Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door htm_tram »

sven_engelen schreef: do 20 jul 2023, 10:58 Ik zou het niet weten aangezien ik vandaag wederom geen achterblijvers heb gehad.
Ik zat afgelopen weekend met mijn grote bus achter een collega van je die met staanplaatsen vertrok vanaf Venlo station en de halte Koninginnesingel oversloeg om de halte/busbaan te ontwijken. Gelukkig zou de 88 weer met een grote bus moeten gaan rijden vanaf december.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

^^ Koninginnesingel ontwijken doen we in de vlinderdienst standaard aangezien we de busbaan dan niet mogen gebruiken. Wellicht dacht mijn collega dat dat nu ook zo was? Staanplaatsen aanbieden mogen we niet. Het is 8 zitplaatsen en daar blijft het bij dus het is vreemd dat er staanplaatsen aangeboden zijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ik heb beide meegemaakt: chauffeurs die blijven hameren op 8 zitplaatsen en verder pech (met eindeloze discussies met reizigers tot gevolg) en chauffeurs die wel eens een paar mensen extra meenemen, op de schoot van andere reizigers of staand. In het laatste geval is het natuurlijk hopen dat er niets gebeurt - geen ongeval, geen politie, geen vloggers -, want anders ben je als chauffeur de klos. Of je als boventallige reiziger dan ook een boete kunt krijgen, weet ik eigenlijk niet.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Op lijn 83 van/naar Nijmegen rijdt ook totaal geen versterking deze week. Afgelopen zondag wist men het te presteren om twee of drie ritten na elkaar niet te rijden. Gelukkig dat Breng nog wat achter de hand had. Geeft wel aan dat het personeelstekort behoorlijk moet zijn.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

nvdw schreef: do 20 jul 2023, 11:13
MaartenD schreef: do 20 jul 2023, 08:11Je opmerking is zo verschrikkelijk vanuit de vervoerder gedacht en getuigt van een ontzettende klanthaat. Je rijdt voor die mensen!
Dat kun je Sven toch niet aanwrijven? Die krijgt een taxibus mee om de rit te rijden, en vol is nu eenmaal vol.
Ik wrijf hem de opmerking "dan neem je dat handjevol achterblijvers op de koop toe" wel aan. Dat is zijn opmerking. En dat is iets anders dan waar hij later opeens mee komt:
sven_engelen schreef: do 20 jul 2023, 10:58 Ik zou het niet weten aangezien ik vandaag wederom geen achterblijvers heb gehad.

[...]

Je overschat gewoon hoeveel reizigers er nog maar zijn tijdens deze rustige periode
Ja, wat is het nu. Je begint met zeggen dat er mensen blijven staan en nu heb je "wederom" geen achterblijvers. Natuurlijk zijn er in de vakantie minder reizigers (je hebt in Venray het Raayland college en Gilde opleidingen die ongetwijfeld voor vervoer zorgen, maar het is nu schoolvakantie) en ik heb er totaal geen probleem mee als bussen met een taxibusje gereden worden als dat voldoende is voor de vervoersvraag. Maar ga niet zeggen dat we met een taxibusje rijden en achterblijvers dan maar op de koop toenemen. Want dan is een taxibusje dus niet voldoende.

En ik blijf er bij: zeggen dat je achterblijvende reizigers op de koop toe neemt siert je niet als chauffeur of als uithangbord van je onderneming (wat je, zelfs als vakantiekracht, gewoon bent).

Misschien heb ik teveel chauffeurs meegemaakt die alleen maar busje rijden en waar de reiziger niet meer dan een vervelende bijkomstigheid is.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jelmerrr »

Maar wat moet je als chauffeur dan? Je hebt als chauffeur geen andere mogelijkheid. En ook voor Arriva geldt: wat moet Arriva dan?
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Het fatsoenlijk oplossen en niet zeggen "dat neem je op de koop toe".
Natuurlijk is het oplossen zelf geen actie die de chauffeur doet, maar dan nogmaals, niet zeggen "dat neem je op de koop toe".
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Vind je niet dat je nu wel erg naar je gelijk aan het drammen bent? De hele OV-sector van Nederland komt gigantisch veel personeel tekort, omdat er meer mensen vertrekken dan er nieuw bij komen. Ook Arriva Limburg doet de grootst mogelijke moeite om de roosters rond te krijgen zonder dat ze moeten korten op arbeidsvoorwaarden zoals vakantie en maximale uren. In Limburg bestaat de oplossing uit het inhuren van vakantiekrachten die dan met taxibusjes rijden, omdat chauffeurs met een B-rijbewijs makkelijker te werven dan met een D-rijbewijs. Door met taxibusjes te rijden voorkom je niet altijd dat er mensen door te weinig capaciteit blijven staan, maar nu blijven er langs de route misschien één tot drie achterblijvers over, terwijl dit er bij een uitgevallen rit misschien wel vijftien zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

MaartenD schreef: do 20 jul 2023, 13:57 Ik wrijf hem de opmerking "dan neem je dat handjevol achterblijvers op de koop toe" wel aan.
Voor “je” lees ik: Arriva. Of Sven het wel of niet zielig zou vinden voor de achterblijvers doet er niet toe, want van mededogen krijgt zijn busje niet spontaan extra zitplaatsen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Als er ergens achterblijvers zijn dan ligt de “schuld” naar mijn idee nog altijd bij het bedrijf, Arriva in dit geval, die simpelweg te weinig/klein materieel heeft ingezet. Een chauffeur kan hier simpelweg weinig aan doen en is enkel een uitvoerder in opdracht van zijn baas. Arriva dus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

Ik zeg ook niet dat jij verantwoordelijk bent, maar je hebt blijkbaar wel de instelling dat je mensen achterlaten maar op de koop toe moet nemen. Dat vind ik gewoon de verkeerde instelling. Dat je het daar niet mee eens bent is duidelijk, maar dan kom ik weer met mijn "teveel buschauffeurs die busje rijden en waar de reiziger niet meer dan een vervelende bijkomstigheid is".
Rij je een bus of vervoer je reizigers. Dat ben jij als chauffeur en dat is uiteraard Arriva als busonderneming. Als je (en dat is uiteraard Arriva) vindt dat je met taxibusjes moet rijden moet je (en daar heeft ook de chauffeur een taak in) ervoor zorgen dat je mensen die niet meekunnen wel tijdig vervoerd worden. Ik denk dat de taak van de chauffeur eindigt bij doorgeven dat er iemand achterblijft. En niet bij "dat neem je maar op de koop toe".

Misschien was dat gewoon een onhandige uitspraak van jouw kant en dan moet je het ook niet te persoonlijk aantrekken. Het is de hele keten. Ik snap best dat het lastig is, maar ga gewoon niet zeggen dat je reizigers laten staan (als er al weinig reizigers zijn) op de koop toe neemt. Dat is zo verschrikkelijk de verkeerde instelling.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Sven mag met een B-rijbewijs ook niet meer dan 8 passagiers meenemen. Als die beperking niet bestond had het Nederlandse OV ook helemaal geen probleem gegeven, want dan geef je de chauffeur gewoon een grotere taxibus binnen de kaders van het maximale voertuiggewicht. Of er nu negen of negenenveertig stoelen in de bus aanwezig zijn voor passagiers, je hebt een schaarse chauffeur met een rijbewijs D voor bussen nodig binnen de kaders van de wet. Deze non-discussie over een simpel zinnetje is wat mij betreft daarmee basta.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Inmiddels heb ik een groot rijbewijs maar ik heb een hele tijd ov gereden met een B rijbewijs in Zuid-Holland. Ik heb er ook nooit meer dan 8 meegenomen, puur vanwege de risico's. Als ik achterblijvers had melde ik dit aan de regiecentrale van de vervoerder. Tevens nam ik telefonisch contact op met mijn leidinggevende bij mijn werkgever (de bekende zeeuwse taxi/tour boer) om te melden dat ik passagiers heb moeten laten staan.

Communicatie en begrip naar de passagiers is wel heel belangrijk. Ook met een D rijbewijs rij ik nog wel eens een lijntaxi dienst en zelfs dan neem ik er niet meer dan 8 mee omdat het voertuig daar simpelweg niet voor gekeurd is. Gewoon volgens de regels werken dus, hoe vervelend ook!
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Hetvis de vraag of het ingegeven is vanwege 1. personeelstekort of gewoon 2. een ordinaire kostenbesparing.
1. Is acceptabel. 2. onacceptabel.

Ik ben ook van mening dat de vervoeders in januari geen prijsverhoging moeten doorvoeren en de Provincie moet een wat feller zijn.

Het % uitgedunde DRU + uitgevallen ritten worden 1:1 in % aangepast in de km prijs EN opstaptarief

Dus 4% minder DRU is 4% lagere prijs. De inflatie indexatie daarnaast blijft op 0 %.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ Ik denk dat, uiteindelijk, 1 en 2 in elkaars verlengde liggen. Zijn er 100 vacatures voor chauffeurs.. dan heeft de vervoerder niet de loonsom voor die 100 chauffeurs op dit moment. Uiteindelijk wel andere kosten om die 100 chauffeurs tot een minimum aan te vullen (extra uren van bestaande chauffeurs, extra inhuur indien mogelijk) en dan uiteindelijk nog wat besparingen op operationele kosten van niet rijdende bussen of kleinere bussen.
Maar goed, daar staat dan weer mogelijk prestatieafsprakenkosten (boetes?) tegenover welke vanuit de opdrachtgever kunnen komen, lijkt mij.
sven_engelen schreef: do 20 jul 2023, 19:29 (..)Achja. Morgen nog een keer dezelfde dienst rijden en dan heb ik twee weken welverdiend vakantie *bus*
Uh? Sorry.. maar vakantiekrachten worden ingehuurd om werk te doen dat door vakantiegangers blijft liggen / op te vangen, in het algemeen. De boel draaiende te houden. Dan zelf op vakantie gaan.. ?? Dát kan niet hoor.


* geintje * ;)
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

Haha alleen ben ik geen vakantiekracht officieel he 😂😇
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ Ja, okay: het is je bijbaan, in het weekend (vooral). Had ik vroeger ook, op de zaterdag. Juist de schoolvakanties vond ik top want dan kon ik hele weken werken en geld verdienen. :pos: Okay, later toen ik aan het einde van de HBO periode zat, had ik een wat langere zomerperiode dan zes weken en ben ik ook eens een weekje de boel op stelten wezen zetten op Mallorca.. ;) :N
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Waar ik vorige week nog 8 pers. busjes op lijn 80 zag rijden. Zie ik nu weer groot materieel verschijnen....
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

De sneltreinen Heerlen - Maastricht rijden ook weer regelmatig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Als je 1x/uur met enkele uren uitval door personeelstekort regelmatig wilt noemen... Dat beeld krijg ik althans van treinposities.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Regelmatig is niet hetzelfde als frequent (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten