Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Dat zou kunnen.
Toen de chipkaart werdt ingevoerd was de landelijke tendens ook dat er minder reizigers waren.
In Eindhoven merkte men dat ook. Die afname was tijdelijk en na 1 jaar weer op gelijk niveau.

De vraag is ook hier het niveau weer is zoals het was. Moeilijk punt daarin is of frequentieverlagingen of verhogingen zijn doorgevoerd.

Frequentiehalvering resulteert over het algemeen in 10 tot 40% minder reizigers en in principe dus tot een hogere bezettingsgraad vd bus
Frequentieverdubbeling werkt de andere kant op en in principe tot een lage bezettingsgraad.

Ik snap wel dat ze het doen, maar ze zullen toch hoed monitoren of het resultaat voor Arriva in de plus loopt. Als de bussen voller gaan zitten maar men onder de streep er geen euro is verdiend zal men er toch mee stoppen.

Verder is de actie merkwaardig omdat het busvervoer in 2019 erg hard in prijs omhoog gaat.

+ 1 % omdat het mag volgens de concessie.
+ 2,xx% LTI (inflatie)
+ 3 % btw verhoging.


Verder willen de vervoerders nog een 2,xx procent bovenop het bovenstaande vanwege 'vraaguitvalcompensatie'
Want inhoud dat de vervoerder een compensatie vraagt omdat men verwacht dat de enorme prijsverhoging en dezelfde vraaguitvalcompensatie zal leiden tot lagere inkomsten.
Dat ze het überhaupt al durven te vragen !

ROB heeft hier onlangs een megatief advies voor uitgebracht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Wat betreft tarieven lijkt Brabant al langer het spoor bijster. Al sinds de GOV-acties lijkt de nadruk te liggen op zeer goedkope wagenverkoop terwijl de reiziger die met de OV-chipkaart reist in Brabant wordt afgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:Wat betreft tarieven lijkt Brabant al langer het spoor bijster. Al sinds de GOV-acties lijkt de nadruk te liggen op zeer goedkope wagenverkoop terwijl de reiziger die met de OV-chipkaart reist in Brabant wordt afgezet.
Deze bewering is onzin, de reiziger die reist met de OV-Chipkaart wordt niet afgezet. Het kilometertarief is vergelijkbaar met de rest van Nederland en het dalkortingsproduct is vrij goedkoop. (40% korting voor €11,95)
huibf schreef:Dat zou kunnen.
Toen de chipkaart werdt ingevoerd was de landelijke tendens ook dat er minder reizigers waren.
In Eindhoven merkte men dat ook. Die afname was tijdelijk en na 1 jaar weer op gelijk niveau.

De vraag is ook hier het niveau weer is zoals het was. Moeilijk punt daarin is of frequentieverlagingen of verhogingen zijn doorgevoerd.

Frequentiehalvering resulteert over het algemeen in 10 tot 40% minder reizigers en in principe dus tot een hogere bezettingsgraad vd bus
Frequentieverdubbeling werkt de andere kant op en in principe tot een lage bezettingsgraad.
Een frequentieverhoging trekt natuurlijk ook weer nieuwe reizigers aan, een voorbeeld is lijn 25 (Helmond-Gemert-Uden), voorheen waren er bij Arriva 4 ritten per dag op zondag met amper reizigers. Nu rijdt men frequenter en zit het 8 persoonsbusje overvol. In diverse Eindhovense wijken zou mijn voorkeur overigens uitgaan naar de auto of de fiets op zondag omdat de bus maar 1x per uur rijdt en laat start met rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Suus schreef:Wat betreft tarieven lijkt Brabant al langer het spoor bijster. Al sinds de GOV-acties lijkt de nadruk te liggen op zeer goedkope wagenverkoop terwijl de reiziger die met de OV-chipkaart reist in Brabant wordt afgezet.
Deze bewering is onzin, de reiziger die reist met de OV-Chipkaart wordt niet afgezet. Het kilometertarief is vergelijkbaar met de rest van Nederland en het dalkortingsproduct is vrij goedkoop. (40% korting voor €11,95)
Het kilometertarief van € 0,157 is vergeleken met veel andere regio's hoog. Zeeland is 0,8 cent goedkoper, Utrecht 1,4 cent goedkoper, Rotterdam 1,8 cent goedkoper en Zuid-Holland 2 cent goedkoper per kilometer. Een incidentele reiziger zal niet op de hoogte zijn van een kortingsabonnement en checkt gewoon in, om er vervolgens keer op keer achter te komen dat een los kaartje goedkoper was.

Zevenbergen - Breda: € 4,21 met de OV-chipkaart, € 3,98 voor een los kaartje. Retourtje is is € 8,42 met de OV-chipkaart en € 6,22 voor een los kaartje.
Breda - Utrecht: € 12,37 met de OV-Chipkaart, € 11,49 voor een los kaartje. Retourtje is € 24,74 met de OV-chipkaart en € 12,44 voor een los kaartje (!!).

Oja, en het ergste van alles: de reisplanner zal nooit adviseren een kortingsabonnement of een kaartje in de bus aan te schaffen. Kortom: de OV-chipkaart op vol tarief hoort de goedkoopste optie te zijn, waar is die kaart anders nog nuttig voor? Al die goedkope producten zorgen er bovendien voor dat de inkomsten per gereden DRU lager liggen dan noodzakelijk, en dat in een provincie waar het OV al ernstig onder druk staat. Het wordt hoog tijd dat Noord-Brabant eens naar hun prioriteiten gaat kijken, want wat heb je aan een goedkope bus als die in het weekend niet meer kan rijden door geldgebrek? Dus weg met het regionale kortingsproduct, verlaging van het kilometertarief en duurdere kaartjes in de bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Dus de kosten van de verlaagde tarieven voor de Chipkaart moeten worden afgewenteld op de potentiële keuzereiziger met met een los kaartje?
Zelf ben ik bezig met een eigen visie op Brabant en daarin stel ik een zonetarief voor voor de losse kaartjes. Details volgen wanneer de dienstregelingen en de belbussen klaar zijn, dus ga maar uit van begin 2019.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

De kracht van het Brabants tariefssysteem is juist zijn eenvoud met maar 1 tarief voor een ritkaart en 1 voor een dalurendagkaart.
Suus schreef:
Mr-W schreef:
Suus schreef:Wat betreft tarieven lijkt Brabant al langer het spoor bijster. Al sinds de GOV-acties lijkt de nadruk te liggen op zeer goedkope wagenverkoop terwijl de reiziger die met de OV-chipkaart reist in Brabant wordt afgezet.
Deze bewering is onzin, de reiziger die reist met de OV-Chipkaart wordt niet afgezet. Het kilometertarief is vergelijkbaar met de rest van Nederland en het dalkortingsproduct is vrij goedkoop. (40% korting voor €11,95)
Het kilometertarief van € 0,157 is vergeleken met veel andere regio's hoog. Zeeland is 0,8 cent goedkoper, Utrecht 1,4 cent goedkoper, Rotterdam 1,8 cent goedkoper en Zuid-Holland 2 cent goedkoper per kilometer.
4 concessies van 32 zijn goedkoper :wink:
Suus schreef: Een incidentele reiziger zal niet op de hoogte zijn van een kortingsabonnement en checkt gewoon in, om er vervolgens keer op keer achter te komen dat een los kaartje goedkoper was.
Men komt daar snel genoeg achter is mijn ervaring.
Suus schreef:Oja, en het ergste van alles: de reisplanner zal nooit adviseren een kortingsabonnement of een kaartje in de bus aan te schaffen.
Dat zal de reisplanner van ons staatsspoorbedrijf ook niet doen.
Suus schreef: Kortom: de OV-chipkaart op vol tarief hoort de goedkoopste optie te zijn, waar is die kaart anders nog nuttig voor?
Daar is in brabant niet voor gekozen om een onduidelijk staffelsysteem in te voeren en het dalurendagkaartje is ingevoerd omdat er in de daluren weinig reizigers zijn.
Suus schreef: Het wordt hoog tijd dat Noord-Brabant eens naar hun prioriteiten gaat kijken, want wat heb je aan een goedkope bus als die in het weekend niet meer kan rijden door geldgebrek?
De bus rijdt in het weekend niet meer door een gebrek aan reizigers, niet door geldgebrek.
Suus schreef: Dus weg met het regionale kortingsproduct, verlaging van het kilometertarief en duurdere kaartjes in de bus.

Rest mij tot slot: Brabant.nl om dit signaal kenbaar te maken, want verder ga ik er niet over in discussie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Dennenboom »

Losse kaartjes was iets van voor 1980. Die wilden we juist met de OV-chipkaart overbodig maken. Zorg er dan in ieder geval voor dat je met de OV-chipkaart nooit duurder uitbent dan degene die reist op een deel van een omgekapte boom.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:De kracht van het Brabants tariefssysteem is juist zijn eenvoud met maar 1 tarief voor een ritkaart en 1 voor een dalurendagkaart.
Suus schreef:
Mr-W schreef:
Suus schreef:Wat betreft tarieven lijkt Brabant al langer het spoor bijster. Al sinds de GOV-acties lijkt de nadruk te liggen op zeer goedkope wagenverkoop terwijl de reiziger die met de OV-chipkaart reist in Brabant wordt afgezet.
Deze bewering is onzin, de reiziger die reist met de OV-Chipkaart wordt niet afgezet. Het kilometertarief is vergelijkbaar met de rest van Nederland en het dalkortingsproduct is vrij goedkoop. (40% korting voor €11,95)
Het kilometertarief van € 0,157 is vergeleken met veel andere regio's hoog. Zeeland is 0,8 cent goedkoper, Utrecht 1,4 cent goedkoper, Rotterdam 1,8 cent goedkoper en Zuid-Holland 2 cent goedkoper per kilometer.
4 concessies van 32 zijn goedkoper :wink:
Het waren voorbeelden. Als je de volledige lijst wil hebben:
Goedkoper dan Brabant zijn: Lelystad, Almere, Provincie Utrecht, Regio Utrecht, Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Waterland, Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond, Gooi- en Vechtstreek, DAV-gebied, Hoeksche Waard Goeree-Overflakkee, Rotterdam Bus, Rotterdam Rail, Voorne-Putten en Zeeland.
Even duur als Brabant zijn: Friesland, Haaglanden Stad, Haaglanden Streek.
Duurder als Brabant zijn: Groningen-Drenthe, Midden-Overijssel, IJsselmond, Twente, Achterhoek-Rivierenland, Arnhem-Nijmegen, Veluwe, Limburg.

Noord-Brabant zit aan de hoge kant van het rijtje.
Suus schreef:Oja, en het ergste van alles: de reisplanner zal nooit adviseren een kortingsabonnement of een kaartje in de bus aan te schaffen.
Dat zal de reisplanner van ons staatsspoorbedrijf ook niet doen.
NS verkoopt die kaartje dan ook niet zelf. En NS adviseert op hun site wel wanneer een abonnement wel of niet interessant is.
Suus schreef: Het wordt hoog tijd dat Noord-Brabant eens naar hun prioriteiten gaat kijken, want wat heb je aan een goedkope bus als die in het weekend niet meer kan rijden door geldgebrek?
De bus rijdt in het weekend niet meer door een gebrek aan reizigers, niet door geldgebrek.
Mensen gaan niet met de bus omdat deze 's avonds en in het weekend niet rijdt. Iedereen die nog geneigd zou zijn een keuze voor de bus te maken, bijvoorbeeld omdat ze ook wel eens een wijntje willen in een restaurant of omdat ze geen zin hebben om te betalen voor het parkeren in de stad. Dat gebrek aan aanbod komt mede omdat het niet betaald kan worden. Dat los je niet op door de bus ook de spitsuren lekker goedkoop voor scholieren te maken en goedkope kaartjes aan te bieden voor iedereen die wat verder reist. Ook in de spitsuren.
Suus schreef: Dus weg met het regionale kortingsproduct, verlaging van het kilometertarief en duurdere kaartjes in de bus.

Rest mij tot slot: Brabant.nl om dit signaal kenbaar te maken, want verder ga ik er niet over in discussie.
Rare keuze, omdat ik een andere mening heb dan jij stuur je mij maar naar de provincie.
ArrivaBas schreef:Dus de kosten van de verlaagde tarieven voor de Chipkaart moeten worden afgewenteld op de potentiële keuzereiziger met met een los kaartje?
Zelf ben ik bezig met een eigen visie op Brabant en daarin stel ik een zonetarief voor voor de losse kaartjes. Details volgen wanneer de dienstregelingen en de belbussen klaar zijn, dus ga maar uit van begin 2019.
Welke keuzereiziger? Door de bussen voor de doelgroep die niets te kiezen heeft (scholieren) zoals nu tegen afbraaktarieven aan te bieden houdt de provincie geen geld over om bussen te laten rijden op periodes dat keuzereizigers wel geïnteresseerd kunnen zijn, zoals 's avonds of in het weekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Alleen al het feit dat een kaartje in wagenverkoop voor veel relaties goedkoper is dan de chipkaart is raar en m.i. ook onwenselijk. Het leidt immers tot veel wagenverkoop, wat dan weer de nodige tijd kost. Het scheelt al dat het contant geld van de bus af is, anders was dat ook nog een argument tegen wagenverkoop. Er zijn bepaalde lijnen waar een paar honderd euro kaartverkoop op een dienst heel normaal is, dat gaat echt nergens over en is in andere regio's ook echt stukken minder. De taruefopbouw an sich, een ritkaart en een dagkaart, is overzichtelijk, maar leidt tot rare situaties. Iemand die in Tilburg van het station naar het centrum wil is evenveel kwijt als iemand die van Uden naar Eindhoven wil.

Kortingsabonnementen is leuk en aardig, maar de meeste reizigers zijn daar niet van op de hoogte en de incidentele reiziger is daar ook niet bij gebaat. Feit is dat het de provincie ontbreekt aan een echte visie op wat ze nu willen met het OV. Een voorbeeld: het hele gebied rond Mill is in het weekend helemaal niet meer per OV bereikbaar, terwijl daar toch echt wel potentieel is. Ik denk dat veel mensen daardoor de bus niet meer zien als optie, wat dan ook op werkdagen leidt tot vraaguitval. De twee lijnen die er nu rijden zijn min of meer veredelde scholierenlijnen geworden.
Wat is er tegen een tweeuursdienst op zaterdag, zoals het eerst was? Afschaffen omdat tweeuursdiensten nou eenmaal niet in het bestek passen lijkt me geen argument. Laat zo'n dienst dan rijden door een taxibedrijf, dan zijn de kosten ook lekker laag.
fwgsmidt
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fwgsmidt »

zag vanochtend een eerste volanslijn in bravo direct bestickering. Volgens mij was het de 7256 in Oosterhout richting Breda. Meer zullen er wel komen.
Helaas geen foto kunnen maken. zag er niet lelijk uit.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

In Den Bosch vertrok de 7205(?) met Bravo direct bestickering. Ik vond de Volans persoonlijk mooier.
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

In Oost Brabant zijn ze al een paar weken geleden begonnen met stickeren en in West Brabant zijn ze vorige week begonnen. Dus de kans dat je een bus zonder stickers tegen gaat komen wordt steeds kleiner.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

Lijn 800 in Den Bosch rond 17:50 werd gereden door een ex Groningen Tilburgse Stappegoor Citaro G.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Lijn 45 »

Die zitten wel vaker op de 800 :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

In de vakantie rijdt Arriva die lijnen volgens mij zelf.
🍉
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Bedoel je alle efteling-lijnen? Vandaag nog een TCR bus op lijn 802 naar Breda gezien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Lijn 800/801 dan misschien.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Behalve de Stappegoor-Citaro kwam ik op Den Bosch ook een Bravodirect-Volvo tegen als lijn 800.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

De 800/801 worden in de schoolvakanties vanuit Waalwijk gereden, soms met geledes, soms met Volans-Volvo's. Lijn 802 wordt altijd door TCR gereden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

In buurtbussen kwam ik het weleens tegen, maar vandaag hoor ik het ook op de streekbus: volksmuziek op redelijk hoog volume zodat je kan meegenieten. Het lijkt erop dat het een album is met o.a. André Hazes (senior) wat ik hoor. Zelf ben ik er niet zo kapot van (vooral het genre niet) maar ach, laat de chauffeur maar lekker genieten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

De wat oudere chauffeurs hebben nog regelmatig een radiootje bij zich, al heb ik wel het idee dat het bij Veolia een stuk meer was dan nu bij Arriva.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

De jongeren hebben waarschijnlijk allemaal oordopjes in en nu met die Apple Pods zie je het al helemaal bijna niet meer. (Tenzij ze er een in beide oren doen, wat ik tamelijk aso vind overigens).
🍉
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door erjeebee »

Chrysa schreef:De wat oudere chauffeurs hebben nog regelmatig een radiootje bij zich, al heb ik wel het idee dat het bij Veolia een stuk meer was dan nu bij Arriva.
In Limburg hadden de bussen allemaal een radio. Hoefde je niks mee te nemen.
Toen we een aantal bussen uit Brabant kregen was er grote heibel omdat die geen radio hadden.
Veolia heeft toen ergens een partijtje radio's gescoord (tweedehands, allemaal verschillende) en die in de Brabantse bussen ingebouwd.
Ik denk dat ongeveer 40% van de chauffeurs met de radio aan rondreed.
Ik deed dat alleen als ik geen passagiers in de bus had, want mijn moeder heeft me geleerd dat "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De 120/121 worden nu uitgevoerd vanuit de stalling Schelluinen maar blijft dat vanaf 9 december ook of wordt het dat door Arriva uitgevoerd ergens anders vanuit Brabant omdat Qbuzz Schelluinen natuurlijk overneemt
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

121 gaat gereden worden voor Waalwijk / Den Bosch.

120 zal wel Van Driel / TCR worden gok ik zo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten