Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Chrysa schreef:Maar het is toch gewoon OV? Hoe komen ze daar mee weg dan?
Dat deed OAD ook toen ze als onderaannemer voor Breng een lijn Nijmegen reden, dat was zover ik me kan herinneren touringcar CAO. Daar is toen, meen ik, een klacht over gekomen vanuit de chauffeurs van Breng. Dit was immers wel gewoon werkverdringing. Maar pin me op dat laatste niet vast.

Dat van die CAO weet ik wel vrij wel zeker, elke chauffeur had ook zo een schijf die hij aan het begin van de rit in een schrijver moest doen. Daarom waren die chauffeurswissels tijdens de rit op de stalling (mocht niet, deden ze toch) ook zo bloedirritant, want het was niet even je spulletjes pakken, de andere chauffeur laten zitten en die rijdt verder. Beiden moesten eerst wat administratie invullen.
"Een touringcar is geen bus"
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Routine, Arriva doet in hun regio's met enige regelmaat handmatige tellingen middels tellijsten. Chauffeurs moeten dan op diverse punten langs de route het aantal passagiers noteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Dat deden we bij BBA en Hermes al halverwege jaren 90. Menig keer heb ik chauffeurs geholpen tellijsten in te vullen. :P
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Bij Hermes zijn het vaak donderdagen en vrij regelmatig. Behalve in november, dan gebeurt het vaak nog vaker.
"Een touringcar is geen bus"
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

In de voorbereidingen naar een concessiewisseling gebeurt dit ook regelmatig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Bij Hermes zijn het vaak donderdagen en vrij regelmatig. Behalve in november, dan gebeurt het vaak nog vaker.
November wordt ook vaak als een soort van doorsneemaand voor de bezetting gebruikt, vandaar dat dan vaker geteld wordt.
olof schreef:Ik weet dat er af en toe geteld wordt (kan dat tegenwoordig niet met de OV-chipkaart), maar het valt mij vooral op dat dit 's avonds wordt gedaan.
Wellicht dat het in de drukte overdag minder opvalt? Met de chipkaart tellen werkt niet zo goed omdat je dan de wagenverkoop mist en die zal zeker in Brabant met die voordelige dagkaartjes best aanzienlijk zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Ik zie vrijwel nooit mensen met dagkaartjes in de bus, denk dat het wel meevalt. (Tenzij het op sommige lijnen veel meer voorkomt dan andere)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Het is zeker verbinding gebonden. Op de bussen waar jij zit, zitten voornamelijk abonnement houders. Dus zal je daar weinig dagkaarten zien. Op de Volanslijnen richting Etten-Leur is juist wel meer dagkaarten. Daar zijn meer 'dagjesmensen' waarbij het door de afstand voordeliger is om met een dagkaart te reizen dan op een chipkaart.

Ook stadsdiensten hebben doorgaans meer verkoop op de bus. (Zeker als het weer slechter is, dan stappen de dagelijkse fietsers in de bus)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door frankberg19 »

Vergeet de bussen naar de Efteling en Airport niet, veel reizigers hebben geen OVC, mensen met kinderen, vakantievliegreizigers etc.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Chrysa schreef:Ik zie vrijwel nooit mensen met dagkaartjes in de bus, denk dat het wel meevalt. (Tenzij het op sommige lijnen veel meer voorkomt dan andere)
Ik zie het juist dan weer heel veel, vooral op mijn "lijntjes". Binnen de stad misschien minder, maar op streeklijnen ben je op en neer al snel goedkoper uit. Beek en Donk - Eindhoven is op en neer zonder korting al goedkoper met een dagkaart. Met korting zal Gemert - Eindhoven op het randje liggen denk ik, om even twee voorbeelden aan te halen.

Overigens zijn chauffeurs er ook niet altijd even zuiver in. Ik heb ook wel eens een chauffeur geassisteerd. Die zei "tel er maar wat extra bij, anders gaan ze de lijn misschien nog schrappen". En daar hadden we natuurlijk allebei geen belang bij. Zijn werk, mijn verbinding.

En dat van die abonnementshouders is ook een goed punt. Buiten studentenabonnementen en jeugdabonnementen zijn er in Zuidoost-Brabant geen abonnementen. In Arnhem-Nijmegen heb je bijvoorbeeld al weer Breng Vrij en zijn de dagkaarten duurder. Dus daar zal de wagenverkoop relatief minder zijn, denk ik. Dan geeft de OVC alweer een beter beeld.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Ja, de vervoerders weten dat natuurlijk ook, van die handmatige telling gaat er zo een paar procent "correctie" af. De enige vervoerders die een vrij nauwkeurige telling kunnen maken zijn die volledig gebruik maken van de OV-chipkaart (inclusief wegwerpkaartjes), zelfs bussen met infrarood-telling zijn niet helemaal correct.

Oja, en reizigers willen heel graag inchecken :Y Ik stond van het weekend in een tram waarvan de chipcomputer was uitgevallen en mensen liepen rustig alle kaartlezers in de tram af, zelfs als de conducteur aangaf dat het ritje gratis was :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

olof schreef:'s Avonds zie ik in Tilburg de chauffeurs regelmatig met een boekje om het aantal passagiers op te schrijven. Is dit routine of is Arriva van plan om het aantal bussen in de avond te verminderen?
Ze schrijven vast iets anders op, want in Tilburg wordt sinds de nieuwe concessie niet meer handmatig geteld.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

De papieren tellijsten zijn bij Arriva afgeschaft.

De wagenverkoop maakt het weliswaar moeilijker om reizigersaantallen per lijn uit te splitsen (de verkoop op zich is natuurlijk wel bij te houden), maar de meerderheid van de reizigers gebruikt ook in Brabant de chipkaart.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

nvdw schreef:De papieren tellijsten zijn bij Arriva afgeschaft.
Alle buurtbusjes hebben ze nog wel.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Arriva komt in de week van Carnaval met een leuke actie: Passe Partout kaartjes voor €10 waarmee de hele carnavalsweek in heel Brabant gereisd kan worden: https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... htbus-.htm. Ik vraag me alleen af of ze ook geldig zijn op de Brabantliner en lijn 310.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Ik heb even een Tweetje gestuurd.

Edit: Daarin heb ik gevraagd of ze ook geldig zijn op de lijnen 310, 40x en 87x BUITEN Brabant.
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 10 feb 2017, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Er staat: alle Arriva-bussen in West- en Oost-Brabant, de concessies dus, en dus ook de 310, 400 en 401.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Op het nachtnet Brabant is ie sowieso niet geldig
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Afbeelding

Lijkt er toch wel op, want er wordt niets gezegd over het nachtnet.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Hainje schreef:Ik heb even een Tweetje gestuurd.

Edit: Daarin heb ik gevraagd of ze ook geldig zijn op de lijnen 310, 40x en 87x BUITEN Brabant.
Mijn dank is groot.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

€10 voor meerdere dagkaartjes? Dat is wel heel goedkoop. :shock:
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Hainje schreef:Afbeelding

Lijkt er toch wel op, want er wordt niets gezegd over het nachtnet.
Uit het dienstregelingsfolder dat je via de Arriva website kan bekijken:
Afbeelding

Dus het passe-partout is niet geldig in het nachtnet Brabant. Ik ga ervanuit dat dit ook voor de andere lijnen geld
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Dalurendagkaart en passe-partout zijn niet geldig op lijn 871 en 872, maar wel geldig op lijn 873

Bron
Met de dalurendagkaart kun je 1 dag onbeperkt reizen binnen Brabant. Het kaartje, ter waarde van 6 euro, geldt tijdens carnaval tot 5.00 uur in de aansluitende nacht. Koop je als volwassene 1 dalurendagkaart, dan reizen 2 kinderen t/m 11 jaar gratis met je mee.

In lijn 871 en 872 van het Nachtnet Brabant gelden de reguliere nachttarieven en zijn de dalurendagkaart en het passe-partout niet geldig. Op de regionale lijn 873 gelden beide vervoerbewijzen wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten