Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2461
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 30 Jun 2018, 19:51

Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

en-es
Berichten: 637
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor en-es » Za 30 Jun 2018, 20:16

Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Za 30 Jun 2018, 21:05

Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.

Volgens mij zijn er niet zoveel treinen nodig. Je trekt de bestaande RE een paar keer per dag door met in Nederland alleen een stop in Venlo en Eindhoven. Als er voldoende reizigers zijn om een dergelijke verbinding te rechtvaardigen. Op zo'n manier profiteren ook binnenlandse reizigers.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5915
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor fogeltje » Za 30 Jun 2018, 22:06

en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.

Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Suus » Za 30 Jun 2018, 22:12

Met 8000 reizigers per dag staat Venlo nu niet meteen op de shortlist voor een snelle intercity :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1328
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor PHS » Za 30 Jun 2018, 23:15

In het rapport wordt duidelijk gezegd dat het een infrastructurele en niet een financiële belemmering is om tussen Venlo en Viersen een extra stoptrein/RB te laten rijden naast de versnelde RE13. Een meertreinensysteem plus goederenpaden past nou eenmaal slecht op een enkelsporig lijntje met lage baanvaksnelheid. In het Bundesverkehrswegeplan 2030 is voorzien dat de lijn Venlo - Viersen verdubbeld gaat worden, maar ik heb zo'n vermoeden dat de prioriteiten op dit moment elders liggen :')

Een interessant zijpad is dat de concessie met DB Regio voor de RE8 en RB27 (Mönchengladbach - Köln - Koblenz) vrij recentelijk is vernieuwd na een aanbesteding. De RB27 rijdt tussen Mönchengladbach en Rommerskirchen alleen in de spits, maar dit gaat op termijn uitgebreid worden naar bijna altijd een uursdienst, als we DB Regio mogen geloven. Samen met de RE8 wordt er dan een scheve halfuursdienst gereden, waarbij de paden van de RE8 en RB27 worden gewisseld. Het gevolg is dat de RE13 straks aansluit op de RB27 in plaats van de RE8. Het interessante is dat de aanbestedende overheden in de concessie een optie hebben zitten om de RE8 door te trekken naar Venlo. Zodra de werkzaamheden aan het derde spoor Zevenaar - Oberhausen gereed zijn en er minder goederentreinen via Venlo gaan, is een (scheve) halfsuurdienst tussen Venlo en Mönchengladbach waarschijnlijk relatief eenvoudig te realiseren!

jelmerrr
Berichten: 819
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor jelmerrr » Zo 01 Jul 2018, 08:04

en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.


Zijn het IC waardige stations dan?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30243
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Jul 2018, 09:57

Nee, de IC stopt er alleen omdat er geen stoptrein rijdt. Toen die er nog wel was stopte de IC nergens tussen Helmond en Venlo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

en-es
Berichten: 637
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor en-es » Zo 01 Jul 2018, 10:20

O ja, dat weet ik nog. De tijd dat je tussen Eindhoven en Venlo per uur twee IC's en een stoptrein had. En dat dus veel tussenstations slechts een trein per uur had naar Eindhoven en Venlo. En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen. Natuurlijk kan je weer terug naar de oude situatie. Maar ik neem aan dat de tussenstations elk half uur een trein willen hebben en ik vraag me af of er ruimte is voor twee IC's en twee sprinters elk uur. De kenners hier zullen wel weten hoe dat gaat.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2859
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Mr-W » Zo 01 Jul 2018, 10:38

fogeltje schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.

Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.

Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.
Erno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf
Een 5 baks Flirt is op het drukste stuk in Nederland te klein zoals in het rapport staat.
Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.

Deze verbinding gaat ook op subsidie rijden en wordt daarom op de Duitse manier aanbesteed. Dit kan betekenen dat er 2 vervoerders tussen Eindhoven en Venlo komen te rijden.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11606
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Jul 2018, 11:09

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.

Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.

Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.
Maar die 2 treinen per uur die ze daar dan nog hebben liggen niet meer in een halfuurdienst, dus uiteindelijk is er wel een achteruitgang. Ik ken de uitwerking niet, maar de kans is zelfs aanwezig dat er straks relaties zijn die nu 2x per uur kunnen en straks maar 1x per uur. Van Horst-Sevenum naar Breda bijvoorbeeld.

huibf
Berichten: 3108
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor huibf » Zo 01 Jul 2018, 11:29

Z2N schreef:De bestaande IC's doortrekken tot Düsseldorf is helaas afgekeurd, omdat er teveel vertragingsrisico zou zijn. Zelfs al zou dat in mijn ogen een goede kans zijn, omdat je dan bijvoorbeeld rechtstreekse treinen vanaf Den Haag naar Düsseldorf kan inleggen. En ook in 2026 is er nog steeds goederenverkeer over Venlo, dan zijn er twee paden per uur.


Afgekeurd. Pfffff als ze nu eens zorgen op het risico te verminderen. Altijd de gemakkelijkste weg kiezen.

huibf
Berichten: 3108
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor huibf » Zo 01 Jul 2018, 11:36

jelmerrr schreef:
en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.


Zijn het IC waardige stations dan?


Dat heeft er niet mee te maken. Het is een ontzettend lang stuk om stoptreinen te rijden. Er zijn in Nederland echt wel meer van dit soort situaties, oa op de veluwe en de veluweranden. (Oa Dieren)
Het heeft een behoorlijke boost gegeven. Feit is ook dat de buslijn Venray-Helmond om die reden ook is ingekort tot Deurne.
Het zal met name voor Deurne en de afvoer/aanvoer naar Venray een aderlating zijn.
Ook het feit dat Eindhoven steeds slechter bereikbaar wordt met de auto is het een slecht plan.
Of het station nu IC waardig is, heeft daar NIETS mee te maken, het gaat om de verbindingen en de toenemende behoeften.
Je kan de trein ook geen IC noemen, maar een sprinter die niet overals stopt. Whats in a name...

ovforens
Berichten: 231
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor ovforens » Zo 01 Jul 2018, 12:52

Erno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.

Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles vol

Roeland
Berichten: 762
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Roeland » Ma 02 Jul 2018, 08:35

Als Deurne en Sevenum niet IC-waardig zijn, is Venlo het ook niet.
Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt. En gelukkig is-ie in Eindhoven doorgekoppeld aan een doorgaande IC.
Volgens de concessie moeten Sevenum en Blerick ieder halfuur worden bediend, dus 1x/uur IC kan niet qua concessie (en is ook te weinig gelet op de reizigersaantallen).
Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Durashift » Ma 02 Jul 2018, 13:32

ovforens schreef: (..)
Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles vol


Dan moet het plan tot uitbreiding ervan uit de koelkast gehaald worden. :wink:

https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 016-q2.pdf

Dennenboom
Berichten: 743
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Dennenboom » Ma 02 Jul 2018, 21:41

en-es schreef:O En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen.

Dat is wel heel lang geleden :D

en-es
Berichten: 637
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor en-es » Ma 02 Jul 2018, 21:56

De meesten hier moesten nog geboren worden denk ik :D

Dennenboom
Berichten: 743
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Dennenboom » Ma 02 Jul 2018, 22:09

Was in die tijd op tienertoer. Toen ik later vertelde dat ik in Eindhoven treinen met een soort Boeing 747 kop had gezien kreeg ik als opmerking: "Je ziet ze vliegen".

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8775
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Hainje » Ma 02 Jul 2018, 22:48

Je zag niet vliegen, maar sporen deed je zeker ook niet? *trein* :D
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Dennenboom
Berichten: 743
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Dennenboom » Di 03 Jul 2018, 07:58

Je kunt veel zeggen van de mensen op dit forum, maar de meesten sporen echt wel. :D

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor trolly » Di 03 Jul 2018, 08:19

Mwah.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1492
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Yanaike » Di 03 Jul 2018, 09:19

Ik denk dat ie 't letterlijk bedoeld :oops:

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5915
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor fogeltje » Vr 13 Jul 2018, 13:30

Roeland schreef:Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.


Que? Waarom zou je een overstapstation willen schrappen? Dan moeten reizigers uit Limburg via Eindhoven als ze via Venlo naar Duitsland zouden willen. Om nog maar niet te spreken van het busstationnetje dat een klein regionaal knooppunt vormt in tegenstelling tot stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick waar een enkele verdwaalde buslijn stopt.
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2859
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Mr-W » Za 14 Jul 2018, 10:45

Lijkt me ook erg onzinnig om station Venlo over te slaan, vanuit Venlo naar Mönchengladbach via Helmond :')
Roeland schreef:Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt.

Voor reizigers uit Venlo en Duitsland is het beter als er gewoon een Intercity rijdt ipv een sprinter.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten