Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JordiBrabant »

Terechte vraag maar ik denk even cru na over aansprakelijkheid. Als een beroepschauffeur zich samen met passagiers verwondt/ doodrijdt is de werkgever aansprakelijk, bij privéchauffeurs is deze zelf aansprakelijk. Zeker als een wegbeheerder of KNMI een waarschuwing afgeeft.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Rijden de lijnen 36 en 37 in de weekenden, en specifiek zondag, met grote of kleine bussen? Volgens de wikipagina van lijn 37 rijdt deze enkel ma-vr na 19:00 met klein materieel, maar ik twijfel of dat correct is en er op za/zo dan wel de hele dag met grote bussen wordt gereden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Arriva zet het inzetten van taxibusjes altijd met voetnoten in de dienstregeling. Als die er niet in staan bij de weekenddiensten rijdt die 's avonds gewoon met een grote bus op zaterdag en zondag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

umbusko schreef: do 18 jan 2024, 10:44 Lokquote
Weet jij dit toevallig? Lijn 36 is inmiddels bekend (grote bussen), maar weet jij waarmee lijn 37 zondag overdag rijdt? Ik zie de lijn op zondag niet terugkomen op Busposities…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Niet op busposities duidt op BusiNext, geen specifieke vermelding van 8-persoonsbus duidt op Sprinter City. Maar zeker weten doe ik dat niet, dat is mijn beredeneerde gok.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Top, in elk geval bedankt voor het antwoord! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Het kunnen ook de Midcity's zijn die ze daar hebben rijden, die hebbn vziw geen werkende info.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WSM »

Volgens de dienstregeling op de Arriva-site rijdt lijn 37 op zondag met 8-persoonsbusjes.

In de Netex-brondata staat 'Micro met Albatros - 8 pers. [vast]'. De omloop begint bij 'Limburg Taxi Centrale Renesse'.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Oh, ik had het verdorie bij het bijwerken van de nieuwe dienstregeling ook al in de geschiedenis gezet. :')
Ook werd de materieelinzet gewijzigd. Ook op zaterdag na ca. 19:00 uur en op zondag werden de ritten voortaan uitgevoerd met een 8-persoonsbus.
Alleen het kopje 'materieelinzet' was ik blijkbaar vergeten bij te werken. Is nu gefixt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Door stakingen in Duitsland rijdt de RE18 niet. Maar dat betekent ook dat Eygelshoven Markt in het geheel niet bediend wordt.
Had de RE18 niet kunnen pendelen tussen Heerlen en Eygelshoven Markt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me dat keren niet mogelijk is in Eygelshoven Markt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zolang de machinist naar de andere cabine kan lopen, kun je in principe toch overal keren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Nee, dat kan niet. Ik ken de technische benamingen niet exact, maar kort gezegd is de beveiliging verdeeld in blokken. Zo'n blok moet je in- en uitrijden, anders heb je een probleem ;)
Veel stations zijn een halte langs de vrije baan, wat wil zeggen dat ze middenin zo'n blok vallen. Je kunt dus pas keren bij het eerstvolgende "volwaardige" station.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Er is overigens in dit geval geen enkele reden waarom een Nederlandse machinist niet tot Aachen zou kunnen rijden, tenzij toevallig een Stellwerk meestaakt. Hoe zit dat eigenlijk: wordt Heerlen-Aachen volledig door DB-personeel gereden?

En wat vindt men er in Nederland eigenlijk van dat de bediening van Eghm afhankelijk is van buitenlands personeel? Zou men in zo'n geval geen vervangend vervoer moeten aanbieden? Soortgelijke discussies speelden in Edn ook wel eens, geloof ik, met wisselende resultaten. In mijn herinnering: businzet, maar pas nadat gedupeerden de verantwoordelijken erop hadden gewezen dat ze daartoe verplicht waren.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

tsov schreef: za 27 jan 2024, 14:17 Nee, dat kan niet. Ik ken de technische benamingen niet exact, maar kort gezegd is de beveiliging verdeeld in blokken. Zo'n blok moet je in- en uitrijden, anders heb je een probleem ;)
Veel stations zijn een halte langs de vrije baan, wat wil zeggen dat ze middenin zo'n blok vallen. Je kunt dus pas keren bij het eerstvolgende "volwaardige" station.
Hoe werd dat dan vroeger gedaan met de bediening van haanrade?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Haanrade was/is een goederenemplacement en had/heeft zodoende bediende seinen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

tsov schreef: za 27 jan 2024, 14:17 Veel stations zijn een halte langs de vrije baan, wat wil zeggen dat ze middenin zo'n blok vallen. Je kunt dus pas keren bij het eerstvolgende "volwaardige" station.
Langs de vrije baan staan doorgaans alleen automatische P-seinen, die werken alleen voor doorrijdende treinen.
Om te kunnen keren heb je een plek met bediende seinen nodig, zodat de treindienstleider de rijrichting kan wisselen.
ZO6176 schreef: za 27 jan 2024, 15:36 Hoe werd dat dan vroeger gedaan met de bediening van haanrade?
Emplacement Haanrade heeft ongeïsoleerd spoor, voor de beveiliging is een trein die daar op gereden is dus onzichtbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

ArrivaBas schreef: za 27 jan 2024, 18:31 Haanrade was/is een goederenemplacement en had/heeft zodoende bediende seinen.
Dat klopt volgens mij sinds 1976 (bron) niet meer. In 1986 (bron) en in 2020 (bron) stonden er geen seinen, en het lijkt me ook niet aannemelijk dat ze er tussen die tijd gestaan hebben. Sinds 2020 is de ATB-NG verwijderd, maar nog steeds (bron) lijken er geen seinen te staan.

(korte disclaimer: dit is mijn 3de-hands interpretatie van hoe het werkt)
De bediening gaat in plaats daarvan via grendels, die door het treinpersoneel of een rangeerder op locatie geactiveerd worden en dan de wissels ontgrendelen om lokaal te kunnen omleggen. Zoals Daniel zegt is een trein die binnen de grendels staat op Haanrade niet gedetecteerd, dus wanneer de grendels teruggegeven zijn is het spoor weer vrij te berijden.
Daniel schreef: za 27 jan 2024, 18:33 Om te kunnen keren heb je een plek met bediende seinen nodig, zodat de treindienstleider de rijrichting kan wisselen.
Als ik het goed begrijp hangt dit wel af van het type blokseinen; Bij dubbel-enkelspoor springen de seinen achter de trein weer op groen, en kan je (ik neem aan met toestemming van de treindienstleider) wel beveiligd terugkeren binnen de vrije baan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: za 27 jan 2024, 20:15Sinds 2020 is de ATB-NG verwijderd, maar nog steeds (bron) lijken er geen seinen te staan
Op Sporenplan staan, op een enkele uitzondering na, alleen bediende seinen ingetekend. Er kunnen dus best P-seinen staan. (Maar als ik geen seinpaal heb gemist op de beelden van Google staat het laatste sein voor het baanvak naar Herzogenrath in Landgraaf)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar je zou overal kunnen keren, alleen is de beveiliging daar niet altijd op voorbereid. Maar in overleg met de treindienstleider kun je daar toch van afwijken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Als je zou keren waar geen bediende seinen zijn kan er geen rijweg worden ingesteld, dus sluiten overwegen niet, lopen wissels niet om en kan je alleen op zicht rijden met beperkte snelheid.
Dat is dus niet echt handig als je een reguliere dienstregeling wilt rijden bij een verstoring (in dit geval een staking) over de grens. Het zou meer een mogelijkheid zijn die je gebruikt om een gestrande trein weg te slepen bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: za 27 jan 2024, 22:00
Dionysusnu schreef: za 27 jan 2024, 20:15Sinds 2020 is de ATB-NG verwijderd, maar nog steeds (bron) lijken er geen seinen te staan
Op Sporenplan staan, op een enkele uitzondering na, alleen bediende seinen ingetekend. Er kunnen dus best P-seinen staan. (Maar als ik geen seinpaal heb gemist op de beelden van Google staat het laatste sein voor het baanvak naar Herzogenrath in Landgraaf)
ArrivaBas had het toch juist over bediende seinen bij Haanrade? Daar sloeg mijn reactie op, niet over tussenseinen in het algemeen op dit baanvak.

Voor de seinpalen kan je ook naar de ProRail luchtfoto's kijken. Google Maps gebruikt soms stiekem erg oude satellietbeelden. Die van ProRail zijn ook nog eens scherper omdat ze op een veel kleiner gebied kunnen focussen.

Volgens de open data van ProRail is sein 701 (die bij Lg richting Hz) tegenwoordig automatisch niet-permissief. Op sporenplan staat het ook zonder P. In de cabinerit van 2020, en sporenplannen van 2018 en 2021, had het die P nog wel. Dat is denk ik een wijziging geweest bij het weghalen van de ATB-NG. Het is inderdaad het laatste sein voor het voorsein van Herzogenrath.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Die wijziging is bedoeld om op spoor 3 in Landgraaf te kunnen keren bij PinkPop.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Hoe zit dat dan eigenlijk met de stop-door schakeling? Aangezien het wel nog een automatisch sein is zou ik verwachten dat de overweg dan tijdens de hele kering dicht ligt.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Sinds gisteren rijdt de RE18 (in de theorie....) weer door naar Maastricht. Op maandag en donderdag vervallen echter de treinen met vertrek om 8:48 en 11:18 in Heerlen en 9:17 en 11:47 in Aachen en er rijdt een snelbus.

https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... maastricht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten