Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bestuurslid Rover wil station Deurne opknappen

Bericht door huibf »

Eigenlijk gaan we door mijn schuld nogal offtopic. Kan dit worden gesplits naar Reizigersaantallen trein SRE/Brabant... o.i.d. De gehele pagina 2.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bestuurslid Rover wil station Deurne opknappen

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Dan zijn alle Zeeuwse stations en Hoogeveen,Driebergen-Zeist en Veenendaal De Klomp ook intercity-stations.De perciese definitie van IC-station uit de NS-boeken ken ik niet,maar vermoed dat het aantal reizigers wel degelijk een rol speelt.
Er spelen veel meer zaken mee dan alleen het aantal reizigers. Te veel IC-stations op een bepaald traject leiden bijvoorbeeld tot onderbezetting van de sprinters en te weinig IC-stations leiden tot onderbezetting van de IC's. Verder speelt ook de vraag een rol wat voor reizigers het zijn: vooral langeafstandsreizigers of vooral forensen naar de dichtsbijzijnde grote stad.
Ben benieuwd wat Arriva/Deutsche Bahn met deze lijn zouden doen. s1900 staat zeker bij de ACM op de lijst om de concessie te verliezen.
Ik schat dat Arriva op Eindhoven-Venlo alleen sprinters zou laten rijden, overdag 4x tot Deurne en 2x tot Venlo en 's avonds en zondags alleen 2x tot Venlo. Vermoedelijk zou dat ook veel meer reizigers trekken dan nu want de potentie van de lijn zit in het korte afstandsvervoer naar Eindhoven waardoor je met frequentieverhoging op de korte afstand nog veel winst kan halen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

Wat ik op de lijn Eindhoven-Venlo liefste zie:
2x IC Randstad-Eindhoven-Deurne(-Horst Sevenum-Blerick-Venlo) - 1x tot Deurne
1x SPR Eindhoven-alle stations-Deurne
1x RE Eindhoven-alle stations-Mönchengladbach-Neuss-Düsseldorf verder naar Hamm (halfuursdienst met sprinter Eindhoven-Deurne)

Hiermee krijgt Eindhoven een rechtstreekse verbinding met Duitsland wat vrij wenselijk is. Nadeel is dat Deurne-Venlo niet meer in een 30/30 ligging ligt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Daar krijg je gelijk een minder aantrekkelijke dienstregeling mee. En je krijgt een overbediening Ehv - Vl.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

Nee, evenveel treinen hoor. Alleen is 1 IC ingekort tot Deurne en 1 SPR verlengt om hem te koppelen aan de Duitse trein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Je krijgt een 4x/uur dienst tussen Dn en Vl in plaats van 2x/uur. Dat is meer dan nu. Je kan beter IC Den Haag - Eindhoven maken en dan SP Nijmegen - Deurne - Venlo 1x/uur. SP Nijmegen - Deurne 1x/uur en dan RE Hamm - Venlo - Eindhoven 1x/uur. RE stopt dan niet de Blerick en bij de 4 bij stations van Helmond, alleen Helmond centraal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Je maakt de mooie 30-30 verdeling om zeep. En internationaal volstaat de huidige RE naar Hamm. Jammer dat die aansluiting niet ideaal is in alle richtingen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Frans F »

In de regio is er een obsessie met die verbinding naar Duitsland, maar ik betwijfel of daar zo veel extra reizigers mee te halen zijn. De vraag is dus wat je wil, perse een verbinding naar Duitsland of reizigersgroei. Als je het laatste wil zijn 4 sprinters (2 tot Deurne) denk ik de beste oplossing. Als je alle stations in Helmond een kwartierdienst met Eindhoven geeft kun je volgens mij een enorm aantal extra reizigers aanboren.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef:Je krijgt een 4x/uur dienst tussen Dn en Vl in plaats van 2x/uur. Dat is meer dan nu. Je kan beter IC Den Haag - Eindhoven maken en dan SP Nijmegen - Deurne - Venlo 1x/uur. SP Nijmegen - Deurne 1x/uur en dan RE Hamm - Venlo - Eindhoven 1x/uur. RE stopt dan niet de Blerick en bij de 4 bij stations van Helmond, alleen Helmond centraal.
Goed lezen. Die IC rijdt 1x tot Deurne en 1x tot Venlo. De SPR rijdt 1x tot Deurne, ander half uur een trein naar Duitsland.

Die trein naar Duitsland: Venlo is een erg onaantrekkelijk eindpunt. Ja misschien om op zondag te winkelen (winkels zijn dicht op zondag), maar verder heeft het weinig voorzieningen. Eindhoven heeft een universiteit, een uitgebreid technologiepark en andere faciliteiten waardoor de stad internationaal goed bereikbaar moet zijn. Momenteel is de aansluiting in Venlo vrij slecht (alleen naar het zuiden en naar Nijmegen wel goed, maar Zuid-Limburg kan ook via Herzogenrath en naar Nijmegen komt er in de toekomst misschien een verbinding via Kleve) en het lijkt me waardevol om deze te verbeteren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Eindhoven heeft een universiteit, een uitgebreid technologiepark en andere faciliteiten waardoor de stad internationaal goed bereikbaar moet zijn..
Daarvoor is vooral een vliegveld van belang, niet een trein naar MonchenGladbach en Dusseldorf, Ik zie absoluut niet wat die trein toevoegt aan Eindhoven als technologiecentrum. Het internationale technologie personeel komt bijv. tegenwoordig grotendeels uit Oost-Europa en Azie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat er meer winst te halen is in het verbeteren van die overstap dan in het doorleggen van de trein. In Eindhoven zit je niet te wachten op kerende treinseries (dat past daar eigenlijk niet) en ik vraag me ook af of die mensen uit Helmond niet ook verder willen dan Eindhoven. Het slopen van je halfuursverdeling is daarnaast ook killing voor je overstappen vanuit het busvervoer.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Frans F »

Als de 1900 wordt ingekort tot Eindhoven en dat schijnt de bedoeling te zijn dan krijgt sowieso een kerende treinserie.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door TomSteyl »

Heb vaak het idee dat er veel gedroomd wordt hier... over verbindingen, RE's door Nederland enz. Het maakt het soms moeilijk om ideeën/dromen nog van de feiten te onderscheiden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:Als de 1900 wordt ingekort tot Eindhoven en dat schijnt de bedoeling te zijn dan krijgt sowieso een kerende treinserie.
Volgens mij is het alleen de bedoeling dat het IC-deel Venlo-Eindhoven dan vastgemaakt wordt aan een IC Eindhoven-Utrecht (en verder naar Schiphol of Amsterdam C-Alkmaar)
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Waarschijnlijk gaat er gewoon het volgende gebeuren tussen Eindhoven-Duitsland, er komt een Sprinter Vl-Ehv en hooguit de RE13 die nog IC diensten gaat rijden. Zelf zie ik liever een IC naar Keulen(het liefst met getrokken materieel) alhoewel ik er niet vanuit ga dat dit gebeurd. Ik 'verwacht' wel een directe verbinding naar Duitsland eigenlijk. Maar als er maar zo weinig treinen komen als ik verwacht kunnen de lijnen 20, 22 en 24 nog wel eens extra reizigers krijgen bij het inkorten van rijtijden.
Laatst gewijzigd door Plan-V444 op za 27 sep 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Inderdaad Eindhoven is een beter eindpunt dan Venlo, ben er voorstander van om Duitse treinen grotere stukken in Nederland te laten rijden. Dus gewoon die RE doortrekken naar Eindhoven, dan krijg je een directe verbinding Ruhrgebied - Eindhoven lijkt me een grote verbetering. De huidige overstaptijd naar Eindhoven is 24 minuten!!!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Inderdaad dat kan makkelijk beter, ook als je naar Venlo gaat op zaterdagochtend. De eerste RE13 gaat om 05.05. De eerste RE13 haalbaar vanuit de s1900 is die van 09.05.... Dus hoop ik als de RE13 tot Ehv komt dat hij ook al zo vroeg rijdt. :D
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:Inderdaad dat kan makkelijk beter, ook als je naar Venlo gaat op zaterdagochtend. De eerste RE13 gaat om 05.05. De eerste RE13 haalbaar vanuit de s1900 is die van 09.05.... Dus hoop ik als de RE13 tot Ehv komt dat hij ook al zo vroeg rijdt. :D
volgens mij kom je met zo'n trein uit Eindhoven om +-04:00 op dezelfde bezettingsgraad als de Helmondse stadsdienst. Alleen op vrijdag en zaterdag zal er wel uitgaans publiek in zitten wat weer extra persooneel kost.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:
Plan-V444 schreef:Inderdaad dat kan makkelijk beter, ook als je naar Venlo gaat op zaterdagochtend. De eerste RE13 gaat om 05.05. De eerste RE13 haalbaar vanuit de s1900 is die van 09.05.... Dus hoop ik als de RE13 tot Ehv komt dat hij ook al zo vroeg rijdt. :D
volgens mij kom je met zo'n trein uit Eindhoven om +-04:00 op dezelfde bezettingsgraad als de Helmondse stadsdienst. Alleen op vrijdag en zaterdag zal er wel uitgaans publiek in zitten wat weer extra persooneel kost.
Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het is dan beter om bijvoorbeeld doordeweeks de eerste trein in Eindhoven om +-06.15 te laten vertrekken. De eventuele eerdere ritten worden dan vanuit Venlo gereden. Verder rijdt alles in het weekend hetzelfde maar dan vertrekt de eerste trein 1u eerder uit Ehv en is er nog 1 extra rit vanuit Venlo.
Zo zit het in elkaar:

Doordeweeks:
Eerste trein uit Ehv: 06.15(07.05 uit Vl)
Eerste trein uit Vl: 05.05, verder ook de 06.05 en vanaf dan komen alle treinen uit Ehv

Weekend:
Eerste trein uit Ehv: 05.15(06.05 uit Vl)
Eerste trein uit Vl: 05.05 en vanaf dan komen alle treinen uit Ehv.

Mogelijk kunnen er 's ochtends dan verschuivingen zijn in het overslaan van station ed. Is niet persé nodig maar misschien handig. Het materieel voor de eerste trein/treinen uit Ehv kan daar ook gewoon de nacht doorbrengen gekeken vanuit de vorige dag van dienst.

De laatste treinen richting Ehv:

Doordeweeks is het de trein van 23.20(deze rijdt dubbel ivm dat er in doordeweeks 2 en in het weekend 1 uit Vl vertrekken), de trein van een uur later blijft dan in Vl.

In het weekend is het de trein van 00.20(die doordeweeks in Vl blijft), deze rijdt door naar Ehv en de trein van
Laatst gewijzigd door Plan-V444 op za 27 sep 2014, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Vind wel dat IC's Eindhoven - Venlo niet meer moeten stoppen te Horst-Sevenum en Blerick. Blerick wordt toch al bediend door de trein Nijmegen - Roermond en Horst-Sevenum is nou ook niet echt druk te noemen. Wat is de reden eigenlijk dat de sprinters in Deurne eindigen en niet in Venlo?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

regenmaker schreef:Vind wel dat IC's Eindhoven - Venlo niet meer moeten stoppen te Horst-Sevenum en Blerick. Blerick wordt toch al bediend door de trein Nijmegen - Roermond en Horst-Sevenum is nou ook niet echt druk te noemen. Wat is de reden eigenlijk dat de sprinters in Deurne eindigen en niet in Venlo?
Volgensmij heeft het te maken met de afwisselbaarheid en de rijtijd van Mcn. Ook zou materieelbesparing een rol spelen. Verder hoopt NS hier binnenkort SLT in te zetten. Als het aan mij licht kunnen ze gewoon wegblijven. :wink: Alleen door naar Venlo,(extra SLT tijd van 20 min) daar zit de reiziger zonder WC waarschijnlijk niet op te wachten. Gewoon de V'tjes houden :Y :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Ik zie sowieso op verschillende trajecten SLT's veschijnen, waar normaal SGM's rijden. Dus zal wel een kwestie van tijd zijn. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Wubbo »

De reden dat de IC overal stopt tussen Deurne en Venlo en ook de reden dat er geen sprinters rijden tussen Deurne en Venlo is dat er te weinig reizigers zijn om dat enigszins rendabel te exploiteren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Suus »

Venlo heeft een IC, houdt een IC, nu en in de toekomst. Venlo ligt relatief afgelegen in Nederland maar heeft in principe wel noodzaak aan twee treinen per uur richting Eindhoven.

Voor de dienstregeling 2007 was het zo dat er één keer per uur een snelle trein was tussen Den Haag, Eindhoven en Venlo, die alleen stopte in Helmond. Deze trein was lang door het gebruikte materieel en toch wel aan de erg lege kant. Daarnaast was er een stoptrein die in Eindhoven aansloot op een snelle trein Den Haag - Eindhoven die in het andere half uur reed. Deze trein deed alle stations aan tussen Eindhoven en Venlo.

Het gevolg was dat Venlo scheve aansluitingen had, er teveel sprinters reden tussen Eindhoven en Deurne (3x/uur) voor het reizigersaanbod en de intercity na Helmond zeer leeg was. In het huidige exploitatiemodel worden alle stations bediend volgens de minimumeisen, heeft Venlo een klokvast patroon, zijn de reizigers gelijkmatiger over de treinen verdeeld en door de best acceptabele afstanden van de stations waar de IC stopt tussen Eindhoven en Venlo in combinatie met praktischer/sneller materieel dan ICK is de reizigers niet eens extreem veel langer onderweg. Het huidige concept voldoet in principe uitstekend.

Dan de trein uit Duitsland. Eindhoven is een leuk station, maar als je er wil keren kan je beter met de trein uit het noorden komen want die kan je wegrangeren naar het opstelterrein. Als je de andere kant op rijdt ben je een grote sta in de weg. Kortom, dat praktisch alle treinen ten oosten/zuiden van Eindhoven van de andere kant van Eindhoven komen heeft een reden. Een trein uit Duitsland is in die zin niet zo praktisch. Een Duitse trein als extra is ook niet praktisch omdat je opnieuw een overbediening krijgt tussen Eindhoven en Venlo.

Er is nog een probleem wat iedereen lijkt te vergeten. Je kan op dit moment namelijk geen millimeter schuiven met die Duitse trein, want tussen Kaldenkirchen en Viersen ligt een afschuwelijk overbelast stuk enkelspoor, helemaal volgepropt met goederentreinen. Hoewel een kosten-batenanalyse voor dubbelspoor een uitkomst in de dubbele cijfers had (hierbij wordt een project vanaf 1 rendabel geacht, dus ga maar na) staat die spoorlijn ergens heel erg ver onderaan de lijst met verkeersprojecten waar in Duitsland veel behoefte aan is, en die lijst zelf heeft al met een chronisch tekort aan financiering te kampen. Wil je de trein in een gunstige ligging leggen, in eerste instantie met een betere overstap, dan moet je ergens gaan schuiven. Op dit moment kan je dat echter niet in Nederland door de knoop in Eindhoven en niet in Duitsland door het enkelspoor. Toch gloort er hoop: er is grote kans dat de tijden op Eindhoven - Venlo in de toekomst veranderen met de reorganisatie van de corridors in Eindhoven en dan ontstaat er mogelijk een betere overstap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Er is nog een probleem wat iedereen lijkt te vergeten. Je kan op dit moment namelijk geen millimeter schuiven met die Duitse trein, want tussen Kaldenkirchen en Viersen ligt een afschuwelijk overbelast stuk enkelspoor, helemaal volgepropt met goederentreinen.
"volgepropt met goederentreinen" hoeft op zichzelf natuurlijk geen probleem te zijn om alleen de treindienst te verschuiven.
Als je die goederentreinen kunt verschuiven, verschuiven de personentreinen gewoon mee. Mocht dat voor problemen zorgen op de rest van de RE13, is er nog een mogelijkheid om die dienst te knippen in Mönchengladbach. Daarvandaan rijden immers meerdere treindiensten verder Duitsland in.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten