Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Suus » Vr 23 Nov 2018, 22:47

Venlo heeft wel meer dan 8000 reizigers, alleen zie je dat niet in de statistieken omdat die met Arriva reizen.

En onderschat het aantal grensoverschrijdende reizigers bij Venlo niet, het valt mij elke keer weer op hoeveel reizigers er in de Eurobahn zitten. Ook de hoeveelheid bagage dat mensen meenemen valt op, een (nu erg korte) overstap minder kan dat alleen nog maar verbeteren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2636
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 24 Nov 2018, 07:24

Ik vind wel dat een verbetering van een internationaal treinproduct niet ten koste mag gaan van het binnenlandse treinproduct, maar daar begint het op Eindhoven-Venlo wel op te lijken. Eerder zagen we dat al op Maastricht-Liège waarbij Eijsden dicht moest en Maastricht Randwyck geen bediening meer richting het zuiden kreeg om maar de IC Brussel passend te krijgen. Ik zie liever dat de huidige constructie van 2x/uur een sprinter tussen Eindhoven en Deurne en 2x/uur een IC Eindhoven-Venlo die vabaf Deurne alle stations bedient behouden blijft en dat de RE13 op strategische momenten (werkdagen van 6:00 tot 10:00 en van 14:00 tot 19:00 en zaterdag van 9:00 tot 18:00, in de kerst- en zomervakantie en op speciale dagen wordt hiervan afgeweken) doorrijdt naar Eindhoven waarbij er onderweg niet gestopt wordt tussen Venlo en Eindhoven. Hierbij krijg je voor de meeste mensen de meest duidelijke dienstregeling en het scheelt ook een aantal vervelende keringen doordat niet allerlei treinen maar 1x/uur rijden. Nadeel is dat het Duitse materieel suboptimaal gebruikt wordt en er vanuit Eindhoven soms wel en soms niet een directe trein naar Duitsland vertrekt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Roeland
Berichten: 877
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Roeland » Ma 26 Nov 2018, 08:55

Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?

Cas
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Cas » Ma 26 Nov 2018, 10:18

Er lijkt mij maar zeer weinig overlap te zitten tussen Flixbus-reizigers en de beoogde treinreizigers.
請勿靠近車門

Dennenboom
Berichten: 858
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Dennenboom » Ma 26 Nov 2018, 10:39

Roeland schreef:Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?

De directie van Flixbus ziet niets in klokvaste verbindingen. Ook niet voor de trein.
https://www.xing.com/news/klartext/ein-taktfahrplan-macht-das-bahnfahren-nicht-attraktiver-2752

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12282
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Di 27 Nov 2018, 19:54

Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12020
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Wubbo » Di 27 Nov 2018, 21:49

Wat zijn dan de nadelen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Suus » Di 27 Nov 2018, 21:59

Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.

In Duitsland krijgen treinen die in patroon liggen voorrang bij de toebedeling van treinpaden. Dat en het gebrek aan geschikt materieel zorgen dat Flixtrain niet zo hard groeit als men zelf had gewild. Bovendien is Duitsland nu eindelijk gestart met het ontwerpen van een "nationale" dienstregeling in plaats van een dienstregeling per deelstaat (regionale treindiensten sluiten op de randen van deelstaten vaak beroerd aan), waardoor klokvastheid alleen maar belangrijker wordt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6704
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Z2N » Wo 28 Nov 2018, 20:21

Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.

Ook in Frankrijk wordt er steeds meer met een klokvaste dienstregeling gewerkt, op rustige momenten zijn er dan eventueel gaten in de dienstregeling. De drukkere TGV's naar Parijs, treinen in de regio's Parijs-Île-de-France, Elzas, Lotharingen, Nord-Pas-de-Calais en Rhône-Alpes zijn vrijwel volledig klokvast. Met de hervormingen in de komende paar jaar zal dat alleen maar verbeteren.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12282
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Nov 2018, 20:28

Wubbo schreef:Wat zijn dan de nadelen?

Voor de exploitant zijn dat: treinen rijden op tijdstippen wanneer er nauwelijks vraag is, maar om op het 'vaste' patroon uit te komen en een ander nadeel is dat er soms langer gekeerd moet worden om zo beter in het schema te passen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 419
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor ICE11 » Za 11 Mei 2019, 19:38

Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.

Durashift
Berichten: 3212
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Durashift » Za 11 Mei 2019, 22:26

^^ Dat is nog ver weg, kan nog een hoop gebeuren in de tussentijd. :wink:

Als ik het goed begrijp moet een nieuwe vervoerder dit gaan uitvoeren (concessie loopt eind 2025 af).

huibf
Berichten: 3256
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor huibf » Za 11 Mei 2019, 22:44

ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.


In het nederlands:
https://www.ed.nl/eindhoven/nederland-e ... ~abee67c8/

En

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... eurne-mokt

ICE105
Berichten: 280
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor ICE105 » Zo 12 Mei 2019, 00:31

ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.

Gelukkig blijft er nu in Eindhoven niemand zitten in de IC3500. Daarom kan je de RE13 wel 1x per uur de IC Eindhoven-Venlo laten overnemen. :neg:

en-es
Berichten: 937
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor en-es » Zo 12 Mei 2019, 08:37

Beter te laat dan nooit. Alhoewel in zes en een half jaar nog veel kan gebeuren! :twisted:

huibf
Berichten: 3256
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor huibf » Zo 12 Mei 2019, 10:27

Laten we dat hopen zodat de regionele reiziger niet de sjaak is en nog meer wordt geconfronteerd met een slechtere bereikbasrheid zowel op het sppor als om de sjokvolle wegen.

dennistd
Berichten: 3187
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor dennistd » Zo 12 Mei 2019, 12:42

De echte oplossing was natuurlijk het doortrekken van de 1100 naar Düsseldorf of Köln geweest...

en-es
Berichten: 937
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor en-es » Zo 12 Mei 2019, 13:01

Dat is allang een gepasseerd station volgens de kenners hier.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 39741
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Berichtdoor Suus » Zo 12 Mei 2019, 13:39

Een snellere trein tussen Venlo en Mönchengladbach is alleen mogelijk als iemand in Duitsland bereid is om de volledige lijn Venlo - Viersen dubbelsporig te maken. Dat lijkt ook deze keer weer niet te gebeuren, dus dan blijft het bij 1 reizigerstrein per uur die tussen de goederentreinen door wordt gemanoeuvreerd.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten