Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Raymond »

Toch zou het wel fijn zijn als er drukknoppen komen bij de halte, zodat lijn 305 gewoon op de A50 kan blijven als er niemand in en uit hoeft. Vooral richting Eindhoven scheelt dat best wel veel tijd en geslinger en zo ruim zit lijn 305 nou ook weer niet in z'n jasje in het weekend.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

regenmaker schreef:Van die halte wordt nog best redelijk gebruik gemaakt.
Dat zijn zeker voornamelijk studenten door de week tijdens de ochtend en middagspits. En om niet te vergeten mensen die naar hun werk reizen.
Ik verwees met mijn opmerking over wie stapt voor zijn plezier op bij halte A50 St Oedenrode naar de recreatieve reiziger. Of zien studenten en mensen, die naar hun werk reizen zichzelf ook als recreatieve reizigers?

Afhankelijk van waar je woont in St. Oedenrode en waar je moet zijn en hoe laat, stappen mensen op bij halte A50 St. Oedenrode.
Wat ook een rol kan spelen is het sociale veiligheid aspect. Hoe veilig voelen mensen zich bij zo'n halte aan de snelweg. Er zijn in het land wel meer voorbeelden dergelijke haltes, zoals de haltes Tol Oost en Tol West bij Sleeuwijk onder Gorinchem aan de Noord-brabantse kant.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Wat is je punt nou? Je vind de halte niet aantrekkelijk genoeg voor recreatieve reizigers? Lijkt me niet echt het doel van OV, dat is toch echt bedoeld om mensen van A naar B te krijgen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

Het OV wordt ook gebruikt door mensen die voor hun plezier met de bus rijden zonder dat ze per se ergens aan toe willen.
Die mensen konden destijds in de zomer gebruik maken van de zomerzwerfkaart.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Zomerzwerfkaart

Mijn punt is dat de aantrekkelijkheid van een halte bepalend kan zijn of mensen er gebruik van maken. Een onaantrekkelijke(re) halte kan mensen doen besluiten of elders op te stappen, of de reis te maken met een ander vervoermiddel of de reis helemaal niet te maken.
Voor mensen die aan de Eversestraat wonen is opstappen op de bushalte A50 een interessante optie. Die zullen hun fiets neer zetten aan de kant van de Eversestraat en naar de overkant lopen. Een loopafstand van 250-300 meter.
Aantal inwoners Jekschotse Heide en Everse (2017): 560
Heikant en Sluitappel (2017): 775
Eerschot: 2210

Er wordt nu vooral gekeken hoe kan de bus zo vlug mogelijk van A naar B. Waarbij men vaak lijkt te vergeten, dat er ook nog mensen met die bus mee moeten. Het lijkt er op of de bussen alleen maar op de snelweg rijden. Men ziet de bus als een trein op wielen. Dat geldt met name voor de Bravo-direct lijnen. Een bus is geen trein. Een bus heeft bepaalde voorbeelden ten opzichte van de trein. Een van de voordelen is, dat hij relatief makkelijk op meerdere plekken kan stoppen. Voor het aanleggen van een nieuw perron of station ben je al gauw meerdere jaren verder. Het aanleggen van een nieuwe bushalte gaat relatief makkelijker. Bij de totale reisbeleving gaat niet louter en alleen om de reistijd van A naar B met de bus. Maar ook de weg naar en van de bushalte. Zo vind ik het busstation van Veghel superonhandig, overstappen op andere buslijn een stuk complexer vanwege drukke kruissing met verkeerslichten. Iets nuttigen van etenswaar en drinken daarvoor moet ik een stukje lopen. Centrum Veghel bezoeken, ook een stuk lopen. Daardoor kom ik veel minder in Veghel dan daar voor.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 27 aug 2019, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Volgens mij blijven er nog genoeg opties over in Sint Oedenrode voor wie niet naar de snelweg wil lopen of fietsen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Wie in sint-oedenrode wilt zijn pakt dan toch de 156 of 157.
Ik heb voor veghel het nooit een probleem gevonden dat de bus de voormalige N265 niet verlaat. Het is echt niet te ver lopen naar het centrum van veghel. Er zijn genoeg plaatsen waarvan het centrum verder lopen is vanaf het treinstation dan het busstation van veghel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

De Arriva MAN Lion’s City G 0281 staat zonder chauffeur en met de motor uit op de bushalte bij station Zevenbergen. Dat is niet echt gebruikelijk...

Edit: om 17:16 kwam een afsleeptruc voorrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Mwah, met hoe vaak die dingen bij de garage staan verbaast me dat weinig. :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

De hele gemiddelde staat van onderhoud bij Arriva is erbarmelijk. Dat geldt ook voor die aircoloze bommen van Mercedes die in en om Tilburg rijden. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JordiBrabant »

De Volvo's en Mercedesen uit Oosterhout zijn er altijd best goed aan toe en er zit airco in, voor de andere stallingen heb ik geen informatie. Dus als je per se een fatsoenlijke bus wil hebben moet je de 327/328 hebben.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Vandaag een TCR bus op lijn 318 in Eindhoven. Volgens mij de 3403.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

ZO6176 schreef:Wie in sint-oedenrode wilt zijn pakt dan toch de 156 of 157.
Ik heb voor veghel het nooit een probleem gevonden dat de bus de voormalige N265 niet verlaat. Het is echt niet te ver lopen naar het centrum van veghel. Er zijn genoeg plaatsen waarvan het centrum verder lopen is vanaf het treinstation dan het busstation van veghel.
Zoals bijvoorbeeld van halte Venray Centrum (daarvoor Venray Busstation geheten) naar treinstation Venray (Oostrum)??

Ik heb het idee, dat door de verlegging van het busstation het aantal in- en uitstappers in Veghel is verminderd. En dat mensen voor alternatieven zijn gegaan of helemaal bepaalde (bus)reizen niet meer maken. Heeft iemand daar zicht op.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Nou ik denk juist dat het andersom is. Het aantal reizigers in Veghel is met de 305 enorm toegenomen. Zo erg zelfs dat de bus in de spits elke 7,5 min moet gaan rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

ArrivaBas schreef:De hele gemiddelde staat van onderhoud bij Arriva is erbarmelijk. Dat geldt ook voor die aircoloze bommen van Mercedes die in en om Tilburg rijden. :')
En waar baseer je dat op? Er was sprake van dat de Mercedessen weg zouden gaan maar wat daar dan voor terug zou moeten komen geen idee. Overigens rijden er al een aantal Mercedessen in Servië rond.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Ik weet dat toen lijn 152 werd geïntroduceerd dat dat al gelijk een succes was. Lijn 305 is een lijn die momenteel sterk groeit. Je ziet ook dat lijn 605 die veghel overslaat ook wordt uitgebreid. Dat zal dus dezelfde reden hebben.
Ik heb het idee dat lijnen die slechts enkele haltes hebben in de dorpen het beter doen dan lijnen die de ene slinger maken na de ander.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Mwah, met hoe vaak die dingen bij de garage staan verbaast me dat weinig. :')
Dat je met enige regelmaat een bus bij de garage ziet staan wilt niet meteen zeggen dat dat altijd is omdat ze kapot zijn. Ze gaan ook regelmatig daarheen voor onderhoud
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RnBn »

regenmaker schreef:Vandaag een TCR bus op lijn 318 in Eindhoven. Volgens mij de 3403.
Sinds deze week rijden er een aantal versterkingsritten op lijn 317, 318, 320 en 321, een aantal van deze ritten worden gereden door TCR, een aantal met een bus van Hermes en een chauffeur van TCR en een aantal worden gereden door Hermes. Dus dat kan kloppen
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Ik zag vandaag de 3346 in de bravo-kleuren rijden. Is dit al.lang zo?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

ZO6176 schreef:Ik weet dat toen lijn 152 werd geïntroduceerd dat dat al gelijk een succes was. Lijn 305 is een lijn die momenteel sterk groeit. Je ziet ook dat lijn 605 die veghel overslaat ook wordt uitgebreid. Dat zal dus dezelfde reden hebben.
Ik heb het idee dat lijnen die slechts enkele haltes hebben in de dorpen het beter doen dan lijnen die de ene slinger maken na de ander.
Lijn 152 reed gewoon door Veghel heen. En stopte in de Bunders en op het Bolkenplein. Daarbij deed lijn 152 ook Mariaheide aan. En lijn 152 stopte op alle tussen gelegen haltes in Oss en Uden. Lijn 305 stopt in vergelijking op veel minder haltes.
Als je bekijkt sinds 1994 en nu zijn er heel wat lijnen en haltes opgeheven. Ook zijn er diverse lijnen gestrekt en/of ingekort. De redenen die daarvoor
aangedragen waren te weinig passagiers, geen lege bussen laten rijden, zonde van het geld. Mensen willen snel van A naar B.
Het is makkelijk als je relatief dichtbij een halte moet zijn. Maar wat als je een heel stuk verder moet lopen met een zware tas?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

regenmaker schreef:Nou ik denk juist dat het andersom is. Het aantal reizigers in Veghel is met de 305 enorm toegenomen. Zo erg zelfs dat de bus in de spits elke 7,5 min moet gaan rijden.
Dat is in de spits. Van Veghel heb ik eerlijk gezegd geen verstand van, wat betreft aantal in- en uitstappers. Maar dat zou volgens mij betekenen dat het zou uitpuilen met fietsen bij de HOV-haltes in Veghel of gaan al die mensen lopen naar het busstation, halte Hintelstraat of halte de Muntelaar? Of worden ze er naar toegebracht??
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Yanaike »

lijntaxi schreef:Lijn 152 reed gewoon door Veghel heen. En stopte in de Bunders en op het Bolkenplein. Daarbij deed lijn 152 ook Mariaheide aan. En lijn 152 stopte op alle tussen gelegen haltes in Oss en Uden. Lijn 305 stopt in vergelijking op veel minder haltes.
Als je bekijkt sinds 1994 en nu zijn er heel wat lijnen en haltes opgeheven. Ook zijn er diverse lijnen gestrekt en/of ingekort. De redenen die daarvoor
aangedragen waren te weinig passagiers, geen lege bussen laten rijden, zonde van het geld. Mensen willen snel van A naar B.
Het is makkelijk als je relatief dichtbij een halte moet zijn. Maar wat als je een heel stuk verder moet lopen met een zware tas?
Je moet in het OV keuzes maken. Je kunt nou eenmaal niet én overal stoppen én een snelle verbinding geven én een frequente verbinding geven én een beetje betaalbare concessie hebben. Het aantal ritten op lijn 305 wordt steeds verder uitgebreid. Blijkbaar is lijn 305 dus een succes en trekt deze lijn dus meer reizigers / tegen lagere kosten, dan de tragere lijn 157 of de oude lijn 152. De reizigers met de zware tas kunnen altijd nog gebruik maken van lijn 157.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Als er zoveel behoefte zou zijn aan een rechtstreekse verbinding tussen De Bunders en Eindhoven zou je verwachten dat de 157 tussen Veghel en Sint Oedenrode behoorlijk vol zou zitten. Dat is absoluut niet het geval.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Kennelijk is fietsen naar de 305 en dan rechtstreeks naar Eindhoven vlugger gaat dan met de 157 door de dorpen karren.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

Volgens mij was het idee om het busstation in Veghel te verplaatsen vooral in gegeven om extra parkeerplekken te realiseren in het centrum van Veghel. Dat van de buspassagiers plezieren was en is puur een gelegenheidsargument. Men had van Bolkenplein een hartstikke mooi autovrij plein kunnen maken met mooie betegeling en een fontein. Hetzelfde geldt ook voor Zeeland, waar lijn 99 niet meer door komt.
Alleen durft men dit niet hardop te zeggen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

Even tussen door weet iemand, waar de versterkingsbussen (maandag tot en met donderdag) vandaan komen die vertrekken van Veghel, Hintelstraat naar Eindhoven, station?
https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=11756

De ritten 1019, 1023 en 1025 respectievelijke vertrektijden vanaf Veghel, Hintelstraat 07.37 (ma t/m do), 07.57 (ma t/m do) en 08.21 (ook op vrijdag)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten