Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Ma 19 Okt 2015, 12:53

Ezra schreef:In Frankrijk is de markt voor binnenlands langeafstandbusverkeer ook vrijgegeven, maar ik geloof dat twee haltes minimaal 100 kilometer van elkaar vandaan moeten liggen. Dit natuurlijk om geen concurrentie te zijn voor de binnenlandse treinen en streekbussen. Als je in Nederland twee Qliners, snelbussen, enzovoort aan elkaar koppelt dan heb je een langeafstandsverbinding, dus Nederlands is misschien wel te klein voor binnenlands langeafstandsverkeer. Echter, omdat zowel Duitsland als Frankrijk wel al langeafstandverkeer toestaat, sta ik er toch niet van te kijken als ook in Nederland die markt wordt vrijgegeven. .

Ik zie in Nederland geen bestaansrecht voor langeafstandsverbinding per bus. Omdat in Nederland de trein een goed alternatief is. Je kan nu bijvoorbeeld met de intercity van Rotterdam Centraal naar Station Groningen in 2u39 ik zie een bus het niet sneller doen. Daarnaast is met een trein reizen toch een stuk comfortabeler dan met een bus. Mits natuurlijk het hoofdrailnet niet verder uitbesteed wordt.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor SuperGhost » Ma 19 Okt 2015, 15:33

Neemt niet weg dat er nog altijd grote stukken zijn waar geen trein aanwezig is en je dus wel per bus dat moet afleggen. Denk aan lijnen als Alkmaar-Leeuwarden, Heerenveen-Groningen, Emmen-Groningen, Doetinchem-Enschede, Rotterdam-Zierikzee, etc.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Ma 19 Okt 2015, 17:16

SuperGhost schreef:Neemt niet weg dat er nog altijd grote stukken zijn waar geen trein aanwezig is en je dus wel per bus dat moet afleggen. Denk aan lijnen als Alkmaar-Leeuwarden, Heerenveen-Groningen, Emmen-Groningen, Doetinchem-Enschede, Rotterdam-Zierikzee, etc.

Dit zijn voorbeelden die prima door een snelbusformule als de Qliner of de Brabantliner kan worden gereden. Een echte langeafstandsverbinding waar afstanden van meer dan 100 km en meerdere concessiegebieden doorkruist vind ik in Nederland niet nodig. Daar is in Nederland de intercity een prima alternatief voor.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2379
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Mr-W » Ma 19 Okt 2015, 21:34

Hermes heeft er weer een gelede bus bij *O* *bus*
Afbeelding
(9113)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Daniel » Ma 19 Okt 2015, 22:03

Dat was wel heel makkelijk, die was al grijs :P Voorne-Putten heeft er nu dus blijkbaar eentje minder of daar moet weer iets uit een andere concessie heen verhuist zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Ma 19 Okt 2015, 23:12

Een jaar of 8 geleden heeft hij ook nog in Amersfoort gereden onder de groene kleur van CXX. Ik vermoed dat hij ook nog in Enschede heeft gereden aangezien hij uit die serie komt en het is een bus uit 2003.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor MdJ » Ma 19 Okt 2015, 23:34

Op OVNL staat een beetje de geschiedenis daarvan..

Begonnen in Enschede, daarna Amersfoort, Zeeland, Voorne-Putten, Almere, Amstelland-Meerlanden, Zeeland, Voorne-Putten(?)-Eindhoven.

In Amstelland-Meerlanden voorzien van grijze Studio Aalsmeer-reclame en daardoor viel het niet op dat de wagen nog steeds grijs was.
Bij twijfel: gebruik beton.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Di 20 Okt 2015, 00:43

Volgens mij heeft deze bus een groot gedeelte van Nederland gezien. Hij heeft ook nog dienst gedaan in de regio Arnhem/Nijmegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Daniel » Di 20 Okt 2015, 06:44

De 9113 was ook vaste gast op het tramvervangend vervoer in de zomer toen Connexxion nog in het BRU reed. Die regio heeft hij dus ook nog gezien.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibf » Di 20 Okt 2015, 19:13

datm schreef:
SuperGhost schreef:Neemt niet weg dat er nog altijd grote stukken zijn waar geen trein aanwezig is en je dus wel per bus dat moet afleggen. Denk aan lijnen als Alkmaar-Leeuwarden, Heerenveen-Groningen, Emmen-Groningen, Doetinchem-Enschede, Rotterdam-Zierikzee, etc.

Dit zijn voorbeelden die prima door een snelbusformule als de Qliner of de Brabantliner kan worden gereden. Een echte langeafstandsverbinding waar afstanden van meer dan 100 km en meerdere concessiegebieden doorkruist vind ik in Nederland niet nodig. Daar is in Nederland de intercity een prima alternatief voor.


In de 4de nota van inlichtingen van Zuidoost Brabant is neschreven dat langeafstandbussen gedoogd moeten worden.

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... cid/233823

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Di 20 Okt 2015, 19:56

huibf schreef:
datm schreef:
SuperGhost schreef:Neemt niet weg dat er nog altijd grote stukken zijn waar geen trein aanwezig is en je dus wel per bus dat moet afleggen. Denk aan lijnen als Alkmaar-Leeuwarden, Heerenveen-Groningen, Emmen-Groningen, Doetinchem-Enschede, Rotterdam-Zierikzee, etc.

Dit zijn voorbeelden die prima door een snelbusformule als de Qliner of de Brabantliner kan worden gereden. Een echte langeafstandsverbinding waar afstanden van meer dan 100 km en meerdere concessiegebieden doorkruist vind ik in Nederland niet nodig. Daar is in Nederland de intercity een prima alternatief voor.


In de 4de nota van inlichtingen van Zuidoost Brabant is neschreven dat langeafstandbussen gedoogd moeten worden.

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... cid/233823

- Eindhoven – Groningen v.v.: maximaal 6 retourritten per dag
- Eindhoven – Enschede v.v.: maximaal 6 retourritten per dag

Ik vraag mij echt af of dit rendabel zal worden

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 462
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Jasper073 » Di 20 Okt 2015, 20:14

Lijn 4 Rosmalen via De Herven gaat voorgoed weg !
Had me vader net aan de telefoon of ik A.S Donderdag met hem mee rij dagje en hij heeft heel de ochtend Lijn 4 en daarna Lijn 7, 8, 9 (gebroken dienst) en hij vertelde mij dat volgend jaar geen Lijn 4 (de oude Lijn 6 - 66) verdwijnt.
Dus als ik mee ga dan kon ik deze bus lijn nog mooi vastleggen op foto enzo en hoe hij nu rijd qua route ook dat is nu anders.
De reden dat deze Lijn verdwijnt is dat er te weinig mensen in zitten en er bijna geen gebruik van wordt gemaakt.
En de provincie en Arriva hebben daarom besloten dat begin 2016 deze gaat verdwijnen. Dus het wordt in Rosmalen stukje lopen op sommige gedeeltes als je de bus wil pakken, en dat is Lijn 3 die stopt bij Station Rosmalen.
Favo Bus: VDL Citea

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor fogeltje » Wo 21 Okt 2015, 07:33

datm schreef:Volgens mij heeft deze bus een groot gedeelte van Nederland gezien. Hij heeft ook nog dienst gedaan in de regio Arnhem/Nijmegen.
Dat lijkt me eerder 4-Daagsevervoer, gezien het grote aantal gelede bussen dat ik daar op de foto zie. Dat is niet uitzonderlijk, want in die week worden bussen uit het hele land gehaald.

Is de 9113 extra, tijdelijk of permanenten vervanging voor een andere bus?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

gliderfighter
Berichten: 369
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor gliderfighter » Wo 21 Okt 2015, 11:22

Jasper073 schreef:Lijn 4 Rosmalen via De Herven gaat voorgoed weg !
Had me vader net aan de telefoon of ik A.S Donderdag met hem mee rij dagje en hij heeft heel de ochtend Lijn 4 en daarna Lijn 7, 8, 9 (gebroken dienst) en hij vertelde mij dat volgend jaar geen Lijn 4 (de oude Lijn 6 - 66) verdwijnt.
Dus als ik mee ga dan kon ik deze bus lijn nog mooi vastleggen op foto enzo en hoe hij nu rijd qua route ook dat is nu anders.
De reden dat deze Lijn verdwijnt is dat er te weinig mensen in zitten en er bijna geen gebruik van wordt gemaakt.
En de provincie en Arriva hebben daarom besloten dat begin 2016 deze gaat verdwijnen. Dus het wordt in Rosmalen stukje lopen op sommige gedeeltes als je de bus wil pakken, en dat is Lijn 3 die stopt bij Station Rosmalen.


Dat was al lang bekend via het document van Rover. Lijn 4 verdwijnt inderdaad en het stukje extra lopen is acceptabel(hooguit 10 minuten uit eigen ervaring)
Chauffeur uit Waalwijk reed de 156, met het complete infosysteem uitgevallen, en vertelde dat Arriva het stokje van Hermes overneemt, terwijl dit nog niet bekend is. Ik hoop dat als ik begin, nog steeds stad en streek door dezelfde chauffeurs wordt gereden en niet aparte groepen.
Chauffeur Arriva Brabant

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibe » Wo 21 Okt 2015, 11:40

Waarschijnlijk iets met de klok en de klepel.

Arriva opent in Eindhoven een stalling t.b.v. de concessie Oost - Brabant.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor SuperGhost » Wo 21 Okt 2015, 16:23

fogeltje schreef:
datm schreef:Volgens mij heeft deze bus een groot gedeelte van Nederland gezien. Hij heeft ook nog dienst gedaan in de regio Arnhem/Nijmegen.
Dat lijkt me eerder 4-Daagsevervoer, gezien het grote aantal gelede bussen dat ik daar op de foto zie. Dat is niet uitzonderlijk, want in die week worden bussen uit het hele land gehaald.

Is de 9113 extra, tijdelijk of permanenten vervanging voor een andere bus?
Klopt, dit moet wel tijdens de 4Daagse zijn, want anders zijn er niet zo veel CXX-bussen in Nijmegen.
En als gelede CXX-bus moet je je ook wel afvragen wat er met je aan de hand is als je nog nooit bij de Nijmeegse 4Daagse hebt gereden :mrgreen:

Waar die nu rijdt weet ik niet, maar dit is zeker geen recente foto. Lijn 31 bestaat al sinds december 2013 niet meer en een lijn 31 die overdag zijn eindpunt bij Nijmegen CS heeft al sinds december 2012 niet meer. Deze foto is dus al minstens 3 jaar oud.

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibf » Wo 21 Okt 2015, 17:31

huibe schreef:Waarschijnlijk iets met de klok en de klepel.

Arriva opent in Eindhoven een stalling t.b.v. de concessie Oost - Brabant.


Inderdaad. Niemand bij Arriva weet dat ze het van Hermes overnemen. Simpelweg omdat de sluitingtermijn niet is gesloten.
Pure nonsens dus. Daarnaast weet ook de chauffeur niet wat zijn werkgever gaat neerleggen bij de concessieverlener. Dit is echt een heel klein selectieve groep.

De stalling die niet eens zeker is, bij Eindhoven staat los van de Zuidoost Concessie.

Daarnaast. Als het Arriva wordt staat ze wat te wachten. Verplicht Geleed... stuk of 30.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor buschauffeur » Do 22 Okt 2015, 02:26

Die kunnen ze toch altijd ergens oude kopen of mag dat niet? Ik moet toegeven dat ik niet veel weet van concessie-eisen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Michael 1988 » Do 22 Okt 2015, 11:23

Oude kopen mag sowieso niet. Heeft met leeftijdseisen en emissieeisen te maken. Arriva zal dus nieuwe gelede bussen moeten bestellen mochten ze de concessie winnen. Tijdelijk kunnen ze misschien wel enkele scanias inzetten.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor datm » Do 22 Okt 2015, 11:46

Michael 1988 schreef:Oude kopen mag sowieso niet. Heeft met leeftijdseisen en emissieeisen te maken. Arriva zal dus nieuwe gelede bussen moeten bestellen mochten ze de concessie winnen. Tijdelijk kunnen ze misschien wel enkele scanias inzetten.

Als dat in de eisen staat en zij schrijven zich in dan weten ze dat dit een van de consequenties zijn. Ik zie het probleem niet.

Gothic-Writer
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Gothic-Writer » Do 22 Okt 2015, 17:42

De provincie had bij de progammaeisen voor oost/west en midden-brabant nooit moeten zeggen dat de vervoerder zelf verantwoordelijk is voor de keuze van de lengte van de voertuigen. Ik denk dat daarom er nu voor Zuid-Oost gesteld word dat er gelede bussen MOETEN komen voor deze concessie.

Maar Arriva kennende komen ze dan weer met bussen aanzetten die of weinig zitplaatsen hebben, of dermate onlogisch zijn ingedeeld dat je zelfs als valide persoon, moeite moet doen om door de bus te komen.

Edoch, bij andere vervoerders kan dit euvel overigens net zo goed voorkomen, dus al met al, de reizigers zijn ten alle tijden de dupe.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Suus » Do 22 Okt 2015, 18:26

Het verschil tussen een tweedeurs-stadsbus en een gelede stadsbus is qua zitplaatsen niet extreem groot. In een Citaro G zitten ook maar 44 zitplaatsen. Het echte grote verschil zit hem in het aantal staanplaatsen, dat ruim boven de honderd uitkomt bij een gelede stadsbus.
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibf » Do 22 Okt 2015, 19:14

Gothic-Writer schreef:De provincie had bij de progammaeisen voor oost/west en midden-brabant nooit moeten zeggen dat de vervoerder zelf verantwoordelijk is voor de keuze van de lengte van de voertuigen. Ik denk dat daarom er nu voor Zuid-Oost gesteld word dat er gelede bussen MOETEN komen voor deze concessie.

Maar Arriva kennende komen ze dan weer met bussen aanzetten die of weinig zitplaatsen hebben, of dermate onlogisch zijn ingedeeld dat je zelfs als valide persoon, moeite moet doen om door de bus te komen.

Edoch, bij andere vervoerders kan dit euvel overigens net zo goed voorkomen, dus al met al, de reizigers zijn ten alle tijden de dupe.


De indeling staat min of meer vast. Dmv de steekmaat. Daarnaast is simpelweg omschreven hoe het zit met staanplaatsen en de tijd van het staan en het laten staan van reizigers voor x periode.
Daarom is er ook geen tabel zoals in West- en Oost Brabant wat betreft de frequentie versus bezetting.
De vervoerder is daarnaast verplicht om structurele versterkingsritten, dus dagelijks repeterend, uit te voeren in de huisstijlbussen. Dacht al na 2 ritten per maand op hetzelfde tijdstip.

Met dat inzicht lijkt het me ook verstandig dat naast het verplicht geleed toch een bus of 20 extra geleed aan te schaffen of je moet de frequentie opschroeven.

Door het loslaten van de frequentie/versus bezetting tabel leg je de verantwoording en kosten bij de vervoerder.

Met die inzichten zal lijn 2(3) en 4 op een groot aantal blokuren en zaterdagen omhoog moeten tav de minimale frequentie, of geleed moeten inzetten...

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor Ezra » Vr 23 Okt 2015, 16:03

datm schreef:
Ezra schreef:In Frankrijk is de markt voor binnenlands langeafstandbusverkeer ook vrijgegeven, maar ik geloof dat twee haltes minimaal 100 kilometer van elkaar vandaan moeten liggen. Dit natuurlijk om geen concurrentie te zijn voor de binnenlandse treinen en streekbussen. Als je in Nederland twee Qliners, snelbussen, enzovoort aan elkaar koppelt dan heb je een langeafstandsverbinding, dus Nederlands is misschien wel te klein voor binnenlands langeafstandsverkeer. Echter, omdat zowel Duitsland als Frankrijk wel al langeafstandverkeer toestaat, sta ik er toch niet van te kijken als ook in Nederland die markt wordt vrijgegeven. .

Ik zie in Nederland geen bestaansrecht voor langeafstandsverbinding per bus. Omdat in Nederland de trein een goed alternatief is. Je kan nu bijvoorbeeld met de intercity van Rotterdam Centraal naar Station Groningen in 2u39 ik zie een bus het niet sneller doen. Daarnaast is met een trein reizen toch een stuk comfortabeler dan met een bus. Mits natuurlijk het hoofdrailnet niet verder uitbesteed wordt.

Toeval bestaat niet, maar zojuist is er een artikel op Ov- magazine.nl verschenen waarin staat dat Flixbus een aanvraag heeft ingediend voor buslijnen tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen. Omdat er een inlogcode vereist is, zal ik wat hoofdlijnen hier plaatsen (uiteraard plaats ik niet het hele artikel): De provincie is voornemens om de aanvraag goed te keuren. En de nieuwe buslijn tussen Nijmegen en Brussel gaat volgende maand doorrijden naar Berlijn.
http://www.ovmagazine.nl/2015/10/planne ... -bus-1450/

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Berichtdoor huibf » Vr 23 Okt 2015, 17:51

Dat had ik al gemeld in een ander topic.
In de 4de inforonde vd concessie ZuidOost staan die verbindingen genoemd als te gedogen lijnen...


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten