Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Wat betreft het inchecken 'vergeten'. Valt wel mee, wat me opvalt is dat juist 99,9% wel incheckt als er geen chauffeur zit. Met de strippenkaart ging je zitten, maar je ging daarba niet meer opstaan om je kaart te laten stempelen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

De essentie van wat ik bedoelde, is dat de 2de deur niet nodig is, omdat er toch ingecheckt moet worden en een 2de validator niet aanwezig is(wat wel zo was bij de Bossche MB's) De Amba's hebben ook maar 1 grote deur en ook maar 1 validator.

Anyway, het is niet anders de komende jaren :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Wat mij in de Volansen opvalt is dat niet alle schermen werken en de usb aansluitingen te hoog zitten bij de leeslampjes.
oh zitten die dáár!? Ik zat er laatst al naar te zoeken. :') Weet ik dat ook weer.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Merendeels van de tekst kon gewoon in de topic concessie brabant 2015 :s. Of laat ik het anders zeggen. Ik snap nog steeds niet waar al die extra losse topics goed voor zijn. Reizigerservaringen hebben al een topic en hetzelfde geldt voor de meeste veranderingen in vrijwel alle concessies. Maar dat is mijn mening.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Mr-W schreef:Wat me ook opviel was dat de snelheidsbegrenzer van de volvo's op een te lage snelheid is ingesteld waardoor lijn 305 vertraging er niet uit kan rijden en er zelfs gevaarlijke situaties ontstaan doordat vrachtwagens de bus inhalen op de A50.
Bussen mogen in principe 80 km/h. In de praktijk mag je maximaal 84 km/h. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. Dat veel bus- en vrachtwagenchauffeurs zich hier niet aan houden, is al erg genoeg, maar je zegt dus eigenlijk dat de chauffeurs van lijn 305 sneller dan de maximumsnelheid zouden moeten (kunnen) rijden zodat ze vertraging eruit kunnen rijden, vrachtwagenchauffeurs ze niet gaan inhalen en dat de te lage snelheid waarop de Volvo's begrensd zijn gevaarlijke situaties veroorzaakt? Vrachtwagens mogen ook maar 80 km/h, dus de vrachtwagenchauffeurs moeten er gewoon achter blijven. Te snel rijden levert niet of nauwelijks tijdswinst op. Ik denk niet dat je met een paar kilometer per uur vertraging eruit kunt rijden. Jammer dan van die vertraging. De chauffeurs moeten zich gewoon aan de regels houden. Bovendien: veiligheid boven alles.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Plan-V444 »

Dat van de snelheid klopt, want natuurlijk gaat veiligheid boven alles. Als we dan lijn 305 in het bijzonder bekijken, dan valt op dat er met de 'lage' maximumsnelheid wel rekening gehouden is door een pauze in te plannen in Veghel en Uden van beide een kleine 10 minuten. Volans zou sneller en comfortabeler moeten zijn. Over het comfort hoor je mij idd niet klagen. Maar door die lange pauzes is de lijn volgensmij nog sloomer dan de oude 152. Ik dacht dat deze Volvo bussen namelijk 100 mochten op de snelweg, net zoals de Intouro's van de Brabantliner. En bovendien heb ik op 152 regelmatig een VDL Ambassador gehad met een begrenzer op 94 en die haalde het ook gewoon. Niet conform de regels maar hij haalde het wel. Dat was gewoon sneller. Maar als eindoordeel; lijn 305 is er wel op vooruitgegaan in totaaloverzicht vergeleken met lijn 152.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:Dat van de snelheid klopt, want natuurlijk gaat veiligheid boven alles.Als we dan lijn 305 in het bijzonder bekijken, dan valt op dat er met de 'lage' maximumsnelheid wel rekening gehouden is door een pauze in te plannen in Veghel en Uden van beide een kleine 10 minuten. Volans zou sneller en comfortabeler moeten zijn. Over het comfort hoor je mij idd niet klagen. Maar door die lange pauzes is de lijn volgensmij nog sloomer dan de oude 152.
Veel sneller is hij in ieder geval niet ondanks zijn snellere route in Veghel.
Plan-V444 schreef:Ik dacht dat deze Volvo bussen namelijk 100 mochten op de snelweg, net zoals de Intouro's van de Brabantliner. En bovendien heb ik op 152 regelmatig een VDL Ambassador gehad met een begrenzer op 94 en die haalde het ook gewoon. Niet conform de regels maar hij haalde het wel. Dat was gewoon sneller. Maar als eindoordeel; lijn 305 is er wel op vooruitgegaan in totaaloverzicht vergeleken met lijn 152.
Dat is een maas/gebrek aan visie in het PVE geweest,zelfs op lijn 400, 401,402 waren 80km/h bussen toegestaan :!: Hoop dat in de volgende Brabantconcessie lijn 310,305,653 ook een Brabantliner worden.Wat ik jammer vind voor reizigers uit Eerde is dat de overstap tussen 305/306 lang is geworden van/naar Eindhoven. Verder is de begrenzer voor mij een klein detail wat me opviel en heeft geen topprioriteit wat mij betreft.

Het lak hebben aan de concessie-eis dat iedere streeklijn reiziger die langer dan 15 minuten in de bus zit een zitplaats moeten hebben. En het herstellen van de overstap knoop op Wijk en Aalburg Kromme Nol zijn dit wel.
In de Veolia tijd wachtte de buurtbusjes altijd tot de 121 binnen was en ging daarna pas verder. Nu komt lijn 121 zichtbaar binnen en vertrekken de buurtbusjes net voordat de grote bus binnenkomt en mensen op 1 minuut de overstap missen :neg:
Verder waren de chauffeurs van Zwaluwreizen over het algemeen een stuk klantvriendelijker en paste beter bij het reizigerspubliek op die lijn.(wachtte tot iedereen zit,behulpzaam en begripvol) De chauffeurs uit Waalwijk zijn ook prima,maar die reden altijd al.
Maar de chauffeurs in Zuid-Holland vallen slecht bij het reizigerspubliek.
Chauffeurs spreken (jongere) reizigers aan met ''Vriend'' en schelden wel eens op medeweggebruikers en soms zelfs op reizigers,wat in de biblebelt niet wordt gewaardeerd.
Ook op Brabantliner dienst zijn ze niet populair omdat sommige in Breda slecht parkeren en de boel ophouden en vanuit reizigersoogpunt ook omdat ze geen staande reizigers meenemen. Veolia chauffeurs deden dit in de begindagen wel omdat ze de reizigers fatsoenlijk te woord stonden en ze het erg vonden als reizigers al een half uur op de bus stonden te wachten en ze dan maar achter te laten.
huibf schreef:Wat betreft het inchecken 'vergeten'. Valt wel mee, wat me opvalt is dat juist 99,9% wel incheckt als er geen chauffeur zit. Met de strippenkaart ging je zitten, maar je ging daarba niet meer opstaan om je kaart te laten stempelen.
Mijn ervaring is precies hetzelfde. En in de door mij bedoelde situatie zit de chauffeurs er zelfs in. Vooral bij reizigers met kinderen,rollators,koffers,dozen etc is het erg klantonvriendelijk om de 2e voordeur niet open te doen.Die 2e deur zit er niet voor niets.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

Mr-W schreef:Maar de chauffeurs in Zuid-Holland vallen slecht bij het reizigerspubliek.
Chauffeurs spreken (jongere) reizigers aan met ''Vriend'' en schelden wel eens op medeweggebruikers en soms zelfs op reizigers,wat in de biblebelt niet wordt gewaardeerd.
Ook op Brabantliner dienst zijn ze niet populair omdat sommige in Breda slecht parkeren en de boel ophouden en vanuit reizigersoogpunt ook omdat ze geen staande reizigers meenemen.
Sorry, zal me voortaan als chauffeur uit Zuid-Holland beter gedragen... :')

Maar eeuh, vanuit reizigersoogpunt nemen ze geen staande reizigers mee? Het mág niet in de Brabantliners, heel simpel.. Geen staanplaatsen is geen staanplaatsen. Als er iets gebeurd ben je als chauffeur gewoon fout.. Dat is ook exact de reden waarom de Volans wagens op 85 zijn afgeregeld en dat de Brabantliners wel 100 mógen en kúnnen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Precies. Veiligheid voor alles. Dat neemt niet weg dat het inderdaad heel vervelend is voor passagiers die achterblijven. Zij moeten daar ook vooral over klagen. Dan gaat Arriva er misschien iets aan doen.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

huibf schreef:Wat betreft het inchecken 'vergeten'. Valt wel mee, wat me opvalt is dat juist 99,9% wel incheckt als er geen chauffeur zit. Met de strippenkaart ging je zitten, maar je ging daarba niet meer opstaan om je kaart te laten stempelen.
Deed ik wel, opstaan en alsnog door chauffeur strippenkaart stempelen.
Maar gelukkig had ik laten z'n Maandkaart abonnement met je foto er in :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Delftse Chauff »

Stefan schreef:
Mr-W schreef:Maar de chauffeurs in Zuid-Holland vallen slecht bij het reizigerspubliek.
Chauffeurs spreken (jongere) reizigers aan met ''Vriend'' en schelden wel eens op medeweggebruikers en soms zelfs op reizigers,wat in de biblebelt niet wordt gewaardeerd.
Ook op Brabantliner dienst zijn ze niet populair omdat sommige in Breda slecht parkeren en de boel ophouden en vanuit reizigersoogpunt ook omdat ze geen staande reizigers meenemen.
Sorry, zal me voortaan als chauffeur uit Zuid-Holland beter gedragen... :')
Heb het AUB alleen over die paar chauffeurs van Schelluinen die in Brabant mogen rijden. Ging me al bijna beledigd voelen als Zuid-Hollandse chauffeur :wink: :lol: :lol: :lol:
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Delftse Chauff schreef: Heb het AUB alleen over die paar chauffeurs van Schelluinen die in Brabant mogen rijden. Ging me al bijna beledigd voelen als Zuid-Hollandse chauffeur :wink: :lol: :lol: :lol:
Delftse chauffeurs,voel je vooral niet aangesproken jullie zijn :pos: Mijn 2 ritjes waren hartstikke gezellig en denk er nog met plezier aan terug :D
Doelde inderdaad op Arriva Schelluinen :Y ,al schijnt HWGO ook niet al te best te zijn,tenminste lijn 104 & 802 :neg:37 ritten
Jasper073 schreef:
huibf schreef:Wat betreft het inchecken 'vergeten'. Valt wel mee, wat me opvalt is dat juist 99,9% wel incheckt als er geen chauffeur zit. Met de strippenkaart ging je zitten, maar je ging daarba niet meer opstaan om je kaart te laten stempelen.
Deed ik wel, opstaan en alsnog door chauffeur strippenkaart stempelen.
Maar gelukkig had ik laten z'n Maandkaart abonnement met je foto er in :)
Daarom is er over vroeger ook niets te zeggen over de zwartrijders want misschien hadden die mensen die opstonden wel een abonnement. Nu kunnen alleen de reizigers met een dalurendagkaartje gaan zitten. De rest moet inchecken waardoor de beeldvorming over het aantal zwartrijders toch anders is :wink:
Laatst gewijzigd door Mr-W op vr 26 dec 2014, 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OV Hoekschewaard »

Mr-W schreef: Delftse chauffeurs,voel je vooral niet aangesproken jullie zijn :pos: Mijn 2 ritjes waren hartstikke gezellig en denk er nog met plezier aan terug :D
Doelde inderdaad op Arriva Schelluinen :Y ,al schijnt HWGO ook niet al te best te zijn,tenminste lijn 104 & 802 :neg:
Ik ben toevallig zelf chauffeur in HWGO en we zijn inderdaad niet al te best nee. :roll:
Zeker gebaseerd op 2 ritjes die jij hebt gemaakt met die lijnen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

:neg: :neg: :neg: :neg: :neg:
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

OV Hoekschewaard schreef:Ik ben toevallig zelf chauffeur in HWGO en we zijn inderdaad niet al te best nee. :roll:
Zeker gebaseerd op 2 ritjes die jij hebt gemaakt met die lijnen?
Gelukkig rij ik in DAV (in Dordt)! :P :lol:

Overigens, 104 en 802 worden door TCR gereden en niet door Arriva..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Net lijn 13 vanaf Rosmalen Markt via Groote Wielen over de vlietdijk zien rijden, om daarna linksaf de oude route van lijn 66 te volgen. Medelijden met de mensen die een half uur hebben staan kou lijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

gliderfighter schreef:Net lijn 13 vanaf Rosmalen Markt via Groote Wielen over de vlietdijk zien rijden, om daarna linksaf de oude route van lijn 66 te volgen. Medelijden met de mensen die een half uur hebben staan kou lijden.
Ach, alles is relatief. Nadat Hermes weer uit ging rijden vanmorgen viel een van de eerste bussen naar Uden uit waardoor ook de rit terug in het water viel. Sommige mensen hebben daardoor ruim een uur in de kou gestaan.
"Een touringcar is geen bus"
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ik heb laatst ook een uur in Zaltbommel in de regen en wind gestaan voor een buurtbus. Het is alleen dat dit komt omdat de chauffeurs nog steeds niet allemaal de route weten(ondanks alle hulpmiddelen) én dat dit precies in deze weersomstandigheden gebeurt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
gliderfighter schreef:Net lijn 13 vanaf Rosmalen Markt via Groote Wielen over de vlietdijk zien rijden, om daarna linksaf de oude route van lijn 66 te volgen. Medelijden met de mensen die een half uur hebben staan kou lijden.
Ach, alles is relatief. Nadat Hermes weer uit ging rijden vanmorgen viel een van de eerste bussen naar Uden uit waardoor ook de rit terug in het water viel. Sommige mensen hebben daardoor ruim een uur in de kou gestaan.
Veel bussen hadden een vertraging van 30 minuten of meer, soms zelfs 60.
Om 10.00 uur is besloten de dienstregeling op te schorten en alle bussen weer naar de stalling te krijgen.
Om 11.15 is de dienstregeling weer opgestart.

Feit was dat er wel gestrooid was, maar dat de eerste half uur het heeft geregend en het zout is weggespoeld. Om 05.00 begon het serieus met sneeuwen. Om 9.00 uur is gestart toen het minder hard sneeuwde met het ruimen van de sneeuw....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Chauffeurs moeten echt nog wennen aan die extra meter van de Volans bussen. Zeker nu met die sneeuw is het soms moeilijk inschatten. Heb zelden zoveel stoepjes gevoeld als vandaag. :')
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

BREDA - Na de eerste sneeuwval op het nieuwe station van Breda zijn op zaterdagmorgen her en der lekkages opgetreden in de laagst gelegen gedeeltes van het complex, waaronder de publiekshal.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/erns ... -1.4689662
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Chauffeurs moeten echt nog wennen aan die extra meter van de Volans bussen. Zeker nu met die sneeuw is het soms moeilijk inschatten. Heb zelden zoveel stoepjes gevoeld als vandaag. :')
Ik zeg niks... :P Had er met een 12 meter bus al moeite mee soms.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door waldo79 »

Hainje schreef:Chauffeurs moeten echt nog wennen aan die extra meter van de Volans bussen. Zeker nu met die sneeuw is het soms moeilijk inschatten. Heb zelden zoveel stoepjes gevoeld als vandaag. :')
Ben je weer aan het chauffeuren dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Stefan schreef:Ik zeg niks... :P Had er met een 12 meter bus al moeite mee soms.. :lol:
Ik destijds in het begin ook hoor. :P Maar als je de rijlijnen op den duur kent dan gaat het steeds beter. Dat is ook met die 13-meterwagens, daar moeten de chauffeurs ook de rijlijnen voor vinden. Zodra ze die kennen zal het allemaal wel goed komen.
waldo79 schreef:Ben je weer aan het chauffeuren dan?
Nope, reed mee als passagier.
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

Klopt, had 't vooral ook op de stadslijnen in Dordt... Die ken ik nog niet zó goed. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten