Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Geplaatst: di 12 mei 2015, 17:11
Maar vol al die 'snufjes' hoef je geen nieuwe bussen aan te schaffen; die kunnen ook gewoon in bestaande bussen worden ingebouwd.
Zoals in Zeeland? Als het buiten de bus kunnen ophalen van bestellingen er voor zorgt dat er niet meer in supermarkten (e.d.) geen afhaalautomaten geplaast hoeven worden, dan is dit natuurlijk een besparing...datm schreef:Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.
Aangeschaft moet er niks worden, maar voor Arriva was het aanschaffen van nieuwe bussen gunstiger dan overnemen van Veolia. Ik vind het zelf ook kapitaalverspilling dat de Amba's en Volvo's van Veolia niet zijn overgenomen, maar de provincie heeft hele leuke eisen gesteld die het gebruik van bussen tot een leeftijd van 12 jaar beperkt. Met de West-Brabant concessie die het gros van Brabant uitmaakt, zou Arriva het risico lopen om de concessie over 8 jaar te verliezen met een vloot 1 tot 3 jaar oude bussen als ze het Veolia materieel hadden overgenomen. Ik weet niet hoelang het duurt voordat zo'n bus zichzelf heeft terugverdiend, maar 3 jaar lijkt me erg rap. Liever nu een nieuwe vloot dan een al verouderde vloot overnemen omdat dat zonde is voor de bussen.datm schreef:Ik denk dat aanbestedingen veel goedkoper kunnen als er niet steeds nieuwe voertuigen met allerlei technische snufjes moet worden aangeschaft. De Ambassadors en Volvo's van Veolia waren nog geen 8 jaar oud en konden zeker nog wel een aantal jaar rijden voor Arriva (misschien met een paar aanpassingen). In landen om ons heen kan het wel en die hebben toch ook met dezelfde Europese wetgeving te maken.
Serieus? Dat wist ik niet. Ik kan me ook geen situatie bedenken waarin je zodanig lang naast een bus staat dat je je OV-chipkaart gaat opladen. Meestal als de bus komt, stap je toch in?? En zo niet, dan rijdt de bus door, tenzij je misschien op een eindhalte staat, maar daar zijn dan weer oplaadpalen aanwezig. Apart...datm schreef:Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
Alleen mag je bij de beginwaarde zeker 100.000 toevoegen, de basis 12-meter bus kost zo'n 200.000 euro, geledes zo'n 300.000. Als je dat af moet schrijven in 8 jaar met een restwaarde van 10.000 euro ben je voor een standaardbus bijna 24.000 per jaar kwijt aan afschrijving, en voor een geledebus ruim 36.000. Voor dat soort bedragen heb je al bijna 1 FTE in dienst, dus de kosten van de afschrijving mag je zeker niet onderschatten.busje77 schreef:dan ga er vanuit dat de restwaarde het zelfde is. Alleen krijg je bij verkoop van een bus van 4 jaar oud veel meer dan een bus van 8 jaar. Stel je koopt een bus van 100.000 en na 4 jaar is de verkoopprijs 60.000 en na 8 jaar 20.000. Dan is de afschrijving in biede gevallen 10.000 per jaar.
Komen er gelede bussen dan? Voor zover ik weet blijven het er maar twee. En Taxi Centrale Renesse heeft soms ook (nog oudere) gelede bussen rijden in Tilburg. Maar voor zover ik weet is er geen sprake van de komst van gelede bussen en ook zeker niet van een overschot aan bussen.Bee schreef:Dus als je de provincie de eigenaar laat worden van de bus kan je de afschrijving zo lang rekken als gewenst, kan je de bussen zo naar de volgende vervoerder doorschuiven en kan je ook besluiten om een deel van het wagenpark te vernieuwen zonder dat je meteen weer met die afschrijving zit. En je hebt ook invloed op de bussen die worden ingezet. Misschien had de provincie wel gehoopt op gelede bussen in Tilburg maar niet verplicht gesteld omdat ze verwacht hadden dat ze er toch wel zouden komen. Vervolgens heeft Arriva zich daarin verslikt en nu moeten ze toch weer ergens gelede bussen vandaan halen, waardoor het overschot aan bussen dat ontstaat weer ergens anders heen moet. Allemaal geld over de balk.
Ik vraag me af of je Arriva iets kan verwijten. Volgens mij is het de taak van de vervoersautoriteit om in een PvE vast te stellen dat er een minimum aantal gelede bussen in het concessiegebied moet rijden. De vervoerder voldoet gewoon aan de eisen die zijn opgesteld.huibf schreef:Als Arriva gewoon beter had geluisterd zaten ze nu niet met een overschot aan bussen.
Idem zo de provincie.
Kop in en zand en gewoon eigen gangetje gaan. Ze menen dat ze alles zelf alles beter weten.
Werken die kasjes inmiddels? Laatst in Middelburg bij 4 bussen uitgeprobeerd en geen 1 deed het :neg:datm schreef:Ik bedoel voornamelijk wifi maar ook het reisinformatiesysteem wat in de bussen hangt. Alhoewel dat laatste vind ik persoonlijk wel een goede zaak en daar mogen ze van mij ook wel geld aan uitgeven. Maar Connexxion heeft bijvoorbeeld ook tegen het raam een ophaalapparaat geplaatst voor reizigers die buiten de bus staan. Zulke dingen vind ik flauwekul. Maar goed iedereen kijkt er anders tegen aan.Gest schreef:Wat zijn technische snufjes?
Als je het over wifi hebt, snap ik je punt. Dat maakt alles onnodig duur. Voor de rest zijn er behalve het ICT halte systeem (tbv reisinformatie) aan boord (dat over de jaren ook niet heel veel is veranderd) ook weer niet heel veel nieuwe snufjes aanwezig bij een nieuwe bus. Of mis ik iets?
De provincie heeft er voor ZO-Brabant in ieder geval van geleerd, Volans-plus moet geleed. *bus*Ezra schreef:Ik vraag me af of je Arriva iets kan verwijten. Volgens mij is het de taak van de vervoersautoriteit om in een PvE vast te stellen dat er een minimum aantal gelede bussen in het concessiegebied moet rijden. De vervoerder voldoet gewoon aan de eisen die zijn opgesteld.huibf schreef:Als Arriva gewoon beter had geluisterd zaten ze nu niet met een overschot aan bussen.
Idem zo de provincie.
Kop in en zand en gewoon eigen gangetje gaan. Ze menen dat ze alles zelf alles beter weten.
Bossche buschauffeur Arriva brengt harten passagiers op hol: 'Daar wil ik wel een ritje mee maken'
DEN BOSCH - Op sociale media regent het complimenten voor een buschauffeur van vervoersmaatschappij Arriva. De man rijdt rond in Den Bosch en omstreken en een van de passagiers heeft hem op de gevoelige plaat vastgelegd. Zij stuurde een berichtje naar de Facebookpagina van Arriva en sindsdien regent het likes en complimenten. 'Wat leuk dat de vrouwen in Den Bosch iets leuks hebben om naar te kijken als deuren van de bus open gaan.'
http://www.omroepbrabant.nl/?news/22980 ... maken.aspx
Tot dat ze dit lezen op AD.nlHainje schreef:Ik snap wel dat vrouwen hier van gecharmeerd zijn.
Hermes zit tegenwoordig ook op facebook *bus*AD schreef:Helaas voor alle vrouwen: Lars (die oorspronkelijk uit Hoek van Holland komt, maar nu in Den Bosch woont) heeft al 4,5 jaar een vriendin, waar hij graag oud mee wil worden.
Ja of hij was homo, dat had ik ook nog wel humor gevonden.Mr-W schreef:Tot dat ze dit lezen op AD.nlHainje schreef:Ik snap wel dat vrouwen hier van gecharmeerd zijn.