Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Michael schreef:Iemand vertelde mij net dat hij in Roeselare een Hybride Citea in de Brabantse huisstijl heeft gezien. Weet iemand hier meer vanaf toevallig?
Weet je zeker dat het ook om een rood-witte Noord-Brabantse bus ging (er was ooit een hybride testbus bij Veolia voorzover mijn geheugen me niet in de steek laat) en misschien niet een uit Vlaams-Brabant (al lijkt me dat raar, al die bussen van de Lijn hebben dezelfde huisstijl)?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Michael schreef:Dat was de 8611 dan. De 8610 of 8611 is trouwens bij wijze van proef voorzien van een start-stop systeem.
De 8611 rijdt altijd op de 634? Want dat wil ik wel eens meemaken, een reguliere streekbus met Start&Stop.
🍉
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door jwalk1 »

Hij rijdt inderdaad voornamelijk op 634, af en toe komt hij in een andere omloop terecht, hij heeft ook al eens 2 dagen op 92 gereden.

Maar! op lijn 634 heb je verreweg de meeste kans hem te treffen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

SLToilet schreef:
Michael schreef:Iemand vertelde mij net dat hij in Roeselare een Hybride Citea in de Brabantse huisstijl heeft gezien. Weet iemand hier meer vanaf toevallig?
Weet je zeker dat het ook om een rood-witte Noord-Brabantse bus ging (er was ooit een hybride testbus bij Veolia voorzover mijn geheugen me niet in de steek laat) en misschien niet een uit Vlaams-Brabant (al lijkt me dat raar, al die bussen van de Lijn hebben dezelfde huisstijl)?
Ik kreeg het te horen van iemand die hem had zien rijden. Die testbus van Veolia was een Volvo 7900:
Afbeelding

Arriva had bij de bieding op de concessie Brabant wel gezegd dat ze testen wouden doen met een aantal bussen. Maar als het zo is dan zullen we die bus over een tijdje wel in Brabant zien.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

Opzich reed deze "testbus" niet slecht, alleen achterin had je als reiziger wel wat last van het geluid van de motor, wat overigens buiten de bus weer niet te horen was.
Het wagenparknummer was: 3943
Tijdens de testweken reed deze bus veelal op lijn 4/5 en 2/6/12
In die zelfde periode testte men bij veolia ook de volvo 8900 (het model waar nu de Volanslijnen mee gereden worden) op de streeklijnen rondom Breda.
Wagenparknummer van deze bus: 5884
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Deze inderdaad:
Afbeelding

Die van Arriva zijn 13 meter en deze was 12 meter.

In het begin had de 3943 heel veel problemen. Hij is toen terug gegaan naar Zweden om dat op te lossen waarna hij weer naar Breda is gekomen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

De 7280 (Volvo 8900) is inmiddels voorzien van veiligheidsgordels. Nu hoeft alleen de T100 keuring nog gedaan te worden. Tevens rijdt de 7281 sinds deze week ook vanuit de stalling Breda. Of deze bus net zoals de 7280 ook als BrabantLiner gaat dienen is mij niet bekend. Het zou eventueel ook nog een Volans wagen kunnen worden. De 7281 wordt vooralsnog op willekeurige lijnen ingezet. Afgelopen maandag zag ik hem op lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) en vandaag zag ik hem op lijn 311 (Breda-Oud Gastel)
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Michael schreef:De 7280 (Volvo 8900) is inmiddels voorzien van veiligheidsgordels.
Die veiligheidsgordels zitten er al minimaal een maand in. Ik ben benieuwd wanneer ook deze bus 100 kan rijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Niet in Brabant, maar toch Brabants
Vanmiddag zag ik de TCR 477 bij Ziekenhuis Dordwijk met op de lijnfilm 620 Buiten dienst. Op de 620 rijden tegenwoordig toch (bijna) alleen Integro's van TCR?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bushobby
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 20:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Bushobby »

ArrivaBas schreef:Niet in Brabant, maar toch Brabants
Vanmiddag zag ik de TCR 477 bij Ziekenhuis Dordwijk met op de lijnfilm 620 Buiten dienst. Op de 620 rijden tegenwoordig toch (bijna) alleen Integro's van TCR?
Klopt. In verband met de overtocht met de veerpont. Een chauffeur vertelde dat bij bepaalde waterstanden het niet ideaal is met een lagevloersbus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Ligt er vooral aan of de betreffende lagevloerbus een hefsysteem heeft. In de laatste periode van lijn 6 is er zeer regelmatig een lagevloerbus ingezet (en later op de spitsrit van 231 die SVD reed sowieso ook, toen was er niets anders meer), dat was een kwestie van de voorkant van de bus wat hoger zetten bij het oprijden.
Want inderdaad, zeker de Kop van 't Land is anders niet zo makkelijk: bij hoog water ga je vanaf de klep van de pont omlaag maar vrijwel direct daarna moet je weer omhoog de dijk op. Iets waar een lagevloerbus makkelijk op vast kan lopen als je er niet op bedacht bent.

Voor wie de situatie niet kent, twee plaatjes uit de oude doos...
- Kop van 't Land
- Brabantse Oever
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Ik heb inmiddels vernomen dat de 7281 ook een BrabantLiner gaat worden.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

al iets bekend qua de Hybride Citea in de Brabantse huisstijl ??
wat ik eerder hier heb gelezen ?
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Jij was toch degene die ons vertelde dat de transferium bussen elektrisch werden? Of bedoel je iets anders?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Hybride en elektrisch is niet hetzelfde he, op de aanwezigheid van een elektromotor in de bus na dan want die zal je zowel in een hybride als een elektrische bus aantreffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Daniel schreef:Hybride en elektrisch is niet hetzelfde he, op de aanwezigheid van een elektromotor in de bus na dan want die zal je zowel in een hybride als een elektrische bus aantreffen.
I know, maar er vliegen hier zoveel geruchten en waarnemingen rond, dat met het ene ook weer het andere bedoeld kan worden. Maar het gaat dus over een gerucht van een hybride citea in Roeselare.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Ik kreeg van de week van een chauffeur te horen dat er een hybride bus aan zit te komen. Merk wist hij niet. Wel kon hij mij vertellen dat hij dan op de stadsdienst van Breda gaat rijden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Dan is het wachten dat de bus ergens op een streeklijn 'verdwaald'. Net als vele andere stadsbussen in/uit/van Breda.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Zolang er maar genoeg diesel in de tank zit is er niet veel aan de hand. :P
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Gebeurt overal wel. Ik had laatst op de 158 als tegemoetkomer een stads Citea. Na de pauze bleek mijn bus, achterhoekse streek Citea, net uit waalwijk zijn gehaald om de rest van de dag 8/9 te rijden.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busfanNL »

Even een vraagje? Rijdt de TCR 442 nog in deze concessie. Ik vind het namelijk een prachtige bus.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Ik heb de TCR 442 een paar weken geleden nog gezien. Of hij nog steeds hier in Brabant zit weet ik niet. Speciaal voor jou een foto van deze bus die gemaakt is op 2-2-2015.

Afbeelding

tip: Hou in de middagspits (vanaf ongeveer 14:30) lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) in de gaten. Die wordt in de middagspits structureel versterkt door TCR. Ik heb daar de TCR 442 wel eens op zien rijden. Over het algemeen worden altijd de ritten van .26 versterkt vanaf station Breda. Maar de laatste tijd zie ik dat ook bij de ritten die om .56 vertrekken gebeuren. Je kan de TCR bussen volgen via http://www.ovzoeker.nl

Note: De TCR bussen vertrekken normaal gesproken iets eerder dan de reguliere rit en rijden maar tot Geertruidenberg.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busfanNL »

Super bedankt voor de info en de toffe foto Michaël. Nog een vraagje. Rijdt TCR ook in de vakanties versterking?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

TCR rijdt niet in de vakanties aangezien het dan ook veel minder druk is.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door busfanNL »

Dat wordt wachten op een vrije schooldag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten