Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RvdG94 »

Michael 1988 schreef:Welke Citaro's? Die van Arriva of die van TCR? Daarnaast zie ik die van Arriva nog wel het einde van de concessie halen.
Zouden ze willen dat de 751-784 nog de voltallige 10 jaar meegaan, maar de leeftijdsgrens van het materieel is toch echt 12 jaar en in oktober mogen die bussen al 8 kaarsjes uitblazen. Of heeft men in Brabant reeds afgezien van die leeftijdsgrens?
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door jwalk1 »

Denk ook even aan de kilometerstand, als je bijvoorbeeld de 8200 pakt die zijn even oud en hebben er volgens mij al 700.000 kilometer op zitten dat zal bij de citaro's niet veel anders zijn. Lijkt me niet realistisch dat ze de complete concessie blijven rijden.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door waldo79 »

Lijkt me niet realistisch dat ze de complete concessie blijven rijden.
Volgens mij wordt hier moeilijk gedaan om het moeilijk doen. Als de bussen tussentijds de leeftijdsgrens bereiken, betekent dat ze tot die tijd in dienst mogen zijn :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Lijkt mij ook wel dat deze wagens over vier jaar gewoon vervangen gaan worden. Zou mij ergens ook niet verbazen als de Stad-Citea's die nu in Tilburg rijden doorgeschoven gaan worden naar elders en dat de hele Tilburgse stadsvloot vervangen gaat worden door nieuwe driedeurs stadswagens.
🍉
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daan76 »

jwalk1 schreef:Denk ook even aan de kilometerstand, als je bijvoorbeeld de 8200 pakt die zijn even oud en hebben er volgens mij al 700.000 kilometer op zitten dat zal bij de citaro's niet veel anders zijn. Lijkt me niet realistisch dat ze de complete concessie blijven rijden.
Streekwagens maken dagelijks meer kilometers dan stadswagens en hebben daarom een (veel) hogere kilometerstand dan stadswagens van dezelfde leeftijd.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gekko123 »

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zeker bij stadsdiensten worden er meer ritten gereden in dezelfde tijd, al zijn die ritten wel korter qua afstand.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Het ligt een beetje aan de aard van de streekdienst: een verbinding als de Brabantliner is bv. behoorlijk snel dus die wagens maken in een beperkte tijd veel kilometers. Maar voor een streeklijn die binnen een wat meer stedelijk gebied blijft hoeft het verschil met een stadsbus weer niet zo groot te zijn.

En dan spelen bedieningsperioden ook nog een behoorlijke rol: in 2007 kwamen er bv. Wrights uit Groningen provincie (toch wel een gebied met behoorlijk lange streeklijnen) naar Dordrecht die significant minder kilometers op de teller hadden dan de even oude Wrights die hun hele diensttijd in het DAV-gebied doorgebracht hadden. Dat scheelde toch zo'n 200.000 km!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Het ligt een beetje aan de aard van de streekdienst: een verbinding als de Brabantliner is bv. behoorlijk snel dus die wagens maken in een beperkte tijd veel kilometers. Maar voor een streeklijn die binnen een wat meer stedelijk gebied blijft hoeft het verschil met een stadsbus weer niet zo groot te zijn.

En dan spelen bedieningsperioden ook nog een behoorlijke rol: in 2007 kwamen er bv. Wrights uit Groningen provincie (toch wel een gebied met behoorlijk lange streeklijnen) naar Dordrecht die significant minder kilometers op de teller hadden dan de even oude Wrights die hun hele diensttijd in het DAV-gebied doorgebracht hadden. Dat scheelde toch zo'n 200.000 km!
Ja, en natuurlijk de slijtage. Een stadsbus die continu remt en weer optrekt zal denk ik sneller slijten dan een Brabantliner die veel snelwegkilometers heeft.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Toen ik stadsdiensten reed voor Veolia in Breda was dat ongeveer 150 a 200 km per dienst. Dit wissel je dan wel af met meerdere bussen. Maar dan heb je ongeveer een idee.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Springer »

Op de veluwe worden niet voor niets Apeldoornse stadsbussen op de streekdienst ingezet, enkel maar op de kilometerstanden omhoog te krijgen. Gebeurde bij BBA / Veolia ook regelmatig. Kan mij voorstellen dat dat bij meer bedrijven in andere consessies gebeurt zoals in Brabant...
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RvdG94 »

Ezra schreef: Ja, en natuurlijk de slijtage. Een stadsbus die continu remt en weer optrekt zal denk ik sneller slijten dan een Brabantliner die veel snelwegkilometers heeft.
Over het algemeen zullen de engineeringteams van VDL, MAN, Mercedes-Benz, Volvo etc. wel rekening hebben gehouden met de manier waarop hun bussen word ingezet. Ga er maar van uit dat ze de constructies van motor en voertuig stevig genoeg hebben gemaakt om dit aan te kunnen en dat het onderhoudsplan ook zodanig is afgestemd dat de bussen bij voorgeschreven gebruik die twaalf jaar gewoon kunnen halen.
datm schreef:Toen ik stadsdiensten reed voor Veolia in Breda was dat ongeveer 150 a 200 km per dienst. Dit wissel je dan wel af met meerdere bussen. Maar dan heb je ongeveer een idee.
Uitgaande van die inzet hebben de 751-784 rond de 5 à 6 ton gelopen. In principe kunnen ze nog 5 à 6 ton mee, mits ze goed onderhouden worden en de chauffeurs ze niet compleet afraggen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

RvdG94 schreef:Uitgaande van die inzet hebben de 751-784 rond de 5 à 6 ton gelopen. In principe kunnen ze nog 5 à 6 ton mee, mits ze goed onderhouden worden en de chauffeurs ze niet compleet afraggen.
Zal van de week wel eens kijken naar de kilometerstanden van een paar wagens.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
"Een touringcar is geen bus"
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

fogeltje schreef:
regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
Dat zou goed kunnen. De ex bussen van Veolia zijn nog steeds te koop. Voor € 52.500,00 kan je er een in je eigen straat neer zetten.
http://autoline-eu.nl/sf/bus-intercity- ... 03700.html
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Springer »

fogeltje schreef:
regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
Tijdje terug ben ik er ook 1 tegen gekomen in Apeldoorn, zal waarschijnlijk wel overgenomen zijn door een touringcar bedrijf voor leerlingen vervoer. De wagen kwam uit de richting van het Fruytierscollege, een school waar meerdere bedrijven voor rijden met oude lijnbussen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

datm schreef:
fogeltje schreef:
regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
Dat zou goed kunnen. De ex bussen van Veolia zijn nog steeds te koop. Voor € 52.500,00 kan je er een in je eigen straat neer zetten.
http://autoline-eu.nl/sf/bus-intercity- ... 03700.html
Als ik het geld had, zou ik het doen en er gelijk een Airco en Wifi in laten bouwen.
Dus ik zeg doen!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

datm schreef:Dat zou goed kunnen. De ex bussen van Veolia zijn nog steeds te koop. Voor € 52.500,00 kan je er een in je eigen straat neer zetten.
http://autoline-eu.nl/sf/bus-intercity- ... 03700.html
Het was inderdaad exact zo'n bus als op die site. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Ederveen »

datm schreef:
fogeltje schreef:
regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
Dat zou goed kunnen. De ex bussen van Veolia zijn nog steeds te koop. Voor € 52.500,00 kan je er een in je eigen straat neer zetten.
http://autoline-eu.nl/sf/bus-intercity- ... 03700.html
Waarom ook niet. Gezien iedereen hun bedrijfswagen/bestelbus en zelfs vrachtwagen-met-oplegger tegenwoordig voor hun deur parkeert kan die extra streekbus er ook wel bij.
Ik moet zeggen, als ik geld teveel had zou ik het gewoon doen!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

OmniLezer schreef:
datm schreef:
fogeltje schreef:
regenmaker schreef:Ik zag vandaag een VDL Ambassador in Brabant kleuren op de parkeerplaats bij de woeste hoeve schalterdalweg staan (vlakbij de afrit Beekbergen/Hoenderloo van de A50). Vind ik wel vreemd dat die daar stond.
Misschien een ex-Veolia bus die aan een bedrijf uit die buurt verkocht is en nog geen nieuw jasje heeft?
Dat zou goed kunnen. De ex bussen van Veolia zijn nog steeds te koop. Voor € 52.500,00 kan je er een in je eigen straat neer zetten.
http://autoline-eu.nl/sf/bus-intercity- ... 03700.html
Als ik het geld had, zou ik het doen en er gelijk een Airco en Wifi in laten bouwen.
Dus ik zeg doen!
En een cruise control.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Vandaag zag ik een aantal keren een ex-Veolia Volvo 7700 rijden in Breda. Hij had nog precies dezelfde huisstijl waar Veolia mee reed. Alleen was het logo van de Provincie Noord Brabant en het logo van Veolia eraf en waren er grote stickers van groene energie of iets in die trant te zien. Ik zag o.a. een grote groene stekker over de bus heen geplakt. Op de lichtkrant stond Volvo Nederland en nog iets en in de bus zaten drie monteurs in hun blauwe overal ik vermoed medewerkers van Volvo. Iemand enig idee wat ze aan het doen zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Is dat niet de elektrische Volvo die bij Arriva in Den Bosch gereden heeft?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik heb even naar foto's gekeken over de bus waar jij het over hebt. Ik denk dat die het inderdaad was! Veolia had dat type bussen rijden dus vandaar dat ik dacht dat hij van Veolia was.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Naast station Breda- Prinsenbeek zit een Volvo- dealer waar ook bussen staan. Zou ook nog kunnen dat hij daarvandaan komt.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Die Volvo dealer doet trouwens ook het onderhoud aan de Arriva Citea's
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten