Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor waldo79 » Zo 28 Sep 2014, 21:36

Wat is dat nu weer een bevooroordeelde reactie over de Autoriteit Consument en Markt.
Er geldt een wettelijke basis voor die Autoriteit, ze doen niet zomaar wat :evil:

2 citaatjes van de website in begrijpelijk Nederlands toont wat men doet
Consumenten kunnen bij de Autoriteit Consument & Markt gratis informatie en advies krijgen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u problemen hebt met een bedrijf. U kunt dit melden bij ConsuWijzer...


Bedrijven kunnen bij de Autoriteit Consument & Markt terecht met hun signalen over andere bedrijven die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld omdat zij afspraken maken over prijzen...
Mij best :)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor fogeltje » Ma 29 Sep 2014, 09:08

Dank voor toelichting. Wat heeft die ACM toko met spoorconcessies te maken? Hebben die daar ook zeggenschap of mogen ze alleen blaten (wat ROVER en die MVoorBeterOV doet)?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor waldo79 » Ma 29 Sep 2014, 09:27

Men bewaakt de markt en ziet erop toe of er voldoende concurrentie is.
Mij best :)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Frans F » Ma 29 Sep 2014, 11:11

SuperGhost schreef:Daarnaast is er ook een wil vanuit zowel Nederland als Duitsland, dus wellicht dat je daar ook wel wat subsidie van kan wegplukken.

Volgens mij zit er van Duitse zijde helemaal niemand te wachten op een doorgaande IC via Venlo.
Daarnaast geldt in Duitsland de regel dat Fernverkehr sowieso niet gesubsideerd wordt.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor SuperGhost » Ma 29 Sep 2014, 14:18

Dan is er dus nog ruimte voor de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd. :mrgreen:

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Frans F » Ma 29 Sep 2014, 15:12

Het Fernverkehr is open access en dat betekent dat de overheid geen individuele vervoerders mag subsidieren, iets met ongeoorloofde staatssteun. Los daarvan weet NRW nu al wegens chronisch geldgebrek niet hoe ze het huidige OV overeind moeten houden.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor SuperGhost » Ma 29 Sep 2014, 15:46

Maar je zou wel altijd een concessie uit kunnen schrijven met zo'n verbinding als de markt zelf er niet mee komt lijkt me.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Suus » Ma 29 Sep 2014, 17:09

Maar dan moet er wel geld zijn, en in Nordrhein-Westfalen is dat echt een groot probleem. Steden als Duisburg dreigen de komende jaren zonder OV te komen zitten als er niet heel snel ergens geld vandaan wordt gehaald, dan kan je niet wat leuke extraatjes als een snellere internationale trein naar Venlo en verder gaan financieren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Z2N » Ma 29 Sep 2014, 19:29

Daarover: laatst zag ik tijdens het zappen een interresante Docu van de WDR over de OV-problematiek in het Ruhrgebied, een aanrader wel. Link
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Karl » Ma 29 Sep 2014, 23:14

Leuk om 'te gluren bij de buren', dank voor de link.

Eigenlijk zijn er een aantal problemen zichtbaar die zich voorts uiten in één ding: gebrek aan geld.

Het gaat dan bijvoorbeeld om (a) gebrek aan geografische integraliteit: ofwel, de postzegel die het Ruhrgebiet is, moet perse worden opgeknipt in X bedrijven die allemaal wat anders willen en allemaal luisteren naar een andere gemeente; en (b) gebrek aan ketenintegraliteit: de bondsregering financiert nieuwe infrastructuur, maar de gemeentes mogen opdraaien voor het onderhoud en de totale afschrijvingen, iets wat zij niet kunnen betalen; en (c) gebrek aan centralisatie van het gehele plannen: VRR stelt de tarieven vast, maar de effecten daar van dragen de vervoerbedrijven, waar de gemeentes vervolgens weer tekorten aan moeten vullen; en (d) gebrek aan soldidariteitsbeginsel: de ene stad is rijk, de andere arm. Dus de arme stad kan verrekken.

Binnen Duitsland ligt centralisatie gevoelig (er was eens een regime dat overheden centraliseerde, maar dat hield midden jaren '40 op te bestaan). Gezien de importantie van (destijds) het Ruhrgebiet, moet vooral daar een verdeel en heerspolitiek bedreven worden. Ook soldidariteit ligt gevoelig, dat heeft ook met een regimeswitch te maken, maar dan één van laat jaren '80. Er vloeit geld naar het oosten des lands, terwijl dat geld in het westen ook niet onuitputtelijk is.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Suus » Ma 29 Sep 2014, 23:34

De verdeling van exploitatiesubsidies door de bondsregering is ook niet helemaal gelijkmatig verdeeld. Zo krijgt bijvoorbeeld Sachsen-Anhalt 8% van het landelijke budget voor de exploitatie van regionale treindiensten terwijl slechts 2,8% van de Duitsers in die deelstaat woont. Nordrhein-Westfalen krijgt geloof ik 16% van het budget voor de regionale treindiensten terwijl daar 21,7% van alle Duitsers wonen.

En zo zie je dat terwijl in Nordrhein-Westfalen op alles wordt beknibbeld bij de aanbestedingen, met als triest dieptepunt de RE9 Aachen - Köln - Siegen waar dubbeldekstreinstammen zijn vervangen door treinstellen met een lagere capaciteit terwijl de dubbeldekkers al propvol zaten. Op hetzelfde moment wordt in Sachsen-Anhalt vrolijk nieuw materieel geëist met extra veel comfort zoals een zitplaatsgarantie, zachtere stoelen, individuele armleuningen in de tweede klas, een stopcontact voor elke zitplaats etc.

Het is niet vreemd dat er dan nu ook een lobby loopt voor meer geld voor OV-subsidies met daarbij een verdeelsleutel waarbij meer op de inwonersaantallen wordt gelet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Erno-BE » Di 30 Sep 2014, 08:04

Soort van verkapte Wafelijzerpolitiek waarbij de voormalige DDR wordt voorgetrokken omdat ze 40 jaar ellende hebben gehad. Op een gegeven moment houd het op daar.

Ben ik blij dat ik toen op zondagochtend gebruik heb gemaakt van de RE9.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor huibf » Di 30 Sep 2014, 08:10

Ligt Eindhoven in Duitsland?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Hainje » Di 30 Sep 2014, 14:05

In de jaren '40 wel.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Roeland
Berichten: 293
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Bestuurslid Rover wil station Deurne opknappen

Berichtdoor Roeland » Di 30 Sep 2014, 14:29

huibf schreef:Om even de juiste cijfers te hebben van de stations in SRE. Het duurde even maar ik heb de cijfers voor wat betreft SRE (en de rest van Brabant). Ik heb Eindhoven Centraal even weggelaten.

Conclusie is: Best en Deurne zijn de grootste stijgers. Helmond en een klein beetje Heeze zijn de grootste verliezers. Dit laatste zal zeker te maken hebben met de opening van Maarheeze

Afbeelding

Bron: brabant.nl via ns.nl

http://www.brabant.databank.nl/quickste ... code=ps17&


Wat mij eigenlijk wel verbaast, is dat Geldrop en Heeze, verhoudingsgewijs, zo weinig reizigers hebben. Je zou toch zeggen dat die kernen sterk op Eindhoven geöriënteerde zijn.

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Karl » Di 30 Sep 2014, 14:35

Bee schreef:De verdeling van exploitatiesubsidies door de bondsregering is ook niet helemaal gelijkmatig verdeeld. Zo krijgt bijvoorbeeld Sachsen-Anhalt 8% van het landelijke budget voor de exploitatie van regionale treindiensten terwijl slechts 2,8% van de Duitsers in die deelstaat woont. Nordrhein-Westfalen krijgt geloof ik 16% van het budget voor de regionale treindiensten terwijl daar 21,7% van alle Duitsers wonen.
(...)
Het is niet vreemd dat er dan nu ook een lobby loopt voor meer geld voor OV-subsidies met daarbij een verdeelsleutel waarbij meer op de inwonersaantallen wordt gelet.
Dergelijke cijfers werden inderdaad ook in de documentaire genoemd.

In Nederland zit/zat (?) er toch ook een component in waarbij de stadsregio's relatief meer BDU krijgen. In die zin zou je ook een 'dichtheid' of 'omgevingsadressendichtheidcomponent' moeten meenemen

huibf schreef:Ligt Eindhoven in Duitsland?

Misschien kan het beheer deze paar berichten 'afsplitsen' en onderbrengen in de categorie 'Buitenland'?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Hainje » Di 30 Sep 2014, 14:37

Roeland schreef:Wat mij eigenlijk wel verbaast, is dat Geldrop en Heeze, verhoudingsgewijs, zo weinig reizigers hebben. Je zou toch zeggen dat die kernen sterk op Eindhoven geöriënteerde zijn.

Heeze is niet zo heel gek groot en het achterland is ook niet zo heel denderend (eigenlijk alleen de kern zelf), bij Geldrop speelt het feit dat er ook nog best veel bussen tussen deze plaats en Eindhoven rijden.

Karl schreef:Misschien kan het beheer deze paar berichten 'afsplitsen' en onderbrengen in de categorie 'Buitenland'?

Ja of gewoon offtopic berichten verwijderen. Voor de paar posts elke keer een nieuw topic aanmaken waar dan verder niemand naar kijkt is ook onzin.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Berichtdoor Dagren » Di 30 Sep 2014, 16:06

fogeltje schreef:Dank voor toelichting. Wat heeft die ACM toko met spoorconcessies te maken? Hebben die daar ook zeggenschap of mogen ze alleen blaten (wat ROVER en die MVoorBeterOV doet)?


ACM heeft een heel breed gebied waarop ze toezicht houden, mede doordat het een fusie is van meerdere voormalige toezichthouders; Consumentenautoriteit, OPTA en NMa. In plaats van alleen blaten, mag de ACM bijvoorbeeld ook boetes opleggen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten