Pagina 1 van 1

Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:28
door Daniel
Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Mensen die 's avonds met de trein vanuit Heerlen naar Amsterdam reizen, moeten vanaf december weer overstappen in Sittard. Om 20.21 uur vertrekt de laatste intercity. Later op de avond rijden dan alleen nog rechtstreekse treinen naar station Sittard.

In Sittard kunnen reizigers dan overstappen op de trein vanuit Maastricht richting Amsterdam. "Het is een bezuinigingsmaatregel", licht een woordvoerster van de NS toe. "We hoeven dan minder te rangeren. Er zitten te weinig reizigers in de trein die 's avonds vanuit Heerlen vertrekt."

Dagblad De Limburger

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:38
door Dubbele P
Hmm, fraai is dat :x Het komt maar een paar keer per jaar voor dat ik vanuit Heerlen nog zo laat richting Roermond moet, maar toch weer irritant dat Maastricht volledig de voorkeur heeft. Wanneer er problemen zijn met materieel of ontkoppelen, kan Heerlen het ook altijd doen met een simpel plan V'tje voor een paar honderd man...
Sowieso vreemd dat het kostenbesparend is, je bespaart enkel een machinist uit, want of je nu 12 bakken naar Maastricht stuurt of 6 naar Heerlen en 6 naar Maastricht, maakt in mijn ogen weinig verschil uit. Daarnaast wel erg belabberd dat er bezuinigd moet worden op het uit elkaar trekken en tegen elkaar drukken van de stellen. Meer rangeerbewegingen vinden er namelijk niet plaats.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:40
door Geert
Dubbele P schreef:Sowieso vreemd dat het kostenbesparend is, je bespaart enkel een machinist uit, want of je nu 12 bakken naar Maastricht stuurt of 6 naar Heerlen en 6 naar Maastricht, maakt in mijn ogen weinig verschil uit.
Gok van Geert: er gaan dan niet meer 12 bakken naar Maastricht, maar een los stelletje ;)

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:41
door Ruben
Maar je hoeft ook nog maar met 1 stel naar het noorden te reizen, ipv twee lege gekoppelde VIRMs. ;)

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:44
door Geert
Precies (hoewel ik ook regelmatig mee heb gemaakt in de avonduren dat het tweede stel dan tot/vanaf Eindhoven meereed en de rest van het traject alsnog met een los stel werd gedaan). :)

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:53
door Dubbele P
En wat is de volgende stap voor dienstregeling 2010: juist, de oude situatie: om en om naar Heerlen en Maasticht :P

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 23:55
door Ruben
Dus effectief verliest Heerlen in zo'n situatie dan een IC naar Eindhoven, en rijdt het ding maar tot Sittard.
Ik vind dat in de avonduren zulke maatregelen wel geoorloofd moeten kunnen zijn, als dat rendabeler is. Aansluitingen zouden wel altijd geboden moeten worden, dus niks met wachttijdregelingen. Altijd wachten op de aansluiting, tenzij deze niet kan komen opdagen door een technisch probleem of aanrijding o.i.d. Als ze gekoppeld hadden gereden hadden ze immers ook moeten wachten.
Dubbele P schreef:En wat is de volgende stap voor dienstregeling 2010: juist, de oude situatie: om en om naar Heerlen en Maasticht :P
Met ICRm richting Haarlem. :pos:

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: di 12 aug 2008, 12:15
door Jurjen
Dat is de trein van 17:24 uit Alkmaar, rond 18:00 van Amsterdam naar Utrecht. Is het op dat traject (A'dam-Utrecht; Alkmaar-A'dam red je makkelijk ;-)) dan al zo rustig dat ze met een enkel stelletje toe kunnen?

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: di 12 aug 2008, 12:52
door Vinny
Het lijkt me andersom: het is de trein die om 21:21 en 22:21 uit Heerlen vertrekt, die niet meer wordt aangekoppeld. Ik vraag me af of twee leeg-mat. ritten opwegen tegen de kosten van het koppelen en het hebben van te veel treinlengte, maar dat terzijde.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: di 12 aug 2008, 13:30
door Jurjen
I stand corrected. Dus dat is de trein die om 20:35 in Std aankomt. De trein van 20:54 van Std naar Hrl (t869) zal dan dus de eerste zijn die als een los stelletje uit de Randstad komt. De vraag is natuurlijk hoe de omloop eruit gaat zien. Op dit moment worden treinen vanuit de Randstad naar Limburg bijvoorbeeld in de vroege ochtend in Ht versterkt met een tweede stelletje.

Ofwel trein t869 zal in drgl 2009 al vanaf Amr als een los stelletje gaan rijden (op zich moet dat wel passen lijkt me; volgens mij rijdt de s3000 ook rond die tijd nog maar enkel), ofwel in Ht of Ehv worden gesplitst waarbij één stel achterblijft en bijvoorbeeld voor een eerste trein naar de Randstad, of een vroege trein naar Limburg gebruikt gaat worden, om maar iets te noemen.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:32
door waldo79
Misschien wordt het deel van t869 in de Randstad wel met 2 stellen gereden en dat er dan in Eindhoven een stel achterblijft 8-)

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:33
door Jurjen
Volgens mij had ik dat idee ook al geopperd... XD

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:51
door waldo79
Lezen is een vak :oops:

Maar is het bezwaarlijk dat Heerlen in de avonduren die intercity kwijtraakt als in Sittard de aansluitingen richting het noorden bewaard blijven?

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 11:26
door Jurjen
waldo79 schreef:Lezen is een vak :oops:

Maar is het bezwaarlijk dat Heerlen in de avonduren die intercity kwijtraakt als in Sittard de aansluitingen richting het noorden bewaard blijven?
Ja: overstappen maken een reis per definitie onaantrekkelijker, door verhoogde onzekerheid, verlengde reistijd en het overstappen an sich (slepen met bagage).
Nee: de reistijd neemt niet toe (cross-platform overstap in zelfde tijd als normaal nodig om te wachten op het deel uit Mt), bij geringe vertraging zal de aansluitende trein een paar minuutjes wachten; in de avonduren is de rijtijd sowieso ruimer en in Ehv is een buffer van > 5 minuten; en de kans dat een trein Hrl>Std vertraging oploopt is gering.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 15:46
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef: Om 20.21 uur vertrekt de laatste intercity. Later op de avond rijden dan alleen nog rechtstreekse treinen naar station Sittard.
Wordt hiermee bedoelt dat om 20:21 uur de laatste IC naar Alkmaar vertrekt en dat er daarna twee keer per uur IC's Sittard-Heerlen rijden?
Zo ja, dan gaat het nog wel.
Zo nee, dan wordt het wel erg onaantrekkelijk met alleen nog één stoptrein per uur tussen Sittard en Heerlen. :shock:

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 16:31
door Chauf21
Jurjen schreef:Ofwel trein t869 zal in drgl 2009 al vanaf Amr als een los stelletje gaan rijden (op zich moet dat wel passen lijkt me; volgens mij rijdt de s3000 ook rond die tijd nog maar enkel), ofwel in Ht of Ehv worden gesplitst waarbij één stel achterblijft en bijvoorbeeld voor een eerste trein naar de Randstad, of een vroege trein naar Limburg gebruikt gaat worden, om maar iets te noemen.
Zijn er 's ochtends vroeg nog LM-ritten rondom Heerlen? Anders kan het afkoppelen een LM-rit 's ochtends schelen :)

En kan een koppeling tussen de IC en de stoptrein Hrl-Std bestaan? Ik heb geen idee van de keertijden aldaar, maar als je e.e.a. op elkaar kan laten keren, kan dat de efficiëntie wellicht omhoog schroeven.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 18:52
door Raymond
Reiziger Ddrs schreef: Later op de avond rijden dan alleen nog rechtstreekse treinen naar station Sittard.
Met andere woorden: In Sittard kan gewoon overgestapt worden op een intercity van/naar Heerlen. Daarom zie ik het probleem ook niet zo.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 20:53
door Jurjen
Raymond schreef: Met andere woorden: In Sittard kan gewoon overgestapt worden op een intercity van/naar Heerlen. Daarom zie ik het probleem ook niet zo.
In tegenstelling tot het Vlaams waar met een rechtstreekse trein vaak een non-stop trein bedoeld wordt, is dat in het Nederlands gewoon een trein zonder overstappen. Wat er dus eigenlijk staat: voor bestemmingen verder dan Sittard moet hoe dan ook worden overgestapt. Of dat dan stoptrein>IC is of IC>IC is er niet uit op te maken. Ik denk echter dat er gewoon met een Plan V heen en weer getuft gaat worden in de huidige IC-paden (overstaptijd zat in Std), en scheelt zo'n 1000 bakkilometers per rit. =)

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 21:08
door Dubbele P
Dat tuffen met plan V gebeurt toch al veelvuldig, wanneer er weer eens slechts één enkel stel op komt dagen of men de boel in Sittard niet uit elkaar krijgt.
Overigens nog een vreemd punt: de laatste treinen gaan nog slechts tot Eindhoven. Dat betekent dat het niet eens zoveel scheelt om toch gewoon twee stellen te laten rijden.

Re: Heerlen raakt intercity in avonduren kwijt

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 21:13
door Vinny
Vroeger werden dit soort zaken gewoon via het LOCOV de wereld in gestuurd. Nu blijft het zo speculatief allemaal... :roll: