Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Dat is mooi nieuws. Volgens mij zijn vanaf morgen alle bijzonderheden in de dienstregeling vervallen. RE18 rijdt 2x per uur (1x p/u tot Herzogenrath) en RS15 rijdt ook weer 2x per uur.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

De ritten van 6:24 en 7:24 van Maastricht naar Aken zijn alvast uitgevallen vandaag.
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ik zag ook een storingsmelding vanwege defect materieel. Gisteren zelf mogen ervaren dat er geregeld uitval is.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

Er vervallen in Limburg ritten vanwege personeelstekorten EN vanwege materieeltekorten. Kan dat personeel dat er niet is niet ingezet worden op treinen die er niet zijn?
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Seat Ibiza »

PHS schreef: ma 28 aug 2023, 09:38 ... in het weekend rijdt de sneltrein Maastricht - Heerlen niet...
Dat lijkt me onjuist. Komende zaterdag 2 september staat in routeplanner gewoon 2x per uur een sneltrein van Maastricht naar Heerlen. Eentje daarvan rijdt verder naar Aachen, de andere naar Herzogenrath. Op zondag rijdt enkel de eerstgenoemde, afgaande op de planner van Arriva nu.
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Ik mag hopen dat de provincie Limburg de vinger aan de pols houdt qua prestaties van Arriva.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Fleur2011 »

Machinisten zijn niet alleen over gelopen omdat het loon bij NS hoger ligt. Er spelen nog meer factoren…
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

ICE11 schreef: zo 27 aug 2023, 12:52 Vanaf morgen zijn er weer doorgaande treinen tussen Aachen en Maastricht: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... maastricht
Met in die link ook nog een gunstig aanbod, waarvoor dank: als je je via de naveo-app aanmeldt als pilottester voor easyConnect, kun je voor €3 een kaartje kopen dat 180 minuten geldig is in de bussen binnen Aachen én op de RE18 tot Maastricht! (+ RS18 bij uitval vanaf Heerlen, + RB20 tot Herzogenrath als je een RE18 wilt nemen die daar start, en vv.) Voor houders van een abonnement kost het ticket zelfs maar €1, en volgens het AVV-forum mag dat ook een Deutschlandticket zijn dat je bij een ander verkeersverbond hebt aangeschaft. *O*

Ik ga het morgen eens proberen, als de RE18 tenminste rijdt. ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

De dank gaat naar jou terug want ik wist nog niet dat AVV een forum had! :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Gaat lekker met de RE18. Voor Aachen West 5 minuten gewacht op een voorlangs kruisende goederentrein, in Herzogenrath meer dan 10 minuten gewacht omdat het traject niet vrij was, nog wat slakkengangetjes en hoppa, +20. De kerende korte slag Heerlen-Herzogenrath-Heerlen valt natuurlijk uit. En ik mag met de volgende RS18 mee naar Maastricht, dat wordt dus +46 ten opzichte van de geplande dienstregeling van de sneltrein.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

Belooft veel goeds voor de verbinding met Luik straks in december.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Ik durf er wel een zak aardappelen op in te zetten dat de verbinding naar Luik wederom wordt uitgesteld.
Als de NMBS trouwens vanaf december ook weer Luik - Verviers - Aken gaat rijden (met verbeterd materieel), hoeveel tijd gaat dat dan schelen?
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Die drielandentrein is dan ook voornamelijk bedoeld om bijvoorbeeld Luik - Valkenburg aan te bieden en Herzogenrath - Eijsden. Reizigers die tussen Aken en Luik willen reizen zijn sneller met een directe trein van NMBS.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Direct is een groot woord, tenzij je de ICE of Thalys meetelt. Maar je hebt voor de rest gelijk, twee NMBS-treinen naar Verviers/Welkenraedt en dan de boemel naar Aken zijn alsnog sneller dan de drielandentrein.
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Met het idee van de NMBS om een directe lokaaltrein aan te bieden, via Verviers, zou een vlottere verbinding ontstaan.
erjeebee
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erjeebee »

waldo79 schreef: wo 30 aug 2023, 17:44 Herzogenrath - Eijsden.
Dat is een enorme markt inderdaad :Y

Mijn verbeelding slaat op hol.
Afbeelding
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef: do 31 aug 2023, 07:16 Met het idee van de NMBS om een directe lokaaltrein aan te bieden, via Verviers, zou een vlottere verbinding ontstaan.
Die directe lokaaltrein wordt wel trager dan de bestaande verbinding met overstap. Dat duurt nu 53 minuten, straks ongeveer 10 min langer doordat je tussen Luik en Verviers overal stopt.
Dat is nog steeds wel vlotter dan met de drielandentrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

Hopelijk blijven de NMBS tweetjes straks nog beschikbaar als back-up. Ben alleen bang dat we het vanaf december vaak met vervangbussen moeten doen. Maar misschien zijn er wel een paar dubbelgelede bussen voor Herzogenrath - Eijsden beschikbaar.
MaartenD
Berichten: 707
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: do 31 aug 2023, 07:16 Met het idee van de NMBS om een directe lokaaltrein aan te bieden, via Verviers, zou een vlottere verbinding ontstaan.
Gaat die trein sneller zijn dan de huidige IC-R? De nieuwe stoptrein zou een stoptrein op het hele traject worden. En dat met getrokken materieel.
Luik - Welkenraedt doe je nu in 30 minuten met de IC. Met de stoptrein zou je er 45 minuten over doen. Dan krijg je Luik - Aken in 60 minuten terwijl het nu in 53 gaat.
En daarbij worden de aansluitingen ook om zeep geholpen.

Nee, wat die verbinding echt nodig heeft is een IC doortrekken naar Aken. Maar daar wil NMBS niet aan omdat alles wat door de NZV moet met dubbeldekkers gereden moet worden.
Je zou bijvoorbeel Antwerpen - Aken met I11 kunnen doen. Dan blijf je de IC Eupen - Oostende rijden maar de IC Welkenraedt - Kortrijk wordt een IC Aken - Antwerpen. Je zou dan misschien zelfs Welkenraedt - Kortrijk tussen Luik en Welkenraedt als stopper kunnen laten rijden.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Er wordt al lang gesproken over de IC naar Eupen verleggen naar Aken, maar dat ligt binnenlands gevoelig omdat Eupen de hoofdstad is van het Duitstalig Parlement, en je hen hun IC-status en trein naar Brussel zou afnemen.

De IC Kortrijk-Welkenraedt ombouwen tot Antwerpen-Aken volg ik echt niet, stel je voor om een van de twee treindiensten op de hoofdas Luik-Brussel-Gent zomaar te schrappen, alleen zodat je een paar minuten sneller in Aken bent?
請勿靠近車門
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Vergeet niet dat Hergenrath, met een piepklein perron van slechts 129 meter lengte, ook bediend moet worden. Daarnaast hebben naast de klassiekjes enkel I-rijtuigen toelating naar Aken, dus ben je gedwongen tot enkeldeks materieel. 4-5 bakken is veel te krap voor een IC die doorrijdt op de hoofdas Luik-Leuven en verder, enkeldeks materieel is ook eigenlijk onvoldoende tegenwoordig op die as, laat staan de combinatie van die twee.

Het toevoegen van treinen en omlopen lijkt voorlopig niet aan de orde aangezien NMBS eveneens kampt met een personeelstekort, en bovendien steeds krapper in het materieel komt te zitten nu M4 en klassiekjes steeds harder uitstromen terwijl M7 niet snel genoeg instroomt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten