Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Vr 29 Aug 2014, 18:56

En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 19:11

fogeltje schreef:Schaf stufi en SOV af en er zullen zo weinig studenten overblijven dat buiten de spits colleges regelen geen probleem meer is. :wink:

Oftewel je wilt weer een klassemaatschappij, waarbij er een kleine elite en een grote arbeidersklasse is, zoals in de VS. Dat werkt voor geen meter en is ook niet wenselijk.

Stufi en SOV moeten gewoon blijven (misschien kun je naar kleine aanpassingen kijken, zoals uitwonende studenten verplicht een weekendkaart of week-SOV ook op zondagavond).

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Hainje » Vr 29 Aug 2014, 19:14

:')
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 19:48

Hainje schreef::')

Verklaar je nader

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Hainje » Vr 29 Aug 2014, 20:23

Misschien was het niet bijster serieus wat Fogeltje zei?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Vr 29 Aug 2014, 21:35

Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.

Bij mijn weten rijdt de trein met aankomst 10:17 uur op Heyendaal nog gekoppeld, i.v.m. aanvang college om 10:45 uur. Ook dan is er dus nog een reizigerspiek(je). Ik snap verder je punt hoor, je hebt gelijk dat de grootste groep reizigers voor 9 uur arriveert.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 22:31

Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.
Wellicht omdat er tussen 10 en 11 vrijwel geen forenzen meer zijn? Vergeet niet dat (ook) zonder de studenten de Maaslijn enorm verspitst is.

En ik heb ook nergens beweert dat de piek rond 12 uur even groot is als de ochtendspits.

Overigens overdrijf je ook, want tussen Cuijk en Nijmegen rijden er tussen 8 en 9 geen 5 overvolle lange treinen. De (top)spitstreinen rijden zelden met meer dan een los 2/8-treinstel (eigen waarnemingen, ik woon naast het spoor). Alleen de treinen van/naar Roermond worden in principe met gekoppelde treinen gereden en (als ik het goed heb onthouden) rijdt van de trein Roermond-Nijmegen slechts één rit op maximale lengte (de rit die om 8:22 in Nijmegen aankomt).

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 29 Aug 2014, 22:39

Niet om het een of het ander, maar waar praten we nu over? Het begon met de elektrificatie en loopt uit tot een discussie van of scholen nu wel of niet collegetijden moeten betalen en weet ik veel wat. Ik raak de draad hier nu kwijt.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Suus » Za 30 Aug 2014, 00:05

Wat betreft het lesrooster van universiteiten. Men begint daar met de "grote vakken" die de grootste zalen nodig hebben en vaak multidisciplinair zijn. Daaromheen worden dan de werkgroepen in de kleinere lokalen ingeroosterd.

In principe geldt: Hoe meer studenten het vak hebben, hoe meer deze aan de randen van de dag worden geplaatst. Daardoor waren in Amsterdam de algemene hoorcolleges van Media en Cultuur, dus nog voordat studenten zich specialiseren en waar ook andere studies gebruik van maken, om 10:00 uur 's ochtends en het voor de gehele faculteit verplichte wetenschapsfilosofie (dat een soort kermis is waarbij de een helft van de faculteit het in het najaar heeft en de andere helft in het voorjaar) om 18:00 's avonds. Vakken met werkgroepen worden dan over de dag heen verspreidt, waarbij studies waar relatief veel deeltijdstudenten aan mee nemen het eerste recht hebben op de lesuren aan het eind van de middag.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor waldo79 » Za 30 Aug 2014, 08:59

En nu weer terug naar elektrificatie. ..
Mij best :)

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Za 30 Aug 2014, 09:45

En de spoorverdubbeling, want die hoort ook bij dit project.

Weet iemand al waar er allemaal extra dubbelspoor gepland is?
Ik hoop dat men op Meerlo-Tienray - Lottum het spoor sowieso verdubbeld, zodat de kwartiersdienst van/naar Venlo kan rijden. Dan heb je ook een betere spreiding over de treinen, aangezien (met de huidige paden) de spitstrein juist in Blerick aansluiting heeft op de intercitytrein vanaf Eindhoven (overstap van 5 minuten).

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Tom » Za 30 Aug 2014, 12:20

Er wordt/is ooit gesproken over dubbelspoor ter hoogte van Cuijk, Venray, Grubbenvorst/Greenport (nieuw station) en Reuver. Bij Cuijk en Reuver zou tevens een ongelijkvloerse kruising worden aangelegd. Als je bij Cuijk richting de spoorbrug uitbreidt, heb je dubbelspoor van Nijmegen tot Cuijk met een Ravenstein-constructie (enkelsporige brug). Bij Venray en Reuver staat de trein nu standaard enkele minuten op de tegemoetkomende trein te wachten, dus met extra spoor kan de trein daar eerder vertrekken.

En zoals hierboven al gezegd, het is te hopen dat er voor het traject Venray-Venlo nog wat dubbelspoor gepland is. Een strakke kwartierdienst tot Venlo is nu niet mogelijk; de spitstreinen die nu beginnen en eindigen in Venlo doen in de huidige dienstregeling 5 minuten langer over het traject omdat ter hoogte van Tienray gekruist moet worden. De spitstrein staat daar standaard enkele minuten te wachten op de doorgaande trein.

Afijn, hopelijk worden de plannen snel concreter zodat meer gefundeerd naar toekomstige treindiensten kan worden gekeken. Nu is het vooral speculeren wat wel/niet kan.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Vinny » Za 30 Aug 2014, 12:45

Mijn punt is dat die algemene hoorcolleges helemaal niet nodig zijn. Die kunnen best digitaal gegeven worden met een handzaam youtube filmpje. Daamee bespaar je dus spitsdrukte en is verdubbeling van de spoorlijn niet nodig. Publieke middelen zijn een schaars goed, daar mee moet voorzichtig worden omgesprongen.

Elektrificeren lijkt me wel nuttig overigens. Elektriciteit is goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Za 30 Aug 2014, 15:30

Tom schreef:Een strakke kwartierdienst tot Venlo is nu niet mogelijk

Behalve die paar spitsuurtreinen is dat ook niet zo nodig.
Venray-Venlo is qua bezetting het zwakste deel van de lijn.

Ronaldussen
Berichten: 3081
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Ronaldussen » Za 30 Aug 2014, 19:27

SuperGhost schreef:
Ronaldussen schreef:De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Alleen hebben de provincies en de vervoerders helemaal niets te zeggen over de collegetijden van de RU en de HAN (dat zijn onafhankelijke instellingen).

Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Het is dan ook een wens/opdracht van de Minister van Onderwijs, niet vanuit de provincie(s)/vervoerders.
Bovendien schreef ik al "als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien)", want ik weet zelf ook hoe vol de lokalen/collegezalen/roosters van docenten/studenten zijn.

Back ontopic: Ik moet het nog allemaal maar zien of die elektrificatie er echt komt. Volgend jaar zijn er weer provinciale verkiezingen. Dit klinkt als een ideaal verkiezingscadeautje en zolang er niks echt vastgelegd ligt, kan een volgend provinciecollege de hele boel weer cancelen.
*Doorfietsen maar*

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Za 30 Aug 2014, 22:47

Geld is al vrij gemaakt geloof ik, dus dan maakt de verkiezingen al niet meer uit.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Erno-BE » Zo 31 Aug 2014, 08:40

Vinny schreef:Mijn punt is dat die algemene hoorcolleges helemaal niet nodig zijn. Die kunnen best digitaal gegeven worden met een handzaam youtube filmpje. Daamee bespaar je dus spitsdrukte en is verdubbeling van de spoorlijn niet nodig. Publieke middelen zijn een schaars goed, daar mee moet voorzichtig worden omgesprongen.

Elektrificeren lijkt me wel nuttig overigens. Elektriciteit is goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel.

Interactie bij het bekijken van een youtube-filmphe is echt behoorlijk minder dan het volgen van een fysiek hoorcollege. De stof blihft echt minder lang hangen bij studenten.

Het voordeel van verdubbeling en electrificatie is is dat het een eenmalige investering is waarvan je eeuwig profijt van hebt, dit itt veel andere overheidsuitgaven.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Zo 31 Aug 2014, 09:54

Alleen had het rijk slimmer moeten inspringen op deze wens, die al heel lang leefde bij Limburg.

Nu gaat het rijk namelijk investeren in uitbreiding van het spoor bij Vught, zodat goederentreinen daar gepasseerd kunnen worden, maar die goederentreinen zouden veel handiger over de Maaslijn kunnen als daar slim gebruik wordt gemaakt van extra dubbelspoor (en de elektrificatie).

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Erno-BE » Zo 31 Aug 2014, 10:30

Ik moet je gelijk geven SuperGhost

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor fogeltje » Zo 31 Aug 2014, 13:57

Hainje schreef:Misschien was het niet bijster serieus wat Fogeltje zei?

:Y

Wellicht had ik voor de verduidelijking een :') en geen :wink: moeten plaatsen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor fogeltje » Zo 31 Aug 2014, 13:59

Tom schreef:
Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.

Bij mijn weten rijdt de trein met aankomst 10:17 uur op Heyendaal nog gekoppeld, i.v.m. aanvang college om 10:45 uur. Ook dan is er dus nog een reizigerspiek(je). Ik snap verder je punt hoor, je hebt gelijk dat de grootste groep reizigers voor 9 uur arriveert.

Daarin speelt ook mee dat er een grote groep scholieren, met name uit Boxmeer en Cuijk in zit. Die zitten om 10:00 niet meer in de trein.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Hainje » Zo 31 Aug 2014, 23:32

Oei scholieren!
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor visgraat » Zo 31 Aug 2014, 23:38

Maar wat is het uiteindelijke plan? Nu kan je volgens mij ook al de hele dag door vier treinen per uur per richting rijden, alleen een intercity is lastig. Maar gaat die dan ook stoppen in Cuijk, Boxmeer en Venray? Zo niet, dan bedien je de stations minder (als je vier treinen per uur op het traject hebt). Indien wel, dan vraag ik me af of je maarliefst een half uur Eerder in Maastricht kan zijn vanuit Nijmegen.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Sep 2014, 00:32

Limburg en NS waren al in gesprek geweest voor een studie om er na elektrificatie met een IC over te gaan rijden, maar NS heeft er (nog) geen zin in vanwege te weinig dubbelspoor.

De plannen zijn voor zover ik het heb begrepen:
- korte termijn (tot 2020): 2x Nijmegen-Roermond (spits 4x tussen Nijmegen en Venray)
- middellange termijn (vanaf 2020, na elektrificatie): 4x Stoptrein Nijmegen-Venray, 2x door naar Roermond
- langere termijn (na extra dubbelspoor): 2x Sneltrein Nijmegen-Maastricht + 2x Stoptrein Nijmegen-Roermond
- lange termijn: 2x intercity (?-)Nijmegen-Maastricht (hoofdrailnet) + 2x Stoptrein (regionaal)

Dat half uur winst is geloof ik de rijtijd van de intercity op de lange termijn. Zo'n intercity zou dan tussen Nijmegen en Roermond alleen stoppen in Venlo.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Berichtdoor Frans F » Ma 01 Sep 2014, 15:30

SuperGhost schreef:- langere termijn (na extra dubbelspoor): 2x Sneltrein Nijmegen-Maastricht + 2x Stoptrein Nijmegen-Roermond
- lange termijn: 2x intercity (?-)Nijmegen-Maastricht (hoofdrailnet) + 2x Stoptrein (regionaal)

Het vervoer vanaf Nijmegen is voor het leeuwendeel regionaal vervoer en geen langeafstandsvervoer. Met zo'n frequentieverlaging van de stoptreinen jaag je de reizigers massaal de trein uit. En dat alles in feite alleen maar voor het weekendvervoer van Limburgse studenten, daarbuiten is er nauwelijks behoefte aan IC-vervoer.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten