Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor SuperGhost » Wo 01 Okt 2014, 20:52

Alleen wordt geloof ik betwist of dit wel klopt, omdat NS alleen de kale cijfers levert, maar niet de bewijzen/onderbouwing voor zover ik begrijp uit het hele verhaal.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 21:02

Ik vind het een beetje een slap verhaal. Want wie zegt dat Veolia de cijfers die zij hebben moeten afgeven niet bewust heeft gemanipuleerd?
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 01 Okt 2014, 21:07

levert Veolia wel de verklaringen dan?

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor starx » Wo 01 Okt 2014, 23:34

Ik vind het overigens belachelijk dat NS zijn reizigersaantallen niet openbaar maakt. Ze zijn gewoon een semi-overheidsbedrijf. Ze hebben op het HRN niks te vrezen van concurrenten. Ik vind dat de politiek ze moet kunnen afrekenen op die reizigersaantallen (per station). Door alleen het totale aantal reizigerskilometers bekend te maken, is moeilijk te zeggen hoe het met de regionale sprinters gaat bijvoorbeeld, terwijl die wel belangrijk zijn voor bereikbaarheid aldaar.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 23:49

De gegevens zijn bekend waar noodzakelijk, maar een algemeen overzicht van de gegevens zal je niet verwachten zolang het niet nodig is. Vervoerder concurreren op basis van hoe efficiënt ze hun materieel- en personeelsomloop kunnen opbouwen. Dat is redelijk openbaar te volgen en als je dat combineert met alle cijfertjes kan je heel goed de zwaktes in het stelsel vinden en bij een openbare aanbesteding met betere gegevens komen. Kortom, zolang er geen wettelijke basis is voor het openbaar maken van de gegevens gebeurt het niet en de politiek heeft het verzaakt mee te nemen in een eventuele nieuwe concessie voor het HRN. Puur zakelijk inzicht dit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 01 Okt 2014, 23:56

Erno-BE schreef:
Michael 1988 schreef:
Bakpapier schreef:Ik vind dit bezwaar al meer gegrond klinken dan het syntusgemiep in zeeland


Heb je niets beters te zeggen?

Bij beide gevallen worden de gelijke kansen voor alle partijen betwist.


Daarom mijn reactie. :roll: Daarbij is Bakpapier erg pro-Connexxion en tegen alle andere vervoerders. Vandaar dus ook dat ik vond dat hij wel met een andere reactie had mogen komen hier. In het geval van Zeeland kan de discussie beter gaan in de topic daar en niet hier.

Overigens een ding om een klein beetje inhoudelijk te reageren. Veolia heeft het zelf jaren geleden verprutst door zich te goedkoop in te schrijven. Dan zou er vanuit NS mogelijk een bezwaar ingediend kunnen worden op het feit dat de provincie Limburg Veolia moest redden van de ondergang afgelopen jaren.

Daarnaast was Veolia Transport al verloren na de fusie met Transdev (en dus indirect Connexxion). Veolia heeft alleen kans om nog te blijven bestaan als ze weer inschrijven op Haaglanden en daarnaast op HWGO als nieuwe concessie. Echter heb ik hier ooit ergens gelezen dat bij nieuwe concessies echter Connexxion zal gaan inschrijven voortaan. Veolia houdt gewoon langzaam op met bestaan en wat mij betreft, hoe spijtig dit ook is, kan Veolia na Limburg misschien beter ophouden met bestaan en integreren met Connexxion. Als je gaat kijken welke concessies er de komende 2 jaar vrij komen, zijn de meeste al in handen van Connexxion. Alleen Limburg en HWGO komen op te liggen. Dan is het naar mijn mening beter dat Veolia op houdt met bestaan.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Etienne » Do 16 Okt 2014, 12:09

NS mag meedingen naar openbaar vervoer Limburg

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en dochterbedrijven mogen meedoen aan de aanbesteding van het openbaar vervoer (OV) in Limburg.

De rechtbank in Maastricht heeft dat donderdag bepaald in een kort geding dat vervoersbedrijf Veolia tegen de provincie Limburg had aangespannen.

Veolia meent dat de NS en dochterbedrijven zoals Abellio een concurrentievoordeel hebben omdat ze cruciale informatie hebben over bijvoorbeeld stations, treinen, kaartautomaten en abonnementen.

Lees meer
---------------
Gaan we weer :X :X
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Michael 1988 » Do 16 Okt 2014, 16:09

Ook leuk dat ze dan een foto nemen van Veolia Haaglanden. Maar de gedeputeerde heeft wel een punt. Veolia moet gewoon een goed bod doen en geen tijd en energie steken in rechtzaken. Alleen als er reden is voor bezwaar kun je je energie er beter insteken en niet op voorhand. Anders mocht Veolia ook uitgesloten worden met hun gepruts.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Frans F » Do 16 Okt 2014, 16:12

Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Klaasje » Do 16 Okt 2014, 16:31

Waarom zouden ze kansloos zijn dan? NS gaat echt geen geld bijpassen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Hainje » Do 16 Okt 2014, 17:36

Ons Frans is gewoon niet zo'n fan van NS. :p ;)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Dagren » Do 16 Okt 2014, 17:57

Frans F schreef:Mijn inziens kan Veolia beter geen bod doen want dat kost veel geld tijd en geld terwijl ze toch kansloos zijn tegen Abellio.


Wat voor voordeel heeft dat voor Veolia? Volgens mij betekent dat het einde van Veolia namelijk. ;)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor fogeltje » Do 16 Okt 2014, 20:29

Prima toch. Houdoe en niet bedankt Veolia. Gewoon Hermes weer terug en dan treinen in de kleuren van Hermes SRE.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Hainje » Do 16 Okt 2014, 21:24

Heeft de provincie niet nog de aandelen in Hermes? Of speelt dat nu geen rol meer?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Suus » Do 16 Okt 2014, 21:32

Nope, er zijn geen overheden meer die aandelen in Connexxion of dochterbedrijven bezitten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Hainje » Do 16 Okt 2014, 21:37

Ah ok. Hmm, dan zou het theoretisch nog kunnen dat Connexxion onder Hermes inschrijft. Zou leuk zijn, uit hobby geschiedenis oogpunt, verder zal het ongetwijfeld een heel ander bedrijf zijn dan destijds.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Vinny » Do 16 Okt 2014, 22:22

Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt en niet Hermes... ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Mr-W » Do 16 Okt 2014, 22:36

Vinny schreef:Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt.

Denk toch albelio,Qbuzz treinen lijkt me raar. Al het ov moet onder een merknaam worden uitgevoerd.
Weet niet hoe streng de provincie dat stelt want anders gaat het voor de servicepunten/lokketen ook gelden en weg is het voordeel van ns.

Zie het wat betreft veolia nog voor me dat ze zelf niet inschrijven omdat de aanbesteding 'oneerlijk' is en ze als CXX of Hermes inschrijven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Suus » Do 16 Okt 2014, 22:39

Qbuzz is een onderdeel van Abellio Nederland. Abellio Nederland is een van de bedrijfsonderdelen van Abellio, en Abellio is weer een van de bedrijfsonderdelen van de NS Groep. Dat ze in Nederland nu onder de naam Qbuzz opereren betekend niet dat ook die naam in Limburg gebruikt moet gaan worden. Connexxion heet ook niet overal Connexxion.
Rame à l'approche

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Abracadabram » Vr 17 Okt 2014, 00:23

Stel dat de Abellio deze concessie wint. Mogen de diensten voor machinisten en conducteurs op de stoptreinen dan ingeroosterd worden in de diensten van het NS personeel of moet het echt helemaal gescheiden blijven? Zou het laatste wel zijn, maar ik vraag het me af.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 17 Okt 2014, 00:44

Vinny schreef:Het is toch een multimodale concessie? Het lijkt me dat Q-buzz dan het busvervoer verzorgt en niet Hermes... ;)


Ik snap deze opmerking even niet????? Daarnaast heeft Hermes (en ook Connexxion) al ervaring met treinen, dus ze kunnen gewoon op deze concessie inschrijven. Ieder openbaar vervoerbedrijf in Nederland kan er eigenlijk gewoon op inschrijven zelfs. Alleen EBS zal buiten boord vallen, maar die schrijft zich ook bijna nergens in heb ik wel gemerkt.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Erno-BE » Vr 17 Okt 2014, 05:58

Waarom kan EBS zich niet inschrijven dan? Bedrijf failliet ofzo?

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor busentrein » Vr 17 Okt 2014, 06:51

Ja, EBS heeft een beetje erg goedkoop ingeschreven in Waterland en heeft daar nu erg veel last van..

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Daniel » Vr 17 Okt 2014, 08:17

Mr-W schreef:Denk toch albelio,Qbuzz treinen lijkt me raar.

Er rijden ook gewoon Qbuzz trams in Utrecht hoor, treinen is een mooie vervolgstap nietwaar :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Veolia wil onderzoek naar machtsmisbruik NS

Berichtdoor Obus » Vr 17 Okt 2014, 08:49

Ik verwacht dat de NS/Abellio gaat winnen. Ze hebben poen, plannen, ervaring en macht. Bovendien kunnen dan de Limburgse lijnen weer volledig aangesloten worden op het HRN (denk aan doorgaande trein Nijmegen - Maastricht). Verder zal Veolia niet winnen want die worden inmiddels uitgekotst door de reizigers van de Maaslijn doordat zij te weinig (lange) treinen inzetten. De NS kan na elektrificatie zijn dubbeldekkers op het traject laten rijden.
De mortuis nil nisi bene


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast