Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hendrik »

Maar vol al die 'snufjes' hoef je geen nieuwe bussen aan te schaffen; die kunnen ook gewoon in bestaande bussen worden ingebouwd.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

datm schreef:Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.
Zoals in Zeeland? Als het buiten de bus kunnen ophalen van bestellingen er voor zorgt dat er niet meer in supermarkten (e.d.) geen afhaalautomaten geplaast hoeven worden, dan is dit natuurlijk een besparing...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Maar een besparing voor wie? Connexxion hoeft die dingen niet in supermarkten te plaatsen.
"Een touringcar is geen bus"
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

Zeker weten? Er zijn concessies waarbij deze apparaten wel van de vervoerder zijn...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Ik dacht altijd dat vervoerders daar niet verantwoordelijk voor zijn. Die waren immers toch ook niet verantwoordelijk dat strippenkaarten bij de sigarenboer werden verkocht? Maar mogelijk kan dit tegenwoordig van concessie tot concessie verschillen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

In ieder geval zijn ze in de provincie Utrecht wel van de vervoerder, dat blijkt daar duidelijk uit de laatste NvI. Maar het nut van zo'n oplaadpunt aan de buitenkant van de bus ontgaat me wel: als je nog wat moest opladen de bus is vertraagd, mag je dan je chipkaart tegen het oplaadpunt houdend met de bus mee naar de volgende halte rennen ofzo? :P Lijkt me niet dat de chauffeurs rustig gaan staan wachten tot je klaar bent bij dat ding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RvdG94 »

datm schreef:Ik denk dat aanbestedingen veel goedkoper kunnen als er niet steeds nieuwe voertuigen met allerlei technische snufjes moet worden aangeschaft. De Ambassadors en Volvo's van Veolia waren nog geen 8 jaar oud en konden zeker nog wel een aantal jaar rijden voor Arriva (misschien met een paar aanpassingen). In landen om ons heen kan het wel en die hebben toch ook met dezelfde Europese wetgeving te maken.
Aangeschaft moet er niks worden, maar voor Arriva was het aanschaffen van nieuwe bussen gunstiger dan overnemen van Veolia. Ik vind het zelf ook kapitaalverspilling dat de Amba's en Volvo's van Veolia niet zijn overgenomen, maar de provincie heeft hele leuke eisen gesteld die het gebruik van bussen tot een leeftijd van 12 jaar beperkt. Met de West-Brabant concessie die het gros van Brabant uitmaakt, zou Arriva het risico lopen om de concessie over 8 jaar te verliezen met een vloot 1 tot 3 jaar oude bussen als ze het Veolia materieel hadden overgenomen. Ik weet niet hoelang het duurt voordat zo'n bus zichzelf heeft terugverdiend, maar 3 jaar lijkt me erg rap. Liever nu een nieuwe vloot dan een al verouderde vloot overnemen omdat dat zonde is voor de bussen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

En daarom vind ik het eerder geopperde idee dat de OV-autoriteiten zelf een vloot aanschaffen en die ter beschikking stellen. Dan hoeven bussen bij een concessiewissel niet meteen uit dienst en kun je ondervangen dat nieuwe vervoerders de vloot niet "durven over te nemen" om bovenstaande reden.

Het wordt wat lastiger als men de capaciteit wil uitbreiden. Dat is een minpunt. Een bedrijf als Connexxion of Arriva kan makkelijker ergens een bus vandaan toveren die meteen ingezet kan worden (ipv eerst nog naar de garage te moeten voor inbouw van de juiste boordcomputer).
"Een touringcar is geen bus"
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gest »

datm schreef:
Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.
Serieus? Dat wist ik niet. Ik kan me ook geen situatie bedenken waarin je zodanig lang naast een bus staat dat je je OV-chipkaart gaat opladen. Meestal als de bus komt, stap je toch in?? En zo niet, dan rijdt de bus door, tenzij je misschien op een eindhalte staat, maar daar zijn dan weer oplaadpalen aanwezig. Apart...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Niet op alle eindpunten hoor. Als lijn 122 op de Slenk eindigt in Gemert dan staat daar geen oplaadpunt en de Jumbo op tien minuten lopen is 's avonds ook dicht.

Ik geef toe dat ik niet denk dat er heel veel mensen gebruik van maken, maar het idee vind ik wel aardig.

Zelf pleit ik er overigens nog wel voor dat elk dorp minimaal 1 vast oplaadpunt (dus ook saldo ter plekke kopen met pinpas) krijgt dat dag en nacht te bereiken is. De chipknip is verdwenen, is het een idee om de ruimte waar vroeger die oplaadpunten zaten zo een geel kastje in te bouwen (als het significant goedkoper en makkelijker is, dan volstaat een geel kastje waar je alleen internetbestellingen op kunt halen ook wel, nog altijd beter dan niets).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Z2N »

busje77 schreef:dan ga er vanuit dat de restwaarde het zelfde is. Alleen krijg je bij verkoop van een bus van 4 jaar oud veel meer dan een bus van 8 jaar. Stel je koopt een bus van 100.000 en na 4 jaar is de verkoopprijs 60.000 en na 8 jaar 20.000. Dan is de afschrijving in biede gevallen 10.000 per jaar.
Alleen mag je bij de beginwaarde zeker 100.000 toevoegen, de basis 12-meter bus kost zo'n 200.000 euro, geledes zo'n 300.000. Als je dat af moet schrijven in 8 jaar met een restwaarde van 10.000 euro ben je voor een standaardbus bijna 24.000 per jaar kwijt aan afschrijving, en voor een geledebus ruim 36.000. Voor dat soort bedragen heb je al bijna 1 FTE in dienst, dus de kosten van de afschrijving mag je zeker niet onderschatten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busje77 »

Het ging er over dat je voor de zelfde bus in een korte concessie veel hogere afschrijvingskosten hebt dan in een lange concessie. Als de bus niet overgaat naar de volgende vervoerder. Dat is dus niet zo, omdat een veel jongere bus met minder kilometers veel meer opbrengt bij verkoop.

Die 100.000 rekent gemakkelijk. Daarom heb dat getal gepakt, dat de werkelijke prijs een veelvoud is….. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Dus als je de provincie de eigenaar laat worden van de bus kan je de afschrijving zo lang rekken als gewenst, kan je de bussen zo naar de volgende vervoerder doorschuiven en kan je ook besluiten om een deel van het wagenpark te vernieuwen zonder dat je meteen weer met die afschrijving zit. En je hebt ook invloed op de bussen die worden ingezet. Misschien had de provincie wel gehoopt op gelede bussen in Tilburg maar niet verplicht gesteld omdat ze verwacht hadden dat ze er toch wel zouden komen. Vervolgens heeft Arriva zich daarin verslikt en nu moeten ze toch weer ergens gelede bussen vandaan halen, waardoor het overschot aan bussen dat ontstaat weer ergens anders heen moet. Allemaal geld over de balk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Als Arriva gewoon beter had geluisterd zaten ze nu niet met een overschot aan bussen.
Idem zo de provincie.
Kop in en zand en gewoon eigen gangetje gaan. Ze menen dat ze alles zelf alles beter weten.

Arriva en geleed dat gaat niet samen.
Zouden ze dan wel inschrijven voor Zuidoost.
Daar is geleed verplicht.... gok op een snelle berekening op minimaal 16 stuks, ex phileassen.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Bee schreef:Dus als je de provincie de eigenaar laat worden van de bus kan je de afschrijving zo lang rekken als gewenst, kan je de bussen zo naar de volgende vervoerder doorschuiven en kan je ook besluiten om een deel van het wagenpark te vernieuwen zonder dat je meteen weer met die afschrijving zit. En je hebt ook invloed op de bussen die worden ingezet. Misschien had de provincie wel gehoopt op gelede bussen in Tilburg maar niet verplicht gesteld omdat ze verwacht hadden dat ze er toch wel zouden komen. Vervolgens heeft Arriva zich daarin verslikt en nu moeten ze toch weer ergens gelede bussen vandaan halen, waardoor het overschot aan bussen dat ontstaat weer ergens anders heen moet. Allemaal geld over de balk.
Komen er gelede bussen dan? Voor zover ik weet blijven het er maar twee. En Taxi Centrale Renesse heeft soms ook (nog oudere) gelede bussen rijden in Tilburg. Maar voor zover ik weet is er geen sprake van de komst van gelede bussen en ook zeker niet van een overschot aan bussen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

huibf schreef:Als Arriva gewoon beter had geluisterd zaten ze nu niet met een overschot aan bussen.
Idem zo de provincie.
Kop in en zand en gewoon eigen gangetje gaan. Ze menen dat ze alles zelf alles beter weten.
Ik vraag me af of je Arriva iets kan verwijten. Volgens mij is het de taak van de vervoersautoriteit om in een PvE vast te stellen dat er een minimum aantal gelede bussen in het concessiegebied moet rijden. De vervoerder voldoet gewoon aan de eisen die zijn opgesteld.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

datm schreef:
Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.
Werken die kasjes inmiddels? Laatst in Middelburg bij 4 bussen uitgeprobeerd en geen 1 deed het :neg:
Bij Hermes werken ze af en toe.
Verder vind ik wifi wel nuttig in de bus en maak er regelmatig gebruik van, vanaf 15 minuten eigenlijk. Vergeleken de trein is het internet namelijk wel snel *O*
Ezra schreef:
huibf schreef:Als Arriva gewoon beter had geluisterd zaten ze nu niet met een overschot aan bussen.
Idem zo de provincie.
Kop in en zand en gewoon eigen gangetje gaan. Ze menen dat ze alles zelf alles beter weten.
Ik vraag me af of je Arriva iets kan verwijten. Volgens mij is het de taak van de vervoersautoriteit om in een PvE vast te stellen dat er een minimum aantal gelede bussen in het concessiegebied moet rijden. De vervoerder voldoet gewoon aan de eisen die zijn opgesteld.
De provincie heeft er voor ZO-Brabant in ieder geval van geleerd, Volans-plus moet geleed. *bus*
Verder is het deels wel aan Arriva te verwijten omdat ze de reizigers aantallen verkeerd hebben ingeschat en daardoor vergeten zijn om voldoende groot materieel aan te schaffen. (geleed en/of drieassers)
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door jwalk1 »

Ik zie al de hele dag op lijn 90 Grave-Heesch voertuig 8504 rijden, deze rit werd eerst door van Driel gereden met een 20-persoons busje gereden, rijdt arriva hem weer zelf? of bus 8504 aan van Driel uitgeleend?

tevens ook veel 8000 voertuigen op de van Driel ritten, 662 rijdt met de 8064, gisteren 96 met 8069 en 8056, is allemaal veranderd sinds gisteren volgens mij.

Weet iemand hier meer vanaf?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Wagen 771 is zojuist (14:17u) vertrokken van Tilburg CS als lijn 131 naar Breda. Dus wie een Stads Citaro in Breda wil platen, grijp je kans!
🍉
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busje77 »

Ik meende zondag al een 8000 serie bus bij Van Driel te zien staan. Dan zullen de Syntus bussen wel weg gaan.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door zone2000 »

Bossche buschauffeur Arriva brengt harten passagiers op hol: 'Daar wil ik wel een ritje mee maken'

DEN BOSCH - Op sociale media regent het complimenten voor een buschauffeur van vervoersmaatschappij Arriva. De man rijdt rond in Den Bosch en omstreken en een van de passagiers heeft hem op de gevoelige plaat vastgelegd. Zij stuurde een berichtje naar de Facebookpagina van Arriva en sindsdien regent het likes en complimenten. 'Wat leuk dat de vrouwen in Den Bosch iets leuks hebben om naar te kijken als deuren van de bus open gaan.'
http://www.omroepbrabant.nl/?news/22980 ... maken.aspx
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Ik snap wel dat vrouwen hier van gecharmeerd zijn. :p
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Totdat een van die vrouwen een keer niet kan inchecken omdat ze hun saldo niet opgeladen hebben en dan een kaartje moeten kopen in plaats "loop maar door", dan is hij natuurlijk niet meer lief :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Ik snap wel dat vrouwen hier van gecharmeerd zijn. :p
Tot dat ze dit lezen op AD.nl :lol:
AD schreef:Helaas voor alle vrouwen: Lars (die oorspronkelijk uit Hoek van Holland komt, maar nu in Den Bosch woont) heeft al 4,5 jaar een vriendin, waar hij graag oud mee wil worden.
Hermes zit tegenwoordig ook op facebook *bus*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:
Hainje schreef:Ik snap wel dat vrouwen hier van gecharmeerd zijn. :p
Tot dat ze dit lezen op AD.nl
Ja of hij was homo, dat had ik ook nog wel humor gevonden. :P
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten