Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Chrysa » Do 27 Okt 2016, 22:03

Die standaard op mijn HTC zit niet.

Op Wagenberg Kruispunt zijn de tijdhalte-icoontjes afgeplakt, waarom is dat? Komt dat door dat nieuwe systeem of was het niet meer nodig?

PatrickM
Berichten: 1495
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor PatrickM » Do 27 Okt 2016, 22:14

Michael schreef:Dit komt momenteel op de infotainmentschermen voor bij. Goede tip is het in ieder geval:

<foto>


Hier in Zeeland zetten ze voor de halte gewoon even groot licht aan, werkt prima.

Laat maar, gilderfighter heeft dit ook al gezegd :')
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor STF » Vr 28 Okt 2016, 05:40

Hier in Luxemburg doet men dus geen enkele moeite om een beetje zichtbaar te zijn voor de chauffeur, dat terwijl ontzettend veel haltes geheel onverlicht zijn, het aantal keer dat de bus met een noodstop 100 meter na de halte tot stilstand komt en vervolgens het achteruitrijalarm begint te klinken is behoorlijk hoog...
Volgens mij zouden ze gewoon eens wat vaker door moeten rijden i.p.v. dat de chauffeur het probleem weer moet oplossen, als je een uur (de frequenties zijn hier niet zo hoog) op de volgende bus moet wachten leer je het wel, je zichtbaar te maken!

datm
Berichten: 609
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Vr 28 Okt 2016, 11:05

Ik als chauffeur zou dan alsnog op de rem trappen maar ik zou zeker niet achteruit gaan rijden. Dan lopen ze maar naar mij toe. Mits het veilig kan uiteraard anders mogen ze van mij gewoon wachten op de volgende bus.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2224
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 28 Okt 2016, 17:40

Maar dan moeten de chauffeurs alsnog opletten. Ik heb een paar keer meegemaakt dat de bus gewoon doorreed en in sommige gevallen wel later stopte, ondanks dat ik (en medepassagiers) duidelijk zichtbaar waren. Dit gebeurde zowel op noodhaltes als op reguliere haltes. Het moet dus van 2 kanten komen. Overigens lijkt dat lampje op de foto bijna wel een fietslamp.

datm
Berichten: 609
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Vr 28 Okt 2016, 17:48

Klopt Michael. Ik betrapte mij er ook regelmatig op dat ik op rustige momenten op de "automatische piloot" reed waardoor ik wel eens de neiging had om een halte voorbij te rijden zonder goed te kijken of er daadwerkelijk iemand stond. Het moet inderdaad van twee kanten komen.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor STF » Vr 28 Okt 2016, 23:30

datm schreef:Ik als chauffeur zou dan alsnog op de rem trappen maar ik zou zeker niet achteruit gaan rijden. Dan lopen ze maar naar mij toe. Mits het veilig kan uiteraard anders mogen ze van mij gewoon wachten op de volgende bus.


Ze treden hier in Luxemburg van het ministerie van transport behoorlijk streng op als ze zien dat je reizigers laat in- of uitstappen op een punt waar geen halte is, zodoende zijn er behoorlijk wat chauffeurs die liever geen risico nemen en de bus eerst achteruit terug rijden voordat de deuren open gaan.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Chrysa » Vr 28 Okt 2016, 23:32

Waarom dan? In de bebouwde kom kan dat toch geen kwaad? Dat je op provinciale wegen niet in de weg wil staan snap ik omdat er in Luxemburg toch wel erg hard gereden word, maar in een dorp heb je dat probleem niet.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor STF » Vr 28 Okt 2016, 23:37

Daar kan ik ook geen zinnig antwoord op geven, ze zijn er gewoon heel streng mee, zo is het nu eenmaal.
Binnen de bebouwde kom heb ik overigens nog nooit meegemaakt dat een bus de halte voorbij schoot, hoewel de meeste abri's hier onverlicht zijn heb je altijd nog wel lantaarnpalen op de stoep.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1321
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor PHS » Za 29 Okt 2016, 11:56

Hoe komt dit aan bod tijdens de chauffeursopleiding? Op sommige plaatsen is het moeilijk te zien of er reizigers op de bus staan te wachten. Niet alleen in het donker, maar ook bij druk verkeer of in het centrum. Moet je dan als voorzorg remmen en het overige verkeer ophouden, of rijd je door en loop je het risico dat er reizigers bij de halte blijven staan?

Ik steek trouwens altijd keurig mijn hand op voor de bus. Dat is hier in Brabant ook verplicht. Maar ik heb zelden meegemaakt dat de chauffeur niet stopt als er niet gezwaaid wordt. Soms tevergeefs, omdat de reiziger een andere lijn moet hebben.

gliderfighter
Berichten: 557
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor gliderfighter » Za 29 Okt 2016, 12:36

Tijdens het behalen van je rijbewijs leer je niet specifiek iets over passagiers die signalen afgeven. Natuurlijk wel het gedrag van mensen, zoals fietsers voor je die ook geen signalen afgeven bij het afslaan.

Uiteindelijk moet je het hebben van mensenkennis. Staan mensen op, dan zullen ze wel mee moeten. Ben ik de enige bus voor die halte, dan zal ie vast bij mij moeten instappen. Als iemand heel hard komt aanrennen, dan wacht ik meestal wel waar mogelijk. Als iemand niks laat merken, geef ik meestal de tip om de hand op te steken. En dan niet zoals heel veel mensen doen, 300m voordat ik bij de halte ben, maar iets dichterbij. Als ik op de transferiumbus rij, dan zijn er zoveel mensen die lopen, geen hand opsteken is niet mee willen. Ik kan niet voor iedereen die mij aankijkt stoppen, want dan kom ik geen meter vooruit.

Als ik in de buurt van een halte kom zorg ik ook voor extra afstand op mijn voorganger, zodat ik rustig een halte kan bedienen.

nvdw
Berichten: 1606
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor nvdw » Za 29 Okt 2016, 14:42

Het kan nog veel simpeler.

Als ik als chauffeur de reiziger gelegenheid geef om op mij te reageren, en de reiziger doet dat andersom ook, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.

Iemand die uit het hokje opstaat als ik aan kom rijden, zal wel met mij mee moeten, en dan stop ik. Een hand uitsteken is dan niet meer zo noodzakelijk maar het is wel in alle gevallen de duidelijkste aanwijzing. Liever een keer 'te veel' gezwaaid dan helemaal niet.
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1321
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Berichtdoor PHS » Za 29 Okt 2016, 14:48

Interessant, dank!

Vanuit dat oogpunt kun je zelfs beter iets te laat aan komen rijden, de wachtende reiziger staat dan namelijk al actief op de uitkijk met de alom bekende boze blik 'waar blijft mijn bus'.

nvdw
Berichten: 1606
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor nvdw » Za 29 Okt 2016, 16:31

In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is. Dan rijdt de bus het grootste deel van de rit 'achter zijn tijd aan' en is hij op het eindpunt ook te laat weer precies op tijd.
Van die dingen, ja!

WALUIGI96
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2015, 19:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor WALUIGI96 » Za 29 Okt 2016, 17:27

Ik als reiziger let dan vooral op de richtingaanwijzer van de bus. Als deze al naar rechts aangeeft, dan weet ik dat de chauffeur mij ziet, of in ieder geval bij de halte waar ik sta wil stoppen. Gebeurd dat niet en de bus komt redelijk dichtbij, dan ga ik zwaaien.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Chrysa » Za 29 Okt 2016, 18:51

De eerste keer in mijn leven dat ik met de bus ging werd ik voorbijgereden omdat ik mijn hand niet uitstak, ook al stond ik op en ging ik bij de halte staan. :')
Nou was ik toen als 10-jarige niet zo groot, maar dan nog.
Sindsdien toch altijd maar even een seintje, ook al is het de enige bus. Better safe than sorry...

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor STF » Za 29 Okt 2016, 23:16

In Luxemburg werkt het stom genoeg precies andersom; wanneer je met de naderende bus NIET wilt meerijden geef je een signaal/gebaar, als je WEL wilt meerijden doe je niets.
De chauffeurs zelf vinden dit een bijzonder onpraktisch systeem, zo heb je bijvoorbeeld in en rondom Luxemburg-stad drukke doorgaande wegen waar soms wel 25 verschillende lijnen voorbij komen, zodoende dat op zulk soort punten veel chauffeurs maar gewoon ter hoogte van de bushalte stapvoets over de weg doorrijden en pas als er echt iemand aanstalten lijkt te maken (een paar stappen richting de stoeprand doen o.i.d.) om mee te rijden, de bus echt de halte oprijden.
Bij die grensoverschrijdende buslijnen is het natuurlijk wel humor; halverwege de lijn werkt het dan ineens andersom omdat het in een buurland van Luxemburg dan bijvoorbeeld net zoals in Nederland gaat (hand uitsteken = stop).

Michael
Berichten: 10432
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael » Zo 30 Okt 2016, 09:04

nvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.


Niet op alle lijnen in ieder geval. Er zijn lijnen waarbij je best veel rijtijd hebt waardoor je al gauw te vroeg rijdt.

gliderfighter
Berichten: 557
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor gliderfighter » Zo 30 Okt 2016, 09:29

Vannacht wonderbaarlijk genoeg het gevolg van hierboven mogen ervaren. Azielzoeker moest mee, maar als je dan donkere kleding aantrekt en ook nog eens achter het bushokje gaat staan, dan zie ik je niet.. Hard in de rem, bleek hij op zijn telefoon te zitten terwijl ik gewoon op tijd was.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2859
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Mr-W » Zo 30 Okt 2016, 10:39

Michael schreef:
nvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.

Te vroeg een halte voorbij rijden is een doodszonde hier in Brabant :wink:
Michael schreef:
nvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.


Niet op alle lijnen in ieder geval. Er zijn lijnen waarbij je best veel rijtijd hebt waardoor je al gauw te vroeg rijdt.
In de vakantieperiode is dat ook vaak het geval, zeker op lijnen langs scholen.
[

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1321
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor PHS » Ma 31 Okt 2016, 18:50

Wel heel toevallig: in de Arriva-bus vanmiddag was op het informatiescherm een oproep om 's avonds met de zaklamp van je telefoon te schijnen, zodat de buschauffeur je op tijd ziet.

Ik vraag me af of je dit als chauffeur wel kan zien. Er zijn 's avonds veel lampen aan, niet alleen van auto's maar ook straatverlichting, licht uit huizen, enz. Zie je dat ene kleine lampje dan wel?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Chrysa » Ma 31 Okt 2016, 18:54

Op de haltes waar het nodig is is dat er dus vaak niet, aan doorgaande wegen enzo.

Iets zeldzaams vandaag: Een streekbus op lijn 122, en hij was nog op tijd ook. :o

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1321
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor PHS » Ma 31 Okt 2016, 19:46

@Chrysa, wat bedoel je met een streekbus?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5044
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Chrysa » Ma 31 Okt 2016, 19:49

Die Citea met de minder baggere stoelen. :p

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1321
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor PHS » Ma 31 Okt 2016, 21:10

Fijn voor je :pos:

Maar ik heb niet het idee dat Arriva veel onderscheid maakt tussen streek- en stadslijnen qua materieelinzet, afgezien van de Volans, die wel eigen bussen heeft. Af en toe zelfs een hele vreemde eend in de bijt, ik zat laatst in een Keukenhof Express :')


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten