Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:
OmniLezer schreef:Ik klaag veel, maar ik heb gemerkt dat Arriva(ASL) het gewoon normaal vindt om mensen een uur te laten wachten.
Als alles gewoon goed gepland was, zou dit vrijwel nooit voor komen. Bij Connexxion vindt je dit niet en bij Veolia vond je dit ook bijna niet. Arriva rijdt niet eens een jaar en het komt nu al voor dat ze ritten laten uitvallen van streekbussen(die vaak om het half uur rijden) en stadsbussen(nog niet zo erg, maar ja).

Waarom plannen ze dit niet goed. In Den Bosch is dit wel okee, want daar kan je gewoon Ambassador's op stadslijnen laten rijden. Maar verder niet.

Wordt er wel goed gebruik gemaakt van bus-wisselingen? Want in plaats van een stadsbus te pakken terwijl je dan nog na de stadslijnen op streeklijnen moet rijden, is ook onhandig.

Ze moeten chauffeurs gewoon goede planningen geven en ruimte om te wisselen. In het DAV is het ook goed geregeld ondanks de laatste tijd met die Volvo Hybrid op lijn 88.
Kan het niet komen omdat ze het materieelpark te krap plannen? Er stond in een van de provincies in de afgelopen jaren een eis van 10% technische reserve in de ochtendspits! zodat eventuele problemen in de ochtendspits verholpen werd. Nu kost dat klauwen met geld natuurlijk, maar dan weet je wel zeker dat je genoeg materieel hebt.
Jep, maar nu heb je Griekenland en ja......
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

gliderfighter schreef:Daarstraks reed een buurtbus lijn 10, was gewoon een mercedes met buurtbus erop, maar dan met een A4'tje met 10 erop.
Welke lijn 10?

Zojuist een MAN van van Driel te Rijen gespot op lijn 130. Kenteken 70-BGB-5. Wagenparknummer stond aan de verkeerde kant om dit te zien.
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Lijn 10 in Den Bosch, de bus door de binnenstad.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

gliderfighter schreef:Lijn 10 in Den Bosch, de bus door de binnenstad.
Oh is dat tegenwoordig lijn 10. Oké dan. :)

Vanmiddag moest ik even in Oosterhout zijn en dus ook gelijk even langs het busstation Leijsenhoek gelopen. Begint aardig te vorderen. Kwam toevallig een leidinggevende van het project tegen en die vertelde mij dat ze maandag 13-7 (of 20-7) de straat gaan asfalteren, tijdens de bouwvak word alles hermetisch afgesloten voor verkeer (of er nog fietsers door kunnen weet ik niet) en tegen de herfstvakantie is alles klaar.

Voor de nieuwsgierigen, in de spoiler heb ik de foto's neer gezet van hoe het er vanmiddag bij stond.
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
🍉
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Het is nu vakantiedienstregeling. Dus zijn er minder bussen nodig. Maar hoe Arriva het dan voor elkaar krijgt om nog bussen tekort te komen snap ik niet zo.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Bus tussen Uden en Ravenstein laat op zich wachten

Bericht door Mr-W »

SCHAIJK/UDEN/RAVENSTEIN - De kans dat er deze zomer al een buurtbus rijdt tussen Ravenstein en Uden is te verwaarlozen. Het wil nog niet erg opschieten met het opzetten van de lijn.
De zorgcoöperatie Schaijk is al maanden bezig een busverbinding op touw te zetten tussen het NS-station van Ravenstein en Uden. Het plan is om in het weekend een bus te laten rijden van station Ravenstein, via Herpen, Schaijk, Reek en ziekenhuis Bernhoven, naar het centrum van Uden. Het is de bedoeling dat de bus, bestuurd door vrijwilligers, op zowel zaterdag als zondag vier keer op en neer rijdt.
Brabants Dagblad
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Wat is het nut van die bus? Waarom een verbinding bieden in het weekend maar niet door de week? Meestal is het juist andersom. Is er in het weekend significant vraag op deze verbinding?

Als ik zo naar de routes kijk, dan worden de meeste plaatsen bediend door wat vroeger "Buurtbus Ravenstein" was. I guess dat Uden door de week te bereiken is via Oss met overstap en omdat de bestaande buurtbus niet in het weekend rijdt, kan men niet naar het ziekenhuis. Maar waarom dan een directe BB Ravenstein - Uden en niet gewoon de bestaande bus in het weekend laten rijden?

Nogmaals kijkend kan dat niet, de bestaande buurtbus doet Ravenstein en Herpen naar Oss. Schaijk en Reek worden bediend door de lijnen 90 en 96 welke niet in het weekend rijden. De nieuwe buurtbus zou dus drie verschillende lijnen in het weekend vervangen. Ik heb mijn eigen vraag beantwoord.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

een buurtbus op zaterdag en zondag, moet niet gekker worden.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Bus tussen Uden en Ravenstein laat op zich wachten

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:een buurtbus op zaterdag en zondag, moet niet gekker worden.
fogeltje schreef: Nogmaals kijkend kan dat niet, de bestaande buurtbus doet Ravenstein en Herpen naar Oss. Schaijk en Reek worden bediend door de lijnen 90 en 96 welke niet in het weekend rijden. De nieuwe buurtbus zou dus drie verschillende lijnen in het weekend vervangen.
Om dorpen in het weekend bereikbaar te houden vind ik de weekendbuurtbus een interessant concept.Alleen de frequentie van 4 ritten vind ik erg laag.
Vrijwilligers kunnen in ieder geval in een bredere poule gevonden worden lijkt me. (1 of 2x in de maand op een zondag morgen een rondje rijden lijkt me zo slecht nog niet.)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Ben ook van mening dat we het buurtbusconcept niet te star moeten hanteren en inderdaad gewoon in moeten kunnen zetten op zaterdagen en zondagen wanneer daar vraag naar is.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:een buurtbus op zaterdag en zondag, moet niet gekker worden.
Hainje schreef:Ben ook van mening dat we het buurtbusconcept niet te star moeten hanteren en inderdaad gewoon in moeten kunnen zetten op zaterdagen en zondagen wanneer daar vraag naar is.
Indeed Volgens mij zijn er ook voorbeelden van buurtbussen die dan rijden. Als er voldoende behoefte naar is, waarom daar niet in voldoen? En als daarmee in weekenden bediening in stand kan worden gehouden van dorpen waar door de week streeklijnen rijden, dan lijkt het me win-win. Lijkt me een beter alternatief dan de lijntaxi die door het moeten reserveren gewoon niet aansloeg.
Mr-W schreef:Om dorpen in het weekend bereikbaar te houden vind ik de weekendbuurtbus een interessant concept.Alleen de frequentie van 4 ritten vind ik erg laag.
Dat vind ik wel meevallen, er zijn streeklijnen die op zondag hetzelfde hebben. In feite is lijn 25 op zondag ook gewoon een veredelde buurtbus, alleen met betaalde chauffeur.

Het mag zeker niet teveel gaan kosten, dus rijden met de bussen die beschikbaar zijn. In het geval van de voorgestelde buurtbus Ravenstein - Uden gaat het over de busjes van de buurtbusclub Oss-Dieden en die hebben twee busjes, dus de dienstregeling moet met twee busjes uit te voeren zijn. Mogelijk komt men met een uurdienst in de knoei.

In dat kader ben ik op zich een voorstander om lijn 25 op zondagen door de buurtbusclub Laarbeek uit te laten voeren als daar animo is onder de chauffeur. Wellicht kan de verbinding Gemert - Helmond dan beter in stand worden gehouden.
"Een touringcar is geen bus"
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

De elektrische bus voor Lijn 80 P+R Parade rijd weer in Den Bosch. de Arriva 6666
Alleen na 4 rondjes was ie al weer leeg, dus daarom in mijn ogen de blunder van Brabant / Arriva

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Is het niet zoals met Renault Zoe's dat als je uitrolt de batterij weer opgeladen word?
🍉
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef:Is het niet zoals met Renault Zoe's dat als je uitrolt de batterij weer opgeladen word?
Nee dat is niet.
Op een of andere manier moet deze bus laden bij de halte zit z'n geval in het afvalt maar gek genoeg doet ie het niet
zoals ik al zei na 4 rondjes was de bus leeg :?
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Vandaag heb ik een cursus gehad op het Fontys in Tilburg. Vanuit een van de lokalen heb je een prachtig uitzicht op de A58. Nu zag ik vanmiddag rond 13:00 uur in de richting van Den Bosch of Eindhoven een stuk of 20 oude Veolia Volvo 7700 bussen die op de stadsdiensten hebben gereden in Roosendaal/Breda/Tilburg en een stuk of 10 geleed. Heeft iemand enig idee waar zij vandaan komen en vooral waar ze naar toe gaan? Zijn ze misschien verkocht aan het buitenland en waren ze onderweg daar heen?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Gezien het aantal zullen deze van het Volvo terrein in Oosterhout moeten komen. Daar waren namelijk alle Volvo's op 13 december naar toe gebracht.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ze reden nog in de Brabant kleuren en hadden het Veolia logo nog op de achterkant. Waarschijnlijk zijn ze dan richting Eindhoven gereden. Ik ben toch benieuwd waar ze naar toe gaan. Dat de bussen naar Veolia in Limburg gaan lijkt mij niet voor de hand liggend.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Yanaike »

Niet helemaal zeker waar ik dit moet posten...

Ik kwam bij terugkeren van vakantie ongeveer 12 Veolia bussen (waaronder ook geleed) tegen met daarop provincie Noord-Brabant, op de 3 tussen Regensburg en Passau (Zuidoost Duitsland). Het ging te snel om foto's te maken of kentekens op te schrijven. Iemand enig idee waar deze bussen naar toe gaan?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Dan zullen ze verkocht zijn. Alleen heb ik geen idee aan wie. Er zijn in het verleden wel oude Veolia bussen naar Hongarije gegaan geloof ik. In ieder geval de oude stadsbussen van Apeldoorn. Dus wellicht is dit een optie?
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Dat zullen waarschijnlijk dezelfde bussen geweest zijn als die ik twee weken geleden heb gezien. Alhoewel ik er wel veel meer heb zien rijden op de A58 bij Tilburg. Ik neem aan dat ze verkocht zijn maar aan wie is een raadsel.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PatrickM »

Ik zag vanmiddag 7( 4 standaard en 3 gelede) veolia 7700's rijden op de 4 bij rodenkirchen (Köln).
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik ga eens uitzoeken waar naar ze allemaal onderweg zijn :D
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

datm schreef:Ik ga eens uitzoeken waar naar ze allemaal onderweg zijn :D
En weet je al iets ?... :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Ik zat net toevallig op de wikipagina van Nachtbus 52 van Breda naar Made te kijken. Daar staat dat hij ook via de Hoge Vucht rijdt. Theoretisch klopt dat ook. Maar in werkelijkheid doet ie de Hoge Vucht alleen op verzoek aan. Als je je niet meldt bij de chauffeur dat je in de Hoge Vucht moet zijn dan slaat hij de Hoge Vucht over. Wellicht dat het handig is om dit op de wiki te zetten en dat iemand dat even kan doen? Ik weet niet precies hoe ik dat aan moet passen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bus tussen Uden en Ravenstein laat op zich wachten

Bericht door Michael »

Mr-W schreef:
huibf schreef:een buurtbus op zaterdag en zondag, moet niet gekker worden.
fogeltje schreef: Nogmaals kijkend kan dat niet, de bestaande buurtbus doet Ravenstein en Herpen naar Oss. Schaijk en Reek worden bediend door de lijnen 90 en 96 welke niet in het weekend rijden. De nieuwe buurtbus zou dus drie verschillende lijnen in het weekend vervangen.
Om dorpen in het weekend bereikbaar te houden vind ik de weekendbuurtbus een interessant concept.Alleen de frequentie van 4 ritten vind ik erg laag.
Vrijwilligers kunnen in ieder geval in een bredere poule gevonden worden lijkt me. (1 of 2x in de maand op een zondag morgen een rondje rijden lijkt me zo slecht nog niet.)
Jullie vergeten 1 ding: Vrijwillers mogen niet werken op zondag. Dus een buurtbus op zondag laten rijden is niet mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten