Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Daniel »

De ruimte ontbreekt alleen langs het perron, de trek-duwtreinen die lange tijd in de s1900 reden werden in Venlo meen ik via de opstelsporen aan de oostzijde omgereden tijdens de lange kering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door RobertT »

Je zou dan nog kunnen denken aan spoor 6,alleen passen daar volgens mij maximaal 6 bakken op en moet er volop gerangeerd worden van en naar het opstelspoor.Spoor 6 is wel fijner voor Duitslandreizigers,hoeven ze niet via de tunnel
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door playertwo »

Daniel schreef:De ruimte ontbreekt alleen langs het perron, de trek-duwtreinen die lange tijd in de s1900 reden werden in Venlo meen ik via de opstelsporen aan de oostzijde omgereden tijdens de lange kering.
Klopt, via sporen 45 t/m 47. Deze zijn zelfs speciaal iets langer gemaakt om de composities te kunnen laten keren. Eventueel een loc bijplaatsen, zodat er niet met een loc in opzending hoeft te worden gereden kan zelfs ook nog via spoor 48 mocht men de de IC Den Haag - Eindhoven weer willen doortrekken naar Venlo in plaats van die uit Schiphol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Bij de Intercity Den Haag - Eindhoven zijn beide locomotieven in dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld liever een betrouwbare kwartierdienst dan een onbetrouwbare tienminutendienst (zoals nu met ETMET) ivm aansluitingen op andere vervoersmiddelen die in een kwartierdienst of halfuursdienst blijven rijden. Dus hogere frequentie is niet altijd beter. Ook zou ik graag frequentie opofferen als daardoor de kans om te zitten significant hoger is. Bij meer kleinere treinen zie je toch vaak dat enkele van die treinen drukker zijn omdat de drukte zich niet goed spreidt.
Daarnaast is het aanbieden van meer rechtstreekse bestemmingen een sterk punt aan het plan.
huibf schreef:
Suus schreef:
fogeltje schreef:onbetrouwbare tienminutendienst (zoals nu met ETMET)
Uh, juist die treindienst is bovengemiddeld punctueel met 94,1% terwijl het HRN nu op 92,4% zit en de HSL op 79,4%.
Ja zo kan ik het ook. Ritten worden ingekort tot Blerick om op rijd weer in Eindhoven te zijn.
Vorige week vervielen er door een gestrande goederentrein ook meerdere IC's naar Venlo. Tussen 8.00 en 10.30 reed er dus niets.
Er was 1 spoor in Helmond beschikbaar.
De reden van ophef was verbeisterend. Treinuitval op de ETMET moest worden verkomen en dat gaat niet als de IC van/naar Venlo zou vertragen.

Mooie cijfers, maar wel enigsinds bedonderd !
Naast inkorten tot Blerick komt het ook regelmatig voor dat de trein niet verder rijdt dan Eindhoven vanwege te grote vertraging, die niet op te vangen valt in de lange stilstand op station Eindhoven.
RobertT schreef:Je zou dan nog kunnen denken aan spoor 6,alleen passen daar volgens mij maximaal 6 bakken op en moet er volop gerangeerd worden van en naar het opstelspoor.Spoor 6 is wel fijner voor Duitslandreizigers,hoeven ze niet via de tunnel
Spoor 6 is niet optimaal qua rangeren en een lengtebeperking tot 6 bakken is in de spits problematisch.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door playertwo »

Suus schreef:Bij de Intercity Den Haag - Eindhoven zijn beide locomotieven in dienst.
Daar kan je dan mooi vanaf. Scheelt al snel 7 locs gezien de omlopen. Op jaarbasis een flink bedrag
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Chrysa »

Hoe wil je de loc aan de andere kant krijgen op Den Haag CS dan?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door playertwo »

Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door trolly »

Dat kan uiteraard. Meestal wordt er gewoon aan de andere kant een loc tegen zo'n stam aangezet. Kost een lok, maar scheelt een stam, tijd en spoorruimte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

playertwo schreef:Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
De kering is nu ook al 37 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

Die extra loc is er niet alleen om kort te keren, maar ook om flexibeler te zijn in de bijsturing. Als je onderweg moet keren kom je zo veel makkelijker weer weg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Daniel »

In de praktijk komt dat nog niet echt uit de verf geloof ik, de regels op de HSL zijn al helemaal strikt.
Ook wel verhalen gelezen dat er alsnog een derde loc bij moet komen om af te slepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Jultar »

De regels vereisen geen derde loc, maar het is allemaal maar net hoe de samenwerking verloopt tussen de machinist en de rest van de keten.
In mijn ervaring kan het heel snel gebeuren of juist absurd lang duren.
Ik kan wel pagina's volschrijven met anekdotes, maar geloof mij: alles valt of staat met communicatie.
Te veel situaties hebben veel en veel te lang geduurd alleen omdat er onduidelijkheden waren die blijkbaar niet weggenomen konden worden of bepaalde vragen niet gesteld (durfden) te worden.

We hebben inmiddels geen HSL wegsleeploc meer, ook omdat alle treinen met twee locs rijden dus eigenlijk altijd wel weg zouden moeten kunnen komen. Als een trein toch op vreemde wijze zodanig defect is dat deze geen kant meer op kan, dan wordt er tegenwoordig met een volledige stam gesleept. Eén loc is dan aan het slepen, de andere drie locs worden gesleept.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Daniel »

Jultar schreef:De regels vereisen geen derde loc
Dat schreef ik ook niet, het was in die gevallen meer een gevolg van de regels. Als je als machinist niet op de vrije baan mag uitstappen om naar die achteroplopende loc te lopen dan heb je er ook weinig aan immers als je terug moet naar waar je vandaan komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Jultar »

Tja, als je niet uit zou mogen stappen, hoe wil je dan ooit die derde loc aankoppelen en de tweede loc sleepgereed maken? ;)
(Je mag uiteraard gewoon uitstappen, mits je toestemming hebt van de treindienstleider).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door playertwo »

Communicatie is sowieso belangrijk. Zeker als er problemen zijn onderweg, om weer vlot weg te komen. Echter standaard in sandwich moeten rijden geeft wel te denken. Nog afgezien van de vele bedragen die dat extra kost aan tractie. Strategisch geplaatste wegsleeglocs zullen goedkoper zijn. Uiteraard zal ook bij die inzet communiceren erg belangrijk zijn.
trolly schreef:Dat kan uiteraard. Meestal wordt er gewoon aan de andere kant een loc tegen zo'n stam aangezet. Kost een lok, maar scheelt een stam, tijd en spoorruimte.
Een extra stam rijtuigen van grofweg 30 jaar oud zal sowieso veel minder duur zijn dan minimaal 7 extra locs van 3 tot 4 miljoen per stuk. Verder kost het geen extra stam (zie antwoord van Suus wat ik hieronder quote).
Suus schreef:
playertwo schreef:Rangeren met de stam naar Binckhorst, sporen 40, 41, 42 kan je keren. Kering zal dan natuurlijk geen 7 minuten meer zijn, maar 37 minuten bedragen.
De kering is nu ook al 37 minuten.
Dat scheelt dan weer een extra omloop die niet nog extra zou moeten worden gepland. Overigens kan keren in Eindhoven natuurlijk ook met het omlopen van een loc en is dat jaren gewoon gedaan met getrokken materieel op sporen 43 t/m 46. Rangeerbeweging wordt nu ook al gemaakt gezien de aankomst en vertreksporen met een kering van minimaal 28 minuten
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Jultar »

Rangeren met dat spul voegt een extra laag complexiteit toe die je niet wil hebben.
Toen we nog rangeerden op Breda, Rotterdam en de Watergraafsmeer met de ICD ging het heel vaak maar net goed of gingen treinen er vertraagd uit omdat er telkens andere treinen voorlangs mochten. Of reden treinen maar tot Rotterdam (stadion) omdat de vertraging meer dan x minuten was.
Rangeerbewegingen moeten ook aan de normtijden voldoen tegenwoordig. Zeker met de hoeveelheid treinverkeer is het niet meer mogelijk op de drukke stations.

Qua eenmalige kosten goedkoper? Ongetwijfeld.
Praktisch haalbaar? Nee, niet meer.
Betrouwbaarder? Nee, helemaal niet.
Laatst gewijzigd door Jultar op ma 13 aug 2018, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door trolly »

playertwo schreef:Een extra stam rijtuigen van grofweg 30 jaar oud zal sowieso veel minder duur zijn dan minimaal 7 extra locs van 3 tot 4 miljoen per stuk.
OK, je mist mijn punt dus compleet. Dat is namelijk die trein niet compleet af te rangeren, maar er in plaats daarvan na aankomst in De Haag een locje achter te zetten dat die stam meeneemt bij vertrek, terwijl het locje dat de trein heeft binnengebracht blijft staan, en later weggezet wordt om de volgend binnenkomende trein mee te nemen. Dagelijkse routine bij talloze kopstations.

De aanschafprijs van materieel speelt in de dagelijkse exploitatie overigens geen enorme rol. 3 miljoen is een hoop geld, maar als je dat machien in een jaar of twintig afschrijft, dan kost ie (beetje afhankelijk van wat je wel of niet rekent) dus zo'n 400 tot 1000 euro per dag. Ook geld inderdaad, maar daar kan je amper twee spoorwegemployees mee betalen. Als je door een betrouwbare exploitatie dus personeel uitspaart ben je beter af.

Oh, en het verschil tussen een stam oude rijtuigen en een dure locomotief is dat je in die laatste geen reizigers kan stoppen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wubbo »

Of getrokken rijden ipv met 2 locs goedkoper is is nog maar te bezien. Een omloop [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] kost 89 + 28 + 88 + 35 = 240 minuten, 4 uur dus. Je rijdt dus met 8 stammen, + 1 reserve is 9 stammen. Wellicht heb je nog meer in onderhoud staan, maar dat hoeft niet met 2 locs en veronderstel ik dus bij de diverse varianten gelijk.

9 stammen in sandwich kosten 18 locomotieven. 9 stammen getrokken is 9 locomotieven. Daarnaast heb je er nog 2 nodig aan beide eindpunten om de kering te kunnen maken, dus 11. Dan nog een strategisch geplaatste wegsleeplocomotief, is 12 locomotieven voor de dagelijkse treindienst. Omdat je moet rangeren heb je ook rangeerpersoneel nodig, en je wegsleeplocomotief moet je ook bemensen. Aangezien je van vroeg tot laat rangeert heb je daarbij waarschijnlijk 3*3 machinistendiensten nodig, en dat jaar in jaar uit en dag in dag uit. Tel daarbij nog de tijd die je extra nodig hebt om de verstoring op te lossen (met de locomotief erheen rijden kost altijd meer tijd dan de locomotief al bij je hebben) en je sommetje is redelijk compleet. Volgens mij maakt het dan qua kosten niet eens zo heel veel meer uit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door trolly »

:Y

Maar de betrouwbaarheid schiet wel omhoog.

Soms is 't net of ze bij NS kunnen rekenen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door ICE11 »

Enkele dagen geleden is door de VRR de aanbesteding van RE13 voor 15 jaar vanaf 2025 gestart. Onder II.1.2) is de route van deze treindienst met "Hamm - Düsseldorf - Venlo (- Eindhoven)" aangegeven.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... ML&tabId=1
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door samsam538 »

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/16/st ... f-a2755581
Vrijdag maakten de burgemeester van Düsseldorf Thomas Geisel en de gemeente Den Haag bekend dat zij willen dat die snelle trein wordt doorgetrokken naar Den Haag. Zij deden dat tijdens een werkbezoek van Haagse gemeenteraadsleden aan Düsseldorf. Nu moeten reizigers vanaf Den Haag en Rotterdam twee keer overstappen, in Eindhoven én Venlo. „Alle partijen zijn het erover eens dat die snellere verbinding er moet komen”, aldus de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit, D66).
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door en-es »

Dat treinstel van Eurobahn dat helemaal doorrijdt naar Den Haag *O*
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Wannes »

En het liefst dan via Dordrecht. Dan hebben wij ook weer een redelijk fatsoenlijke verbinding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Bericht door Suus »

Zijn ze wel een beetje laat mee met dit verzoek, nu de Duitsers al begonnen zijn met de concessie voor 2025 waarbij Eindhoven het eindpunt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten