Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

huibf schreef: di 09 apr 2024, 21:13
PatrickM schreef: wo 27 mar 2024, 15:57 Die haltes zijn bij de start op 6 januari al toegevoegd.
PatrickM schreef: wo 15 nov 2023, 08:31 Als ik de haltepagina’s mag geloven in ieder geval goed nieuws voor de grensoverschrijdende verbindingen: daarvan komen er in Zeeuws-Vlaanderen, Zuidoost-Brabant en Limburg veel meer. Het lijkt erop dat er een stuk of 25 flexverbindingen bij gaan komen die de grens over gaan steken naar in ieder geval de volgende dorpen:
<knip>
Neeritter
Ittervoort
Thorn
Echt
Stein
Geleen
<knip>
Er is ook gewoon een pagina van. Bij stationspagina's en bushaltepagina's staat de flexverbining ook in de infobox.
zoals Echt, Geleen en Eijsden maar ook https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hulst_Busstation

Alle zijn ingevoerd op 6 januari 2024.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/De_Lijn_Flex_Limburg
Jawel, maar de drie missende haltes heb ik pas op de wiki toegevoegd na de post hier op het forum. ;) Die waren in eerste instantie over het hoofd gezien.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Inderdaad die heb ik gemist. Maar ze bestaan inderdaad al sinds 6 januari. Ik heb ze namelijk wel in mailverkeer wel op het lijstje staan
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TomSteyl »

regenmaker schreef: di 09 apr 2024, 21:36
TomSteyl schreef: di 09 apr 2024, 20:34 Op de pagina over de toekomst van de buslijn Hulst-Breda wordt er verwezen naar een document van het Kiwa (link). Daarin wordt ook een lijn aangekondigd vanuit Kerken-Aldekerk naar Venlo. Dit lijkt me de verlenging van de SB42 die tot nu toe tot Herongen/Niederdorf rijdt. Lijkt me echt een goed plan, tot dusver heb ik al enkele tientallen keren de lijn uitgeprobeerd vanuit Herongen naar Aldekerk en ik ben echt verbaasd hoe aardig gevuld deze bus tot nu toe al is. Met nog zeker een halte bij Backus aan de grens en een goeie campagne van Look kon dit nog wel eens een succesje worden.
Ja ik vermoed dat men de SB42 pas doortrekt naar Venlo als ook de geplande lijn tussen Geldern, Straelen en Venlo gaat rijden. Want anders heb je lange stilstand in Venlo.
De SB42 heeft nu al best een lange stilstand in Herongen, wellicht kan dat nu al benut worden om door te rijden naar Venlo. Ik ben benieuwd!

De stadslijn van Venlo via Tegelen naar Kaldenkirchen is tussen Tegelen en Kaldenkirchen nu ook zo goed als leeg, vanwege gebrek aan promotie door Arriva. Zo jammer dat het grensoverschrijdende OV zo weinig gepromoot wordt.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

^^ Niet alleen gebrek aan promotie maar ook gewoon het gebrek aan vraag naar de verbinding. Men gaat nou eenmaal met de auto naar Duitsland. Als Arriva nou ook op zaterdag naar Kaldenkirchen zou rijden wat voor de meeste Venlonaren een boodschappendag is zou ik bijna durven te wedden dat er meer passagiers gebruik zouden maken van de lijn.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Men heeft voorheen al op zaterdag naar Kaldenkirchen aangeboden maar ook daar hetzelfde: geen vraag
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TomSteyl »

Als je de mensen nog eens een beetje zou "kietelen" met acties, zoals voor 1 euro mee de grens over, dan zou het misschien een nieuwe markt aanboren. Nu gaat die bus toch wel de grens over (want een dure installatie voor opladen in Kaldenkirchen), maar met meestal lucht, of je neemt er wat reizigers voor een euro in mee.

Het zwembad in Kaldenkirchen bijvoorbeeld ligt vol met Nederlandse badgasten en ook op de hoofdstraat van Kaldenkirchen is de voertaal Tegels of Venloos. Maar Arriva wilt blijkbaar toch liever met lucht blijven rijden (A)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Maar tussen Venlo en Kaldenkirchen bestaat al een treinverbinding die veel sneller is dan de bus. Dan zou je alleen zeer lokale reizigers bedienen, daarvoor is te weinig vraag. Beter zou zijn om vanaf Kaldenkirchen door te rijden verder Duitsland in en om de route tussen Kaldenkirchen en Venlo te versnellen. Bijvoorbeeld het verlengen van de 074 naar Venlo of de 093/096.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

TomSteyl schreef: De SB42 heeft nu al best een lange stilstand in Herongen, wellicht kan dat nu al benut worden om door te rijden naar Venlo. Ik ben benieuwd!
De SB42 heeft 16 minuten stilstand in Herongen. De 29 doet er tussen de halte Niederdorf en Venlo Station 11 min per richting over. Dat ga je dus niet redden, aangezien de stilstand in Aldekerk maar enkele minuten bedraagd en er aansluiting op de trein wordt geboden.

Andere optie is om de SB42 te koppelen aan de SB70 van Aldekerk naar Kamp-Lintfort want die zou volgens de plannen ook fors vaker moeten gaan rijden. Maar dan vraag ik me af hoe ze de aansluiting in Aldekerk gaan waarborgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sven_engelen »

De treinverbinding doet het inderdaad vele malen beter dan de busverbinding en al zou je ‘m verlengen, zou je alsnog met lucht rijden na Kaldenkirchen. De verbinding via Tegelen is gewoon niet snel genoeg en zal zelfs met een goedkoper tarief geen extra reizigers trekken. Als ik binnen 5 minuten vanuit Venlo in Kaldenkirchen sta met de auto, 10 minuten met de trein en ik doe er maar liefst een half uur langer over met de bus, heb ik de keuze ook gauw gemaakt ook al is het goedkoper. Tijd is ook geld.
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Een voetganger is bijna net zo snel :mrgreen:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik reis nu van Kerkrade naar Heerlen met buslijn 44 uitgevoerd door ASEAG. Iedereen die in Nederland instapt kan zo doorlopen zonder een kaartje te hoeven kopen…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Kan helaas niet anders. Er zijn geen "vaste" bussen voor lijn 44 en het zou te duur zijn om alle ASEAG-bussen van kaartlezers te voorzien. Mobiele lezers zijn ook geen oplossing, omdat qua omloop niet de hele dag lang dezelfde bussen de lijn op en neer rijden. Dus als je een chipkaart aan onze chauffeurs toont kunnen ze toch niet zien of deze geldig is of niet. Als je per saldo reist is dat wel mogelijk, maar je moet contant betalen (de chauffeur heeft een tabel met de prijzen tussen alle stops van deze lijn) en je krijgt dan een papieren ticket. Een ritkaart is natuurlijk ook te koop.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar is het dan niet mogelijk om een stuk of tien bussen te voorzien van kaartlezers (en pinapparaten!), die dan afwisselend op lijn 44 en andere lijnen rijden?
Dan zijn het nog steeds relatief weinig bussen, maar heb je ook enige marge.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Het zou kunnen, maar ik vermoed dat de kosten daarvoor dan voor Arriva aangezien de lijn ook deels onder de Nederlandse concessie Limburg valt. Dit weet ik overigens niet zeker hoor, maar ik kan mij voorstellen dat ASEAG geen kosten gaat maken voor Arriva.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Ik vraag me af waarom ASEAG de samenwerking met Arriva niet zou willen intensiveren om het grensoverschrijdend reizen met lijn 44 makkelijker te maken. Beide vervoerders zijn lid van het Verkehrsverbund AVV dat de touwtjes in handen heeft als het gaat om de ritprijzen. Arriva en ASEAG hebben uit te voeren wat er binnen die vereniging bekonkeld wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Onderweg vanaf Parkstad naar Heerlen waren er ook diverse mensen die op de halte lijn 44 lieten gaan 'want Duitse bus' en bleven wachten op een andere lijn. Mensen die wel instapten konden inderdaad zo doorlopen, de chauffeur vond het allemaal wel prima.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JuulStikkelbroek
Berichten: 72
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JuulStikkelbroek »

Dat veel mensen in NL de ASEAG bussen op lijn 44 laten gaan is al jaren zo. Ikzelf ook, aangezien het systeem van alleen contant kunnen betalen niet bepaald gebruiksvriendelijk is als je vast met OV-chip reist en er nogal wat andere lijnen op hetzelfde traject rijden. Zonde, want zo gaat indirect best wat capaciteit verloren op een drukke as (Station - Zuyd/Vista - Zuyderland - Stadion).
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Inderdaad, als ze weten dat er onmiddelijk een Arriva-bus volgt laten vele reizigers op Nederlandse grond de Duitse bus gaan. In de spits zorgde dat ooit voor problemen op de as tussen Heerlen Station en de hogeschool toen dit de nieuwe route van lijn 44 werd, maar inmiddels weten de studenten dat ze ook met onze bussen kunnen rijden.

Wat de andere vragen betreft:

Een kleine aantal van onze bussen met lezers te voorzien staan praktische redenen tegenover. Want dat zou een "vloot binnen de vloot" betekenen en zoiets hadden wij al meerdere jaren lang toen bepaalde bussen vanwege hun totaalreclame maar op een enkele lijn mochten rijden. Dat was altijd qua organisatie een gedoe. Daarom rijden wij "onze" ritten op lijn 14 naar Eupen (B) behalve twee korte spitsritten en een rit in de late avond ook niet zelf maar ze zijn uitbesteed an een belgische onderaannemer wiens bussen sowieso belgische apparatuur hebben omdat ie ook voor de TEC rijdt. En zoals ik al zei, er zijn ook bussen welke per dag maar een enkele ronde op lijn 44 rijden. Bij voorbeeld de - behalve op zaterdagen tijdens de kerstmarkt - enkele gelede bus op deze lijn. Deze rijdt alleen op schooldagen omdat op de terugweg uit Heerlen aan de Duitse kant een groot aantal scholieren instapt en dus zou een kaartlezer alleen voor deze ene heen- en terugrit nodig zijn.

Voor grensoverschrijdende ritten is er natuurlijk al jaren een speciale doorgaande tarief, welke ook op de RE18 nog steeds van toepassing is.

Tenminste kleine goed nieuws: Alle ASEAG-bussen zijn inmiddels van apparatuur voorzien om te kunnen pinnen, binnenkort begint een proef op een kleine aantal bussen om kinderziektes te ontdekken en later worden dan de overige bussen geactiveerd. Wel weet ik niet zeker of het alleen in Duitsland of ook in het buitenland werkt.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2852
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Milco schreef: ma 29 apr 2024, 10:10 Onderweg vanaf Parkstad naar Heerlen waren er ook diverse mensen die op de halte lijn 44 lieten gaan 'want Duitse bus' en bleven wachten op een andere lijn. Mensen die wel instapten konden inderdaad zo doorlopen, de chauffeur vond het allemaal wel prima.
Toen ik nog fulltime chauffeur was vond ik het altijd leuk om op lijn 44 de mensen die bij een bepaalde halte instapten om hun kaartjes te vragen. Want er zat een koffieshop die populair was bij Duitse studenten en hun Duitse kaartjes waren toen nog niet geldig in Zuid-Limburg. Ze waren altijd erg verrast als ik ze dan vroeg om een ritkaart voor het kleine stukje naar de grens te kopen..... _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten