Voor lijn 310 zou ik hogevloersbussen kunnen begrijpen. Voor de lijnen 311, 312 en 316 niet. Die rijden alleen tussen Breda en Etten-Leur over de snelweg. Een stukje van amper 5 minuten. De lijnen 325, 326 en 327 rijden helemaal niet over de snelweg.Michael 1988 schreef:Dan zouden er wel op meer volanslijnen brabantliners ingezet moeten worden. De overige lijnen rijden ook (deels) over de snelweg.Mr-W schreef:De hogevloer is voor de afstand Breda-Utrecht is geen probleem,de uitstapdeuren zijn breed en voor rolstoelers is er een rolstoellift. Heb het vanuit comfort oogpunt liever een hoge vloer op dit soort lijnen.
Tussen Bergen op Zoom en Rotterdam en Eindhoven-Oss had ik zelf liever Brabantliners gezien dan Volvo's vanwege de route over de snelweg.
Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het goede nieuws is dat er morgen weer eens een bus rijdt naar Reusel vanuit Hilvarenbeek! Maar hij rijdt inderdaad pas vanaf Hilvarenbeek, dus dat is wel een overstap, maar wel een makkelijke.
Het slechte is echter de reisinformatie: er wordt alleen een gele sticker geplakt dat je dit op zaterdag kan vanaf de haltes, zonder fatsoenlijk de tijden te vermelden (want hij rijdt tot 20:30 naar Reusel vanaf Hilvarenbeek maar daarna natuurlijk niet). Ook de extra ritten zijn niet goed vermeld nu een gezin naar Diessen wil op dit tijdstip. En tja, die vakantiedienstregeling is helemaal hocuspocus als je zonder telefoon bij de halte wacht.
Het slechte is echter de reisinformatie: er wordt alleen een gele sticker geplakt dat je dit op zaterdag kan vanaf de haltes, zonder fatsoenlijk de tijden te vermelden (want hij rijdt tot 20:30 naar Reusel vanaf Hilvarenbeek maar daarna natuurlijk niet). Ook de extra ritten zijn niet goed vermeld nu een gezin naar Diessen wil op dit tijdstip. En tja, die vakantiedienstregeling is helemaal hocuspocus als je zonder telefoon bij de halte wacht.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat doen ze natuurlijk expres, om dan over een poosje te kunnen zeggen van: "Zie je wel! Er is gewoon geen vraag naar op dat tijdstip!"
🍉
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik zei ook niet voor niets deels. Lijn 306 rijdt ook maar een stukje over de snelweg van nog geen 2 minuten. Maar pak je die niet mee creeer je daar juist een eilandlijn wat betreft materieel. Net zoiets als wat 310 nu heeft. Maar omdat er meer lijnen zijn met volvo 8900's kunnen bij problemen en/of onderhoud bussen uitgewisseld worden. Daarnaast als je alle volanslijnen in oost-brabant en de veredelde streeklijn 310 nog luxer gaat maken, zal west brabant uiteindelijk schreeuwen om gelijke behandeling.Michael schreef:Voor lijn 310 zou ik hogevloersbussen kunnen begrijpen. Voor de lijnen 311, 312 en 316 niet. Die rijden alleen tussen Breda en Etten-Leur over de snelweg. Een stukje van amper 5 minuten. De lijnen 325, 326 en 327 rijden helemaal niet over de snelweg.Michael 1988 schreef:Dan zouden er wel op meer volanslijnen brabantliners ingezet moeten worden. De overige lijnen rijden ook (deels) over de snelweg.Mr-W schreef:De hogevloer is voor de afstand Breda-Utrecht is geen probleem,de uitstapdeuren zijn breed en voor rolstoelers is er een rolstoellift. Heb het vanuit comfort oogpunt liever een hoge vloer op dit soort lijnen.
Tussen Bergen op Zoom en Rotterdam en Eindhoven-Oss had ik zelf liever Brabantliners gezien dan Volvo's vanwege de route over de snelweg.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Mochten jullie het nog niet weten: Ook op de Brabantliner (iig 7303) nu wifi.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De invoer heeft misschien even op zich laten wachten, maar is wel snel op grote schaal ingevoerd.Michael schreef:De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Een goeie kans dat dit dan waarschijnlijk een taxibusje is. Als ik zo de dienstregeling eens bekijk is de/het bus(je) in beide richtingen 25 minuten onderweg, zodat het precies met één bus(je) uitgevoerd kan worden.SLToilet schreef:Het goede nieuws is dat er morgen weer eens een bus rijdt naar Reusel vanuit Hilvarenbeek! Maar hij rijdt inderdaad pas vanaf Hilvarenbeek, dus dat is wel een overstap, maar wel een makkelijke.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Waarom niet nodig in een stadsbus? Dagjesmensen checken nog even snel wat over de stad en reizigers zoals ik zitten toch gauw 25 minuten in een stadsbus, iek vind helemaal mooi.Michael schreef:De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In de Brabantliners en in de Volans vind ik voldoende. Allemaal leuk en aardig al die dure snufjes maar het belangrijkste vind ik dat er een fatsoenlijke dienstregeling is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Er zijn streekbussen die langere trajecten afleggen dan sommige Volans-lijnen. Je bent vanuit Breda naar Baarle-Nassau langer bezig dan van Breda naar Oosterhout maar slechts één van de twee heeft een Volansverbinding.datm schreef:In de Brabantliners en in de Volans vind ik voldoende. Allemaal leuk en aardig al die dure snufjes maar het belangrijkste vind ik dat er een fatsoenlijke dienstregeling is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat geloof ik allemaal wel. Maar moet je daarom alle streekbussen voorzien van wifi? Gebruik dat geld voor de dienstregeling of goedkopere kaartjes of abonnementen. Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon met 3g of zelfs 4g.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Mwah ik denk de kosten van die wifi compleet in het niet vallen bij andere kosten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik heb al eerder geschreven dat de bussen toch al een dataverbinding nodig hebben voor de communicatie van de boordcomputer en dat wifi daar vooral een extraatje op is. De te korte afschrijftermijn van enorme hoeveelheden bussen, daar zit de echte winst.datm schreef:Dat geloof ik allemaal wel. Maar moet je daarom alle streekbussen voorzien van wifi? Gebruik dat geld voor de dienstregeling of goedkopere kaartjes of abonnementen. Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon met 3g of zelfs 4g.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik betwijfel beetje of ze Albatros boordcomputer en WiFi op dezelfde dataverbinding zetten. De eerste is een stuk kritischer vooral ivm de noodknop chauffeur en correcte datastroom positieberichten richting CVL en GOVI (i.e. provincie).
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Wifi en Albatros zijn twee aparte systemen die zullen waarschijnlijk niet over het zelfde netwerk gaan. En dan nog er wordt extra data verkeer gegenereerd wat dus ook extra kosten met zich mee brengt. Ik hou het op dat wifi alleen handig is op de Brabantliners en op de Volans waar je makkelijker je laptop aanzet dan in een streekbus vanwege de langere reistijd en de oplaadpunten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
WiFi is niet het probleem. Het probleem is dat de bussen na een veel te korte dienstperiode hup terzijde worden geschoven voor nieuwe bussen. Daar gaat te veel geld heen. Hoe lang had Veolia die Volvo's voor de lijn naar Utrecht, vanaf 2009 ofzo? Die bussen zijn in 2014 al vervangen. Een bus hoeft na vijf jaar niet vervangen te worden, dàt kost past veel geld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ja dat vind ik ook triest. Die Brabantliners staan nu in Roosendaal bij een Volvo dealer stof op te vangen terwijl ze nog makkelijk jaren mee konden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Bussen hoeven technisch nog niet afgeschreven te zijn, maar nieuwe technieken maken de bussen wel minder vervuilend of luidruchtig. Vooral stadsbussen die vaak in dichtbebouwd gebied (oa. stadscentra) met hoge frequenties rijden kan het niet wenselijk zijn om met oud materieel rond te rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Je kan bussen tegen beperkte kosten ook renoveren (schonere motor inbouwen) en de stoelen van een nieuw lapje stof voorzien. En dan nog is acht jaar erg weinig voor een voertuig dat ruim een ton per stuk kost. De vervoerder moet de kosten van die bus binnen de looptijd van de concessie afschrijven (al zal er wel een kleine restwaarde overblijven), dus als dat maximaal acht jaar is dan moet je die afschrijving binnen die tijd terugverdiend hebben. Bij kortere periodes waarna het materieel niet naar de volgende vervoerder mee mag is de terugverdientijd dus veel korter en dat hakt er budgetair flink in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
dan ga er vanuit dat de restwaarde het zelfde is. Alleen krijg je bij verkoop van een bus van 4 jaar oud veel meer dan een bus van 8 jaar. Stel je koopt een bus van 100.000 en na 4 jaar is de verkoopprijs 60.000 en na 8 jaar 20.000. Dan is de afschrijving in biede gevallen 10.000 per jaar.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik denk dat aanbestedingen veel goedkoper kunnen als er niet steeds nieuwe voertuigen met allerlei technische snufjes moet worden aangeschaft. De Ambassadors en Volvo's van Veolia waren nog geen 8 jaar oud en konden zeker nog wel een aantal jaar rijden voor Arriva (misschien met een paar aanpassingen). In landen om ons heen kan het wel en die hebben toch ook met dezelfde Europese wetgeving te maken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik denk dat je voor je voor versterkingsritten, spitsritten en reserve (bijv: 2 extra ritten waardoor een kwartierdienst gevormd wordt) al bestaand materieel mag gebruiken, al een hoop bespaard.
Zoals in Twente: 10 bussen "bestaande" vloot in de "reserve"pool, spits"snel"ritten door inhuurbedrijven ook door bestaand materieel. Zolang er bijvoorbeeld een leeftijdsgrens (gemiddeld 12 jaar, zoals in DAV) en een eventuele kilometergrens (1-1.2 miljoen km) gelden, scheelt dat al een hoop. Dan rijdt je nieuwe materieel veel meer kilometers per dienst dan het oude materieel, waardoor je weer langer deze constructie vol kunt houden. En dan hoef je niet een gloed nieuwe bus aan te schaffen die op een dag maar 1 ritje* maakt
*niet exact die ene op elke dag natuurlijk...
Zoals in Twente: 10 bussen "bestaande" vloot in de "reserve"pool, spits"snel"ritten door inhuurbedrijven ook door bestaand materieel. Zolang er bijvoorbeeld een leeftijdsgrens (gemiddeld 12 jaar, zoals in DAV) en een eventuele kilometergrens (1-1.2 miljoen km) gelden, scheelt dat al een hoop. Dan rijdt je nieuwe materieel veel meer kilometers per dienst dan het oude materieel, waardoor je weer langer deze constructie vol kunt houden. En dan hoef je niet een gloed nieuwe bus aan te schaffen die op een dag maar 1 ritje* maakt
*niet exact die ene op elke dag natuurlijk...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten