Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Ma 27 Okt 2014, 19:47

Ze zien er zeer fraai uit. :Y

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor groningen » Ma 27 Okt 2014, 20:00

Wat voor nut heeft elektriciteit als er op bepaalde stations toch gewacht moet worden, omdat er enkel spoor ligt.

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Ma 27 Okt 2014, 20:16

Het moet gezien worden binnen een samenhangend pakket van maatregelen. Dat omvat naast elektrificatie ook enkele delen dubbelspoor en snelheidsverhoging op bepaalde baanvakken. Opgeteld leidt dat tot meer capaciteit.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Ma 27 Okt 2014, 20:23

groningen schreef:Wat voor nut heeft elektriciteit als er op bepaalde stations toch gewacht moet worden, omdat er enkel spoor ligt.

Het gaat vooral om status, elektrische treinen staat chiquer. In de VS is 99,4% van de spoorwegnet diesel en dat vindt iedereen daar heel normaal, maar in Nederland is dat nu eenmaal niet cool. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Hainje » Ma 27 Okt 2014, 20:37

Frans F schreef:Het gaat vooral om status, elektrische treinen staat chiquer. In de VS is 99,4% van de spoorwegnet diesel en dat vindt iedereen daar heel normaal, maar in Nederland is dat nu eenmaal niet cool. :mrgreen:

In de VS is diesel dan ook wel een tikje goedkoper. :mrgreen:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor huibe » Di 28 Okt 2014, 13:12

Het is denk ik vooral de grote afstanden die ander geëlektrificeerd moet worden voor een enkele trein. En daarbij is de diesel relatief duur. Benzine is goedkoper.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Gekko123 » Di 13 Jan 2015, 16:20

Geld van provincie voor elektrificatie Maaslijn heeft vertraging
CUIJK - De provincie Gelderland wil nog niet over de brug komen met nog eens 7,5 miljoen euro voor elektrificatie van de lijn Nijmegen-Roermond. Eerder zegde Gelderland wel al de eerste 7,5 miljoen toe, met als toelichting dat de rest afhankelijk is van andere 'spoorambities' in de provincie.

lees verder: Gelderlander
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor starx » Di 13 Jan 2015, 16:55

Als ik dit zo lees, vind ik het eigenlijk nogal flauw. Gelderland was de hele tijd al huiverig om bij te dragen en nu proberen ze alsnog onder de betaling uit te komen. Ze dragen naar rato toch al minder bij dan Brabant en Limburg en ze behalen hier wel degelijk voordeel (minder lawaai en uitstoot).

Volgens mij is redelijk objectief vast te stellen dat de Maaslijn de spoorlijn in Nederland is, die het meeste baat heeft bij elektrificatie. De andere Gelderse lijnen zijn voor daarna zeker ook goede kandidaten (met name Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Hengelo), maar de Maaslijn zou prioriteit moeten krijgen.

brengtrolley
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 12 Jan 2015, 16:19

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor brengtrolley » Di 13 Jan 2015, 17:15

Dat komt omdat de lijn maar voor 15% op het grondgebied van Gelderland ligt, in verhouding draagt Gelderland meer bij dan Noord-Brabant of Limburg.
Ken alle stations van Nederland uit mijn hoofd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor reisthijs » Di 13 Jan 2015, 21:53

Ja, het grootse deel van de lijn ligt 'over de brug':
CUIJK - De provincie Gelderland wil nog niet over de brug komen
Die foto erbij ook :lol:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor fogeltje » Wo 14 Jan 2015, 08:42

De lijn ligt misschien voor een klein deel in Gelderland, maar er is een hele grote stroom naar Nijmegen toe. Dus dat zou je ook in verhouding mogen zien.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor groningen » Wo 14 Jan 2015, 09:35

Als men die spoorbrug tussen Molenhoek/Mook en Cuijk nu eens van een fietspad gaat voorzien.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Obus » Wo 14 Jan 2015, 10:45

Het ziet er niet goed uit voor de Maaslijn: er moet voor 1 april € 7,5 mln gevonden zijn, anders gaat het hele feestje niet door. Het is echt een schade van de provincie Gelderland - echte aso's. :6
De mortuis nil nisi bene

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor waldo79 » Wo 14 Jan 2015, 11:41

groningen schreef:Als men die spoorbrug tussen Molenhoek/Mook en Cuijk nu eens van een fietspad gaat voorzien.
Er ligt al een fietspad langs de A73 bij Cuijk. ..ik zie het niet gebeuren. Daarnaast is de afstand Cuijk - Nijmegen net te ver voor de meeste fietsers.
Mij best :)

Dennenboom
Berichten: 401
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Dennenboom » Wo 14 Jan 2015, 22:22

Obus schreef:Het ziet er niet goed uit voor de Maaslijn: er moet voor 1 april € 7,5 mln gevonden zijn, anders gaat het hele feestje niet door. Het is echt een schade van de provincie Gelderland - echte aso's. :6

We mogen in maart stemmen. Welke partijen zijn hier verantwoordelijk voor?

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor groningen » Wo 14 Jan 2015, 22:49

Sorry mensen, maar ik denk Gelderland zijn (eigen) geld wil reserveren voor de lijnen naar Winterswijk, Klarenbeek en richting Tiel. Volledig begrijpelijk.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frank » Za 05 Sep 2015, 17:22

Nu we hier al negen maanden niks van gehoord hebben mogen we nu concluderen dat dit project dood is? Of spelen er nog dingen die ik niet weet?

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Di 08 Sep 2015, 16:48

Dit project is verre van dood! :D Je zult er snel genoeg meer over horen.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frank » Di 08 Sep 2015, 18:27

Ik ben benieuwd. Voor mijn gevoel is het altijd een slecht teken als je heel lang niks meer hoopt, maar misschien is het dit keer anders :D .

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Do 10 Sep 2015, 18:49

In dit informerende stuk [PDF] aan Provinciale Staten van Limburg is meer te vinden over de huidige stand van zaken m.b.t. de Maaslijn.

Enkele punten uit het stuk:
- financiering is bijna rond. Alleen Gelderland moet het bedrag nog ophogen.
- eind 2016 wordt een uitvoeringsbesluit genomen.

De uitvoeringsmaatregelen nogmaals op een rijtje:
- elektrificatie van het baanvak Nijmegen - Roermond (m.u.v. samenloop baanvak Eindhoven - Venlo).
- versnellingsmaatregelen noordelijke en zuidelijke Maaslijn, inclusief dubbelspoor Reuver - Swalmen en bij Cuijk.
- station Grubbenvorst/Greenport Venlo, inclusief benodigd dubbelspoor voor inpassing stop.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frank » Zo 13 Sep 2015, 11:31

Dank je voor het document; het is veel recenter dan alles wat ik heb kunnen vinden :D . Verder lijkt er, als ik er van een afstandje naar kijk (en dat ik het enige dat ik kan), in de afgelopen negen maanden niet al te veel vooruitgang geboekt te zijn, helaas.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten