Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Michael 1988 schreef:
Mr-W schreef:De hogevloer is voor de afstand Breda-Utrecht is geen probleem,de uitstapdeuren zijn breed en voor rolstoelers is er een rolstoellift. Heb het vanuit comfort oogpunt liever een hoge vloer op dit soort lijnen.

Tussen Bergen op Zoom en Rotterdam en Eindhoven-Oss had ik zelf liever Brabantliners gezien dan Volvo's vanwege de route over de snelweg.
Dan zouden er wel op meer volanslijnen brabantliners ingezet moeten worden. De overige lijnen rijden ook (deels) over de snelweg.
Voor lijn 310 zou ik hogevloersbussen kunnen begrijpen. Voor de lijnen 311, 312 en 316 niet. Die rijden alleen tussen Breda en Etten-Leur over de snelweg. Een stukje van amper 5 minuten. De lijnen 325, 326 en 327 rijden helemaal niet over de snelweg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Het goede nieuws is dat er morgen weer eens een bus rijdt naar Reusel vanuit Hilvarenbeek! Maar hij rijdt inderdaad pas vanaf Hilvarenbeek, dus dat is wel een overstap, maar wel een makkelijke.

Het slechte is echter de reisinformatie: er wordt alleen een gele sticker geplakt dat je dit op zaterdag kan vanaf de haltes, zonder fatsoenlijk de tijden te vermelden (want hij rijdt tot 20:30 naar Reusel vanaf Hilvarenbeek maar daarna natuurlijk niet). Ook de extra ritten zijn niet goed vermeld nu een gezin naar Diessen wil op dit tijdstip. En tja, die vakantiedienstregeling is helemaal hocuspocus als je zonder telefoon bij de halte wacht.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Dat doen ze natuurlijk expres, om dan over een poosje te kunnen zeggen van: "Zie je wel! Er is gewoon geen vraag naar op dat tijdstip!"
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Michael schreef:
Michael 1988 schreef:
Mr-W schreef:De hogevloer is voor de afstand Breda-Utrecht is geen probleem,de uitstapdeuren zijn breed en voor rolstoelers is er een rolstoellift. Heb het vanuit comfort oogpunt liever een hoge vloer op dit soort lijnen.

Tussen Bergen op Zoom en Rotterdam en Eindhoven-Oss had ik zelf liever Brabantliners gezien dan Volvo's vanwege de route over de snelweg.
Dan zouden er wel op meer volanslijnen brabantliners ingezet moeten worden. De overige lijnen rijden ook (deels) over de snelweg.
Voor lijn 310 zou ik hogevloersbussen kunnen begrijpen. Voor de lijnen 311, 312 en 316 niet. Die rijden alleen tussen Breda en Etten-Leur over de snelweg. Een stukje van amper 5 minuten. De lijnen 325, 326 en 327 rijden helemaal niet over de snelweg.
Ik zei ook niet voor niets deels. Lijn 306 rijdt ook maar een stukje over de snelweg van nog geen 2 minuten. Maar pak je die niet mee creeer je daar juist een eilandlijn wat betreft materieel. Net zoiets als wat 310 nu heeft. Maar omdat er meer lijnen zijn met volvo 8900's kunnen bij problemen en/of onderhoud bussen uitgewisseld worden. Daarnaast als je alle volanslijnen in oost-brabant en de veredelde streeklijn 310 nog luxer gaat maken, zal west brabant uiteindelijk schreeuwen om gelijke behandeling.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Mochten jullie het nog niet weten: Ook op de Brabantliner (iig 7303) nu wifi.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Michael schreef:De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
De invoer heeft misschien even op zich laten wachten, maar is wel snel op grote schaal ingevoerd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Etienne »

SLToilet schreef:Het goede nieuws is dat er morgen weer eens een bus rijdt naar Reusel vanuit Hilvarenbeek! Maar hij rijdt inderdaad pas vanaf Hilvarenbeek, dus dat is wel een overstap, maar wel een makkelijke.
Een goeie kans dat dit dan waarschijnlijk een taxibusje is. Als ik zo de dienstregeling eens bekijk is de/het bus(je) in beide richtingen 25 minuten onderweg, zodat het precies met één bus(je) uitgevoerd kan worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Michael schreef:De meeste bussen hebben al Wifi momenteel. Zelfs de stadsbussen waarbij ik het eigenlijk helemaal niet nodig vind.
Waarom niet nodig in een stadsbus? Dagjesmensen checken nog even snel wat over de stad en reizigers zoals ik zitten toch gauw 25 minuten in een stadsbus, iek vind helemaal mooi.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

In de Brabantliners en in de Volans vind ik voldoende. Allemaal leuk en aardig al die dure snufjes maar het belangrijkste vind ik dat er een fatsoenlijke dienstregeling is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

datm schreef:In de Brabantliners en in de Volans vind ik voldoende. Allemaal leuk en aardig al die dure snufjes maar het belangrijkste vind ik dat er een fatsoenlijke dienstregeling is.
Er zijn streekbussen die langere trajecten afleggen dan sommige Volans-lijnen. Je bent vanuit Breda naar Baarle-Nassau langer bezig dan van Breda naar Oosterhout maar slechts één van de twee heeft een Volansverbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Dat geloof ik allemaal wel. Maar moet je daarom alle streekbussen voorzien van wifi? Gebruik dat geld voor de dienstregeling of goedkopere kaartjes of abonnementen. Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon met 3g of zelfs 4g.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Somoht »

Mwah ik denk de kosten van die wifi compleet in het niet vallen bij andere kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

datm schreef:Dat geloof ik allemaal wel. Maar moet je daarom alle streekbussen voorzien van wifi? Gebruik dat geld voor de dienstregeling of goedkopere kaartjes of abonnementen. Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon met 3g of zelfs 4g.
Ik heb al eerder geschreven dat de bussen toch al een dataverbinding nodig hebben voor de communicatie van de boordcomputer en dat wifi daar vooral een extraatje op is. De te korte afschrijftermijn van enorme hoeveelheden bussen, daar zit de echte winst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Somoht »

Ik betwijfel beetje of ze Albatros boordcomputer en WiFi op dezelfde dataverbinding zetten. De eerste is een stuk kritischer vooral ivm de noodknop chauffeur en correcte datastroom positieberichten richting CVL en GOVI (i.e. provincie).
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Wifi en Albatros zijn twee aparte systemen die zullen waarschijnlijk niet over het zelfde netwerk gaan. En dan nog er wordt extra data verkeer gegenereerd wat dus ook extra kosten met zich mee brengt. Ik hou het op dat wifi alleen handig is op de Brabantliners en op de Volans waar je makkelijker je laptop aanzet dan in een streekbus vanwege de langere reistijd en de oplaadpunten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

WiFi is niet het probleem. Het probleem is dat de bussen na een veel te korte dienstperiode hup terzijde worden geschoven voor nieuwe bussen. Daar gaat te veel geld heen. Hoe lang had Veolia die Volvo's voor de lijn naar Utrecht, vanaf 2009 ofzo? Die bussen zijn in 2014 al vervangen. Een bus hoeft na vijf jaar niet vervangen te worden, dàt kost past veel geld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ja dat vind ik ook triest. Die Brabantliners staan nu in Roosendaal bij een Volvo dealer stof op te vangen terwijl ze nog makkelijk jaren mee konden.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gest »

Bussen hoeven technisch nog niet afgeschreven te zijn, maar nieuwe technieken maken de bussen wel minder vervuilend of luidruchtig. Vooral stadsbussen die vaak in dichtbebouwd gebied (oa. stadscentra) met hoge frequenties rijden kan het niet wenselijk zijn om met oud materieel rond te rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Je kan bussen tegen beperkte kosten ook renoveren (schonere motor inbouwen) en de stoelen van een nieuw lapje stof voorzien. En dan nog is acht jaar erg weinig voor een voertuig dat ruim een ton per stuk kost. De vervoerder moet de kosten van die bus binnen de looptijd van de concessie afschrijven (al zal er wel een kleine restwaarde overblijven), dus als dat maximaal acht jaar is dan moet je die afschrijving binnen die tijd terugverdiend hebben. Bij kortere periodes waarna het materieel niet naar de volgende vervoerder mee mag is de terugverdientijd dus veel korter en dat hakt er budgetair flink in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busje77 »

dan ga er vanuit dat de restwaarde het zelfde is. Alleen krijg je bij verkoop van een bus van 4 jaar oud veel meer dan een bus van 8 jaar. Stel je koopt een bus van 100.000 en na 4 jaar is de verkoopprijs 60.000 en na 8 jaar 20.000. Dan is de afschrijving in biede gevallen 10.000 per jaar.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik denk dat aanbestedingen veel goedkoper kunnen als er niet steeds nieuwe voertuigen met allerlei technische snufjes moet worden aangeschaft. De Ambassadors en Volvo's van Veolia waren nog geen 8 jaar oud en konden zeker nog wel een aantal jaar rijden voor Arriva (misschien met een paar aanpassingen). In landen om ons heen kan het wel en die hebben toch ook met dezelfde Europese wetgeving te maken.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gest »

Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

Ik denk dat je voor je voor versterkingsritten, spitsritten en reserve (bijv: 2 extra ritten waardoor een kwartierdienst gevormd wordt) al bestaand materieel mag gebruiken, al een hoop bespaard.

Zoals in Twente: 10 bussen "bestaande" vloot in de "reserve"pool, spits"snel"ritten door inhuurbedrijven ook door bestaand materieel. Zolang er bijvoorbeeld een leeftijdsgrens (gemiddeld 12 jaar, zoals in DAV) en een eventuele kilometergrens (1-1.2 miljoen km) gelden, scheelt dat al een hoop. Dan rijdt je nieuwe materieel veel meer kilometers per dienst dan het oude materieel, waardoor je weer langer deze constructie vol kunt houden. En dan hoef je niet een gloed nieuwe bus aan te schaffen die op een dag maar 1 ritje* maakt

*niet exact die ene op elke dag natuurlijk...
Bij twijfel: gebruik beton.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten