Pagina 1 van 9

Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 16:51
door wouter15
Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

27 augustus 2014

DEN BOSCH/CUIJK - Gedeputeerde Staten van Brabant betalen definitief mee aan de elektrificering van de Maaslijn, de spoorlijn Nijmegen-Roermond.


Het provinciebestuur besloot dinsdag 17 miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarvan is 13 miljoen bestemd voor de geplande elektrificatie van de spoorlijn. Dat is hard nodig om meer treinen op de enkelspoorse lijn, waarop nu alleen nog maar dieseltreinen kunnen rijden, toe te laten. Lees verder

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:01
door waldo79
Goed idee. Vooral Cuijk en Boxmeer profiteren van elektrificatie ;)

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:55
door Tjekken
Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 18:56
door Frans F
@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:10
door Mr-W
Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
De Limburgers :mrgreen:

@Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:16
door julsteren
Wacht ff, een DD-AR op de maaslijn?

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:43
door Anne
Als het maar na 2014 is gebouwd :mrgreen:

Eis in PvE aan de elektrische treinstellen op de Maaslijn.
Elektrische Treinstellen (EMU) Gebouwd na 2014 (met eventuele (gedeeltelijke) inzet in overgangsjaar 2021 (zie artikel D.4.17)), met uitzondering van overgenomen Elektrische Treinstellen van de Heuvellandlijn (zie artikel D.4.10 t/m D.4.13)

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:45
door Tom
Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
Hoewel dat in dit bericht niet is vermeld, wordt er wel degelijk geïnvesteerd in dubbelspoor. Vanwege de kosten is totale verdubbeling van het traject nu niet mogelijk, maar dat is nog altijd het einddoel.

Het totale pakket aan maatregelen omvat:

Infrastructuur
- Elektrificatie van de gehele spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.
- Extra spoor zodat 41% van het traject over dubbelspoor beschikt (nu is dat 27%).
- Extra station Greenport/Grubbenvorst inclusief inhaalvoorzieningen.
- Snelheidsverhogende maatregelen ter hoogte van Cuijk en Reuver/Roermond.

Treindienst
- Met ingang van de nieuwe concessie (december 2016) is de wens aan de nieuwe vervoerder om ook in de daluren 4x per uur te rijden tussen Venray en Nijmegen (dat gebeurt nu alleen in de spits). Als de infrastructurele maatregelen zijn doorgevoerd, ergens in 2020, wordt zelfs geëist dat tussen 07:00 uur en 19:00 uur om het kwartier wordt gereden.
- Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck zorgen alle maatregelen ervoor dat het mogelijk wordt om een sneltrein in te leggen tussen Nijmegen en Maastricht, waarmee de reistijd tussen beide steden met een half uur wordt verkort. (zie: deze link [L1])

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:11
door Frans F
Mr-W schreef: @Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.
Behalve op collegedagen tussen 7.30 en 9.00 is er helemaal geen emplooi voor DD-AR of Dosto's. En al helemaal niet als het ook in de daluren een kwartierdienst moet worden. Men is volkomen aan het doorslaan.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:22
door AppleMoose
De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 21:29
door Frans F
Ik ben blij dat je zegt "geacht" en niet "verplicht".
Onderwijspersoneel en studenten zijn wat betreft roosters net zo flexibel als de gemiddelde heipaal.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 22:01
door AppleMoose
Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: do 28 aug 2014, 00:11
door visgraat
Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.
Schonere lucht

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: do 28 aug 2014, 11:07
door Frans F
Ronaldussen schreef:Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.
Dat is een kwestie van de manier van plannen. Nu wordt alles zo gepland dat 's morgens iedereen op dezelfde tijd begint en 's middags op verschillende tijden eindigt. Je kunt echter ook midden op de dag als startpunt van je planning nemen en van daaruit twee kant op plannen, waardoor begin- en eindtijden uiteindelijk verschillend zullen zijn. De meeste planning programma's kunnen dat, maar niet allemaal.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: do 28 aug 2014, 12:28
door Dennenboom
visgraat schreef:
Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.
Schonere lucht
Minder afhankelijk van olie van Poetin en andere dubieuze landen in het Midden-Oosten.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:37
door Frans F
We betrekken van Poetin geen olie maar gas.
En dat gas gebruiken we om elektriciteit op te wekken.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:47
door verfmeer
Nee, windmolenstroom uit de Noordzee. Tenminste, volgens de groenlinkstypes

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 14:13
door SuperGhost
Ronaldussen schreef:De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Alleen hebben de provincies en de vervoerders helemaal niets te zeggen over de collegetijden van de RU en de HAN (dat zijn onafhankelijke instellingen).

Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 14:25
door fogeltje
Schaf stufi en SOV af en er zullen zo weinig studenten overblijven dat buiten de spits colleges regelen geen probleem meer is. :wink:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:34
door Frans F
SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Kunnen en willen is twee.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:10
door SuperGhost
Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Kunnen en willen is twee.
Ik denk dat het vooral kunnen is.

Vergeet niet dat de RU en HAN hierbij aan meerdere zaken moet denken:
- mogelijkheid van studenten om bij colleges te verschijnen (lang niet overal is er 's avonds OV, Limburg is dus deels ook zelf schuldig van het onmogelijk maken, want het aantal plaatsen die 's avonds geen OV-ontsluiting hebben wordt juist groter. Bovendien moeten veel studenten 's avonds al werken om de studie te kunnen betalen)
- beschikbaarheid van ruimten (zeker op de HAN worden die ruimten 's avonds ook al gebruikt voor de deeltijdstudies)
- beschikbaarheid van personeel (denk aan lesgeven aan deeltijdstudies, personeel dat op deeltijdbasis werkt, RU-docenten die nog een onderzoek doen of in het UMC werken, etc.)
- beschikbaarheid van stages (deze zijn vrijwel altijd overdag, waardoor die studenten alsnog overdag moeten pendelen en ook docenten die op stages moeten controleren moeten op de uren werken dat er stages zijn)
- salariskosten (ook voor de HAN en RU geldt dat de salarissen 's avonds duurder zijn, en dat terwijl er al jaarlijks wordt bezuinigd op onderwijs en de RU en HAN dus steeds minder te besteden hebben en al regelmatig moesten bezuinigen, met name de HAN)

Dat is voor de RU en HAN dus onmogelijk is kan ik me heel goed in vinden. De tijden op de universiteiten en hogescholen zijn gewoon erg nauw verbonden met tijden in het bedrijfsleven, omdat ze erg met elkaar verwoven zijn. Verschuiven van de tijden op uni's en HBO's kan dan vaak dus alleen als je het bedrijfsleven mee schuift. Alleen schiet je daar niets mee op, want dan verschuift die hele spits dus en krijg je diezelfde drukte, alleen iets later of eerder.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:21
door Vinny
In het digitale tijdperk van nu is het echt niet nodig om studenten op te stapelen in leerfabrieken. Wat mij betreft wordt het aantal contacturen verminderd, en kun je prima met laptop leren. In mijn predigitale tijdperk waren colleges die om 9:00 begonnen al eerder uitzondering dan regel, en anno 2014 zou dat tot drastische problemen leiden?
Gewoon kletsica van conservatieve grijsmuizen in het onderwijs van de bovenste plank. De wil ontbreekt gewoon.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:36
door Geert
Wat jij meemaakte bij je studie gaat niet voor iedere studie op, he.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:39
door Frans F
@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.

En wat heeft de aanvangstijd van het bedrijfsleven er mee te maken? Het gros van de bedrijven heeft trouwens sowieso glijdende werktijden.

@Vinny
Dat is ook mijn ervaring. Ik herinner me nog dat ik ook op veel dagen het eerste college pas om 10 uur of 11 uur had.

De beste oplossing is om studenten van onderwijsinstellingen die niet wensen te spreiden alleen nog een SOV-kaart voor de daluren te geven. Moet je eens kijken hoe snel die roosters zijn aangepast.

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 18:50
door SuperGhost
Frans F schreef:@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.
Dus je denkt dat nu iedereen van de RU en HAN om 8:45 begint? Dat is zeker niet het geval. Er is zelfs een ware spits rond 12:00 in de bussen van/naar de campus, omdat er dan ook nog studenten komen die beginnen (en sommigen gaan). Er wordt dus al zo veel mogelijk gespreid.