gehad: een BOA in uniform moet zich desgevraagd legitimeren maar dat is een instructie en geen verplichting. M.a.w.: het moet maar het heeft geen gevolgen als hij dat niet doet. Weigeren mee te werken aan een controle als de conducteur zich (ten onrechte) niet wil legitimeren levert je dus ook gewoon een geldige boete op. Gotta love de Nederlandse wet.

Een BOA in burger moet zich uit eigen beweging al legitimeren.
De reiziger moet sneller van zich af bijten. Heeft de (staats)knokploeg van de vervoerder maling aan regels en richlijnen? Zij parasiteren op jouw slavenmetaliteit. Zorg dat je ook bewapend bent.

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: wo 01 okt 2014, 21:50
door Vinny
:')

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: do 02 okt 2014, 10:13
door Dagren
Is hij serieus?

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Geplaatst: do 02 okt 2014, 20:42
door Vinny
In dat geval was hij de door mij geplaatste smiley vergeten achter zijn bericht te plaatsen :lol: