Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
wouter15
Berichten: 847
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor wouter15 » Wo 27 Aug 2014, 16:51

Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

27 augustus 2014

DEN BOSCH/CUIJK - Gedeputeerde Staten van Brabant betalen definitief mee aan de elektrificering van de Maaslijn, de spoorlijn Nijmegen-Roermond.


Het provinciebestuur besloot dinsdag 17 miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarvan is 13 miljoen bestemd voor de geplande elektrificatie van de spoorlijn. Dat is hard nodig om meer treinen op de enkelspoorse lijn, waarop nu alleen nog maar dieseltreinen kunnen rijden, toe te laten. Lees verder

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor waldo79 » Wo 27 Aug 2014, 18:01

Goed idee. Vooral Cuijk en Boxmeer profiteren van elektrificatie ;)
Mij best :)

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tjekken » Wo 27 Aug 2014, 18:55

Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Wo 27 Aug 2014, 18:56

@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Mr-W » Wo 27 Aug 2014, 19:10

Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
De Limburgers :mrgreen:

@Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor julsteren » Wo 27 Aug 2014, 19:16

Wacht ff, een DD-AR op de maaslijn?

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor avl » Wo 27 Aug 2014, 19:43

Als het maar na 2014 is gebouwd :mrgreen:

Eis in PvE aan de elektrische treinstellen op de Maaslijn.
Elektrische Treinstellen (EMU) Gebouwd na 2014 (met eventuele (gedeeltelijke) inzet in overgangsjaar 2021 (zie artikel D.4.17)), met uitzondering van overgenomen Elektrische Treinstellen van de Heuvellandlijn (zie artikel D.4.10 t/m D.4.13)

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Wo 27 Aug 2014, 19:45

Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????

Hoewel dat in dit bericht niet is vermeld, wordt er wel degelijk geïnvesteerd in dubbelspoor. Vanwege de kosten is totale verdubbeling van het traject nu niet mogelijk, maar dat is nog altijd het einddoel.

Het totale pakket aan maatregelen omvat:

Infrastructuur
- Elektrificatie van de gehele spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.
- Extra spoor zodat 41% van het traject over dubbelspoor beschikt (nu is dat 27%).
- Extra station Greenport/Grubbenvorst inclusief inhaalvoorzieningen.
- Snelheidsverhogende maatregelen ter hoogte van Cuijk en Reuver/Roermond.

Treindienst
- Met ingang van de nieuwe concessie (december 2016) is de wens aan de nieuwe vervoerder om ook in de daluren 4x per uur te rijden tussen Venray en Nijmegen (dat gebeurt nu alleen in de spits). Als de infrastructurele maatregelen zijn doorgevoerd, ergens in 2020, wordt zelfs geëist dat tussen 07:00 uur en 19:00 uur om het kwartier wordt gereden.
- Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck zorgen alle maatregelen ervoor dat het mogelijk wordt om een sneltrein in te leggen tussen Nijmegen en Maastricht, waarmee de reistijd tussen beide steden met een half uur wordt verkort. (zie: deze link [L1])

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Wo 27 Aug 2014, 21:11

Mr-W schreef:@Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.

Behalve op collegedagen tussen 7.30 en 9.00 is er helemaal geen emplooi voor DD-AR of Dosto's. En al helemaal niet als het ook in de daluren een kwartierdienst moet worden. Men is volkomen aan het doorslaan.

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 27 Aug 2014, 21:22

De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
*Doorfietsen maar*

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Wo 27 Aug 2014, 21:29

Ik ben blij dat je zegt "geacht" en niet "verplicht".
Onderwijspersoneel en studenten zijn wat betreft roosters net zo flexibel als de gemiddelde heipaal.
Laatst gewijzigd door Frans F op Do 28 Aug 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 27 Aug 2014, 22:01

Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor visgraat » Do 28 Aug 2014, 00:11

Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.


Schonere lucht

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Do 28 Aug 2014, 11:07

Ronaldussen schreef:Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.

Dat is een kwestie van de manier van plannen. Nu wordt alles zo gepland dat 's morgens iedereen op dezelfde tijd begint en 's middags op verschillende tijden eindigt. Je kunt echter ook midden op de dag als startpunt van je planning nemen en van daaruit twee kant op plannen, waardoor begin- en eindtijden uiteindelijk verschillend zullen zijn. De meeste planning programma's kunnen dat, maar niet allemaal.

Dennenboom
Berichten: 401
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Dennenboom » Do 28 Aug 2014, 12:28

visgraat schreef:
Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.


Schonere lucht

Minder afhankelijk van olie van Poetin en andere dubieuze landen in het Midden-Oosten.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Do 28 Aug 2014, 22:37

We betrekken van Poetin geen olie maar gas.
En dat gas gebruiken we om elektriciteit op te wekken.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor verfmeer » Do 28 Aug 2014, 22:47

Nee, windmolenstroom uit de Noordzee. Tenminste, volgens de groenlinkstypes

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 14:13

Ronaldussen schreef:De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Alleen hebben de provincies en de vervoerders helemaal niets te zeggen over de collegetijden van de RU en de HAN (dat zijn onafhankelijke instellingen).

Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor fogeltje » Vr 29 Aug 2014, 14:25

Schaf stufi en SOV af en er zullen zo weinig studenten overblijven dat buiten de spits colleges regelen geen probleem meer is. :wink:
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Vr 29 Aug 2014, 17:34

SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.

Kunnen en willen is twee.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 18:10

Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.

Kunnen en willen is twee.
Ik denk dat het vooral kunnen is.

Vergeet niet dat de RU en HAN hierbij aan meerdere zaken moet denken:
- mogelijkheid van studenten om bij colleges te verschijnen (lang niet overal is er 's avonds OV, Limburg is dus deels ook zelf schuldig van het onmogelijk maken, want het aantal plaatsen die 's avonds geen OV-ontsluiting hebben wordt juist groter. Bovendien moeten veel studenten 's avonds al werken om de studie te kunnen betalen)
- beschikbaarheid van ruimten (zeker op de HAN worden die ruimten 's avonds ook al gebruikt voor de deeltijdstudies)
- beschikbaarheid van personeel (denk aan lesgeven aan deeltijdstudies, personeel dat op deeltijdbasis werkt, RU-docenten die nog een onderzoek doen of in het UMC werken, etc.)
- beschikbaarheid van stages (deze zijn vrijwel altijd overdag, waardoor die studenten alsnog overdag moeten pendelen en ook docenten die op stages moeten controleren moeten op de uren werken dat er stages zijn)
- salariskosten (ook voor de HAN en RU geldt dat de salarissen 's avonds duurder zijn, en dat terwijl er al jaarlijks wordt bezuinigd op onderwijs en de RU en HAN dus steeds minder te besteden hebben en al regelmatig moesten bezuinigen, met name de HAN)

Dat is voor de RU en HAN dus onmogelijk is kan ik me heel goed in vinden. De tijden op de universiteiten en hogescholen zijn gewoon erg nauw verbonden met tijden in het bedrijfsleven, omdat ze erg met elkaar verwoven zijn. Verschuiven van de tijden op uni's en HBO's kan dan vaak dus alleen als je het bedrijfsleven mee schuift. Alleen schiet je daar niets mee op, want dan verschuift die hele spits dus en krijg je diezelfde drukte, alleen iets later of eerder.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Vinny » Vr 29 Aug 2014, 18:21

In het digitale tijdperk van nu is het echt niet nodig om studenten op te stapelen in leerfabrieken. Wat mij betreft wordt het aantal contacturen verminderd, en kun je prima met laptop leren. In mijn predigitale tijdperk waren colleges die om 9:00 begonnen al eerder uitzondering dan regel, en anno 2014 zou dat tot drastische problemen leiden?
Gewoon kletsica van conservatieve grijsmuizen in het onderwijs van de bovenste plank. De wil ontbreekt gewoon.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Geert » Vr 29 Aug 2014, 18:36

Wat jij meemaakte bij je studie gaat niet voor iedere studie op, he.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Vr 29 Aug 2014, 18:39

@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.

En wat heeft de aanvangstijd van het bedrijfsleven er mee te maken? Het gros van de bedrijven heeft trouwens sowieso glijdende werktijden.

@Vinny
Dat is ook mijn ervaring. Ik herinner me nog dat ik ook op veel dagen het eerste college pas om 10 uur of 11 uur had.

De beste oplossing is om studenten van onderwijsinstellingen die niet wensen te spreiden alleen nog een SOV-kaart voor de daluren te geven. Moet je eens kijken hoe snel die roosters zijn aangepast.
Laatst gewijzigd door Frans F op Vr 29 Aug 2014, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 18:50

Frans F schreef:@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.
Dus je denkt dat nu iedereen van de RU en HAN om 8:45 begint? Dat is zeker niet het geval. Er is zelfs een ware spits rond 12:00 in de bussen van/naar de campus, omdat er dan ook nog studenten komen die beginnen (en sommigen gaan). Er wordt dus al zo veel mogelijk gespreid.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten