Pagina 10 van 258

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: za 28 feb 2015, 16:06
door huibe
Weet iemand wat de eisen zijn voor de versterkingsbussen en ook de Schoolbusssen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 00:42
door Michael 1988
Niet ouder dan 12 jaar voor versterkingsbussen en schoolbussen. Volgens mij ook rolstoel toegankelijk voor sowieso de schoolbussen, maar voor de versterkingsbussen weet ik het niet zeker. Volgens mij wel, al kan het ook alleen gelden voor bussen die niet achter een reguliere bus rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 14:09
door fogeltje
Ik zag zojuist op de A58 zes Veolia Ambassadors richting Best rijden. Ik kon nummers beginnend met 537x en 538x herkennen. Iemand een idee waar die heen gaan?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 14:48
door Hainje
Limburg? Anders weet Michael er meer van denk ik.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 16:25
door datm
Ja ze komen vanuit Zeeuws-Vlaanderen en gaan naar Limburg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 17:37
door huibe
Onderweg naar Sittard. Alle Veolia VDL's zijn nu weg uit Zeeuws-Vlaanderen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 18:09
door datm
Alleen vind ik het raar dat zij over Best en Eindhoven naar Limburg rijden. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het een stuk korter om over Antwerpen en Hasselt via de A76 Limburg binnen te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 18:22
door huibf
datm schreef:Alleen vind ik het raar dat zij over Best en Eindhoven naar Limburg rijden. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het een stuk korter om over Antwerpen en Hasselt via de A76 Limburg binnen te rijden.
Je wil je bus toch wel heel houden ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 19:13
door waldo79
Hoezo? Het wegdek valt toch wel mee in België :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 20:30
door Hainje
Lijkt mij eerder een verzekeringskwestie. Zou mij niets verbazen als de bussen niet verzekerd zijn om uitgezonderd de ritten op lijn 6, 19 en 42 door België te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 21:30
door waldo79
Dat is ook mijn vermoeden 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 22:56
door datm
Aha dat verklaart een hoop. Maar zou het ook kunnen dat deze bussen eerst naar VDL in Veldhoven worden gebracht voor een controle voordat ze worden ingezet in Sittard?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 23:25
door huibe
Nope. Rechstreeks (via A58) naar Sittard.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: zo 01 mar 2015, 23:59
door datm
Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 10:29
door Hendrik
Michael 1988 schreef:Niet ouder dan 12 jaar voor versterkingsbussen en schoolbussen. Volgens mij ook rolstoel toegankelijk voor sowieso de schoolbussen, maar voor de versterkingsbussen weet ik het niet zeker. Volgens mij wel, al kan het ook alleen gelden voor bussen die niet achter een reguliere bus rijden.
Die leeftijdseis geldt voor alle bussen. Zie citaat uit het Programma van Eisen.
Spoiler: show
C.5.2 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie aan minimaal de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV, Euro VI, dan wel een latere/strengere Euro-norm). De bewijslast voor het voldoen aan minimaal de EEV-uitstootnorm ligt bij de Concessiehouder. Na gunning dient de Concessiehouder, indien de Provincie dit verzoekt, het motortestcertificaat over te leggen van de in te zetten Bussen dan wel via een kopie van het kentekenbewijs aan te tonen dat de Bus voldoet aan minimaal de EEV-uitstootnorm. In het motortestcertificaat dienen de emissietestgegevens te staan op basis waarvan kan worden afgeleid of de motor en de uitlaatgasnabehandeling, en daarmee de Bus, voldoet.
Eis C.5.2 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.3 Een Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum op deel 1 van het kentekenbewijs).
C.5.4 Auto’s voldoen aan minimaal de Euro-4 uitstootnorm (dat wil zeggen: Euro 4, Euro 5, Euro 6, dan wel een latere/strengere Euro-norm).
Eis C.5.4 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.5 Een Auto is gedurende de Concessie niet ouder dan 10 jaar en 2 maanden (gerekend vanaf datum op deel 1 van het kentekenbewijs).
C.5.6 In afwijking van artikel C.5.2 en C.5.4 moet Materieel dat uitsluitend wordt ingezet op Versterkingsritten voldoen aan minimaal de Euro III-norm (Bussen) respectievelijk de Euro 3-norm (Auto's). De leeftijdseisen zoals gesteld in artikel C.5.3 en C.5.5 gelden ook voor Materieel dat wordt ingezet op Versterkingsritten.
Eis C.5.6 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
Voor versterkingsritten en scholierenlijen gelden de volgende eisen:
Spoiler: show
C.6.58 Materieel dat uitsluitend wordt ingezet bij de uitvoering van Versterkingsritten en/of Scholierenlijnen, voldoet aan de volgende kwaliteitseisen:
Comfort en netheid: C.6.6, C.6.10, C.6.11, C.6.12;
Comfort chauffeurs: C.6.13, C.6.15;
Huisstijl: C.6.17 - C.6.19; dit geldt uitsluitend voor Scholierenlijnen, niet voor Versterkingsritten;
Reclame: geen specifieke eisen;
Toegankelijkheid: C.6.23, waarbij voor Versterkingsritten geldt dat rolstoelgebruikers de mogelijkheid geboden moet worden om mee te reizen met het reguliere voertuig dat versterkt wordt;
Aanvullende eisen: C.6.34*), C.6.36, C.6.38. Deze gelden alleen voor Bussen, niet voor Auto's.
*)Van deze eis kan worden afgeweken indien geen KAR en/of Vetag/Vecom noodzakelijk is op
de route waar de betreffende bus wordt ingezet;
(Mobiele) in- en uitcheckapparatuur ten behoeve van OV-chipkaart.
De eis dat er een rolstoelplaats moet zijn, staat in artikel C.6.29. Dat artikel staat niet in het lijstje, dus als ik het goed zie, hoeven zowel versterkingsritten als schoolbussen dus geen rolstoelplaats te hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 11:08
door huibe
We weten iig al dat aan de eis C6.34 niet wordt voldaan door TCR (zie het hek bij het ziekenhuis in Breda) en ook de leeftijd wordt in sommige gevallen niet gehaald.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 11:10
door huibe
datm schreef:Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?
Nope. Ik weet zelfs niet wat er precies met de vdl bussen gaat gebeuren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 12:42
door Michael
buschauffeur schreef:Het valt mij echt vies tegen dat met een nieuwe concessie blijkbaar zoveel Euro 4-bussen en zelfs een paar Euro 3-bussen mogen blijven rijden.
je doelt op de Ambassadors uit de 80** serie denk ik? Deze blijven rijden tot alle 82** bussen airco hebben daarna gaan ze weg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 12:44
door Michael
huibe schreef:
datm schreef:Okee. Weet jij ook wat er met de rest van de Zeeuwse Veolia bussen worden gedaan?
Nope. Ik weet zelfs niet wat er precies met de vdl bussen gaat gebeuren.
Volgens mij is het voor de Volvo's einde verhaal. De VDL's gaan in Limburg oudere bussen vervangen heb ik begrepen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 13:31
door Rdaalwil
Die volvo's zag ik 1.5 uur geleden bij Breda rijden met een connexxion amba richting utrecht..

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 17:16
door datm
Dan zullen ze waarschijnlijk naar Nieuwegein worden gebracht. En die Connexxion amba rijdt waarschijnlijk mee om de chauffeurs weer terug te brengen. Als het goed is zijn nu alle Veolia bussen weg uit Zeeuws-Vlaanderen. Dat hebben ze wel snel gedaan. Zaterdag reden al die Veolia bussen nog gewoon hun dienstregeling.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 18:48
door huibe
Die cxx amba was de 1830 en reed in Zeeuws-Vlaanderen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 20:00
door buschauffeur
Michael schreef:
buschauffeur schreef:Het valt mij echt vies tegen dat met een nieuwe concessie blijkbaar zoveel Euro 4-bussen en zelfs een paar Euro 3-bussen mogen blijven rijden.
je doelt op de Ambassadors uit de 80** serie denk ik? Deze blijven rijden tot alle 82** bussen airco hebben daarna gaan ze weg.
Misschien heb ik me gedeeltelijk vergist, maar ik doel vooral op de bussen in Tilburg, want daar rijdt opvallend veel oud materiaal rond. Met de Euro 3-bussen bedoel ik in ieder geval een paar gelede Scania's Omnilink in Arrivakleuren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: di 03 mar 2015, 08:59
door Michael 1988
Rijden er dan gelede Scania's rond van Arriva in Brabant? Ik kan me alleen de ex-EBS 15m (of 12m) Scania's die TCR in dienst heeft herinneren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Geplaatst: di 03 mar 2015, 10:08
door Hainje
Jep, toevallig kwam ik er een dikke week terug een tegen op het station.

Afbeelding