Pagina 13 van 17

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 22:47
door Suus
Venlo heeft wel meer dan 8000 reizigers, alleen zie je dat niet in de statistieken omdat die met Arriva reizen.

En onderschat het aantal grensoverschrijdende reizigers bij Venlo niet, het valt mij elke keer weer op hoeveel reizigers er in de Eurobahn zitten. Ook de hoeveelheid bagage dat mensen meenemen valt op, een (nu erg korte) overstap minder kan dat alleen nog maar verbeteren.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 24 nov 2018, 07:24
door Nitein-Repart
Ik vind wel dat een verbetering van een internationaal treinproduct niet ten koste mag gaan van het binnenlandse treinproduct, maar daar begint het op Eindhoven-Venlo wel op te lijken. Eerder zagen we dat al op Maastricht-Liège waarbij Eijsden dicht moest en Maastricht Randwyck geen bediening meer richting het zuiden kreeg om maar de IC Brussel passend te krijgen. Ik zie liever dat de huidige constructie van 2x/uur een sprinter tussen Eindhoven en Deurne en 2x/uur een IC Eindhoven-Venlo die vabaf Deurne alle stations bedient behouden blijft en dat de RE13 op strategische momenten (werkdagen van 6:00 tot 10:00 en van 14:00 tot 19:00 en zaterdag van 9:00 tot 18:00, in de kerst- en zomervakantie en op speciale dagen wordt hiervan afgeweken) doorrijdt naar Eindhoven waarbij er onderweg niet gestopt wordt tussen Venlo en Eindhoven. Hierbij krijg je voor de meeste mensen de meest duidelijke dienstregeling en het scheelt ook een aantal vervelende keringen doordat niet allerlei treinen maar 1x/uur rijden. Nadeel is dat het Duitse materieel suboptimaal gebruikt wordt en er vanuit Eindhoven soms wel en soms niet een directe trein naar Duitsland vertrekt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 08:55
door Roeland
Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 10:18
door Cas
Er lijkt mij maar zeer weinig overlap te zitten tussen Flixbus-reizigers en de beoogde treinreizigers.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 10:39
door Dennenboom
Roeland schreef:Is 1x/uur Flixbus wellicht de oplossing voor rechtstreeks Eindhoven - Dusseldorf?
De directie van Flixbus ziet niets in klokvaste verbindingen. Ook niet voor de trein.
https://www.xing.com/news/klartext/ein- ... tiver-2752

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 27 nov 2018, 19:54
door Vinny
Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 27 nov 2018, 21:49
door Wubbo
Wat zijn dan de nadelen?

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 27 nov 2018, 21:59
door Suus
Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
In Duitsland krijgen treinen die in patroon liggen voorrang bij de toebedeling van treinpaden. Dat en het gebrek aan geschikt materieel zorgen dat Flixtrain niet zo hard groeit als men zelf had gewild. Bovendien is Duitsland nu eindelijk gestart met het ontwerpen van een "nationale" dienstregeling in plaats van een dienstregeling per deelstaat (regionale treindiensten sluiten op de randen van deelstaten vaak beroerd aan), waardoor klokvastheid alleen maar belangrijker wordt.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 20:21
door Z2N
Vinny schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn vooral zinvol in gebieden waar een redelijk gelijkmatig reispatroon bestaat. De reiziger verwacht dan ook een bepaalde regelmaat in de dienstregeling en de overstappen zijn goed geregeld. In Duitsland en Frankrijk waar vaak over langere afstanden maar minder regelmatig gereisd wordt (geen vaste forensenreis, maar incidentele zaken-, toeristische reizen) heeft een klokvaste dienstregeling vaak meer nadelen terwijl het voor de reiziger ook niet profijtelijk is. Die moet zijn reis toch al beter voorbereiden, met bijv. reserveringen en dergelijke.
Ook in Frankrijk wordt er steeds meer met een klokvaste dienstregeling gewerkt, op rustige momenten zijn er dan eventueel gaten in de dienstregeling. De drukkere TGV's naar Parijs, treinen in de regio's Parijs-Île-de-France, Elzas, Lotharingen, Nord-Pas-de-Calais en Rhône-Alpes zijn vrijwel volledig klokvast. Met de hervormingen in de komende paar jaar zal dat alleen maar verbeteren.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 20:28
door Vinny
Wubbo schreef:Wat zijn dan de nadelen?
Voor de exploitant zijn dat: treinen rijden op tijdstippen wanneer er nauwelijks vraag is, maar om op het 'vaste' patroon uit te komen en een ander nadeel is dat er soms langer gekeerd moet worden om zo beter in het schema te passen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 11 mei 2019, 19:38
door ICE11
Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 11 mei 2019, 22:26
door Durashift
^^ Dat is nog ver weg, kan nog een hoop gebeuren in de tussentijd. :wink:

Als ik het goed begrijp moet een nieuwe vervoerder dit gaan uitvoeren (concessie loopt eind 2025 af).

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: za 11 mei 2019, 22:44
door huibf
ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.
In het nederlands:
https://www.ed.nl/eindhoven/nederland-e ... ~abee67c8/

En

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... eurne-mokt

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 00:31
door ICE105
ICE11 schreef:Persinformatie door de VRR: https://www.vrr.de/de/presse/direkte-zu ... esseldorf/

Vanaf December 2025 zal RE13 tot Eindhoven rijden.
Gelukkig blijft er nu in Eindhoven niemand zitten in de IC3500. Daarom kan je de RE13 wel 1x per uur de IC Eindhoven-Venlo laten overnemen. :neg:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 08:37
door en-es
Beter te laat dan nooit. Alhoewel in zes en een half jaar nog veel kan gebeuren! :twisted:

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 10:27
door huibf
Laten we dat hopen zodat de regionele reiziger niet de sjaak is en nog meer wordt geconfronteerd met een slechtere bereikbasrheid zowel op het sppor als om de sjokvolle wegen.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 12:42
door dennistd
De echte oplossing was natuurlijk het doortrekken van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] naar Düsseldorf of Köln geweest...

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 13:01
door en-es
Dat is allang een gepasseerd station volgens de kenners hier.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: zo 12 mei 2019, 13:39
door Suus
Een snellere trein tussen Venlo en Mönchengladbach is alleen mogelijk als iemand in Duitsland bereid is om de volledige lijn Venlo - Viersen dubbelsporig te maken. Dat lijkt ook deze keer weer niet te gebeuren, dus dan blijft het bij 1 reizigerstrein per uur die tussen de goederentreinen door wordt gemanoeuvreerd.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 16 jun 2020, 09:12
door Suus
Inschrijvingen voor de verlengde RE13 van/naar Eindhoven moeten op 13 juli ingeleverd zijn bij de VRR. I&W is geen contractpartner bij deze aanbesteding.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:DE:HTML

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 17 jul 2020, 15:14
door marvinkok
Uit betrouwbare bron vernomen dat er op de RE13 in ieder geval een andere vervoerder gaat rijden dan de huidige...

Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: vr 17 jul 2020, 15:22
door Suus
Dat had ik ook al begrepen van de vakbond bij Keolis in Frankrijk. Tenzij de Duitse tak financieel nog terug op de rails komt is het in 2034 afgelopen met de Eurobahn.

Ik durf ook niet met zekerheid te stellen of NS/Abellio zich heeft ingeschreven. Er wordt werkterrein behouden voor NS, maar het bedrijf maakt door de crisis in Nederland in ieder geval pas op de plaats en ook daar gaat het nu in NRW niet zo lekker.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 17:55
door Suus
De winnaar van deze concessie, die nu in december 2026 zal starten, is Start. Dat is een dochteronderneming van DB Regio.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... dusseldorf

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 18:03
door tjoektjoek
Hopelijk gaan ze rijden met de Flirt-treinen die ze ook hebben richting Arnhem. Die treinen kunnen 25 kV aan en hebben ETCS waardoor ze in theorie ook door kunnen rijden naar Den Haag via de hogesnelheidslijn.

Re: Intercity Eindhoven - Duitsland

Geplaatst: di 14 dec 2021, 18:25
door bartjemestrom
Ze gaan Eindhoven - Dusseldorf rijden, niet naar Den Haag :s