Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Za 28 Feb 2015, 16:06

Weet iemand wat de eisen zijn voor de versterkingsbussen en ook de Schoolbusssen?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 01 Mar 2015, 00:42

Niet ouder dan 12 jaar voor versterkingsbussen en schoolbussen. Volgens mij ook rolstoel toegankelijk voor sowieso de schoolbussen, maar voor de versterkingsbussen weet ik het niet zeker. Volgens mij wel, al kan het ook alleen gelden voor bussen die niet achter een reguliere bus rijden.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor fogeltje » Zo 01 Mar 2015, 14:09

Ik zag zojuist op de A58 zes Veolia Ambassadors richting Best rijden. Ik kon nummers beginnend met 537x en 538x herkennen. Iemand een idee waar die heen gaan?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Hainje » Zo 01 Mar 2015, 14:48

Limburg? Anders weet Michael er meer van denk ik.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Zo 01 Mar 2015, 16:25

Ja ze komen vanuit Zeeuws-Vlaanderen en gaan naar Limburg.

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Zo 01 Mar 2015, 17:37

Onderweg naar Sittard. Alle Veolia VDL's zijn nu weg uit Zeeuws-Vlaanderen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Zo 01 Mar 2015, 18:09

Alleen vind ik het raar dat zij over Best en Eindhoven naar Limburg rijden. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het een stuk korter om over Antwerpen en Hasselt via de A76 Limburg binnen te rijden.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibf » Zo 01 Mar 2015, 18:22

datm schreef:Alleen vind ik het raar dat zij over Best en Eindhoven naar Limburg rijden. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het een stuk korter om over Antwerpen en Hasselt via de A76 Limburg binnen te rijden.


Je wil je bus toch wel heel houden ?

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor waldo79 » Zo 01 Mar 2015, 19:13

Hoezo? Het wegdek valt toch wel mee in België :lol:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Hainje » Zo 01 Mar 2015, 20:30

Lijkt mij eerder een verzekeringskwestie. Zou mij niets verbazen als de bussen niet verzekerd zijn om uitgezonderd de ritten op lijn 6, 19 en 42 door België te rijden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor waldo79 » Zo 01 Mar 2015, 21:30

Dat is ook mijn vermoeden 8-)
Mij best :)

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Zo 01 Mar 2015, 22:56

Aha dat verklaart een hoop. Maar zou het ook kunnen dat deze bussen eerst naar VDL in Veldhoven worden gebracht voor een controle voordat ze worden ingezet in Sittard?

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Zo 01 Mar 2015, 23:25

Nope. Rechstreeks (via A58) naar Sittard.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Zo 01 Mar 2015, 23:59

Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?

Hendrik
Berichten: 1465
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Hendrik » Ma 02 Mar 2015, 10:29

Michael 1988 schreef:Niet ouder dan 12 jaar voor versterkingsbussen en schoolbussen. Volgens mij ook rolstoel toegankelijk voor sowieso de schoolbussen, maar voor de versterkingsbussen weet ik het niet zeker. Volgens mij wel, al kan het ook alleen gelden voor bussen die niet achter een reguliere bus rijden.

Die leeftijdseis geldt voor alle bussen. Zie citaat uit het Programma van Eisen.
Spoiler: show
C.5.2 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie aan minimaal de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV, Euro VI, dan wel een latere/strengere Euro-norm). De bewijslast voor het voldoen aan minimaal de EEV-uitstootnorm ligt bij de Concessiehouder. Na gunning dient de Concessiehouder, indien de Provincie dit verzoekt, het motortestcertificaat over te leggen van de in te zetten Bussen dan wel via een kopie van het kentekenbewijs aan te tonen dat de Bus voldoet aan minimaal de EEV-uitstootnorm. In het motortestcertificaat dienen de emissietestgegevens te staan op basis waarvan kan worden afgeleid of de motor en de uitlaatgasnabehandeling, en daarmee de Bus, voldoet.
Eis C.5.2 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.3 Een Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum op deel 1 van het kentekenbewijs).
C.5.4 Auto’s voldoen aan minimaal de Euro-4 uitstootnorm (dat wil zeggen: Euro 4, Euro 5, Euro 6, dan wel een latere/strengere Euro-norm).
Eis C.5.4 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.5 Een Auto is gedurende de Concessie niet ouder dan 10 jaar en 2 maanden (gerekend vanaf datum op deel 1 van het kentekenbewijs).
C.5.6 In afwijking van artikel C.5.2 en C.5.4 moet Materieel dat uitsluitend wordt ingezet op Versterkingsritten voldoen aan minimaal de Euro III-norm (Bussen) respectievelijk de Euro 3-norm (Auto's). De leeftijdseisen zoals gesteld in artikel C.5.3 en C.5.5 gelden ook voor Materieel dat wordt ingezet op Versterkingsritten.
Eis C.5.6 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.


Voor versterkingsritten en scholierenlijen gelden de volgende eisen:
Spoiler: show
C.6.58 Materieel dat uitsluitend wordt ingezet bij de uitvoering van Versterkingsritten en/of Scholierenlijnen, voldoet aan de volgende kwaliteitseisen:
Comfort en netheid: C.6.6, C.6.10, C.6.11, C.6.12;
Comfort chauffeurs: C.6.13, C.6.15;
Huisstijl: C.6.17 - C.6.19; dit geldt uitsluitend voor Scholierenlijnen, niet voor Versterkingsritten;
Reclame: geen specifieke eisen;
Toegankelijkheid: C.6.23, waarbij voor Versterkingsritten geldt dat rolstoelgebruikers de mogelijkheid geboden moet worden om mee te reizen met het reguliere voertuig dat versterkt wordt;
Aanvullende eisen: C.6.34*), C.6.36, C.6.38. Deze gelden alleen voor Bussen, niet voor Auto's.
*)Van deze eis kan worden afgeweken indien geen KAR en/of Vetag/Vecom noodzakelijk is op
de route waar de betreffende bus wordt ingezet;
(Mobiele) in- en uitcheckapparatuur ten behoeve van OV-chipkaart.

De eis dat er een rolstoelplaats moet zijn, staat in artikel C.6.29. Dat artikel staat niet in het lijstje, dus als ik het goed zie, hoeven zowel versterkingsritten als schoolbussen dus geen rolstoelplaats te hebben.

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Ma 02 Mar 2015, 11:08

We weten iig al dat aan de eis C6.34 niet wordt voldaan door TCR (zie het hek bij het ziekenhuis in Breda) en ook de leeftijd wordt in sommige gevallen niet gehaald.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Ma 02 Mar 2015, 11:10

datm schreef:Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?

Nope. Ik weet zelfs niet wat er precies met de vdl bussen gaat gebeuren.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael » Ma 02 Mar 2015, 12:42

buschauffeur schreef:Het valt mij echt vies tegen dat met een nieuwe concessie blijkbaar zoveel Euro 4-bussen en zelfs een paar Euro 3-bussen mogen blijven rijden.


je doelt op de Ambassadors uit de 80** serie denk ik? Deze blijven rijden tot alle 82** bussen airco hebben daarna gaan ze weg.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael » Ma 02 Mar 2015, 12:44

huibe schreef:
datm schreef:Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?

Nope. Ik weet zelfs niet wat er precies met de vdl bussen gaat gebeuren.


Volgens mij is het voor de Volvo's einde verhaal. De VDL's gaan in Limburg oudere bussen vervangen heb ik begrepen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Rdaalwil » Ma 02 Mar 2015, 13:31

Die volvo's zag ik 1.5 uur geleden bij Breda rijden met een connexxion amba richting utrecht..

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Ma 02 Mar 2015, 17:16

Dan zullen ze waarschijnlijk naar Nieuwegein worden gebracht. En die Connexxion amba rijdt waarschijnlijk mee om de chauffeurs weer terug te brengen. Als het goed is zijn nu alle Veolia bussen weg uit Zeeuws-Vlaanderen. Dat hebben ze wel snel gedaan. Zaterdag reden al die Veolia bussen nog gewoon hun dienstregeling.

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Ma 02 Mar 2015, 18:48

Die cxx amba was de 1830 en reed in Zeeuws-Vlaanderen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor buschauffeur » Ma 02 Mar 2015, 20:00

Michael schreef:
buschauffeur schreef:Het valt mij echt vies tegen dat met een nieuwe concessie blijkbaar zoveel Euro 4-bussen en zelfs een paar Euro 3-bussen mogen blijven rijden.


je doelt op de Ambassadors uit de 80** serie denk ik? Deze blijven rijden tot alle 82** bussen airco hebben daarna gaan ze weg.


Misschien heb ik me gedeeltelijk vergist, maar ik doel vooral op de bussen in Tilburg, want daar rijdt opvallend veel oud materiaal rond. Met de Euro 3-bussen bedoel ik in ieder geval een paar gelede Scania's Omnilink in Arrivakleuren.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael 1988 » Di 03 Mar 2015, 08:59

Rijden er dan gelede Scania's rond van Arriva in Brabant? Ik kan me alleen de ex-EBS 15m (of 12m) Scania's die TCR in dienst heeft herinneren.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Hainje » Di 03 Mar 2015, 10:08

Jep, toevallig kwam ik er een dikke week terug een tegen op het station.

Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten