Phileas-bouwer APTS failliet
Phileas-bouwer APTS failliet
Bedrijf achter Phileas-bussen failliet verklaard
Het Helmondse bedrijf Advanced Public Transport Systems is woensdag failliet verklaard. APTS maakt de Phileas-bussen die onder andere in Eindhoven rijden en is onderdeel van de VDL Groep. Het faillissement is aangevraagd door de drie aandeelhouders: bussenbouwer VDL, ICT-bedrijf Simac en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De rechtbank in Den Bosch heeft advocaat Jaap van der Meer uit Best aangesteld als curator.
Betalingen
VDL laat weten dat het faillissement van bouwer APTS komt door diverse verliesgevende projecten, omdat betalingen uitbleven. Er was geen zicht op verbetering, aldus een woordvoerster. VDL probeert voor de 15
personeelsleden werk te vinden.
De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De bus werkte met een virtueel geleidingssysteem. De Phileas rijdt in Eindhoven, Istanbul en Douai (Frankrijk).
Bron
Het Helmondse bedrijf Advanced Public Transport Systems is woensdag failliet verklaard. APTS maakt de Phileas-bussen die onder andere in Eindhoven rijden en is onderdeel van de VDL Groep. Het faillissement is aangevraagd door de drie aandeelhouders: bussenbouwer VDL, ICT-bedrijf Simac en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De rechtbank in Den Bosch heeft advocaat Jaap van der Meer uit Best aangesteld als curator.
Betalingen
VDL laat weten dat het faillissement van bouwer APTS komt door diverse verliesgevende projecten, omdat betalingen uitbleven. Er was geen zicht op verbetering, aldus een woordvoerster. VDL probeert voor de 15
personeelsleden werk te vinden.
De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De bus werkte met een virtueel geleidingssysteem. De Phileas rijdt in Eindhoven, Istanbul en Douai (Frankrijk).
Bron
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Tja, bussen voor de prijs van een tram.
Dat gaat natuurlijk niet werken.
Deze grap heeft trouwens wel bakken aan OV-gelden en aan subsidie van EZ gekost.
Dat gaat natuurlijk niet werken.
Deze grap heeft trouwens wel bakken aan OV-gelden en aan subsidie van EZ gekost.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Het idee was mooi,de uitwerking wat minder. Mag geen verrassing zijn dit faillissement. Hopelijk kunnen de werknemers wel snel elders aan de slag.
🍉
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
De Phileas was een prestigeproject dat er glamoureus uitzag op de tekentafel, maar in de praktijk de Eindhovense Fyra bleek te zijn. Tja, beste bestuurders, had dan maar eens goed opgelet tijdens je studie bestuursonkunde.
De mortuis nil nisi bene
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Geen directe gevolgen maar wel indirect. Tenzij de Phileas bussen die in Eindhoven rijden eigendom zijn van APTS.JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Volgens mij zijn ze wel eigendom van APTS omdat het in eerste instantie als proef bedoeld was. Maar het zou mij niets verbazen als enkele APTS-medewerkers zolang de concessie voor Hermes nog loopt in dienst komen bij VDL puur voor het noodzakelijke onderhoud van deze bussen.
Wellicht dat huibf of Hans ons hierover op korte termijn meer kan vertellen.
Wellicht dat huibf of Hans ons hierover op korte termijn meer kan vertellen.
🍉
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Waren deze bussen in Eindhoven niet keer omgebouwd naar schoon Diesel of LPG motor ???
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
De bussen zijn van SRE zoals ik heb begrepen.
Van APTS in iedergeval niet, dan zouden ze vanaf morgen niet meer mogen rijden.
De bussen zijn 11 jaar oud als ik me niet vergis. De proto zelf 13.
Van APTS in iedergeval niet, dan zouden ze vanaf morgen niet meer mogen rijden.
De bussen zijn 11 jaar oud als ik me niet vergis. De proto zelf 13.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Frans F schreef:Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Technisch zijn de phileassen allang afgeschreven,ze kampen regelmatig met storingen.koekje schreef:Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat dit APTS failliet is,nu kan de MRE of de provincie de eis voor tramachtige bussen loslaten voor de HOV-lijnen bij de nieuwe concessie voor de regio Eindhoven.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
In Amsterdam rijden er ook nog twee van die dingen met een brandstofcel, geen idee of ze nog rijden. Ik heb er laatst in ieder geval nog eentje in garage noord zien staan dus aanwezig zijn ze nog wel.
Zie http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelb ... fault.aspx
Zie http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelb ... fault.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Sterker nog, daar gaat iets mee gebeuren. Tenminste.... als dat nu nog doorgaat.Bee schreef:In Amsterdam rijden er ook nog twee van die dingen met een brandstofcel, geen idee of ze nog rijden. Ik heb er laatst in ieder geval nog eentje in garage noord zien staan dus aanwezig zijn ze nog wel.
Zie http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelb ... fault.aspx
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Ik neem aan dat je SRE bedoeld met MRE.Mr-W schreef:Frans F schreef:Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?Technisch zijn de phileassen allang afgeschreven,ze kampen regelmatig met storingen.koekje schreef:Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat dit APTS failliet is,nu kan de MRE of de provincie de eis voor tramachtige bussen loslaten voor de HOV-lijnen bij de nieuwe concessie voor de regio Eindhoven.
En waarom zouden ze de eis voor tramachtige bussen loslaten bij een nieuwe concessie? Dat stukje slaat totaal niet op Phileas!!
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
En dat probeer ik te zeggen, die eis slaat dus niet op het zeker moeten aanschaffen van iets dergelijks als Phileas gebouwd door VDL/APTS. Er zijn meer tramachtige bussen! Kijk maar eens naar wat in Groningen rond rijdt bijvoorbeeld..... dat vindt men al traanachtig.Mr-W schreef:Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
SRE bestaat nog zo'n 34 dagen, daarna wordt de inderdaad MRE (2014 was een overgangsjaar)Hans schreef:En dat probeer ik te zeggen, die eis slaat dus niet op het zeker moeten aanschaffen van iets dergelijks als Phileas gebouwd door VDL/APTS. Er zijn meer tramachtige bussen! Kijk maar eens naar wat in Groningen rond rijdt bijvoorbeeld..... dat vindt men al traanachtig.Mr-W schreef:Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
Dat groene van SRE wordt wat paarsig. De website is wat betreft technische structuur identiek.
Vergeet echter niet dat wat betreft het OV het MRE de taken NIET overneemt. MRE is een minder officiële tak !
Onlangs, is pas definitief besloten dat de stadsregio's ophouden te bestaan. m.u.v. de 3 regio's in de Randstad. Deze worden wat anders opgedeeld maar blijven bestaan in 2 nieuwe.
Dus SRE, SAN, Utrecht en Twente worden afgeschaft.
Er is overigens een overgangsjaar in 2015 voor het SRE wat betreft het OV. Dit omdat het kabinet keer op keer een besluit uitstelde en dus niet zomaar even op 1 januari kan worden overgedragen naar de Provincie.
De nieuwe concessie wordt tot nader order wel gewoon door SRE gedaan.
Bedenk dat SRE 4 man heeft voor het OV. De provincie ruim 30... (het gebied is niet 7,5 keer groter)
De bus die geeist wordt hoeft zeker geen Phileaslook te hebben. m.a.w. wat wielkappen rondom doet al veel !
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Ik dacht dat van die 30 man de helft moest afvloeien (of al afgevloeid is).huibf schreef:Bedenk dat SRE 4 man heeft voor het OV. De provincie ruim 30... (het gebied is niet 7,5 keer groter)
Laatst gewijzigd door Frans F op do 27 nov 2014, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
De mortuis nil nisi bene
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
volgens mij stond er vanochtend nog tram op wielen :)
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Toch wel jammer heb ze een keer in Eindhoven gezien(nooit ingezeten), vond voorkant niet helemaal mooi maar vanaf zijkant toch mooie bussen om te zien.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Ze blijven nog wel even rijden, dus als je slim bent ga je binnenkort een keertje naar Eindhoven om een ritje te maken. :)
🍉
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
Een drama dit wonder op wielen, staat vaak stil wegens pech op route,(aandrijfassen die kapot gaan, wielen die eraf lopen).
Voor de chauffeurs ook geen fijne bus om mee te rijden.
Voor de chauffeurs ook geen fijne bus om mee te rijden.
Re: Phileas-bouwer APTS failliet
In Amsterdam hebben we ook paar van die afschuwelijk lelijke bussen rondrijden. Op waterstof.Hainje schreef:Ze blijven nog wel even rijden, dus als je slim bent ga je binnenkort een keertje naar Eindhoven om een ritje te maken. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten