Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Heerlijk het strekken van lijn 99. Doe mij maar Arriva dan. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Post »

lijntaxi schreef:
Hainje schreef:(...)

De wegen op de route werden aangepast door de gemeente in overleg met Ariva is besloten de huidige route als proef te doen. In september heeft Arriva op eigen houtje besloten dit de definitieve route te maken door het voorstel naar de provincie te sturen.

Lees hier verder.
Heel die Arriva heeft er sterk het handje naar om lijnen strak te trekken, haltes over te slaan. Als het Arriva aan ligt rijden ze alleen langs provinciale wegen en snelwegen. Hoe buspassagiers daar moeten komen is niet hun (grootste) zorg. Een voorbeeld dat dit illustreert is het strak trekken van lijn 99 in het dorp Zeeland. De bus rijdt niet meer door het centrum van Zeeland maar langs Zeeland en doet daar maar twee haltes aan. Mensen die op het Melkpad wonen mogen een heel eind fietsen. En mocht je een bruiloft hebben in "Het Witte Huis" in Zeeland. Dan gunt men je even een flinke wandeling of fietstocht als OV-reiziger. Of je moet zelf rijden of met iemand rijden. Of een taxi bestellen. Of zeker een half uur tot drie kwartier willen wandelen.

Geef ons maar de BBA en ZuidOoster weer terug.
Ja want dat ligt alleen aan Arriva. Niet aan budgetten en keuzes over hoe het OV er uit moet zien.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Yanaike »

lijntaxi schreef:
Hainje schreef:(...)

De wegen op de route werden aangepast door de gemeente in overleg met Ariva is besloten de huidige route als proef te doen. In september heeft Arriva op eigen houtje besloten dit de definitieve route te maken door het voorstel naar de provincie te sturen.

Lees hier verder.
Heel die Arriva heeft er sterk het handje naar om lijnen strak te trekken, haltes over te slaan. Als het Arriva aan ligt rijden ze alleen langs provinciale wegen en snelwegen. Hoe buspassagiers daar moeten komen is niet hun (grootste) zorg. Een voorbeeld dat dit illustreert is het strak trekken van lijn 99 in het dorp Zeeland. De bus rijdt niet meer door het centrum van Zeeland maar langs Zeeland en doet daar maar twee haltes aan. Mensen die op het Melkpad wonen mogen een heel eind fietsen. En mocht je een bruiloft hebben in "Het Witte Huis" in Zeeland. Dan gunt men je even een flinke wandeling of fietstocht als OV-reiziger. Of je moet zelf rijden of met iemand rijden. Of een taxi bestellen. Of zeker een half uur tot drie kwartier willen wandelen.

Geef ons maar de BBA en ZuidOoster weer terug.
Jaaa! Want Arriva is een corrupt OV-bedrijf, dat geld toegestopt krijgt door grote automerken onder de voorwaarde dat ze expres het OV proberen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, om zo indirect meer reizigers in de auto te krijgen.

... nee :N
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

In ieder geval tot dat de concessie werd gegund aan Arriva, kon je met de snelbus bij elke bushalte uitstappen, waar de bus langs kwam. Schijnbaar is het bij de concessie zo geregeld, dat er haltes overgeslagen moeten worden. Van wie is dat voorstel dan wel gekomen, als het niet van Arriva is?? Of waar ligt dat dan aan? Hetzelfde geldt voor het strak trekken van buslijnen. Als je kijkt naar afgelopen 25 jaar of nog later terug is de fijnmazigheid van het busnetwerk naar ons idee op achteruit gegaan. Of is dit slechts perceptie. Ging de buslijn 157 nog vroeger door wijk de Ploeg in Heesch, nu doet hij alleen maar halte Ploeg en halte Stationsplein aan in Heesch. De reden weten we wel. En dat is de vele drempels. Toegegeven, dat was nog in de tijd van de BBA.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Ik zag vanmorgen toen ik met de bus naar me werk ging
dat er nieuwe info schermen in de bus hangen.
Veel beter leesbaar en haltes worden duidelijk aangegeven.
Ook als er iemand op de stop knop drukt komt dat te zien op dat TV scherm bij de halte naam.

https://twitter.com/NL_DOMINATION/statu ... 86304?s=19
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

lijntaxi schreef:In ieder geval tot dat de concessie werd gegund aan Arriva, kon je met de snelbus bij elke bushalte uitstappen, waar de bus langs kwam. Schijnbaar is het bij de concessie zo geregeld, dat er haltes overgeslagen moeten worden. Van wie is dat voorstel dan wel gekomen, als het niet van Arriva is?? Of waar ligt dat dan aan? Hetzelfde geldt voor het strak trekken van buslijnen. Als je kijkt naar afgelopen 25 jaar of nog later terug is de fijnmazigheid van het busnetwerk naar ons idee op achteruit gegaan. Of is dit slechts perceptie. Ging de buslijn 157 nog vroeger door wijk de Ploeg in Heesch, nu doet hij alleen maar halte Ploeg en halte Stationsplein aan in Heesch. De reden weten we wel. En dat is de vele drempels. Toegegeven, dat was nog in de tijd van de BBA.
Lijn 99 wordt op (korte) termijn een BravoDirectlijn. Dit soort dingen komt niet alleen van Ariva. Maar ook net net zo goed van Breng en dan in opdracht van beide provincies.
In Nijmegen worden ook halten overgeslagen.
Het proces van lijn 99 zoals deze nu is heeft ruim 2,5 jaar geduurt. Uiteindelijk is de routewijziging in Uden niet doorgegaan.
De kern van Zeeland is gewoon niet busproof. De gemeente heeft de zaak nogal vernaggeld in het dorp.

Er komen komende jaren echt nog meer verstrakkingen aan. Sommige gebeuren op aandringen van gemeenten en Arriva is er niet altijd blij mee!

In Berg en Dal rijdt ook lijn 58 van de Duitse vervoerder ook niet meer door het dorp. Dus ook daar speelt het net zo goed.

Het is niet zo zwart-wit.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Jasper073 schreef:Ik zag vanmorgen toen ik met de bus naar me werk ging
dat er nieuwe info schermen in de bus hangen.
Veel beter leesbaar en haltes worden duidelijk aangegeven.
Ook als er iemand op de stop knop drukt komt dat te zien op dat TV scherm bij de halte naam.

https://twitter.com/NL_DOMINATION/statu ... 86304?s=19
De schermen zelf zijn niet nieuw. Alleen de software is aangepast. Je zal misschien nog wel bussen met de oude software tegenkomen. Want vanwege de nieuwe software moeten er kabels aangelegd worden zodat er dus stop op de schermen getoond kan worden. En daar zijn ze nu dus druk mee bezig
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Michael schreef:
Jasper073 schreef:Ik zag vanmorgen toen ik met de bus naar me werk ging
dat er nieuwe info schermen in de bus hangen.
Veel beter leesbaar en haltes worden duidelijk aangegeven.
Ook als er iemand op de stop knop drukt komt dat te zien op dat TV scherm bij de halte naam.

https://twitter.com/NL_DOMINATION/statu ... 86304?s=19
De schermen zelf zijn niet nieuw. Alleen de software is aangepast. Je zal misschien nog wel bussen met de oude software tegenkomen. Want vanwege de nieuwe software moeten er kabels aangelegd worden zodat er dus stop op de schermen getoond kan worden. En daar zijn ze nu dus druk mee bezig
Ja dat klopt, vanavond toen ik naar huis ging met Lijn 4 Rosmalen Station zag je het oude software nog op het scherm. Het viel me wel op bij de nieuwe dat het halte omroep die stem het niet deed en bij het oude software nog wel.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door bartjemestrom »

Dan zullen ze waarschijnlijk overstappen op de zogenaamde text-to-speech omroepen zoals in Limburg. Die omroepen komen vanuit het infoscherm en niet vanuit de ritcomputer.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Wat houdt dat text to speech omroepen precies in?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

Letterlijk wat het naampje zegt, het zet tekst om in spraak (zoals bij de NS Flirts). Zodat de omroepen niet meer handmatig ingesproken hoeven te worden, handig bij wijzigingen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

En vermakelijk bij ingewikkelde plaatsnamen of plekken die een bijzondere uitspraak hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door bartjemestrom »

Nou, het Limburgse systeem functioneert eigenlijk wel goed. Daar is het systeem wel op spraakles geweest. Ook een computer zul je moeten leren praten :wink:
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

Ik heb de indruk dat Arriva in Tilburg weer wat problemen heeft met kapotte bussen, want er vallen erg veel ritten uit op het moment volgens mij.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Effe een vraag, op ovinfo staat dat er extra bussen rijden op lijn 121 Bij het infobalkje die vertrekken 3 min voor de reguliere rit, maar rijden deze extra ritten door tot Gorinchem of eindigen die bij Kromme nol ofzo?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Check:
https://www.arriva.nl/noordbrabant/reis ... geling.htm

En dan onderaan. Versterkingsbussen.
Is dat wat je zoekt?
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Precies, super bedankt :') fijn weekend
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Ferdinand »

Ik heb een vraagje over de dalurendagkaart voor de provincie Noord-Brabant. Ik zou graag van Utrecht CS naar Breda willen reizen en ik heb gelezen dat je dan het dubbele tarief moet betalen. Dat kost mij dan E13,25, maar bij het afrekenen zie ik nergens een optie voor de duurdere dagkaart. Is deze duurdere dagkaart alleen te krijgen bij de buschauffeur?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Lijn 45 »

Volgens de wiki moet je op de lijnen waarvoor een duurdere kaart nodig is twee reguliere kaartjes kopen.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

In de bus hebben we een knop op de kassa voor de dubbele dagkaart. Maar hoe het met de e-tickets zit weet ik niet.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Vandaag was een mevrouw met kinderwagen bij een bushalte in Tilburg, stond eigenlijk de andere kant op te kijken en rustig aan te doen. De bus waar ik in zat reed er bijna aan voorbij, totdat de vrouw haar hand opstak en de chauffeur alsnog stopte terwijl hij al halverwege het verlaten van de halte was. Daarbij heb ik even geholpen om de voorste wielen van de kinderwagen erin te krijgen, echter bleek het vergeefse moeite: de vrouw vroeg aan de chauffeur al rijdend ( :') )of de bus wel naar het Centraal Station (Tb) ging. Nee dus. Ze ging er maar weer uit bij de volgende halte.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Lijn 2 in Tilburg had vanmorgen enkele keren een wel heel bijzondere route: na een lekker laat ontbijt zag ik ineens een bus in mijn straat *bus*
Wat best opmerkelijk is omdat er nog een mooie straat op aansluit die parallel loopt aan de eigenlijke busroute, waar de laatste tijd wat werkzaamheden plaatsvinden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JP13357 »

https://autoline.nl/-/stadsbussen/MERCE ... 1434739900 Volgensmij zijn de tijdelijke citaro's van ex syntus ex qbuzz uit de running en kun je nu kopen voor €55.000 in Nijkerk
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Lijn 8 en 9 in Den Bosch, waar normaal de electrische bussen op rijden, rijdt vandaag geheel met dieselbussen. De elektrische bussen rijden op de transferia en gaan laden op de Maasoever. Op deze manier spaar je een bus uit en kun je gewoon doorrijden, je bent niet afhankelijk van opladen.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

JP13357 schreef:https://autoline.nl/-/stadsbussen/MERCE ... 1434739900 Volgensmij zijn de tijdelijke citaro's van ex syntus ex qbuzz uit de running en kun je nu kopen voor €55.000 in Nijkerk
Klopt. Daarvoor zijn 5 Citea's uit ZHN in de plaats voor gekomen zoals eerder gemeld in dit topic
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten