Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Yanaike »

michiel71 schreef:Er is gekozen voor alternatief ED 1.2: Een internationale trein die in Nederland in de plaats komt van één van de twee IC's,
en op traject Venlo - Düsseldorf - Hamm wordt geïntegreerd met de RE13 (Maas-Wupper-Express).
[...]
Deze keeroplossing kost €6,3 miljoen.
Waar haal je deze informatie vandaan?
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Eindhoven vertrek -.19
Venlo aankomst -.58/vertrek -.05
Düsseldorf Hbf aankomst .08

Düsseldorf Hbf vertrek -.49
Venlo aankomst -.56/vertrek -.03
Eindhoven aankomst -.41

Keertijd Eindhoven 38 minuten
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door ovforens »

Wubbo schreef:Hmm, ik weet nog niet of ik gelukkig word van deze uitwerking. Door de keuze voor het vervangen van een IC krijg je keringen in Eindhoven waarvan niet zeker is of ze passen, een extra overstap voor mensen die over Eindhoven heen reizen maar ook een ongelijke halfuurdienst tussen Eindhoven en Venlo, omdat gekozen is voor een variant waarbij 1x per uur een sprinter doorrijdt tussen Deurne en Venlo. Hoe je het ook doet: ergens gaan je halfuren dus ongelijk worden. Opvallend is dat dat nergens in het rapport benoemd wordt (of ik heb er net overheen gelezen).

Misschien toch maar iets meer ambitie tonen en de trein als extra trein rijden tussen Eindhoven en Venlo?
Heb mijn twijfels of een extra Intercity nog wel past. De stopper naar Eindhoven - Deurne snoept aardig wat capaciteit weg, net als de vele goederentreinen en wat verdwaalde leegmaterieelritten. Het grootste probleem lijkt mij echter Tongelre Aansluiting, waar geen fly-over is maar wel overkruisnormen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

Als dit gaat rijden op het moment dat die omleidingen voor het derde spoor Zevenaar - Emmerich klaar zijn moet het passen op Tongelre (wellicht niet in de meest optimale tijdsligging, daar maakt het rapport ook een opmerking over) omdat er daar dan minder goederen hoeven te rijden.

Je moet hoe dan ook iets doen rond Tongelre tenzij je daar nog in de ligging van de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] zit die je vervangt. Daar zit de uitwerking van Michiel71 in ieder geval niet, die zit wel behoorlijk dicht achter de [serie=Sprinter|2018|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] waarvan de vraag is of dat past.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door starx »

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] in zijn huidige vorm blijft bestaan. NS heeft zelf aangegeven dat de rechtstreekse verbinding Venlo-Utrecht niet perse heilig is. En in 2025 zou er ook een extra IC tussen Breda en Eindhoven moeten rijden: die zou ipv de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] door kunnen rijden naar Venlo.
Ook de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zou weer naar Venlo door kunnen rijden. Het Locov deed die suggestie zodat Den Haag op deze manier een internationale trein zou krijgen, als goedmaker voor het verliezen van de Benelux.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door groningen »

De vraag is: toch naar Düsseldorf Hbf (en verder naar Hamm) of toch naar Köln Hbf. Vroeger was Köln Hbf "vrijwel" nonstop; nu zijn er 6 extra stops en rijden er alleen maar stoptreinen. Soms is het van of naar Mönchengladbach Hbf sneller om via Neuss Hbf te rijden richting Köln Hbf.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Nitein-Repart »

Köln heeft enorme capaciteitsproblemen, Düsseldorf heeft meer ruimte voor meer treinen die ook kunnen keren. Dan is het logischer om naar Düsseldorf te rijden in mijn ogen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ovforens »

Wubbo schreef:Als dit gaat rijden op het moment dat die omleidingen voor het derde spoor Zevenaar - Emmerich klaar zijn moet het passen op Tongelre (wellicht niet in de meest optimale tijdsligging, daar maakt het rapport ook een opmerking over) omdat er daar dan minder goederen hoeven te rijden.
Daar had ik inderdaad te weinig rekening mee gehouden. Als je rekening houdt met de infra van de toekomst dan kan de onderhoudswerkplaats in Maastricht (er even van uitgaande dat deze dan nog NS Flirt onderhoudt) het leegmat aangeleverd krijgen via de Maaslijn via Nijmegen-Venlo. Dat scheelt onnodige LM-treinen rond Eindhoven/Tongelre. Hetzelfde geldt uiteraard voor het Arriva-materieel wat waarschijnlijk ook niet meer in Eindhoven te zien zal zijn.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door groningen »

Als alles doorgaat en dat weet je natuurlijk nooit, gaat er dan een stop- en sneltrein rijden vanaf en naar Venlo. Ik zou de stop in Moenchengladbach Hbf wat korter maken (met het keren). Kan me niet voorstellen dat Venlo - Viersen nonstop wordt. Maar belangrijkste; laat eerst maar het tweede spoor tussen Duelken en Kaldenkirchen aanleggen.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Zo als het er naar uit ziet wordt Eindhoven-Düsseldorf een sneltrein die tussen Helmond en Mönchengladbach als stoptrein rijdt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door groningen »

En de IC van en naar Venlo stopt dan alleen in Helmond?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door reisthijs »

IC blijft net zo vaak stoppen als nu maar rijdt dan nog maar één keer per uur tussen Eindhoven en Venlo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door michiel71 »

Yanaike schreef:
michiel71 schreef:Er is gekozen voor alternatief ED 1.2: Een internationale trein die in Nederland in de plaats komt van één van de twee IC's,
en op traject Venlo - Düsseldorf - Hamm wordt geïntegreerd met de RE13 (Maas-Wupper-Express).
[...] Deze keeroplossing kost €6,3 miljoen.
Waar haal je deze informatie vandaan?
Bron: pagina 32 EurekaRail-rapport Maart 2018 - Nota Voorkeursalternatief internationale treindienst Eindhoven - Düsseldorf
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door michiel71 »

Roeland schreef:Ik zou zeggen: schrap één halte (Helmond?) waardoor je in Eindhoven een langere kering krijgt. Dat kost geen € 6,3 mln, lijkt mij.
Verhoging baansnelheid tussen Venlo & Eindhoven zou ook een oplossing kunnen zijn voor een langere keertijd in Eindhoven.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Mr-W »

De baanvaksnelheid kan eenvoudig worden opgewaardeerd tot 160 km/h
Roeland schreef:Ik zou zeggen: schrap één halte (Helmond?) waardoor je in Eindhoven een langere kering krijgt. Dat kost geen € 6,3 mln, lijkt mij.
Alleen is er dan weer een extra intercity nodig voor Eindhoven - Helmond
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

michiel71 schreef:
Roeland schreef:Ik zou zeggen: schrap één halte (Helmond?) waardoor je in Eindhoven een langere kering krijgt. Dat kost geen € 6,3 mln, lijkt mij.
Verhoging baansnelheid tussen Venlo & Eindhoven zou ook een oplossing kunnen zijn voor een langere keertijd in Eindhoven.
Dat hangt er van af of je die snelheid ook daadwerkelijk kan rijden: de sprinters en de goederentreinen daar zijn niet zo snel.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

groningen schreef:En de IC van en naar Venlo stopt dan alleen in Helmond?
Zowel IC Schiphol-Venlo als de RE Eindhoven-Hamm stoppen overal tussen Helmond en Venlo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Ik neem toch niet aan dat die treinen gaan stoppen op Helmond Brouwhuis...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Pardon, moet zijn tussen Deurne en Venlo. Dus de stations waar de huidige IC naar/van Schiphol stopt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

en-es schreef:
groningen schreef:En de IC van en naar Venlo stopt dan alleen in Helmond?
Zowel IC Schiphol-Venlo als de RE Eindhoven-Hamm stoppen overal tussen Helmond en Venlo.
Nee, de RE stopt niet tussen Helmond en Venlo. Om Horst-Sevenum en Blerick toch 2x/uur te bedienen wordt een sprinter doorgetrokken van Deurne naar Venlo. Zie pagina 13 van het eindrapport.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Vinny »

Ik vind dat nou echt een 'papieren' oplossing. De dienstregeling wordt er niet beter of klantvriendelijker door. Ik zou toch kijken naar de mogelijkheid om de trein als toegevoegde snelle reismogelijkheid in te zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Tja, een trein Eindhoven-Düsseldorf die tussen Venlo en Mönchengladbach boemelt. Maar goed, wereldplaatsen als Breyell en Boisheim krijgen tenminste een rechtstreekse verbinding met het nog wereldser Eindhoven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Z2N »

Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door huibf »

Waardeloze trein als het binnenlandse huidige vervoer erop achteruit gaat voor een in mijn ogen weer een prestigeproject.

De trein zal moeten rijden bovenop het huidige aanbod OF een van de ICs worde simpeleeg doorgetrokken naar Dusseldorf.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet en als het eerste niet kan (rijden die goederentreinen tegen die tijd niet over de betuwelijn?) Dan het tweede.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Z2N »

De bestaande IC's doortrekken tot Düsseldorf is helaas afgekeurd, omdat er teveel vertragingsrisico zou zijn. Zelfs al zou dat in mijn ogen een goede kans zijn, omdat je dan bijvoorbeeld rechtstreekse treinen vanaf Den Haag naar Düsseldorf kan inleggen. En ook in 2026 is er nog steeds goederenverkeer over Venlo, dan zijn er twee paden per uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten